Ankare, Bruce-kopior

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mahogny
Guldmedlem

Ankare, Bruce-kopior

Inlägg av Mahogny » ons 03 jun 2009, 13:26

Om jag inte är helt felunderrättad så tillverkas inte längre original Bruce-ankaret! Man frågar sig om det är på grund av alla kopior (Breeze, Max, Stuk och allt vad dom kallas) som säljs till ett betydligare lägre pris? Men är dessa kopior lika bra? Har dom samma grepp, vinkel, hållfasthet, ytbehandling mm? Sedan finns också rostfria varianter av kopiorna men då är dom i princip lika dyra som originalet var en gång och jag ser heller inte att rostfritt skulle ha någon bättre funktion mer än att det är snyggt (-för fiskarna att titta på!).
Det jag själv kan se med egna ögon är att kopiorna inte är lika snyggt gjutna som originalen.
Men om man nu får för sig att köpa en av dessa kopior, vilken ska man då ta? Är ett 10 kg Biltema för 389:- lika bra/dåligt som ett från Watski för 550:-?
Är det någon som har någon erfarenhet, god som dålig, av kopiorna.
Vitsen med original-Bruce var att man med en relativt begränsad tyngd i ankaret ändå hade ett bra grepp. Självklart kan man ju tagga upp och välja en kopia med högre vikt men då försvinner en del av den fina vitsen.

Blåsut
Silvermedlem

Re: Ankare, Bruce-kopior

Inlägg av Blåsut » ons 03 jun 2009, 14:01

På min förra båt, en IW 31, hade jag ett äkta 10 kg:s Bruce. Det var kanonbra och bet i alla lägen. Tyvärr gick det med i köpet när jag sålde IW:n. På min nuvarande båt, en H-35, har jag en rostfri Bruce-kopia. Jag måste säga att det är precis lika bra som det äkta Bruce, jag har i alla fall inte märkt någon skillnad.
MEN det finns en annan, STOR skillnad: Skiten från botten lossnar mycket lätt från det rostfria, man behöver inte "leka tepåse" som jag var tvungen att göra med "the Genuine Bruce Anchor". Och det tackar jag och min snart 52-åriga rygg speciellt för!! :D :mrgreen:

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 03 jun 2009, 14:10

Detta har diskuterats till leda både här och annorstädes.

Men för att sammanfatta det hela. Bruce orginal är i sig inte ett jättebra allroundankare. Och kopiorna är undantagslöst sämre, vissa fungerar hjälpligt, vissa knappast inte alls utom på så mjuka bottnar att även ett bokstöd skulle fungera. Att gradera kopiorna låter sig knappast göras när ursprunget oftast varierar hela tiden.

Nu kommer det säkert dyka upp ett otal inlägg med erfarenhet av såväl Bruce orginal som kopiorna och säga att deras ankaren är toppen och aldrig svikit dem. Vilket säkert stämer. Men sådana utlåtanden är värdelösa om de inte åtföljs av uppgifter på vilka bottnar och vid vilka vindstyrkor de brukar lita på sina ankaren. Det är en enorm skillnad att akterankra på lera i skärgårdar, i bra lä och bleka sommarnätter mot att tvingas ligga på svaj i ett utsatt läge, på beväxt hård sandbotten i kuling eller ännu värre väder. De flesta utsätter faktiskt sällan sina ankaren för några krafter att tala om. Man brukar byta plats långt innan.

Så, mao glöm hela Bruceträsket utan satsa på endera av Rocna, Spade, Delta eller Manson. Samtliga är bra ankaren som såväl placerat sig i topp bland tester odch bland användare som har erfarenhet av andra typer.
Och bland denna skara är Delta otvivelaktigt det som är billigast och lättast att finna.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 03 jun 2009, 15:59

Ingen som är spekulant på ett 15-kilos Bruce Original?

8)
/T

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 03 jun 2009, 18:00

Ännu bättre: jag kan nog skiljas från min 15 kg Bruce-kopia mot en smärre penningtransaktion.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » ons 03 jun 2009, 19:59

Vi hade Bruce på vår förra båt (för att det följde med). Om det var kopia eller orginal vet jag ej men det fungerade kanon i alla lägen. Låg iofs i princip bara med stäv mot brygga eller berg och testade bara fåtalet gånger att ligga på svaj under fisketur eller lunch. En gång fick väl ankaret bekänna färg, och det var kuling på Rörö. Men å andra sidan visade det sig nästa morgon att vi hade ett formidabelt ankartrassel - så det kanske var någon annans ankare som tog upp kraften. :o

Vet inte vad det är som följer med båten när den kommer :oops: Skulle jag köpa ett nu fick det bli ett Delta då det verkar vara många som svär vid detta ankare.

bryggarn
Silvermedlem

Inlägg av bryggarn » tor 04 jun 2009, 09:32

Skaffade en Bruce-kopia 10 kg till vår halvtonnare, då jag tyckte att den medföljande 12,5 kg draggen kunde gå i pension.
Bruce-kopian blev jag aldrig nöjd med. Använt som akterankare här på västkusten.
Fungerade OK i lugnt väder eller vid lätt belastning.
Men var notoriskt opålitligt när det började ställas lite krav på hållfastheten.

Saknad av ingen när det följde med båten vid försäljning.

Nu har jag ett Delta ankare 10 kg till min 33-fotare. Det fungerar bra så länge som jag inte stupankrar eller någon annan lyfter/drar loss det. Då är det gott med en gummibåt och ro ut och lägga om.
Mitt nästa ankare blir även det ett Delta, kanske då storleken 16 kg då jag fortfarande har ett antal år med krafter i behåll (hoppas jag).
Bruce-kopia kommer inte ombord på min båt.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 04 jun 2009, 19:12

Till att börja med - hur tänket du ankra?
Ankrar du som ankar-konessören Gunnar S och vill kunna ligga på svaj i kuling i Biscaya så ska du nog inte ha en Bruce-kopia i lina. Om du däremot är vackert-väder-seglare, förtöjer med näsan i berget mot vinden i dyiga vikar i Mälaren i juli duger nog ett av de där bokstöden Gunnar talade om. Är du sådan som ligger mittemellan på skalan likt de flesta så funkar säkert en Bruce-kopia av lämplig storlek, en stump kätting och sedan en lina alldeles utmärkt.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 05 jun 2009, 08:00

Misil no87 skrev:Till att börja med - hur tänket du ankra?
Ankrar du som ankar-konessören Gunnar S och vill kunna ligga på svaj i kuling i Biscaya så ska du nog inte ha en Bruce-kopia i lina. Om du däremot är vackert-väder-seglare, förtöjer med näsan i berget mot vinden i dyiga vikar i Mälaren i juli duger nog ett av de där bokstöden Gunnar talade om. Är du sådan som ligger mittemellan på skalan likt de flesta så funkar säkert en Bruce-kopia av lämplig storlek, en stump kätting och sedan en lina alldeles utmärkt.
Eller så kan man säga, kuling-Biscaya-ankaret fungerar lika bra i inne i en dyig vik i Mälarens sommarbleke. När prisskillnaden är rätt liten - varför medvetet satsa på det sämre alternativet?
Någon gång, kanske, man hamnar i ett läge där botten inte var så mjuk, vinden inte så svag och skyddet inte så gott som man hade räknat med. Eller att något händer, ett haveri som gör att man måste ankra för att exempelvis inte driva på land, ute på en fjärd i frisk vind.

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » fre 05 jun 2009, 09:25

Därför att priset är en viktig parameter då risken att behöva offra sitt ankare pga trassel ibland kan vara överhängande i tätbefolkade naturhamnar. 399:- kan man väl leva med. Men 1150:- svider litet mer.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 05 jun 2009, 13:14

Jag blir litet nyfiken - hur många har någonsin varit tvungna att kapa linan och lämna sitt ankare pga trassel med andra ankaren?
Och hur många har tvingats göra det pga att det fastnat i något på botten?

Efter över 40 års seglats är mitt svar 0 på första och 1 på andra. Är risken att behöva lämna ett ankare ett reellt problem i våra vatten?

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » fre 05 jun 2009, 13:56

Det är många som inte är lika duktiga som du.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 05 jun 2009, 14:01

dator9 skrev:Det är många som inte är lika duktiga som du.
Tack för ett uttömande, trevligt och lärorikt svar!

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » fre 05 jun 2009, 14:28

Håll tillgodo!

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 05 jun 2009, 14:28

Jag har "förlorat" två draggar sen jag började segla på 1960-talet.

Det första fick jag släppa, med en fender fastsatt i linan. Detta pga att motorn inte startade när jag låg för akterankare i en naturhamn med vinden in akterifrån. Efter att ha vänt båten, hissat segel, släppt ankarlinan kunde jag kryssa mig ut ur hålet. När jag fixat motorn nästa dag och gick tillbaka till platsen var "ankaret" borta. Någon hade fått en prima 12 kg dragg med kätting och ankarlina puss en skaplig fender.

Kompisen, som var delägare i båten, knäckte ett fly på draggen som han lyckade sätta fast, troligen i en bergsskreva.

Sen har jag en gång satt fast en dragg i en kätting på Bohus Malmöns Marina, men den fick jag loss efter en hikslig massa arbete.

Sen behöver man ha mer än en komplett ankarutrustning ombord. Det tycker i alla fall jag.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar