Köpråd Murena 30 3/4 fabrikat

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Janne23
Guldmedlem

Köpråd Murena 30 3/4 fabrikat

Inlägg av Janne23 » mån 01 jun 2009, 11:56

Jag letar fortfarande efter en bra 30-fotare, kan det här vara något att satsa på?

http://www.blocket.se/sodermanland/Mure ... ?ca=12&w=3

Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Köpråd Murena 30 3/4 fabrikat

Inlägg av Jaramaz » mån 01 jun 2009, 16:45

tja ... du får ju en ny båt med avseende på inte använd, men en gammal, och tidstypisk i konstruktionsavseende. Murena är lite extrem båt, jag har för mig att förseglen kräver lite jobb (det går ju att kolla, genua-ytan alltså, då ser du om wincharna räcker till). ST-winchar?

Mycket bygga kvar, räkna med mycket tid till det.
En del kanske du vill ändra på: tid + kostnad (vad är det för motor? hur mår den? ...)

Kolla hos en segelmakare hur mycket segel kostar (finns nog på någras hemsidor) - och så räkna ihop allt, i timmar och pengar. Blir det rätt för dig - slå till!

Tycker du inte om att bygga båt, eller inte har gjort det - tveksamt.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 01 jun 2009, 19:19

klart trevlig båt, de första båtarna hade lite problem med kvaliteten.
En del av inredningen verkar vara på plats. Av det som behöver kompletteras är det bara segel som är en stor kostnad.
Visst det är en del jobb och det tar tid. Man har möjlighet att påverka hur man vill ha det. Att bygga om i en färdig båt är mycket tidskrävande.
Sen man kan segla en utan matta i taket eller lister. Att måste inte vara klart på en gång!
Men det är faktiskt en helt ny båt och som troligen är betydligt kraftigare byggd än vad som byggs idag.

Dirken
Guldmedlem

Inlägg av Dirken » mån 01 jun 2009, 19:55

Det kan ju vara en fördel att inga segel finns med. På seglingsbilder.se (Ornö Runt) är en Murena med fathead och rullfock som såg ut att fungera bra om man vill slippa jätte genua. Debatten om motorstyrka i 30fotare talar kanske emot bensinaren som sitter i men som jag skulle skatta högre än en diesel. Dynorna får man väl förutsätta att dom passar. Det går ju att bygga enkelt och bara välja det som är ett måste.

DehlerMats
Trogen medlem

Inlägg av DehlerMats » tis 02 jun 2009, 20:41

Nja.... jag tycker dock att priset är lite väl högt, tänk på att det kommer att kosta en del innan du är klar. Betänk också att gelcoat och plast åldras även om man inte använder båten. Motorn, hur ser den ut invändigt? har rosten kommit in där så såpelar det ingen roll att den aldrig är körd.
En annan sak är ju att Murenan aldrig fick samma uppskattning som Balad oh Scampi och det är kanske ingen slump.... dessutom så är det en gammal konstruktion.
Jag skulle nog passa.

Vänligen

Skriv svar