Hamnguide Åland

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Hamnguide Åland

Inlägg av Tommy » lör 30 maj 2009, 15:25

Hej!

Vi tänkte segla till Åland i sommar, och nu har det införskaffats sjökort samt nya Navionics-chip till plottern.
(läskigt med de åländska korten som visar grunt när det är mindre än 10 meter, inte 3 som man är van vid...)

Nåväl, nu skulle jag gärna vilja ha lite hamnlitteratur också. Men på Nautiska fanns bara Stora Hamnboken 2 Åland för det hutlösa priset av 895 kronor..

Tänkte höra om någon har tips på annan hamnlitteratur över Åland? Helst både Gäst- och Naturhamnar, något i stil med Hässler/Granath Arholma Landsort.

Kanske smartast att gå rakt på Mariehamn och köpa bok där? Eller finns det någon lämplig på nätet?

Sen ska det tydligenn även finnas en "Gästhamnsguide", ungefär som den svenska. Någon som vet hur man får tag i den?

Hälsningar & tack på förhand för tips
Tommy

Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Hamnguide Åland

Inlägg av Jaramaz » lör 30 maj 2009, 16:26

På hamnkontoret i Mariehamn får man gratis ganska bra broschyrer över Ålands hamnar. Det finns också att köpa några olika hamnböcker uppe i bokhandlen, tex finns det en bok som täcker hela Finland, lite enklare men tillräcklig (< €20).
De där du nämner är dyra i Finland också.

Glöm inte anmäla dig på VHF när du angör (obs!) Åland, de är lite petiga med det.

Allmänna råd:

Se till att komma fram till Mariehamn (Västhamnen) i god tid, helst för 15. Då hittar du bra plats. Kommer du efter 18 kan det vara svårt.
Det finns hamnar lite överallt på Åland. Många gånger är det mest en liten brygga, och med begränsad service. Även om det kostar lite så kan det vara värt det, Ålänningarna är lite bestämda av sig när det gäller sitt, vilket kan sträcka sig en god bit.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 30 maj 2009, 17:54

Tack för info! Då blir det Mariehamn först, för anmälan och information.

Hittade denna hamnguide:
http://www.visitaland.com/files/gasthamnar2009.pdf

Får se hur mycket naturhamn det blir överhuvudtaget, det verkar ju vara ganska utbyggt på de större öarna, och det kanske ändå är roligare att satsa på att se de olika byarna och så...

//Tommy

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » lör 30 maj 2009, 19:45

Jaramaz skrev:Glöm inte anmäla dig på VHF när du angör (obs!) Åland, de är lite petiga med det.

Allmänna råd:
Gäller det även om man är Schengenmedborgare och angör från ett Schengenland (tex Sverige)?

Vem anropar man? Det måste vara en herrans VHF-trafik under högsommaren.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 30 maj 2009, 19:56

Gäller det även om man är Schengenmedborgare och angör från ett Schengenland (tex Sverige)?
Jag har ställt mig samma fråga, sist jag var där (2006) antog jag att det inte behövdes, men fick sedan reda på att det borde jag ha gjort. Sedan kan man ju fråga sig om Åland är inom Schengen ... utanför en del skatteområden är det iaf.

Min erfarenhet rent allmänt är att det enklaste är att följa alla såna här påbud. Enkelt gjort, och så skall ingen bli uppretad.

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » lör 30 maj 2009, 23:38

Nu är det några år sedan jag senast besökte Åland med båt och mycket har hänt sedan dess. Förr fick man anmäla sig via VHF till en sjöbevakningsstation och bl.a. uppge sitt namn som befälhavare, hur många man var ombord, varifrån man kom etc. Sedan tilldelades man ett nummer som man skulle uppge när man lämnade Åland. Numera är det nog bara att som svensk båt åka åka dit utan att meddela sin ankomst, åtminstone om man kommer direkt från Sverige. Och de flesta båtarna har nog ingen VHF ombord.
http://www.merivartiosto.fi/rvl/home.ns ... endocument

Staffan

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » sön 31 maj 2009, 08:03

Följer man ovanstående länk så står det inget om "anmälan", bara att man ska söka upp en gränspassagestation och hålla sig i farleden om man kommer från ett icke-Schengenland.

Vem anropar man på VHF om man nu ska anmäla sig?

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 31 maj 2009, 14:13

Kolla in http://www.ellennet.com/ där det finns en del bra info.
Både om hamnar och inklarering.
Se bl http://www.ellennet.com/index.php/Segla ... radet.html om Schengenómrådet.
Alla borde ha skägg

Mahogny
Guldmedlem

Inlägg av Mahogny » mån 01 jun 2009, 08:35

Jag har seglat till, och från, Åland ett antal gånger både nyligen och för 10-tal år sedan. Men aldrig anmält mig på vare sig VHF eller telefon, ej heller "klarerat" in i någon av hamnarna. Detsamma har flera vänner till mig gjort. Det har gått utmärkt och ingen har frågat eller krånglat.
Berätta vart i Åland du tänkt dig så kan jag ge några tips om bra, eller dåliga, hamnar. Generellt kan sägas att flest båtar, både från Finland och Sverige, bara siktar på Mariehamn. Söderut i Åländska skärgården är det fler båtar än i norra delen. Och finnarna har sin semesterperiod väldigt mycket koncentrerad kring juli månad, i juni och augusti är det betydligt lugnare.
Men det är ett bra färdmål du har, Åland är helt klart värt att besöka

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » mån 01 jun 2009, 09:34

Mycket bra info i denna tråd, tack alla! Vi planerar också att passera Åland i sommar.

Hur är det förresten med gasol på Åland och i Finland?
Är det samma system som i Sverige?

Blåsut
Silvermedlem

Inlägg av Blåsut » tis 02 jun 2009, 18:29

Nej, finsk (och i och med det åländsk) gasol har helt andra anslutningar. De är inte kompatibla med svensk anslutning på något sätt. Ett gott råd, ta med så mycket gasol som behövs hemifrån i form av extraflaska eller d:o -or. :!:

DehlerMats
Trogen medlem

Inlägg av DehlerMats » tis 02 jun 2009, 20:44

Mahogny skrev:Jag har seglat till, och från, Åland ett antal gånger både nyligen och för 10-tal år sedan. Men aldrig anmält mig på vare sig VHF eller telefon, ej heller "klarerat" in i någon av hamnarna. Detsamma har flera vänner till mig gjort. Det har gått utmärkt och ingen har frågat eller krånglat.
Berätta vart i Åland du tänkt dig så kan jag ge några tips om bra, eller dåliga, hamnar. Generellt kan sägas att flest båtar, både från Finland och Sverige, bara siktar på Mariehamn. Söderut i Åländska skärgården är det fler båtar än i norra delen. Och finnarna har sin semesterperiod väldigt mycket koncentrerad kring juli månad, i juni och augusti är det betydligt lugnare.
Men det är ett bra färdmål du har, Åland är helt klart värt att besöka
Jag vore mycket tacksam för alla tips om naturhamnar på norra Åland och i synnerhet på Saggö

Vänligen

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » ons 03 jun 2009, 14:34

Hej,

Vill man inte ta sig till Mariehamn för stadens egen skull skulle jag rekommendera att gå direkt till Rödhamn som ligger straxt söder om M-hamn. Skyddad och bra hamn som man sedan med lätthet kan gå österut mot Degerby och Kökar.

Det finns en liten saamll passage som är i det åländska kortet angiven max djup på 1,7, vilket inte stämmer. Det är en fantastisk väg att gå, dock bör man inte ha kryss bog då det är mycket smalt. Jag hade sällskap av en ålänning som stack 2,0 meter och det fungerade bra.

I Degerby hittade jag dessutom bra guider till Åland, i de fall det nte finns i gästhamnarna (ex vis Kökar).

Är själv på väg till Åland igen i sommar - fantastisk segling, vacker natur och inte misnt när man nyttjar gästhamnarna finns alltid en varm bastu till en rimlig peng.

/Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » ons 03 jun 2009, 16:57

Tommy skrev:Hej!

Vi tänkte segla till Åland i sommar, och nu har det införskaffats sjökort samt nya Navionics-chip till plottern.
(läskigt med de åländska korten som visar grunt när det är mindre än 10 meter, inte 3 som man är van vid...)

Undrar om det inte är detta, tillsammans med ålänningarnas iver att hålla turisterna i stråken som gett upphov till myten om de många stenarna och ej utmärkta grunden.

Kanske bara haft tur, men vi har kajkat runt i Ålan och Skärgårdshavet ett par somrar i rad och det finns ju miljontals naturhamnar/ankarplatser. Läs kortet! det finns också en mycket bra pilot/ naturhamnsbok som en ringpärm som jag inte kommer ihåg exakt vad den heter. Vi ha aldrig haft den heller, men den är mycket bra.

Åland och Åbolands skärgårdar är Östersjöns pärlor enligt min mening. vildare och mindre exploaterat än våra svenska skärgårdar och oerhört väl utmärkta och många farleder.
Kom ihåg att erfarenhet endast gör att man klantar till det mindre ofta!

Båtar : Southern Cross 35 - Tahiti. H-båt Sthlms N skärgård

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 07 jun 2009, 17:19

Mycket bra information i denna tråd, tack alla.

Någon av er frekventa besökare som kan Name-droppa lite trevliga gästhamnar respektive naturhamnar, dvs smultronställen som man inte bör missa?

Tackar, Hälsningar
Tommy

Skriv svar