Murena eller Scampi?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Anders D

Murena eller Scampi?

Inlägg av Anders D » sön 04 apr 2004, 18:54

Jag har funderat på att köpa en Scampi och tittat på en del exemplar men tyvärr har de gått upp en hel del i pris. Har nu hittat en fräsch och välutrustad Murena som är färdigbyggd i slutet på 80-talet till samma pris som en hygglig Scampi.

Min fråga, har någon seglat båda dessa båtar och kan kommentera seglingsegenskaperna? Är Murena i samma \"klass\" som Scampi?

Tack för alla svar
/Anders

kent

murena/scampi

Inlägg av kent » mån 05 apr 2004, 04:42

hej Anders
scampi-bättre kryssbåt-mindre sittbrunn
murenan-bra undanvindsbåt-stor sittbrunn 5 fullängdskojer-ej motorn i förpiken

Murena ägare!!!

Berra

Inlägg av Berra » mån 05 apr 2004, 17:20

Hej,

jag har en scampi och är mycket nöjd med den; rymlig ruff, seglar bra, många sålda = lätt få råd, praktisk inredning, pålitlig konstruktion och dessutom har den stigit kraftigt i pris sen vi köpte den.
Murena är en mycket trevlig båt, ännu litet rymligare än Scampin och fin seglare.OCH, den är inte lika stor klass och därför inte lika erkänd = billigare.
Det gör att för den som ett billigt inköpspris är viktigt så är Murenan att föredra.
För den som vill ha många med likadan båt att prata med och vill att reparatörer ska ha lättare att känna igen båten så är Scampin bäst.

Anders D

Inlägg av Anders D » mån 05 apr 2004, 20:34

Tack för svaren! Det verkar som att Scampin vinner \"kappseglingen\" men att Murena ger mer \"cruisingbåt\" för pengarna.

En följdfråga,
En del (inklusive undertecknad) funderar på om man idag köper en 70-tals båt för ca 230tkr och har den 5-10 år så börjar den vara väldigt gammal när den ska säljas. Risken kan väl vara att den då rasar så som en del 60-tals båtar lär ha gjort.

Alltså skulle en båt färdigställd ex 1987 kunna vara ett mer säkert köp på 5-10 års sikt. Kommentarer kring detta resonemang?

/Anders

Olivia
Rookie

Inlägg av Olivia » mån 05 apr 2004, 22:29

Tror inte att det har så stor betydelse hur gammal båten är. Däremot spelat skicket stor roll. Med nya segel och renoverad/utbytt motor kan en 30-40 år gammal båt vara attraktiv.

Min förra båt var tio år när jag köpte den och 25 när jag sålde förra året. Men jag fick mer för den än jag betalade, inte i jämfört penningvärde, men ändå.

Det seglar ju omkring båtar än som har fått hundra år på nacken.

Det är med båtar som med hus, nästan i alla fall. Mitt hus har blivit 20 år äldre medan jag bott i det. Men det är värt fyra gånger så mycket som jag betalade än gång utan att jag gjort några särskilt stora investeringar.

Mvh
Olivia

borje

Murena eller Scampi

Inlägg av borje » tis 06 apr 2004, 14:15

Rent allmänt kan man säga att ju längre en båttyp har varit i produktion desto färre \"barnsjukdomar\". Det kan gälla t. ex. Scampi från början av 70-talet tillverkade i Älvdalen. Förmodligen finns det typfel även på tidiga Murenor. Därför kan man anta att en sen årgång av en båttyp håller sitt pris bättre

Allan

Ny kontra gammal båt

Inlägg av Allan » ons 07 apr 2004, 21:38

Det är viktigare i vilket skick båten är än hur gammal den är. Fast visst känns det som om vissa båtmodeller som idag är 20-25 år gamla är väl dyra jämfört med vad klart nyare båtar kostar.

Gäst

Re: Murena eller Scampi?

Inlägg av Gäst » fre 09 apr 2004, 20:11

Anders D skrev:Jag har funderat på att köpa en Scampi och tittat på en del exemplar men tyvärr har de gått upp en hel del i pris. Har nu hittat en fräsch och välutrustad Murena som är färdigbyggd i slutet på 80-talet till samma pris som en hygglig Scampi.

Min fråga, har någon seglat båda dessa båtar och kan kommentera seglingsegenskaperna? Är Murena i samma "klass" som Scampi?

Tack för alla svar
/Anders
Se upp med bottenstockarna på murenan är klena. kolla sprickor kring kölen
:wink:

Skriv svar