Garmin 176c

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
kallevindroder
Guldmedlem

Garmin 176c

Inlägg av kallevindroder » tor 28 maj 2009, 20:33

Snart blir det en Plotter till salu maken till upplåsningskoder, id mm har jag aldrig varit med om.Min dator saknar serieport allså inge com3 så överföringen måste ske med cardreader ok det har jag. Bluechart atlantic med 25 bokstäver har jag. Kartorna kommer in på det speciella halva speciallödda kortet på 128 mb men när kortet sättes i GPS FÅR JAG FÖLJANDE MEDDELANDE KAN EJ LÅSA UPP KARTORNA . Dom är ju för :::::::: upplåsta med 25 bokstävers koden på datorn...
FINNS DET NÅGON SOM KAN HJÄLPA MIG.Han som sålde den till mig har inte koden som den är registrerad på Garmin med och
inte heller namnet på första ägaren!!! Var skall jag skriva in id på Gps om jag använder cardreadern rutan är grå och ej skrivbar.
Finns det något annat märke som inte är så krångligt så kan Garmin glömma mig!!!!!!

Mvh Kalle vindroder

bosseh
Diamantmedlem

Re: Garmin 176c

Inlägg av bosseh » tor 28 maj 2009, 21:28

Jag kommer inte riktigt ihåg men visst var det någon ytterligare kod som skulle anges. Något program som hette Jetmouse ? + några siffror från systeminställningarna i GPSen.
Ingen riktig hjälp men borde hålla dig sysselsatt en stund :D

Användarvisningsbild
nikke
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av nikke » tor 28 maj 2009, 21:48

Jag för över med USB till serieportkonverter från dator till GPS-en (292). Kostar 249 på Clasolsson (konverten alltså).

Men jag har för mig att man reggar GPS-en, med serieportnumret mot Garmin innan man kan koppla upp sig. Kanske kan du göra det med 25-numret, och skriva in serienumret på GPS-en på nätet i datorn, innan du kopierar kartan till kortet. Men nu gissar jag, för sådär har jag aldrig gjort. Var inte kartan installerad när du köpte den? Om kartan kommer från nån annan GPS kan den vara reggad på den. Man kan bara regga två GPS:er på samma karta (dvs 25-nummer), tror jag.

Niklas

Tomas B
Guldmedlem

Inlägg av Tomas B » fre 29 maj 2009, 10:03

Din kod som du använder är för att låsa upp kartan på datorn och senare även för att den skall fungera på GPS.
För att kartan skall fungera på GPS så måste GPS´s id reggas hos Garmin. Detta görs i samband men upplåsning eller överkopiering (kommer inte i håg). Enklast är ha ha GPS ansluten till dator, så skaffa en USB/serieportsadapter, då läser programmet själv av GPS's id'et. Man kan regga varje sjökort mot två olika GPS id. Det är bara att konstatera att denna lösning inte är bra för nybörjare på datorer.
Sladden är bra att ha senare för att kopiera way-point, rutter och färdspå mellan dator och GPS. Mycket enklar att skapa waypoints etc på datorn och sedan kopiera desssa.
Det är rolig att spara ner färdspår från GPS för att sedan kunna sitta hemma och hur man seglade.

/ Tomas
/ Tomas B
Maxi 999

Skriv svar