70 grader i vattnet?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
hedgehog
Diamantmedlem

70 grader i vattnet?

Inlägg av hedgehog » mån 25 maj 2009, 19:53

Ja, det påstår i alla fall tempgivaren till min Silva Star Sea Data.
Hoppades ju på att det skulle vara glappkontakt i instrumentpanelen eller på vägen till den men så verkar inte vara fallet.
Simulerar man dålig kontakt och kopplar ur temp-sladden från instrumentet visas i stället ---- Med sladden i är det alltså konstant 70 grader.
Nån som varit med om ngt liknande? Silvas (Nexus) websida ger ingen hjälp.
Det är ju en kombinerad logg/temp-givare. Till saken hör att loggen knappt funkar just nu pga av en av magneterna i paddelhjulet rostat och därvid svällt en aning så hjulet snurrar inte fritt. Men det kan väl inte ha med saken at göra?!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Brendan
Diamantmedlem

Re: 70 grader i vattnet?

Inlägg av Brendan » mån 25 maj 2009, 20:07

Kanske visar den Fahrenheit? (=21° Celsius).

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » mån 25 maj 2009, 20:35

Brendan skrev:Kanske visar den Fahrenheit? (=21° Celsius).
Nej, så enkelt är det tyvärr inte. Den är inställd på Celsius och har varit det sedan jag köpte den. Fungerade klockrent när vi tog upp i höstas.
Det trista är ju att om tempgivaren är kass måste jag förmodligen byta hela loggivaren. Den är tre år gammal nu så garantin lär ha gått ut.
/p

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 25 maj 2009, 21:41

hedgehog skrev:
Brendan skrev:Kanske visar den Fahrenheit? (=21° Celsius).
Nej, så enkelt är det tyvärr inte. Den är inställd på Celsius och har varit det sedan jag köpte den. Fungerade klockrent när vi tog upp i höstas.
Det trista är ju att om tempgivaren är kass måste jag förmodligen byta hela loggivaren. Den är tre år gammal nu så garantin lär ha gått ut.
Att jag föreslog det där med Fahrenheit beror på att jag har en exakt likadan logg. Vars loggivare gav upp för ett par år sedan. Den var så dyr,
att jag valde att köpa ett helt nytt instrument. Väntar nu på att något annat ska sönder så jag får användning för alla reservdelar.

Vet av egen erfarenhet hur lätt det är att trycka fel när man ska kalibrera fart och dylikt. Mycket lätt hänt att man ställer om temperaturen från
F till C också. I Göteborg har vi uppåt 17°C i vattnet nu. 21° låter mycket förstås, men kanske på grunt vatten där solen legat på en hel dag?

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » mån 25 maj 2009, 21:51

Brendan skrev: Vet av egen erfarenhet hur lätt det är att trycka fel när man ska kalibrera fart och dylikt. Mycket lätt hänt att man ställer om temperaturen från
F till C också. I Göteborg har vi uppåt 17°C i vattnet nu. 21° låter mycket förstås, men kanske på grunt vatten där solen legat på en hel dag?
Jo, visst är det så. Och jag hade önskat att så var fallet nu. Behöver jag byta loggivaren blir det extra dyrt eftersom den har 53mm genomföring istället för standard 42 (eller nåt). På så vis slapp jag fylla igen det stora hålet från den ursprungliga loggen. Å andra sidan kan man klara sig utan att veta hur kallt vattnet är. Men det RETAR mej när saker inte fungerar!
/p

Tomas B
Guldmedlem

Inlägg av Tomas B » tis 26 maj 2009, 11:54

Brendan skrev:. Å andra sidan kan man klara sig utan att veta hur kallt vattnet är.
[/quote]

Man vet aldrig - läste i boken om Peter Norling när dom var över till USA och seglade SORC (jag tror det var så det hette) med sin ur Scampi kring 1970, så gick en delsträcka runt Florida - från västra till östra sida.
Det innebar att de seglade norr ut på Floridas östar sida = i golf strömmen. Där gäller det att vara mitt i stömmen där den är starkast = där är vatten varmast. Övriga båtar = stora och påkostade hadde inbyggd termometer medan Norling och kompani löste poblemet med en hink och badtermometer. Det gick så bra att de vann (fast dom trampade sönder badtermometern).

/ Tomas
/ Tomas B
Maxi 999

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tis 26 maj 2009, 14:21

Tomas B skrev:
Brendan skrev:. Å andra sidan kan man klara sig utan att veta hur kallt vattnet är.
Man vet aldrig - läste i boken om Peter Norling när dom var över till USA och seglade SORC (jag tror det var så det hette) med sin ur Scampi kring 1970, så gick en delsträcka runt Florida - från västra till östra sida.
Det innebar att de seglade norr ut på Floridas östar sida = i golf strömmen. Där gäller det att vara mitt i stömmen där den är starkast = där är vatten varmast. Övriga båtar = stora och påkostade hadde inbyggd termometer medan Norling och kompani löste poblemet med en hink och badtermometer. Det gick så bra att de vann (fast dom trampade sönder badtermometern).

/ Tomas[/quote]

Inte för att det spelar så stor roll men det var inte jag, Brendan, som skrev det.

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » tis 26 maj 2009, 15:33

Brendan skrev: Inte för att det spelar så stor roll men det var inte jag, Brendan, som skrev det.
Nä, det var jag. Och innan jag kommer till Golfströmmen har jag nog behövt byta logg ändå! :-)
/p

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » ons 27 maj 2009, 13:00

Jag har en Autohelm logg som visar på tok för låga vattentemperaturer. T.ex. +4°C när badtermometern visar +12°C. Den visar inte konsekvent fel temp - ibland 10°för lite, ibland 6° för lite. Det finns inga kalibreringsmöjligheter. Jag vet inte om felet ligger i givaren (termistor?) eller i instrumentet.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 27 maj 2009, 15:32

Ett enkelt alternativ är en utomhustermometer med givaren fäst mot en bordsgenomföring. Då kan man dessutom se vattentemperaturen när man ligger stilla.
Bild

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » ons 27 maj 2009, 15:47

Pratade med Nexusmarine idag och de höll med om att det troligtvis inte är glapp någonstans. Det är förmodligen själva givaren som är paj. Garantin gick tyvärr ut i fjol men de erbjöd en utbytesgivare för 795 spänn.
Juste iofs men jag tycker nog inte det är värt pengarna så länge loggen är ok. bosseh's förslag är isf bättre. Men med "ligger stilla" menar du väl "ligger stilla med loggen avstängd", eller?
/p

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 27 maj 2009, 16:06

hedgehog skrev: Men med "ligger stilla" menar du väl "ligger stilla med loggen avstängd", eller?
Ja, jag tycker den måste få vila lite ibland :D
Annars kan en enkel väderstation vara kul tex http://www.kjell.com/?item=63971
Den kan ha tre olika utomhusgivare: Luft, vatten, kylbox ?
Bild

Excel 319
Platinamedlem

Inlägg av Excel 319 » ons 27 maj 2009, 17:57

bosseh skrev:Ett enkelt alternativ är en utomhustermometer med givaren fäst mot en bordsgenomföring. Då kan man dessutom se vattentemperaturen när man ligger stilla.
Bild
Jag har också problem med Autohelms tempgivare och har därför gått på bossehs idé. Men för att göra det enkelt har jag valt ett instrument som har radiosignalöverföring och en givare med tråd mellan själva mätsonden och sändaren. De börjar bli svåra att få tag i,för de flesta är av typen som bosseh visar i inlägget längre ned. Den givaren är svårare, tycker jag, att kunna placera vid en bordsgenomföring.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 27 maj 2009, 21:32

Visst är det en nackdel med klumpiga, trådlösa givare. Men de gå att slakta!
Annars är det ganska vettigt med en enkel väderstation. Jag har en utan trådlösa givare som hänger i båten. Det är barometer med historia, hygrometer och DCF-klocka. En trevlig grej till ett anständigt pris. Idag var det 49% luftfuktighet i båten.
Sen hade jag ju kanske heller haft en barograf i massing och mahogny!
Hemma satte jag en väderstation med vindrikting/hastighet mm. Så nu behöver jag inte grannens björk längre!

Skriv svar