Flöjlande propeller - erfarenhet?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
KaptenKlant
Diamantmedlem

Flöjlande propeller - erfarenhet?

Inlägg av KaptenKlant » lör 16 maj 2009, 21:04

står i begrepp att byta propeller på min långkölade ganska tunga båt. Den gamla trebladiga fasta propellern var skadad troligen av nåt fiskeredskap vi kört på. Somliga lär sig aldrig att märka ut redskapen...

Nåväl, en flöjlande eller ¨feathering' prop är ju ganska frestande. en halv knop eller så i bättre fart, fortfarande, och i motsats till folding(?) eminenta resurser när man lägger in backen. finns det några nackdelar förutom högre pris? De 'nökda-kundutsagor' jag läst ang. dessa propellrar är alla från de som nyligen bytt.

Vad jag undrar är omm det funkar problemfritt i 25000 M :?:
Kom ihåg att erfarenhet endast gör att man klantar till det mindre ofta!

Båtar : Southern Cross 35 - Tahiti. H-båt Sthlms N skärgård

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Flöjlande propeller - erfarenhet?

Inlägg av Anders S » lör 16 maj 2009, 22:12

25000 M? Det är fram och tillbaka till Västindien, men man tar omvägen runt Goda Hopp (typ) :-) För motor?

Jag har en sådan, men jag har bara haft den två år och har ingalunda några 25K M att redogöra för, men nöjd är jag. Jag köpte den begagnad från en båt som bytte motorinstallation och fick axelrotationen åt andra hållet. Möjligen kan jag på det sättet ha fler sjömil än vad jag samlat själv. Jag skattar att jag kört 150-200 timmar på två säsonger, högst. Precis som en bra folding så står den här propellern helt stilla i viloläge så när man seglar slits den inte nämnvärt (korrosion, möjligen) och stressar inte packboxar, axel etc. Det är ju bra.

Gränsen för att segla sjunker med en m/s, backförmågan är helt oslagbar och den är rätt tyst. Min är en Prowell - den finns inte längre ny. Man hör en del nya ljud, mest beroende på att bladen är platta. Smörjning nödvändigt, anoder kostar mer, sannolikt en aning ömtåligare än fasta propellrar. Nu hade jag tur och fick den begagnad, till begagnatpris - hade det handlart om attköpa nytt hade det sannolikt blivit en foldingpropeller.
Anders S

Användarvisningsbild
KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » sön 17 maj 2009, 08:42

Anders S skrev:25000 M? Det är fram och tillbaka till Västindien, men man tar omvägen runt Goda Hopp (typ) :-) För motor?

Jag har en sådan, men jag har bara haft den två år och har ingalunda några 25K M att redogöra för, men nöjd är jag. Jag köpte den begagnad från en båt som bytte motorinstallation och fick axelrotationen åt andra hållet. Möjligen kan jag på det sättet ha fler sjömil än vad jag samlat själv. Jag skattar att jag kört 150-200 timmar på två säsonger, högst. Precis som en bra folding så står den här propellern helt stilla i viloläge så när man seglar slits den inte nämnvärt (korrosion, möjligen) och stressar inte packboxar, axel etc. Det är ju bra.

Gränsen för att segla sjunker med en m/s, backförmågan är helt oslagbar och den är rätt tyst. Min är en Prowell - den finns inte längre ny. Man hör en del nya ljud, mest beroende på att bladen är platta. Smörjning nödvändigt, anoder kostar mer, sannolikt en aning ömtåligare än fasta propellrar. Nu hade jag tur och fick den begagnad, till begagnatpris - hade det handlart om attköpa nytt hade det sannolikt blivit en foldingpropeller.

Uttryckte mig möjligen inte helt klart här.... :lol: :lol: 25k M för motor var ju inte tanken, utan om grejorna håller för lång-/längesegling.

Tackar allra mjukast för erfarenheterna, du har väl en ngt tyngre båt själv? Intressant det du säger om att propellern står stilla i viloläge.... jag trodde i min enfald att bladen flöjlar konstant för att ligga rätt i vattenströmmen. Min återstående tvekan inför bytet och egentliga fråga avsåg alltså slitaget under (lång-)segling. För övrigt rör de sig väl även när man ligger för ankrad då, om än i mindre omfattning?!

NU är det nog inte så många som seglat 25000 M , spetsade till det lite, men kanske något mer än semestrarnas vanliga 1000/1500 M :mrgreen: 8)

Användarvisningsbild
KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » sön 17 maj 2009, 08:45

Tilläggas kan att jag tittat på några stycken på nätet.

Kiwiprop verkar tilltalande rent tekniskt samt även prismässigt. MaxProp faller bort direkt eftersom man på flera ställen på sajten betonar hur oerhört viktigt det är med REJÄLT med anoder på propellern. Vill inte ha en prop tillverkad i zink ( :o ) :mrgreen:

fortsätter kolla runt...

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 17 maj 2009, 09:28

Jag har en Sailprop.
Fördelar:
1 Man seglar fortare i lätt till mellanvind.
2 Den har två olika stigningar, sårt att fatta innan man står och vrider på den på båten, men så är det. Stigningarna kan endast ändras av verkstad med propellern borttagen. Det fina är att på tex min Yanmar GM3 så är utväxlingen av nån korkad anledning en hel del lägre på backen, så med den tvåbladiga fasta jag hade först var det rejält dåligt drag på backen. Nu har jag 10" stigning framåt och 13" bakåt, så stor skillnad är det på utväxlingen. Och nu får jag ut maxeffekt på motorn både framåt och bakåt. Väldigt mkt bättre vid hamnmanövrer, nu händer det nåt när jag backar.
3 Den var den enda vikbara propp som får plats utan att slå i rodret eller "stävläppen".
4 Kvalitén verkar mkt bra. Min ser ut som ny och är helt glappfri efter fem säsonger.

Nackdelar:
1 Den väsnas som sagt pga de platta bladen. (Seglingsmotståndet blir i stället minimalt)
2 Dyr anod. Jag har även en kort anod på axeln som jag brukar byta varje år. I år hade varvet gått över till enbart aluminiumanoder, de ska vara bättre här i bräckvattnet. Men nu lurar jag på om den dyra zinkanoden kommer att gå åt först... Det vore bättre om den var av alu och axelanoden en Biltema av zink.
3 Den är faktiskt lite sämre effektiv när man kör för motor än en fast trebladig, så mycket som 20 procent enligt Seawolf. Hade jag fått plats med en trebladig Volvofolding hade jag nog hellre haft en sån. Den är effektivare och tystare på "frammen" i alla fall.
4 En Sailprop är inte billig att köpa...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 17 maj 2009, 13:26

Jodå, bladen viker sig med vattenströmmen då den frikopplas, därför blir den "neutral" i vattenströmmen. Bladens motstånd minimeras och det uppstår ingen drivande kraft som behöver bromsas eller låsas. Alltså står axeln still (man kan gärna stoppa propellern genom att lägga i växeln, det finns en liten tröghet i mekanismen, men stoppar man axeln ställer sig bladen direkt i "rakt-bakåt-läge". Sedan är allt stilla och lugnt... Det fins en liten egenhet hos självflöjlande propellrar - om man av någon anledning kör dem på back medan man går framåt ställer de sig inte i flölat läge, utan går baklänges. Om man har en axelgenerator är det tydligen så man får göra för att kunna köra denna då man seglar. Men en sådan har inte många.

Sailprop gjordes av Prowell, som inte gör flöjlande propellrar längre. Däremot görs det en snarlik propeller av SPW i Bremerhafen som har fördelen att stigning justeras med ställskruvar i st för genom att slipa bort eller lägga på material. Jag hart fått för mig att SPW gör service på Prowell om det behövs.

Såvitt jag förstår har de flesta utom möjligen Kiwiprop (plastblad) feta anoder i form av en zinkspinner. Det är nog inte bara risken för zinkurlakning som ställer till det, utan risken att mekanismrörelsen ger en "nysliten" yta som korroderar hellre än den oxiderade ytan på resten av propellern, alltså ett lokalt korrosionsslitage. Detta hände mig på en Gori, som bröt av en kugg i kuggsegmenten som synkroniserade bladen. Gori hade ingen dedikerad anod, vilket den borde haft. Det är säkerligen alldeles utmärkt att sätta en axelanod helt nära på axeln om man kan.
Anders S

Användarvisningsbild
KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » sön 17 maj 2009, 17:45

Tack för svaren.

@Håkan/Guitar

speciellt intressant med dina synpunkter eftersom vi har snarlika båtar. L32 för min del.

förstår också att en väsentlig nackdel är att jag med all sannolik blir tvungen att såga upp en del av rodret för att få plats med en flöjlande...

samt att en sådan givetvis strider mot min grundprincip för båt KISS - 'keep it simple strong' En flöjlande prop är ju en ganska avancerad konstruktion med en 'drös' rörliga delar. detta kan ju inte direkt sägas om en fast trebladig :wink:

Sen är det ju den där halva(?) knopen i lättvind :twisted:

Det lutar nog åt att det blir en fast trebladig igen men nästa gång vi torrsätter och målar så ... kanske ... Nu har jag åtminstone fått en hygglig bild av vilka avväganden det innebär.

@ Anders S

Läskigt med de där anoderna, eller snarare varför de ska vara så viktiga på dem. Rörliga delar har alltid något som talar emot dem...

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 17 maj 2009, 22:41

Vad har du för motor? Nån av Volvos modeller, jag tror det är 2000-serien är gjorda för att "frihjula" propellern vid segling, medans Yanmars GM kan ta skada i backslaget om propellern snurrar fritt.
Det om Volvos motorer hörde jag av en äldre seglare som speciellt köpt just den motorn för att kunna segla med snurrande propeller och få mindre seglingsmotstånd. Du kanske kan gå ner en tum i storlek och öka en tum i stigning på en fast propeller och få anings sämre driv för motor, men mindre motstånd vid segling.
Det om Yanmars backslag fick jag höra av besiktnigsmannen Conny Zetterberg som kollade min båt, det enda fel han varit med om på GM var att de blev slitna i backslaget vid segling. Enligt honom skulle man alltid lägga i backen vid segling. Han tyckte dessutom att vitsen med vikbar propeller var mindre på en långkölad båt, än en fenbåt med drev, eftersom vattnet vid akterstäven ändå var så stört. Jag märker i alla fall skillnad att det går lättare när jag seglar, hur mycket vete f-n. Ibland har jag tänkt att jag borde lagt propellerpengarna på ett Sailomat vindroder i stället, det kostar väl ungf som två Sailprop.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » mån 18 maj 2009, 08:19

Jag har en Yanmar 3 YM 30 ny förra sommaren. Innan dess en 3HM.

det där med slitage på backslag är nog värt en egen tråd här, i o f s helt okej för min del om den här tråden 'driver över' till fruíhjulningens eventuellt skadliga bieffekter.

Jag har frågat två mekaniker om detta, bägge med erfarenhet även från betydligt större maskiner, och bägge har sagt att så länge som backlslaget inte är hydrauliskt ska det vara OK att frihjula. Själv 'halvfegar' jag lite och petar i växeln om det börjar gå 'för fort' dvs över 5 knop :lol: :mrgreen: :lol:

en poäng det där med störda vattenströmmar vid aktern på båtar med 'komplett underrede'.

En flitigt kappseglande vän förklarade för många år sen för mig att det är den främre tredjedelen av undervattenskroppen som avgör hur fort det går. Avseende 'slät-botten' ansträngningar alltså.

Fortsätter nu MED vindroder (vill aldrig mer vara utan) och trebladig fast visp :roll:

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » mån 18 maj 2009, 09:11

Hey.

Vi har skiftet ut vores 2-blade Flex-o-Fold til en KIWI. Det är en mycket stor positiv skillnad. KIWI:an är inte en komplicerad konstruktion, tvärtom. Vi seglar ochså kappsegling och har inte gåt ned i fart. KIWI'an har inte det problem som Anders S beskriver "Det fins en liten egenhet hos självflöjlande propellrar - om man av någon anledning kör dem på back medan man går framåt ställer de sig inte i flölat läge, utan går baklänges"
Månge tror felaktigt at en propel med "Plast blade" inte skulle väre särskilt holdbart, men fakta är, at det plast materiale man laver segelbåtspropellar (och propellar til out board engines) är de samma som man använder til fly propellar och at månge fritidsbåter som cruiser rundt Jorden seglar med t.ex KIWI propellar eller en annan feathering propel. Om nogra år vil dom fleste segelbåts propeller til fritidsbåter väre producerad av plast "Zytel" ochså 2 och 3 blade folding propellar. Fordelane ät helt klart. Mindre väkt och slid på drev. Minimal korrosion. Ukomplicerad och alla kan reperare dom eller skifte et blad (som koster mindre enn 1000 SEK) om det uheldige skulle ske.
Nästen alle propeller av feathering typen är overlegsen i forhold til en 3 blade folding.
Tll mindre båter samt dedikerad kapseglingsbåter skulle jag rekommendera 2-blade folding
Til en L32 skulle jag rekommendera en fast 3-blade eller en feathering propel.

/Steen
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » mån 18 maj 2009, 14:39

Steen skrev:Hey.

Til en L32 skulle jag rekommendera en fast 3-blade eller en feathering propel.

/Steen

Tack för dina synpunkter Steen. Jag är böjd att hålla med om allt du säger. Kiwiprop är ett oerhört intressant koncept och om utrymmet medger på min båt är den det troliga valet nästa gång båten kommer upp på land.

Tomas B
Guldmedlem

Inlägg av Tomas B » ons 20 maj 2009, 08:50

Har funderat också på att byta - jag tror dock på Autoprop som tex Rodal marin säljer.
Denna skilje sej mot övriga flöjlande propellrar genom att bladet kan vrida sej 360 grader. Det innebär att det vrider sej 180 grader vid back - dvs att man får samma propeller utsende/stigning vid backning som man har framåt. Sedan sägs det att probeller ställer sej i otimal vinkel efter varvatl resp. motorstyrka själv. Dett skall upplevas som du får en effektökning på motorn efetersom detta skall vara mycket effektivt.
/ Tomas B
/ Tomas B
Maxi 999

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 20 maj 2009, 08:55

Kolla med Vega-ägarna om de är nöjda, den har flöjlande propp.

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » ons 20 maj 2009, 08:57

Autoprop är ochså en fin propel. Der är dock ingen idé i at ha samma stigning i back som fremåt. Det är bäst med max stigning i back och då utrekna den optimale stigning til fremåt berorende på din motor etc etc. Det kan tex väre stigning på 21 grader fremår och 23 grader back (nu känner jeg dock inte din båt o motor)
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » ons 20 maj 2009, 19:37

Det är ett väldigt intressant test i Yachting Monthly vad gäller olika typer av folding och flöljande propellrar av olika antal blad och modeller. Antagligen köper väl praktiskt båtägande eller segling detta test om ett par månader. Man har jämfört hur mycket propellern arbetar i sidled, krafter framåt och krafter bakåt samt hur snabbt den kan stoppa båten.
Foldingpropellrarna gav något mindre motstånd än flöjlande enligt beräkningar, men det var marginellt. Det nämndes att tvåbladiga foldingpropellrar har problem med vibrationer.

Det var en intressant artikel iallafall. Det satt definitivt myror i huvudet på mig som var tvungen att ringa varvet och kolla vad det skulle kosta med en trebladig folding istället för den fasta som vi har beställt i dag... :oops:

En fråga som jag har. Är det inte risk att KIWI proppen får beväxning och därmed inte fäller in eller ut som den skall?

Skriv svar