Ampere-räknare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Lasse M » sön 17 maj 2009, 20:59

Filip skrev:Inte behöver jag nån amperemeter, bara en voltmeter.....sen är ju inte beräkningen särskilt avancerad...
Med en amperemeter inkopplad så blir man ju lite mera intelligentare tack vare koll på den momentana förbrukningen och med "död räkning" kan en ungefärlig uppskattning göras av hur länge man kan köra sitt batteri innan det är dags för laddning. Men visst, en voltmeter räcker för att
kolla det aktuella läget. Dock bör denna mätning göras på ett obelastat batteri, dvs slå av värmaren, stäng av stereo och TV, koppla bort datorn, stäng av VHF:n mm mm samt dessutom koppla bort solcell och eventuell vindgenerator och går motorn så skall den oxå stängas av...

Lasse

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Ampere-räknare

Inlägg av bosseh » sön 17 maj 2009, 21:14

Amperemetern vill åtminstone jag ha så jag kan se hur mycket laddning som går i och hur mycket jag tar ut.
Jag har en digital voltmeter, amperemeter med shunt. För att driva krävs en DC/DC omvandlare. Sen ska det till låda mm. Det blir kanske något billigare än BM1 men enklare, nej.
BM1 kan visa antal förbrukade Ah, startar jag med ett fullt batteri kan jag sen titta på antalet uttagna Ah och spänning och på så vis få en mycket god bild av var i livscykeln mina batterier befinner sig.
Det är bara att erkänna, NASA BM1 är en genialisk pryl!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Anders S » sön 17 maj 2009, 22:14

bosseh skrev: Det är bara att erkänna, NASA BM1 är en genialisk pryl!
Det är nog litet beroende på hur den räknar. Är det så att den håller reda på (håller i sär) vad som tas ut och vad som går in kan den nog göra ett och annat som blir svårt med en voltmeter och en amperemeter om man inte loggar värdena från dessa med täta mellanrum. Men i princip kan den kanske räkna hur många AH som tryckts i batteriet och vad som tagits ut, och ett slitet batteripaket kan den i så fall avslöja genom att det går fort att ladda det fullt. Har man nominellt 300 AH i batteribanken och det går från tomt till fullt med en tillförsel av "bara" 200 AH är batterierna slitna (men kanske inte utslitna).

Den stora frågan är alltså om den avgör "fullt" och "tomt" via en voltmätning, eller om den gör det efter att ha tittat på hur batteriet tar emot ström, i vilken takt osv. Behövs det ingen grundkalibrering (t ex någon sorts nollställning vid tomt eller fulladdat batteri) tror jag inte den ger alltför mycket mer info än en amperemeter och en voltmeter kan göra om man vet vad de visar.

HA! Svaret på den frågan frågan och ett par andra, bland annat att den använder Peukertformeln för att justera strömuttagskoefficienten kan man läsa här: http://www.lyth.se/Nasa__BM1_Booklet.pdf Det förefaller som om den gör just det jag efterlyser. Uppenbarligen, det är inget opris och jag skulle mycket väl kunna köpa den för en tusing. En bra voltmeter, precisionsshunt och kalibrerad amperemeter kostar ju några kronor de också.
Anders S

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Filip » sön 17 maj 2009, 22:15

Förstår vitsen med att mätaren kan räkna fram när batteriet är "slut" om man har samma strömförbrukning som när man tittar på mätaren....men den kosta ju tusentals kronor
Kan Nasa mätaren se om jag har 40Ah eller 80Ah kapacitet i batteriet,,,dvs om bateriet är friskt eller ej?.....om den inte kan det, så duger väl en voltmeter eller?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 17 maj 2009, 23:13

Jag kanske borde lägga tusingen på att byta halogenglödlamporna till varmvita leddar i stället? Baylinergrannen har bytt till leddar från Hjertmans, de ger ett väldigt fint ljus och drar nästan ingenting..
När jag mätte spänningen förut idag, ca en halvtimme efter att jag kopplat bort laddningen visade det 12,93. Nu, sent på kvällen visade det 12,83. Mer än fullt enligt Filips siffror.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 18 maj 2009, 20:04

I em o kväll har jag varit och slöat och små-donat lite i mitt lilla segelfartyg. Nu löste Battbrainen ut redan efter 5, 6 timmars körande av dieselvärmaren och nån lampa sporadiskt samt radio också sporadiskt, avstängd vid den obligatoriska tuppluren.
Så det återstår väl inget annat än att få fru Guitar att inse att nya batterier är vårt enda hopp.
Märkligt tycker jag det ändå är att alla celler i alla tre batterierna ligger på grönt, och ganska jämt också. Genom alla år jag varit om att behövt byta bilbatteri har det varit en cell som visat på rött i syraprovaren. Nuvarande bilbatteri visar på vitt, på gränsen mot rött och drar igång bilen hur bra som helst.
Undrar vad fru Guitar skulle säga om strömmen även med nya dyra batterier tar slut efter sex timmar?

Var hittar jag 75 amperare i den vanliga storleken billigast?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Vilse » mån 18 maj 2009, 21:18

Hur många säsonger har du haft dessa batterier?
Mina är fyra år och visst går det att starta motorn, men de vill inte ta laddning, så jag har nya i garaget som snart skall i så snart som möjligt.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 18 maj 2009, 21:52

Vilse skrev:Hur många säsonger har du haft dessa batterier?
Mina är fyra år och visst går det att starta motorn, men de vill inte ta laddning, så jag har nya i garaget som snart skall i så snart som möjligt.
Har dålig koll, de kan vara fyra år de här med. Har för mig att de (OK-batterier)är märkta på nåt vis. När jag mätte spänningen samtidigt som dieselvärmaren glödvärmde sig sjönk spänningen katastrofalt under 10 volt. Det ensamma 60 amp startbatteriet hade inga problem att dra igång värmaren. Inte kul att ta fram fyratusen spänn till batterier.
Men med Battbrainen kanske de håller flera år längre nästa gång.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 19 maj 2009, 17:56

Friskade per E4 iväg till den nyöppnade Biltemabutiken i Gävle och köpte en batteritestare av modellen med två kraftiga kabekskor som ansluts till batteriet, och sen trycker man in en knapp tio sekunder så strömmen rusar genom ett kraftigt motstånd. Det knepiga är att alla batteriernas värde hamnade på grönt! Nålen stod stabilt och fint med. Friska fina batterier, samma visade ju syraprovningen.
Efter att gjort proven två ggr med pizzaätning i pausen hade 12,87 volt när batterierna återigen var hopkopplade och obelastade. Jag slog kl 18:00 på tio st 10 watts lampor för att se hur fort/mycket spänningen sjunker.
Först pyste jag 5-56 på alla poler och kopplingar och drog åt rejält, det var lite halvlöst åtskruvat från början...
Batteritestaren visar spänningen också, när man inte trycker in knappen, och den visade samma som min digitala voltmeter. Varför räcker min ström så kort tid fast batterierna verkar vara så friska?

Tidigare på dagen forskade jag fram att Mekonomen säljer 73 amp fritidsbatterier för 750 kr. Det är billigare än Biltema...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

JanneR
Silvermedlem
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 15:46
Ort: Göteborg

Re: Ampere-räknare

Inlägg av JanneR » tis 19 maj 2009, 20:04

Hej
Kan det månne vara så att du har för klena kablar på förbrukarsidan och därmed får ett spänningsfall som löser ut batterivakten.

Mvh
Janne

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 19 maj 2009, 20:52

JanneR skrev:Hej
Kan det månne vara så att du har för klena kablar på förbrukarsidan och därmed får ett spänningsfall som löser ut batterivakten.

Mvh
Janne
Batterivakten sitter direkt på ena pluspolen, sen är de andra batterierna länkade med überfeta kablar.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 19 maj 2009, 21:06

Var till båten och mätte spänningen efter att ha haft 10 st 10-watts lampor på i bara två timmar vid starten var det nästan 13 volt. Nu var den redan nere på 12,25 volt. Vid 12,24 ska det vara 50% kapacitet kvar.
Fy fan.
Sen slog ja på värmaren som surrade en kort stund samtidigt som siffrorna på voltmeter hastigt dalade neråt 11 volt nånting och uppfostrad härtill som den är, slog Battbrainen ifrån.

Och digitalinstrumenthelvetets ampermätningsfunktion är trasig trots hel säkring, så mäta om det drar mer än det ska kan jag inte. Men när instrumenthelvetet funkade så drog det inte mer åt nåt håll än det skulle.

Så batteriasen måste vara slut fast instruktionen på batteriprovaren med all tydlighet säger att de är friska. Köpte väl den där provaren i onödan med. :(
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Ampere-räknare

Inlägg av GaryGary » tis 19 maj 2009, 21:11

Jag orkar inte dra alla mina erfarenheter från OK/Globals 80 A batterier med "öga". Fick båda mina första utbytta på garanti och de två nya beter sig märkligt de med. Årtalet går att läsa ut på på klistermärket på toppen. 123456-06 eller så har jag för mig. På mina slutar båda på 08 vilket överensstämmer väl med årtal. Batterier: Can't live with them, can't live without them
Nu har jag en liten 18 W solcell som matar via en snik-regulator. Det lugnar en smula, men kan lura en lite med. Vi får se om båten slocknar ett par timmar in på första kvällen i helgen.

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Sneseglarn » tis 19 maj 2009, 21:33

Kanske dumma frågor men...
1) Du läste av testinstrumentet medan du tryckte in knappen (och inte efter att du släppte)
2) och mätte på ett (frikopplat) batteri i taget?

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Ampere-räknare

Inlägg av bosseh » tis 19 maj 2009, 21:48

Batteritestaren säger tyvärr inget om batteriernas kapacitet. Med batteritestaren kan man bara se om batterierna kan ge tillräckligt med ström för att tex dra igång motorn. Ibland är det just förmågan att ge stor ström som havererat. Så brukar det vara i bilar.
I båtbatterier brukar det vara kapaciteten dvs hur många Ah de jan ge, som minskar. Detta märks enklast vid mätning med lampor som du gjorde. När man har nya batterier ska man göra en sådan kapacitetsmätning. Sen gör man om samma sak varje år så ser man hur batterierna åldras.
Men den informationen får man också med en batterimätare typ NASA.

Skriv svar