Ampere-räknare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Ampere-räknare

Inlägg av bosseh » fre 22 maj 2009, 21:41

Tommy skrev:Det där med kylboxen på, med solpanel, när man lämnar båten har vi ju berört förut. Känns lite konstigt att det kan gå... ungefär som med humlan som inte kan flyga :wink:
Man brukar räkna slarvigt att i snitt får man in 4 ggr paneleffekten per dygn dvs 160 W för en 40 W panel.
En normal kompressorbox brukar ta runt 0,6-0,7 A i snitt mätt över något dygn. Det går alltså nästan inte.
Likväl finns det bevisligen många som klara att hålla igång en box veckovis med en 40 W panel.
Förklaringen ligger nog i att när båten ligger stilla finns det nästan inga matvaror i boxen som avger värme och att snittförbrukningen därför blir lägre. Precis som Humlan så funkar det.
Under juni-juli ger en horisontellt monterad 40W panel 17-18 Ah
Mulna dagar ger också viss laddning men det är många ljusa timmar på dygnet!
Det är ganska läckert med tanke på att en 40W panel just nu kostar 1995 hos Seasea. Med dubbla paneler har man nästan hur mycket el som helst (nåja)

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 24 maj 2009, 12:04

KaptenKlant skrev:amperejägare Nilsson!

'Elskithus!' Nu blir jag besviken ;-) vad i himlens namn ska nu DET var bra för? :wink:
Manuellt skithus = tusen delar, packningar, fjädrar mm. Läcker, luktar. Barnen vågar inte använda det och får stopp i magen, lika blir det i hela systemet, stopp och skit överallt.
Elskithus = nästan inga delar alls, lätt att hålla rent, vilken landkrabba som helst kan använda det, papper och skit mals till lättflytande vattensörja så man tömmer enkelt med självfall. Det går åt mindre vatten per spolning. Blir inte fel på.

I dag finns det väl absolut ingenting som talar till manuellt skithus fördel? De är ju knappt nåt billigare heller. Nä fy fan för manuell skithantering. :x

Håkan
pionjär inom electric shithouse
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Ampere-räknare

Inlägg av janne » sön 24 maj 2009, 12:52

Jag säger bara Lavac! Nu kan du slänga dina skithus i skottet, elektriska eller inte. Det behövs heller inte nån a-meter om man nu inte vill elektrifiera denna juvel.:D

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Ampere-räknare

Inlägg av KaptenKlant » sön 24 maj 2009, 19:03

jajjamän!!

det enda (?) 'skithus' som inte bara är skit! :lol: :mrgreen: 8)
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Tobbe
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 17:14

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Tobbe » sön 24 maj 2009, 19:49

Guitar Nilsson skrev:
KaptenKlant skrev:amperejägare Nilsson!

'Elskithus!' Nu blir jag besviken ;-) vad i himlens namn ska nu DET var bra för? :wink:
Manuellt skithus = tusen delar, packningar, fjädrar mm. Läcker, luktar. Barnen vågar inte använda det och får stopp i magen, lika blir det i hela systemet, stopp och skit överallt.
Elskithus = nästan inga delar alls, lätt att hålla rent, vilken landkrabba som helst kan använda det, papper och skit mals till lättflytande vattensörja så man tömmer enkelt med självfall. Det går åt mindre vatten per spolning. Blir inte fel på.

I dag finns det väl absolut ingenting som talar till manuellt skithus fördel? De är ju knappt nåt billigare heller. Nä fy fan för manuell skithantering. :x

Håkan
pionjär inom electric shithouse
Nackdelen är att dom väsnas, annars håller jag med om att dom är överlägsna på alla sätt!

Den enda nackdelen med elektrisk toalett är att pumpen/kvarnen väsnas ordentligt, man väcker både sin egen och grannens besättning om man använder den nattetid :?

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Ampere-räknare

Inlägg av KaptenKlant » sön 24 maj 2009, 20:07

Tobbe skrev: Nackdelen är att dom väsnas, annars håller jag med om att dom är överlägsna på alla sätt!

Den enda nackdelen med elektrisk toalett är att pumpen/kvarnen väsnas ordentligt, man väcker både sin egen och grannens besättning om man använder den nattetid :?

En annan nackdel skulle ju möjligen vara att de drar ström - att de adderar komplikationer ombord med 'pryttlar' som förr eller senare fallerar och ska lagas/servas/bytas ut... var och en till sitt, men efter att ha använt en Lavac är inget annat aktuellt. ca vart tionde år är det dags att byta vacuumpackningen mellan lock och ring, sen är det en vanlig manuell länspump som står för 'distributionen'. Det enda som är enklare än så är den gamla fina hinken. :wink:
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 24 maj 2009, 20:40

Pryttlar som går sönder? Snicksnack. Antalet grejer som kan gå sönder i en manuell toa är mång ggr fler. Säkert lika i en vacumtoa, den blir otät nånstans med tiden. Och hur tömmer man vacuumtoans skittank? Jo med ännu en pump som ska fungera även den. Och ge fan i att stinka vilket den inte gör.
Jag behöver ingen pump för att tömma skittanken.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Ampere-räknare

Inlägg av janne » mån 25 maj 2009, 16:03

Guitar Nilsson skrev:Pryttlar som går sönder? Snicksnack. Antalet grejer som kan gå sönder i en manuell toa är mång ggr fler. Säkert lika i en vacumtoa, den blir otät nånstans med tiden. Och hur tömmer man vacuumtoans skittank? Jo med ännu en pump som ska fungera även den. Och ge fan i att stinka vilket den inte gör.
Jag behöver ingen pump för att tömma skittanken.
Lavacen har inga rörliga delar alls förutom sittringen och locket. :D Den töms som sagt med en vanlig membranlänspump. Hur man sen tömmer tanken beror ju på om den är placerad ovan eller under vattenlinjen, precis som hos dig.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 25 maj 2009, 16:31

janne skrev:
Guitar Nilsson skrev:Pryttlar som går sönder? Snicksnack. Antalet grejer som kan gå sönder i en manuell toa är mång ggr fler. Säkert lika i en vacumtoa, den blir otät nånstans med tiden. Och hur tömmer man vacuumtoans skittank? Jo med ännu en pump som ska fungera även den. Och ge fan i att stinka vilket den inte gör.
Jag behöver ingen pump för att tömma skittanken.
Lavacen har inga rörliga delar alls förutom sittringen och locket. :D Den töms som sagt med en vanlig membranlänspump. Hur man sen tömmer tanken beror ju på om den är placerad ovan eller under vattenlinjen, precis som hos dig.
Eftersom det sk avfallet ej mals sönder i lavacen måste risken för stopp vara större än när det som i eltoan mals sönder. Membranpumparna brukar gärna vilja stinka lite. Och gå sönder.
Manuella toaletter är inte så vidare tyst de heller. Jabscos vräkigare eldass med dubbla pumpar är helt tysta.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Ampere-räknare

Inlägg av bosseh » mån 25 maj 2009, 16:42

Lavac är en erkänt bra toalett, men priset är oftast högre än en eltoa.
Ser man till hela anläggningen dvs toa och tank har eltoan en stor fördel eftersom skiten mals sönder i toaletten och därför aldrig förorsakar stopp i tanken.
Det bästa är en låg tank med elektrisk tömningspump, sen spelar det mindre roll om man har Lavac eller eltoa. Även en vanlig sneak-holk fungerar då ganska bra.

Tobbe
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 17:14

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Tobbe » mån 25 maj 2009, 21:38

KaptenKlant skrev:
Tobbe skrev: Nackdelen är att dom väsnas, annars håller jag med om att dom är överlägsna på alla sätt!

Den enda nackdelen med elektrisk toalett är att pumpen/kvarnen väsnas ordentligt, man väcker både sin egen och grannens besättning om man använder den nattetid :?

En annan nackdel skulle ju möjligen vara att de drar ström - att de adderar komplikationer ombord med 'pryttlar' som förr eller senare fallerar och ska lagas/servas/bytas ut... var och en till sitt, men efter att ha använt en Lavac är inget annat aktuellt. ca vart tionde år är det dags att byta vacuumpackningen mellan lock och ring, sen är det en vanlig manuell länspump som står för 'distributionen'. Det enda som är enklare än så är den gamla fina hinken. :wink:
Att den drar ström kan man nog bortse då den drar ca 15A och en spolning tar ca 5sek, ponera 10 njutbara besök om dagen så har du en dagsförbrukning på 0,2A vilket jag tror dom flesta kan leva med..
Adderar komplikationer är helt fel då man endast har en kraftig impellerpump med knivar som i mitt fall aldrig har krånglat trots helt utebliven service under 10 år i min ägo. Ansluter man till en tank med självfall så har man minimerat komplikationerna. :D

Väsnas gör den tyvärr men det kanske beror på att min börjar bli till åren..

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 25 maj 2009, 21:51

Och som sagt så låter de dyrare elhusen från Jabsco med dubbla pumpar inte alls, varken pumpen som drar ut eller den som spolar in vattnet. Jag provkörde och provlyssnade en sån i stor Bayliner i Norrtälje.
Impellern som drar in spolvattnet i min Jabsco är exakt likadan som den som sitter i sjövattenpumpen till min 3-cyl Yanmar, och den kan man köra utan byte i många år i motordrift. Skulle man räkna om det till år på eltoan så blev det väl 100 år. :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar