Vad offrade ni till havsguden förra året?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Fresso
Platinamedlem
Inlägg: 176
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 22:54
Ort: Gävle

Vad offrade ni till havsguden förra året?

Inlägg av Fresso » mån 11 maj 2009, 22:35

Jag tappade tre fendrar (pga. billiga linor) men en hittade hem till hösten, en klocka och locket till kaffepannan. Snusdosan blev en improviserad MOB övning.
I år har jag hitills bara tappat i en latta. Den får ligga vid båtplatsen tills det blir behagligare badtemperatur.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Vad offrade ni till havsguden förra året?

Inlägg av mariatherese » tis 12 maj 2009, 05:25

Ett par solglasögon och ett uppkopierat blad av en naturhamnsbeskrivning (gissa hur det fick vingar...). :) I år ett vinchhandtag... :|

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Vad offrade ni till havsguden förra året?

Inlägg av benq » tis 12 maj 2009, 05:45

En halv flaske "LARSENS COGNAC" men "Neptun" har fortjent den etter alle fine turer jeg hadde på sjøen. Men er det samme "havsguden" i Sverige som i nordlige del av Norge, for jeg syntes jeg så han med tre fendrar, en satt han på og en hadde han på magen og den siste var på ryggen, blikket hadde han rettet mot sola da han hadde nye "solglasøgon" på seg. :D I tilegg satt han og drakk "larsens cognac". :wink:

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Vad offrade ni till havsguden förra året?

Inlägg av toaen » tis 12 maj 2009, 05:48

Hitills i år - bara en oöppnad tub Sikaflex. Jag ser den på botten varje gång jag kliver ombord på båten.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Vad offrade ni till havsguden förra året?

Inlägg av SWE54 » tis 12 maj 2009, 12:30

Inte något vad jag kan komma ihåg, hinken har ju tappats ett antal gånger men den har ju gått att hämta upp igen...
Mindre erfarna blir snabbt överraskade hur stor kraft det är som rycker hinken ur handen eller tom handtaget från hinken när det ska sköljas lite under gång...:) Man hinner aldrig säga ifrån att hålla den med sidan emot.
Man får ju i alla fall övat på lite snabba manövrar.
Senast redigerad av 1 SWE54, redigerad totalt 0 gånger.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vad offrade ni till havsguden förra året?

Inlägg av Anders S » tis 12 maj 2009, 13:42

Jag offrar sällan till Neptun, men när jag gör det är det med besked.

För ett flera år sedan snavade jag och tippade en verktygslåda över relingen. Jag fiskade snickarverktyg en hel timme med magnet, men limklämmor i plast, aluminiumvinkelhake etc etc biter det inte på. Jag trodde dessutom att jag räddade sticksågen genom att hinna trampa på dess sladd i tid, men icke då - den landade i vattnet alldeles lagom i alla fall. Å andra sidan var det ingen särskilt bra sticksåg innan incidenten heller.

Jag har heller inte mastat på ännu, en god möjlighet att förse Neptun med sin andel av riggdetaljer, sprintar och verktyg.
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Vad offrade ni till havsguden förra året?

Inlägg av Jaramaz » tis 12 maj 2009, 14:01

Masten, Anders, masten.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vad offrade ni till havsguden förra året?

Inlägg av Anders S » tis 12 maj 2009, 14:04

Jaramaz skrev:Masten, Anders, masten.
Nu undrar jag med spänning: Är det en välment varning eller är det en avrapportering ?

I höstas var det en båtgranne som lyfte i en solblekt bandstropp. Denna brast och masten offrades NÄSTAN till havsguden. Det kostade en Windex, tur som en tosse hade han, men hjärtinfarkten var nära. Vi var väl tre som lyfte upp masten på land och fyra som lugnade ner ägaren, ungefär så.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Vad offrade ni till havsguden förra året?

Inlägg av Jaramaz » tis 12 maj 2009, 14:59

Anders S skrev:Jag offrar sällan till Neptun, men när jag gör det är det med besked.

Jag har heller inte mastat på ännu, en god möjlighet att förse Neptun med ....
Sett just i detta perspektiv så är ju inte masten långt borta ....

Nej, det var ingen avrapportering, men det har hänt mig, på en mindre båt och för länge sedan. Inte så farligt, det gick fint att fiska upp igen. Windexen såklart, men så är det ju alltid.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Vad offrade ni till havsguden förra året?

Inlägg av jason » tis 12 maj 2009, 20:52

En av de öppningsbara mantågen i aktern gick i sjön i höstas. När vi gick ut hörde jag att akterförtöjningen fastnade i något, men tänkte inte mer på det. Detta något var låsringen till riggbulten i ena änden av mantåget. När jag sen öppnade pelikanhaken släppte spänningen, riggbulten gled ur gaffeln och mantåget föll snyggt och elegant till havets botten. Det enda som fanns kvar var riggbulten och den nu helt raka låsringen vilken förtöjningen dragit ur riggbulten. Båda återfanns på durken i sittbrunnen. Nu är det saxsprintar som gäller.

/j

jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Re: Vad offrade ni till havsguden förra året?

Inlägg av jofred » tis 12 maj 2009, 21:34

En ny mobiltelefon och en Omega Guldklocka med försvarets tre kronor på baksidan är vad jag offrat. Må mina segel fyllas och båten hålla sig torr..

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Re: Vad offrade ni till havsguden förra året?

Inlägg av kajlahtinen » ons 13 maj 2009, 14:26

Spirbom offrades i fjol. Det var mycket litet vind och jag bedömde att jag kan lämna bommen vid masten utan att sätta fast den ordentligt. Jag sprang hastigt till brunnen för att hämta något livsviktigt (en öl förmodligen) och sedan tillbaka. Då var det redan tomt där bommen låg senast. En vindpust hade tagit den (har jag tänkt mig så här efteråt). Lärdom: fäst alltid fast spirbommen hur lugnt än det ser ut. En ny kostar säkert flera hundra euro. Jag har dock inte hunnit spana ännu.

MVH
Kaj

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vad offrade ni till havsguden förra året?

Inlägg av Anders » ons 13 maj 2009, 15:25

En splirrans ny mobiltelefon offrades sommaren 2007, ligger i yttre delen av gästhamnen i Fiskebäckskil för den som vill dyka...

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Vad offrade ni till havsguden förra året?

Inlägg av Tommy » ons 13 maj 2009, 16:21

Anders S skrev:I höstas var det en båtgranne som lyfte i en solblekt bandstropp. Denna brast och masten offrades NÄSTAN till havsguden. Det kostade en Windex, tur som en tosse hade han, men hjärtinfarkten var nära. Vi var väl tre som lyfte upp masten på land och fyra som lugnade ner ägaren, ungefär så.
Detta är en av mina återkommande mardrömmar så jag skulle gärna vilja ha en lite mer utförlig redovisning av fallet. :D
Typ:
I vilken vinkel av lyftet brast denna stropp (45 grader (rätt högt upp) eller tidigare) ?
Vilken storlek på mast pratar vi om?
Blev det några skador på båten som ligger under?
Inga skador på masten? Endast skadad Windex?

Tacksam för svar, nyfiken
Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vad offrade ni till havsguden förra året?

Inlägg av Anders S » ons 13 maj 2009, 16:50

Tommy skrev:
Detta är en av mina återkommande mardrömmar så jag skulle gärna vilja ha en lite mer utförlig redovisning av fallet. :D
Typ:
I vilken vinkel av lyftet brast denna stropp (45 grader (rätt högt upp) eller tidigare) ?
Vilken storlek på mast pratar vi om?
Blev det några skador på båten som ligger under?
Inga skador på masten? Endast skadad Windex?
Det hela var inte så märkvärdigt egentligen. Lyftet skedde mha en upphittad bandstropp som låg bra till nära mastkranen (att den var solrutten var anledningen). Denna brast då masten skulle lyftas mellan båt och brygga, skall vi säga <45 grader? Sedan föll hela paketet ner på båt A och vidare i windexändan på båt B (oskyldig). Masten var litet lättare än till en Ballad. Inga bucklor på masten, inga skador på båten, i alla fall inga som märks. Riggen och mantåg dämpade sannolikt landningen.
Anders S

Skriv svar