båtdynor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
eliha
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 01 maj 2009, 20:48

båtdynor

Inlägg av eliha » tis 05 maj 2009, 18:20

Är på väg att köpa ny uppsättning båtdynor. Har kollat runt på olika ställen och får givetvis en massa olika info om vad man "bör" ha.
1:an säger Kallskum=flamsäkert och blir inte lika fort utmattat, håller alltså längre än polyeter, dyrare med kallskum. 2:an säger ingen åsikt om hållbarhetsskillnad men kallskum drar åt sig fukt lättare än polyeter, också dyrare med kallskum. 3:an säger spelar ingen roll , samma hållbarhet och brinner det i båten brinner allt ändå upp på 0-tid, har samma pris på båda sorterna.
Sen kommer tjockleken. Har någon erfarenhet av vad som är bäst att sova på 10 eller 12 cm. Kallskum eller mjuk/medel polyeter. Blir 12 cm kallskum stenhårt att sova på, blir mjuk polyeter för mjuk? Det fanns bara små provbitar att känna på och de var inte mer än 4 cm tjocka, kan ju förstås känna på en vanlig madrass men har ju ingen aning om vilken sort det är. Det var ju en hel djungel det här med dynor!
:?
Hälsningar
eliha

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: båtdynor

Inlägg av barry » tis 05 maj 2009, 19:05

Om x cm är för hårt eller mjukt att sova på lär ju dels bero på personliga preferenser men framförallt vilken densitet du väljer på skummet. Provligg! Borde inte vara några problem att få tag i större bitar, nu vet jag inte var du bor men i Stockholmstrakten finns tex Kilotex i Sickla köpcenter som lagerför en rad olika kvaliteter av kallskum.

Själva gjorde vi en kompromiss, skar ut dynor av skummadrasser från Jysk som består av ett par olika skum med olika densitet. Exempelvis deras Plus-variant: http://jysk.se/4/5/16/18/ag/catalog/ Går förstås att provligga i butik dom också. Passade på att köpa våra till kampanjpris i julas, sett att dom har återkommande kampanjer om du har tid att vänta och vill köpa skum till "oslagbart" pris. Går bra att limma ihop bitar med Biltemas spraylim om man behöver skarva.

Kanonskön att sova på fast åldringsegenskaperna kan jag inte uttala mig om - kan återkomma om 5/8/12 år :)
Senast redigerad av 2 barry, redigerad totalt 0 gång.

LasseT
Guldmedlem
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 04 nov 2007, 21:34
Ort: Lomma

Re: båtdynor

Inlägg av LasseT » tis 05 maj 2009, 19:40

Barry, sydde du själv ny klädsel till dynorna?

LasseT

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: båtdynor

Inlägg av SWE54 » tis 05 maj 2009, 19:52

Jag byggde ju en förpik i min båt för några år sedan och lade in en vanlig skummadrass till att börja med. Den har kompletterats med ytterligare ett lager bäddmadrass men är ändå för mjuk/tunn, nu är den väl ca 120 mm tjock. Den är för mjuk för min smak, ligger mycket på sidan och "går igenom" madrassen då. Även om kojbotten sviktar lite pga att jag har borrat ur rejält för att slippa fuktproblem så vill jag ha en hårdare madrass.

Grattis förresten filika, spackel och toaen för en bra placering i Manila racet.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: båtdynor

Inlägg av barry » tis 05 maj 2009, 20:16

LasseT skrev:Barry, sydde du själv ny klädsel till dynorna?

LasseT
Jo det är snart gjort även om det tagit sina timmar. Hade ett par riktigt svåra i akterruffen (inåthörn, halvcirkelformade uttag och rejäl avfasning) som jag nog skulle lämnat in till ett proffs så här i efterhand. Dom enklare formerna var däremot ganska enkla att få riktigt snygga! Blev inte lättare av att vi valde ett extremt slitstarkt (och billigt) markisvävsliknande tyg till akterruffen. På gränsen av vad maskinen klarade av och hårdheten i tyget gjorde det faktiskt svårare att få bra passform. Det snordyra möbeltyget i resten av båten var extremt lättarbetat och blev jättebra.

Rogge_69
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 12 jun 2021, 23:55

Re: båtdynor

Inlägg av Rogge_69 » lör 12 jun 2021, 23:56

barry skrev:
tis 05 maj 2009, 19:05
Om x cm är för hårt eller mjukt att sova på lär ju dels bero på personliga preferenser men framförallt vilken densitet du väljer på skummet. Provligg! Borde inte vara några problem att få tag i större bitar, nu vet jag inte var du bor men i Stockholmstrakten finns tex Kilotex i Sickla köpcenter som lagerför en rad olika kvaliteter av kallskum.

Själva gjorde vi en kompromiss, skar ut dynor av skummadrasser från Jysk som består av ett par olika skum med olika densitet. Exempelvis deras Plus-variant: http://jysk.se/4/5/16/18/ag/catalog/ Går förstås att provligga i butik dom också. Passade på att köpa våra till kampanjpris i julas, sett att dom har återkommande kampanjer om du har tid att vänta och vill köpa skum till "oslagbart" pris. Går bra att limma ihop bitar med Biltemas spraylim om man behöver skarva.

Kanonskön att sova på fast åldringsegenskaperna kan jag inte uttala mig om - kan återkomma om 5/8/12 år :)
Så... nu har det gått 12 år. Hur ser det ut??

Skriv svar