Nödraketer!?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
2970-maxi-77
Silvermedlem

Nödraketer!?

Inlägg av 2970-maxi-77 » tor 30 apr 2009, 21:05

Hur många av oss seglare har egentligen koll på sina nödraketer/bloss?
Själv bestämde jag mig i höstas för att köpa nya inför årets seglingar.
För att ha lite skoj och inte bara kasta bort dom gamla så tog jag tillfället till akt en välförfriskad lördagskväll och gick ut på balkongen och brännde av dom gfamla.
Till min stora förvåning visade det som jag var fullt säker på var nödraketer vara handbloss. Även fast dom jag trodde var handbloss bara var handbloss.
Det hela slutade med att jag och några vänner samtidigt hade 3 st handbloss påtända på min balkong. Det lyste upp hela jävla gatan klan jag garantera.

Det som dagen efter fick mick att tänka till lite var om vi hade varit i en nödsituation till havs. Då hade vi kanske sparat det vi trodde var en nödraket för att använda när det blev riktigt illa osv. Vem vet hur det hade slutat.

Det jag vill säga med detta inlägg är bara att se över din nödutrustning och kontrollera datum och vad det är du egentligen har. När dom måste användas vill man ej upptäcka att det man trodde var en rejäl nödraket egentligen är ett fjuttigt tomtebloss och vise versa.
Henke

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Nödraketer!?

Inlägg av T » tor 30 apr 2009, 21:38

Hur full, eller påtänd, behöver man vara för att få för sig att bränna av nödraketer från balkongen?
I mitt tycke borde du dagen efter tänkt till om helt andra saker än nödsituationer till havs....

:o
/T

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 30 apr 2009, 21:45

Det var kanske tur att det var just nödbloss och inte nödraketer...
Jag har absolut för mig att det kan medföra rätt allvarliga följder om man skickar upp nödraketer för skoj skull.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 30 apr 2009, 21:57

Nödraketer får aldrig skjutas utom i nöd.

Så här säger Sjöfartsverket:
"Nödraketer betraktas alltid som en nödsignal, oavsett tid på året eller om dom är utgångna. Önskar man skjuta gamla raketer i övningssyfte skall ljusladdningen vara urtagen, man bör dock fundera på hur gamal raketen är då det är sprängämnen det handlar om. "

--
Man kan diskutera om det överhuvudtaget är lämpligt med nödraketer ombord på en fritidsbåt. På senare år har alla larm till MRCC om nödraketer visat sig vara falska. Däremot är risken för olyckor ombord i samband med brand mycket stor.
Seglar man över Nordsjön eller längre är det kanske motiverat. Samt naturligtvis när kappseglingsreglerna så kräver.

Kan man inte se skillnad på raket och handbloss ska man nog definitivt undvika både raketer och bloss.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 30 apr 2009, 22:03

Jag håller med Bosseh och övriga talare. Lek aldrig med nödraketer! Hur kan man få för sig att bränna av dylika på balkongen en välförfriskad lördagskväll? Om det är sådana ideer som kommer fram då man blir välförfriskad, så kanske man ska fundera på att undvika att bli välförfriskad överhuvudtaget.

Nödraketer är lite från en svunnen tid, då det gällde att påkalla uppmärksamhet och visa var man var. Idag kan man ofta, med GPS'ers hjälp ge en tämligen exakt positionsangivelse, så behovet av nödraketer har minskat lite.

Hälsningar
Tommy

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 30 apr 2009, 22:07

Tack för denna tråd, den fick mig att äntligen besluta att göra mig av med en stor plastlåda med nödraketer och bloss, som jag gissar har bäst-före-datum då 2K ännu var i framtiden.
Hugaligen för att försöka tända på nåt av dem samtidigt som man har andra problem...

Vem tar emot sådant? Kan knappast lägga det i sopkontäjnern i hamnen?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 30 apr 2009, 22:12

Maxi33 skrev:Tack för denna tråd, den fick mig att äntligen besluta att göra mig av med en stor plastlåda med nödraketer och bloss, som jag gissar har bäst-före-datum då 2K ännu var i framtiden.
Hugaligen för att försöka tända på nåt av dem samtidigt som man har andra problem...

Vem tar emot sådant? Kan knappast lägga det i sopkontäjnern i hamnen?

MVH
Håkan
Ta ett par 3-streckare med dig.. och lådan... och gå ut på balkongen så ska du se att det fixar sig ändå..

/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 30 apr 2009, 22:20

Det är med pyroteknik som med VHF; det finns en och annan som menar att de båda är överspelade eftersom EPIRB:arna nu finns till vettiga priser. En del menar t o m att man kan ringa sjöräddningen via mobilen. Det man då inte tänker på är att en nödraket, bloss eller MAYDAY ses och hörs av "alla" som överhuvudtaget har syn och (radio)hörsel och kan tillkalla hjälp enklare och snabbare än via samhällets räddningstjänst. Så bloss och raketeer kanske ändå har ett berättigande.

Ett användningsområde för utgången pyroteknik ombord är (naturligtvis torrt förvarat) att vara tillhands när den ordinarie uppsättningen är förbrukad. Alternativt, man använder det äldsta först och sparar de pålitligaste blossen till sist. Man bör dock känna till att fuktskadade pjäser sannolikt kommer att ge sämre prestanda och det kan kanske tänkas att en kass raket bara puffar till, ramlar ner i båten och sedan fungerar däremot knall- och ljussats alldeles över förväntan... Jag provade ett bloss från 1958 härom året, under hyfsade försiktighetsåtgärder - det fungerade utmärkt.

Hur ångervecka fungerar för utgångna raketer är jag också sugen på att veta. Att spetsa valborgsbrasan med dem är ju litet speciellt (och överspelat).
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 30 apr 2009, 22:27

Maxi33 skrev:
Vem tar emot sådant?
Det är en intressant fråga. En bekant försökte sig på det men det var hopplöst. Till slut var det en polis som sa att om du går till polisen med dem och säger att du hittat dem så är polisen tvungen att ta hand om dem.
Någon som har några andra bra tips?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 30 apr 2009, 22:36

bosseh skrev:
Maxi33 skrev:
Vem tar emot sådant?
Det är en intressant fråga. En bekant försökte sig på det men det var hopplöst. Till slut var det en polis som sa att om du går till polisen med dem och säger att du hittat dem så är polisen tvungen att ta hand om dem.
Någon som har några andra bra tips?
Detta gäller i Sthlm:

"Observera
Följande saker brinner eller exploderar lätt. I första hand ska du lämna dem tillbaka till inköpsstället. I andra hand kan du lämna dem på våra bemannande återvinningscentraler.

Facklor och tomtebloss
Fyrverkerier och smällare
Gasoltuber
"

/T

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 30 apr 2009, 22:40

Ska man inte lämna in dem till sjöräddningen, dvs SSRS? De destruerar väl inlämnade nödraketer och bloss?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 01 maj 2009, 00:21

Jag måste bekänna.
Jag har fyrat av nödraketer på "lek" vid ett par tillfällen. Men då bara vid 12-slaget på nyårsafton och på en plats flera mil från vatten där någon sjöfart förekommer. Så att de skulle förorsaka falsklarm är inte ens orimligt. Det är omöjligt.
Men å andra sidan skulle det aldrig falla mig in att ens tänka tanken att bränna av dem närmare något vatten, inte ens vid 12-slaget.

Vad som var en intressant erfarenhet är att de raketer (ett dussintal vid fördelat över några tillfällen) har samtliga varit riktigt gamla, storleksordningen 10 år, kanske ännu mer över utgångsdatum. Och ingen har klickat, betett sig konstigt eller avvikit från de andra. Sedan finns ju risken att den trots allt smäller i handen. Kanske ett skäl till att ändå avstå framledes.

Så numera köper jag nya så att jag alltid har några färska men ser till att ha ett antal inte allt för gamla i reserv.
Att tiden skulle vara mogen för att skippa nödraketer håller jag inte med om. Det finns gott om svarta hål runt kusterna och i skärgården där mobiltäckning saknas och en VHF kan lätt slås ut vid ett rigghaveri. Och en EPIRB kan ha en viss fördröjning om man har otur med satelliterna. Sedan skall MRCC göra några kontroller innan de bestämmer sig för att det verkligen är ett larm och slutligen är det en modell utan GPS blir positionen rätt grov. Och så skall man dessutom ha en EPIRB...

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » fre 01 maj 2009, 08:13

2970-maxi-77 skrev:För att ha lite skoj och inte bara kasta bort dom gamla så tog jag tillfället till akt en välförfriskad lördagskväll och gick ut på balkongen och brännde av dom gfamla.
Ha, ha vilken festlig idé! Bra handhavandeträning. Alla borde göra som du och träna på sina gamla uttjänta fallskärmsbloss. Inte nog med att man själv får behövlig träning, även Sjöräddningen, sjöpolisen, kustbevakningen och många fler får rycka ut. Det skadar inte att de håller sig på alerten. Varje utryckning kostar visserligen tusentals kronor men det ger sysselsättning åt massor av folk, vilket är en bra sak i dessa tider.

Bra initiativ Maxi 77 nummer 2970. Ska lägga dig på minnet.

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Inlägg av Lars L » fre 01 maj 2009, 09:35

Jag sätter nödraketerna upponer i sanden/jorden och löser ut dom.
Bra övning lyser effektfullt under stark rökutveckling.
När barnen var små pillades fallskärmarna ut till leksaker.
Visst är nödraketer användbara.
Bärgade en motorbåt som gått på Ullbåden utanför Västerberget (Gbg) en mörk höstkväll.
Såg fallskärmsljus "över" Skandiahamnen, min första tanke var, vad är det för dårar som skickar upp raketer inne i Gbg hamn, dom kan ju orsaka larm.
När 3dje raketen blev synlig förstod jag att det kunde vara ett nödfall. Båten hade då börjat "blossa" med dieselolja i en burk.
Inte mycket till ljus mot bakgrundbelysningen från stan. Tur att jag var så nära och såg dom. Drog loss och eskorterade till Fiskebäck.
Båten var nyinköpt från Karlstad, endast flytvästar och raketer fanns ombord. Inga lanternor, strålkastare, sjökort, radio dvs. helt tom.

2970-maxi-77
Silvermedlem

Inlägg av 2970-maxi-77 » fre 01 maj 2009, 17:52

Håller med att man inte skall "leka" med nödraketer på platser där dom kan misstolkas som en riktig nödsituation. Men där jag bor är det iaf ingen som skulle tolka det som om någon var i sjönöd. Nödraketer är ju ingenting man skall slänga i soppåsen heller så varför inte ha lite skoj och skjuta av de hela när dom är för gamla.
Är ju faktiskt rätt vettigt att lära sig hur dom fungerar med.
Henke

Skriv svar