Vårrustning för dummies

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Styrman Karlsson

Vårrustning för dummies

Inlägg av Styrman Karlsson » tor 13 jan 2005, 14:55

Hallå!
Som nybliven ägare till min första båt (en Viggen) är jag lite nyfiken på det här med vårrustning. Det kan låta lite märkligt, men eftersom jag inte har någon tidigare båterfarenhet avseende detta har jag verkligen ingen aning om vad det är man ska göra med båten innan sjösättning. Efterlyser därför vad som känns som ganska grundläggande kunskap: Skrapa/Måla/Slipa/Vaxa? Vilka produkter ska man använda och var? Hur sjösätter man båtar som står i vaggor (har aldrig sett det göras)? Vad är viktigt att kontrollera innan sjösättning?
Mycket tacksam för svar och tips!

Lennart F

Inlägg av Lennart F » tor 13 jan 2005, 15:35

Hej och grattis till din nya båt... min första var också en albin viggen! Det kommer att komma massor av information om vad man bör och inte bör göra nu i vår i båt tidningarna. Jag tycker dessutom att du skall ta dig en sväng till biblioteket och titta vad som finns i hyllorna. Det finns flera böcker som tar upp grundläggande kunskaper om att äga båt. En viktig sak som kanske kan glömmas bort som nybliven båtägare är att kolla att du verkligen har alla grejor till båten, och inte minst vet var de skall sitta och hur! Var inte rädd att fråga båtgrannar och folk på din båklubb/varv, de hjälper oftast till med råd och kanske också konkret hjälp.

Lycka till

pete

Inlägg av pete » tor 13 jan 2005, 17:07

SE nu till o inte drukna i alla goda råd.
Du behöver inte bottenmåla typ 7 gånger innan sjösättning.
Själv tycker jag som \"gammal\" segelbåtsägare att mycket gått till överdrift , dagens seglare verkar mer oroa sig för att inte ha alla möjliga o omöjliga tillbehör till sina båtar.
För att inte tala om de obeskrivliga skräcken som finns för böldpest på båten vilket gör att många skrapar o skrapar för att sedan epoxybehandla , det oftast förebyggande utan ngn tillstymmelse till båten skule vara angripen av pesten..
Tycker det vore ok om hemmahamn är lång söderut (medelhavet) där vattnet är betydligt varmare o till sist utlöser pesten.
Men sköt båten men överdriv inte utan se till o ha allt som båten behöver för att segla o användas på ett säkert sätt.
hA EN TREVLIG BÅTSOMMAR!

kalle

sjösättning

Inlägg av kalle » tor 13 jan 2005, 18:19

Det jag brukar göra på våren är att rengöra båten och lägga på ett lager vax samt att måla botten. Sen är det bra att kolla riggen och alla skrovgenomföringar. Inte särskilt roligt om det tar in vatten när man har sjösatt. Motorn bör oxå kollas, dvs rengöra tändstiften samt eventuellt byta olja i drevet (antar att du har en utombordare).

Om båten står på en trailer så är det bara att koppla den till bilen och åka till närmsta sjösättningsplats och köra i båten. Har sett ett flertal som kör i sina mindre segelbåtar från bla en klipphäll. Se bara upp så att du inte sjösätter bilen på samma gång...

Lycka till och grattis till båtköpet.

Peter K
Guldmedlem
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 23:51
Ort: 08-land
Kontakt:

Inlägg av Peter K » fre 14 jan 2005, 09:56

Rekommenderar att du kollar skrovgenomföringarna och slangar så att de inte har frusit sönder under vintern samt att de går att öppna och stänga lätt. Passa på att smörja dem med t ex 5-56 eller liknande, en person sprejar och den andra öppnar och stänger några gånger. Kolla slangarna. Kolla att slangarna till eventuell gasolanläggning är nyare än 5 år, det skall stå datum på slangarna.

I samband med att du kollar masten - som tidigare rekommenderats - tycker jag att du skall passa på att tvätta den med ett milt rengöringsmedel, t ex Ajax eller diskmedel. Vill du behandla masten finns det en uppsjö produkter på marknaden som nästan alla är baserade på paraffinolja, så vill du spara några kronor köper du paraffinolja hos färghandlarn istället. Smörj alla trissor och kolla alla vajrar och fall så att de inte är skadade. Kolla glödlampan i lanternan i masten så slipper du klättra. Gör rent likränna på masten så blir det lättare att hissa seglet.

Provstarta motorn på land innan sjösättningen. Glöm inte att ordna kylvatten genom att t ex sänka ned utombordaren i en balja med vatten.

Som sagt, lycka till och grattis till båtköpet!

Styrman Karlsson

Inlägg av Styrman Karlsson » sön 23 jan 2005, 12:28

Tack för tipsen!
Har varit till biblioteket nu. De flesta böckerna hade dock några år på nacken (inte lika gamla som båten, men nästan). Har mycket ändrats på senare år, nya rön vad gäller behandlingar/färg etc? Eller kan jag räkna med att det som står i böckerna fortfarande är aktuellt?
En bekant har rekommenderat Autosol för att putsa upp den matta gelcoaten. Någon som har erfarenhet av detta? Hur gör man på områden med halkskydd?
Ska botten målas varje säsong och ska man ta bort den gamla bottenfärgen först? Hur?

carlnilsjonas
Silvermedlem
Inlägg: 39
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 13:35
Ort: Göteborg
Kontakt:

vårrustning - bottenmålning

Inlägg av carlnilsjonas » sön 23 jan 2005, 16:09

Ohoj!
Att måla med bottenfärg är ju något man gör för att slippa att så mycket havstulpaner och annan skit börjar växa på skrovet.

Såvitt jag begriper är de problemen lite varierande beroende på var båten ligger, främst om det är på väst- eller ostkusten. Det fiffigaste är nog därför att \"hänga\" en del i den hamn där båten ska ligga och fråga runt hur folk brukar göra där. Dessutom gäller olika regler om vilka färger som är tillåtna på landets olika sidor, tror jag.

Lite mera allmänt kan jag berätta hur vi gör med vår båt, en liten segelbåt i plast från 60-talet.

För oss har det räckt bra att måla med ett lager bottenfärg. Innan vi rollar på den nya färgen slipar vi bort det mesta av den gamla med grovt sandpapper. Det finns ett slags mojäng som håller fast pappret som man kan fästa på en käpp, typ ett meterlångt kvastskaft. Med en sådan anordning kan man sandpappra en rätt stor yta förhållandevis fort - det beror ju dels på att man inte behöver vara petnoga, dels att bottenfärg är väldigt porös och släpper lätt från skrovet.

En grej att tänka på: det är inte fel att skaffa ett enkelt munskydd eftersom ett fint pulver av bortslipad färg yr omkring en när man slipar. Den färg som skrämmer bort havstulpaner är säkert inte direkt nyttig att inhalera för människor heller.

Detta var många ord för att beskriva något väldigt simpelt. Sedan rollar vi som sagt ett lager med färg och sen får det vara bra med den saken. (Vår båt ligger i Almösund på Tjörn i Bohuslän)

Nu har du i alla fall kunskap om en metod som funkar helt ok. Jag är säker på att det finns tusen sätt att göra detta på, men det lär du märka när du pratar med fler båtägare.

Lycka till!

Jonas

Hans-Erik

Vårrustning

Inlägg av Hans-Erik » mån 24 jan 2005, 10:11

Betr. Autosol på gelcoaten har jag själv goda erfarenheter. Det blir rent o blankt o fint. Därefter vaxar jag. Ytor med halkskydd skrubbar jag med Vim. Lycka till med en underbar seglingssommar!

Peter K
Guldmedlem
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 23:51
Ort: 08-land
Kontakt:

Inlägg av Peter K » mån 24 jan 2005, 10:28

Tänk på att både Autosol och Vim innehåller slipmedel och tar med sig en del av gelcoaten som trots allt har en begränsad tjocklek. Att använda dessa produkter någon gång ibland är helt OK, men inte regelbundet.

Lennart F

Inlägg av Lennart F » mån 24 jan 2005, 13:48

Det mesta du hittar i de gamla böckerna på biblioteket är gångbart än idag. Kolla också tidningen praktiskt båtägande, de har mycket bra tips om allt möjligt, t ex hur man behandlar en båt som är nedmattad i gelcoaten. Tipsen om autosol och vim funkar suveränt bra. Ett tips inför första året med båten är att \"bara\" göra normal vårrustning. Utan att vara pessimistisk tror jag en del fel kommer att uppdagas under sommaren (finns alltid brister på en så gammal båt). Till hösten kan du göra en realistisk prioritering över vad som skall göras. Själv brukar jag alltid prioritera säkerhet först, sen funktion och sedan utseende när det gäller båtar.

Lycka till

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Vårrustning

Inlägg av eriksbo1 » tis 25 jan 2005, 11:33

Dela upp uppgiften i praktiska och estetiska jobb! Det vanligaste felet är att man fäster för mycket uppmärksamhet vid det estetiska och för lite vid det praktiska. Detta ändlösa gnoende med skrovsidorna, putsande av inredningen, paraffinering av masten osv kan vara trevligt och tillfredsställande att göra, men har ju föga betydelse för seglingen.

Till det praktiska hör (1) bottenmålning (ett lager räcker, slipning är inte nödvändig om grunden är t ex Hard Racing) (2) kolla vant och stag att de ser OK ut och inte rispade el dyl (3) spreja likrännan i masten med silikon, så går storseglet lättare att hissa (4) kolla skrovgenomföringarna att inget läckage kan förekomma (5) checka att Windexen uppe i masttoppen sitter rätt.

Om motorn är en tvåtakts utbordare, behöver Du egentligen endast byta
tändstift och kan sedan dra igång!

Övrigt kan man gott göra när båten är i sjön. Båttidningar o a innehåller en massa goda och utförliga råd inför vårrustningen. Det gäller att inte ta dem alltför mycket på allvar, seglandet är väl i alla fall huvudsaken!

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Vårrustning

Inlägg av eriksbo1 » tis 25 jan 2005, 11:33

Dela upp uppgiften i praktiska och estetiska jobb! Det vanligaste felet är att man fäster för mycket uppmärksamhet vid det estetiska och för lite vid det praktiska. Detta ändlösa gnoende med skrovsidorna, putsande av inredningen, paraffinering av masten osv kan vara trevligt och tillfredsställande att göra, men har ju föga betydelse för seglingen.

Till det praktiska hör (1) bottenmålning (ett lager räcker, slipning är inte nödvändig om grunden är t ex Hard Racing) (2) kolla vant och stag att de ser OK ut och inte rispade el dyl (3) spreja likrännan i masten med silikon, så går storseglet lättare att hissa (4) kolla skrovgenomföringarna att inget läckage kan förekomma (5) checka att Windexen uppe i masttoppen sitter rätt.

Om motorn är en tvåtakts utbordare, behöver Du egentligen endast byta
tändstift och kan sedan dra igång!

Övrigt kan man gott göra när båten är i sjön. Båttidningar o a innehåller en massa goda och utförliga råd inför vårrustningen. Det gäller att inte ta dem alltför mycket på allvar, seglandet är väl i alla fall huvudsaken!

asdsj
Platinamedlem
Inlägg: 154
Blev medlem: sön 19 sep 2004, 18:44

Pölish på hösten

Inlägg av asdsj » tor 27 jan 2005, 20:37

Jag fick ett tips från en bågranne. Han lägger på ett lager polish på hösten och låter det ligga på som ett lager under hela vintern.
Sedan torkar han bort det på vårkanten, polishar på nytt och vaxar.
På detta sätt fastnar inte nytt skit under vintern (skitränder etc).

Han har gjort detta i 10 års tid, och hans båt var oerhört fin, så detta skall jag testa till hösten.

Är det någon mer som testat detta?

Gunnarb

Bottenfärg

Inlägg av Gunnarb » lör 29 jan 2005, 08:58

Som nämnts ovan så är ett lager bottenfärg kanske nödvändig på västkusten, det vet jag inte, men på ostkusten är det onödigt. Till att börja med så är giftfärgerna bara till för att hindra beväxning, de har ingen verkan som vattenbarriär. Färgerna skyddar främst mot havstulpaner, ett slags kräftdjur. Dessa ynglar i början av juli, en tummregel är att det skall ha blivit badtemperatur. Under början på juli tar du helt enkelt en borste och borstar bort de oskyddade ynglena, som ännu ej hunnit sätta sig fast ordentligt. För att vara på den säkra sidan kan du återupprepa proceduren någon mer gång under sommaren. När du tar upp båten på hösten har du bara lite lätt avspolbart skägg och någon havstulpan som man missat vilken lätt skrapas bort med en mjuk isskrapa. Tidsåtgång för alla dessa momenten tillsammans brukar jag räkna med är ungefär en timma på min vigg. Metoden kräver dock att du till skillnad från -jag åker minsan till Polen och köper det giftigaste jag kommer över båtägarna- tar ut båten och seglar den några gånger under sommaren så att botten blir avspolad. Det är alltså mycket billigare, tar mindre tid och är framför allt oändligt mycket mer skonsammt för miljön att helt enkelt strunta i bottenfärgen.

Styrman Karlsson

Inlägg av Styrman Karlsson » tis 08 feb 2005, 09:58

Jag ska ha min Vigg i Vänern och tror mig aldrig ha sett några havstulpaner här. Kan man hoppa över bottenmålningen helt då, eller har någon annan funktion också? Motverkar den t.ex. algväxt? Det är väl inte hela världen om jag skulle behöva hoppa i och skrubba botten nån gång under säsongen.

Skriv svar