Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11397
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Anders S » lör 02 maj 2009, 16:41

Maxi33 skrev:Jag bara måste fråga, angående detta specialverktyg, hur det är möjligt att år 2009 berätta om det som om det vore en nyhet?
För den som till äventyrs inte känner till att det finns är det ju en nyhet. Eller?
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Maxi33 » lör 02 maj 2009, 17:28

En djupt filosofisk synpunkt Anders S, att det alltid finns någon för vilket något är en nyhet.

Detta är enda orsaken att det kan finnas en sådan mängd båttidningar där man varje år berättar om vikten av dubbla slangklämmor och hur man vårutrustar, liksom den uppsjö av olika tidskrifter som berättar om allt annat vi människor sysslar med och intresserar oss för.

"Det finns alltid någon som läser det för första gången" är ett känt uttryck inom tidningsvärlden och det används för att motivera existensen av en mycket stor del av den.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11397
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Anders S » lör 02 maj 2009, 18:38

Maxi33 skrev:En djupt filosofisk synpunkt Anders S, att det alltid finns någon för vilket något är en nyhet.

Detta är enda orsaken att det kan finnas en sådan mängd båttidningar där man varje år berättar om vikten av dubbla slangklämmor och hur man vårutrustar, liksom den uppsjö av olika tidskrifter som berättar om allt annat vi människor sysslar med och intresserar oss för.

"Det finns alltid någon som läser det för första gången" är ett känt uttryck inom tidningsvärlden och det används för att motivera existensen av en mycket stor del av den.

MVH
Håkan
Bortse heller inte från värdet av att läsa om bekanta fenomen, få bekräftat att man nog har gjort rätt och att man tillhör de som kan antas "ha koll". Det finns massor av anledningar till att älta samma saker om och om igen. En mängd tidningar av hobby- och tidsförsdrivskaraktär bygger nästan helt på detta.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Maxi33 » lör 02 maj 2009, 18:42

Helt visst Anders S, och liksom i allt mänskligt samtal skulle det bli rätt tyst om alla bara sade sådant som var verkligt nytt och aldrig förut sagt.

Inte minst på Sailguide...
...och vad hade jag haft att säga...?

MVH
Håkan
En expert i mängden

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av kajlahtinen » lör 02 maj 2009, 18:56

Det hände en gång för oss att en P-28 sjönk när vi glömde stänga genomföringen. Det var sjövattenintaget vid toaletten. Jag minns inte om det var slangen som hade hoppat av eller gått sönder eller vad det nu var men faktum var att båten som lämnades flytande låg i botten när min kamrat följande dag kom för att starta semesterseglingen. Nå, det var ganska lågt vid bryggan och brandkåren var redan på plats och båten bärgades på några timmar. Men nog kostade det en slant även om motorn (gammal Albin) kunde räddas. Och skura och städa fick vi några dagar. Så jag ser nog till att alltid stänga alla genomföringar när jag lämnar båten och om jag någonsin glömmer så kör jag till båten även mitt i natten för att stänga.

MVH
Kaj

ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av ALm » sön 03 maj 2009, 22:57

Min erfarenhet är att slangnipplarna/-stoserna i regel är för korta för att ge plats för dubbla slangklämmor - gäller både motorer och toaletter t ex. Givetvis kan man byta ut stosarna, men man drar sig.
/ALm

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 145
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Vilse » mån 04 maj 2009, 11:04

För fyra år sedan bytte jag alla sju genomföringarna och går jag igenom allt. En genomföring var lite lös vid skorvet så den har jag slipat ner och lagt på ny Sika.
I samband med detta upptäckte jag att kromet på kulventilen var borta på halva kulan. Har nu bytt denna med hur kommer det sig att en kulventil och jag kanske stängt 100 gånger får detta fel, det kan väl knappast vara normalt? När jag ändå skriver om kulventiler har jag en annan fråga. Jag brukar alltid ha öppet alla kranar på vintern med trots det frostsprängdes en kran av minsta dimensionen. Kan det vara så att det finns vatten bakom kulan och således bör ventilerna stå på 45 grader?

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Maxi33 » mån 04 maj 2009, 17:17

Just det Vilse.
En kulventil har ett litet men dock utrymme mellan kulan och ventilhuset, och ställer man kranen till öppet medan båten ligger i vattnet så stänger man in en vattenmängd i detta utrymme, och när det blir frost kan ventilen sprängas.
Detta råkade jag ut för med den Ballad jag köpte för ett antal år sedan, föregående ägare hade lämnat ventilen till toalettintaget öppen och den var monterad med en nittiograders koppling på genomföringen och ventilen och slangen snett nedåt, så även om man manövrerade den efter upptagningen blev man aldrig av med en vattenmängd runt ventilen.
Mycket tanklöst montage.

Sedan dess har jag sett till på Balladen och nu på Maxin att arrangemanget av kopplingar och slangar är sådant att det dräneras i sin helhet efter upptagning, jag manövrerar ventilerna ett par gånger, och för säkerhets skull ställer jag dem sedan halvöppna.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Skriv svar