Silva logg lod

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Price
Guldmedlem

Silva logg lod

Inlägg av Price » tor 23 apr 2009, 21:57

Hej jag har ett Silva seastar 1 år gammalt lyckades i sommras komma åt kabeln till logggivaren med en borrfräs under köket försökte skarva kablarna och skärmen men har ej lyckats skall det gå att skarva dessa?
Eller är det ny givare och kabel för 1700kr som gäller?
Äntligen har jag min drömbåt en Cayenne!

SWE54
Diamantmedlem

Re: Silva logg lod

Inlägg av SWE54 » tor 23 apr 2009, 22:46

Tittade lite snabbt i min manual för Silva Star och det står inget specifikt om kabeln så det borde ju gå.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 24 apr 2009, 06:48

Absolut - det är inga "svåra" signaler som går i den ledningen. Tips: Utgå inte från att sladden är skadad enbart vid själva den synliga skadan. Kanske måste du byta ut en större del av sladden än du tror. JAg misstänker att Silvakabeln är tvåpolig med en vanlig signalskärm, dvs mycket lik en vanlig signalkabel till stereo. En sådan skulle antagligen fungera väl som rep-material. Skarva noga, löd gärna, täta och linda med gummitejp. Det kanske inte behöver bli vackert, men det måste bli tätt.
Anders S

marcusli
Platinamedlem

Inlägg av marcusli » fre 24 apr 2009, 14:17

Helt OK att skarva det mesta UTOM kablage till ekkolod där resistansen inte får påverkas om jag förstått det hela rätt.
Seglar Forgus 321 - 1992

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 25 apr 2009, 14:08

marcusli skrev:Helt OK att skarva det mesta UTOM kablage till ekkolod där resistansen inte får påverkas om jag förstått det hela rätt.
Skarvar man i 20 meter etra kabel kanske det kan påverka. En normal skarvning ger inga bekymmer. Givetvis ska skarven vara välgjord.
För att fuktsäkra kan man som alternativ till vulktejp använda krympslang med kladdig insida. Eller lägg lite Sika, sillikon eller annan gegga och trä över vanlig krympslang.

Lasse M
Diamantmedlem

Inlägg av Lasse M » fre 01 maj 2009, 17:57

Drog om kablaget på vårt lod/logg idag, som oxå är en Silva Seastar. Kablarna var tydligt märkta med varningstext att LÄNGDEN inte fick ändras. En snygg skarvning borde väl alltså vara helt ok!

Lasse

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 01 maj 2009, 20:23

Det är kanske en triducer du har, logg+temp+lod..?
I så fall kan ju en skarv eventuellt ha en viss påverkan på lodet, loggen och tempen borde ju kunna funka ok i alla fall.
Det brukar ju vara lodets kabel som man inte bör mixtra med.
Fast nu när jag tänker efter så finns det väl inte triducer till Silva Star, har ju letat efter det själv för att slippa göra fler hål.
Menar du att det även är märkt på logg+temp kabeln att man inte får kapa...?
Det har inte jag på min vad jag har sett och det står inget i manualen heller.

Lasse M
Diamantmedlem

Inlägg av Lasse M » lör 02 maj 2009, 09:41

SWE54 skrev:Menar du att det även är märkt på logg+temp kabeln att man inte får kapa...?
Logg + tempkablen går direkt från givaren till instrumentet medans lodkabeln "mellanlandar" i en svart låda på vägen. På lodkabelns anslutning till denna låda satt märkningen. Om detta innebär att märkningen endast gäller denna kabeln eller samtliga kablar i systemet framgår icke.

Högsommarvärme och båten fortfarande under pressenning...

Lasse

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 02 maj 2009, 10:14

Jo, men då gäller det lod-kabeln, mellan svingaren och pulsgeneratorn. Här går en distinkt puls, noga tidssatt och med bestämd start- och stopptid. Att den landar så ostörd som möjligt i svingaren (givarklumpen) är viktigt för signalbehandlingen. Det handlar både om skarvens kvalitet (den kan nog variera, det går att skarva felfritt) men framförallt att man inte får en resonans i lednngskretsen. Oftast kan man förlänga kabeln, men då med en avvägd och anpassad förlängning för att få "rätt flyt" för signalen.
Anders S

Skriv svar