Snart en (riks-) kändis!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
fredrikk
Diamantmedlem

Re: Snart en (riks-) kändis!

Inlägg av fredrikk » ons 29 apr 2009, 19:02

Röstningsformuläret finns på följande sida: http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=2791233

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 29 apr 2009, 19:57

Röstat och klart
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » ons 29 apr 2009, 20:23

Har röstat. Men bara en gång. På Klotterplanket ser jag att många röstar flera gånger. Verkar fuskigt tycker jag. Men jag har väl fel som vanligt?

Brendan
Moralisk och dum med dålig självinsikt men gruvligt självkritisk

Lasse M
Diamantmedlem

Inlägg av Lasse M » ons 29 apr 2009, 20:30

...Thanks for your vote!

Lasse

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 29 apr 2009, 22:23

BF!! skrev:Röstat genom att lyssna igenom via både Firefox och Explorer.
Antar att det är så man röstar då det inte finns någon explicit röstknapp att trycka på.

Motorn är provkörd idag inför lördagens sjösättning! Apropå ingenting.
Hallå! Det finns en knapp att rösta med. Kolla igen.

I Firefox:

Gå till länk: http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=2791233
Rösta på Håkan.
Gå till menyn: Verktyg/Rensa ut känslig data", bocka för "rensa kakor", tryck "Rensa nu"
Tryck F5
Rösta på Håkan
Gå till menyn: Verktyg...

osv, osv
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 29 apr 2009, 22:26

Brendan skrev:Har röstat. Men bara en gång. På Klotterplanket ser jag att många röstar flera gånger. Verkar fuskigt tycker jag. Men jag har väl fel som vanligt?

Brendan
Sådana här val är alltid riggade. Rösta på du bara.

Håkan for Resident, i sommarstudion.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » ons 29 apr 2009, 22:43

"Sådana här val är alltid riggade. Rösta på du bara."
Skrev Anders S.

Berätta gärna mer om vad du vet Anders S, och hur du vet det om sådana här val och hur de är riggade och vem som riggar.
Om någon kan rigga ett virusprogram som oupphörligt röstar och raderar cookien och röstar igen och ger Ljusne 99,8 procent av rösterna är det alltså OK?
Är det inte just sådant som Anders L måste skydda Sailguide mot?

Fy Fan...nej förresten,

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 30 apr 2009, 06:06

Vad är du intresserad av att veta?

Att det finns fanclubbar, som styr upp röstandet, påminner sina medlemmar om att och vem de bör rösta på (se bara på oss)?
Att anonyma elektroniska omröstningar innebär att man kan rösta mer eller mindre ohämmat?
Att om någon gör ett php-skript som röstar så att Ljusne-Håkan får 99,7 procent av rösterna, detta innebär att han (Håkan) troligtvis utesluts ur processen?

Om nu någon till äventyrs inte vet och känner till hur sådant här fungerar så är det bra att vara informerad.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 30 apr 2009, 07:12

Anders S skrev:
Brendan skrev:Har röstat. Men bara en gång. På Klotterplanket ser jag att många röstar flera gånger. Verkar fuskigt tycker jag. Men jag har väl fel som vanligt?

Brendan
Sådana här val är alltid riggade. Rösta på du bara.

Håkan for Resident, i sommarstudion.
Det trodde jag inte om dig Anders S. Vad trist det blev helt plötsligt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 30 apr 2009, 09:44

Jag tycker det är naivt (vilket jag inte trodde om Brendan) att inte känna till elementa om hur det vi tror (och tycker) är demokrati och rent spel kan (och regelbundet) förvanskas på nätet och i andra sammanhang där "rent spel" är en del av värdet. Ett trivialt exempel är TV-omröstningar (Idol, Lets Dance etc), där man får rösta hur många gånger som helst, särskilt om man betalar. Jag kan sympatisera med att du tycker det är "fusk" att rösta flera gånger, men det i så fall ett personligt etiskt ställningstagande. Om man anordnar en omröstning hör det till att man också ser till att ordna en miniminivå av ordning och övervakning. Förlitar man sig enbart på att enskilda håller sig till outtalade spelregler och inbjuder till fusk är man en del av problemet. Jag vill inte vinna om det behövs fusk" är nobelt men om det står något på spel måste den ståndpunkten backas upp av mer än en proforma-kontroll som minsta barn kan sätta ur spel.

I det stora perspektivet är tyvärr detta en fråga där "good guys finish last". "
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 30 apr 2009, 10:45

Anders S skrev:Jag tycker det är naivt (vilket jag inte trodde om Brendan) att inte känna till elementa om hur det vi tror (och tycker) är demokrati och rent spel kan (och regelbundet) förvanskas på nätet och i andra sammanhang där "rent spel" är en del av värdet. Ett trivialt exempel är TV-omröstningar (Idol, Lets Dance etc), där man får rösta hur många gånger som helst, särskilt om man betalar. Jag kan sympatisera med att du tycker det är "fusk" att rösta flera gånger, men det i så fall ett personligt etiskt ställningstagande. Om man anordnar en omröstning hör det till att man också ser till att ordna en miniminivå av ordning och övervakning. Förlitar man sig enbart på att enskilda håller sig till outtalade spelregler och inbjuder till fusk är man en del av problemet. Jag vill inte vinna om det behövs fusk" är nobelt men om det står något på spel måste den ståndpunkten backas upp av mer än en proforma-kontroll som minsta barn kan sätta ur spel.

I det stora perspektivet är tyvärr detta en fråga där "good guys finish last". "

Även naiv, jadå. Det är jag säkert. Och fullständigt okunnig i sådana här saker. Huga. Det är ju inte det minsta roligt längre.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 30 apr 2009, 12:33

Det är naturligtvis ingen skam att vara naiv i den bemärkelsen att man vill att det skall vara rent spel.

Däremot trodde jag att du visste hur enkelt det var att rigga nät- och telefonomröstningar, och att den (oerhört simpla) kontrollen som är inbyggd i SR:s websnutt bara hindrar att man röstar två gånger från samma dator. Dessutom finns det problem åt andra hållet också: Skulle fru Brendan och kanske unge herr och dotter Brendan vilja rösta så hindrar den här jättedåliga kontrollen detta - om man inte har ett invecklat åtkomstsystem aktiverat. Huga är ett bra ord.

Rösta på du (eller inte), det hela är ju ändå bara en personligt färgad sympatiyttring för den genomtrevlige Ljusne-Håkan. Vill man höra honom på riktigt så får man jobba på det, precis som någon eller några sannolikt jobbade på att få fram Malena Ernman.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 30 apr 2009, 12:46

Visst är det tråkigt att man kan manipulera omröstningar. Problemet är att ska det vara ett tillförlitligt system så blir omröstningen komplex och då röstar inte folk. Det farliga är när man använder enkla system på en kommunsida för att ställa frågor som "Ska vi ha ett nytt badhus"
Fast sen har vi alla kärringar som springer stan runt för att få alla att rösta på att just deras dotterdotter ska bli årets Lucia!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 30 apr 2009, 13:06

Ack ja. Inför finalen i svenska uttagningen införde vi följande husregel: En telefonröst per familjemedlem på landlinjen, och då det dyrare radiohjälpsnumret. Övriga röster från egen mobiltelefon/egen kassa. Detta pga telefonräkningen från något kulturprogram som hette "Let´s Dance" som hade något med min 15-åriga dotter att göra...

Undrar hur det blir när denna generation skall riksdagsrösta för första gången? De kommer med all säkerhet bli jätteförvånade när de upptäcker att man inte bara kan gå ut och sedan in igen i vallokalen för att lägga fler röster.

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Inlägg av BF!! » tor 30 apr 2009, 13:34

Anders S skrev:
BF!! skrev:Röstat genom att lyssna igenom via både Firefox och Explorer.
Antar att det är så man röstar då det inte finns någon explicit röstknapp att trycka på.

Motorn är provkörd idag inför lördagens sjösättning! Apropå ingenting.
Hallå! Det finns en knapp att rösta med. Kolla igen.

I Firefox:

Gå till länk: http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=2791233
Rösta på Håkan.
Gå till menyn: Verktyg/Rensa ut känslig data", bocka för "rensa kakor", tryck "Rensa nu"
Tryck F5
Rösta på Håkan
Gå till menyn: Verktyg...

osv, osv
Har hittat knappen och röstat 7 ggr !!!!
Och har som sagt röstat på sagda person så man får höra honom i båten i sommar. Telefonen ringde och störde mig
mitt i röstandet. Ska fortsätta rösta senare i afton.
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Skriv svar