Epoxibehandling - med eller utan lösningsmedel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem

Re: Epoxibehandling - med eller utan lösningsmedel

Inlägg av typhoon » tor 23 apr 2009, 08:34

Sorken 88:

Spännande! Det är just bhps epoxi jag brukar köpa för laminering. Använder pastan som finns under Gelcoat/Topcoat i menyn?
Hur var tillvägagångssättet med epoxyn? Temp, tid mellan lager, applicering. Hur länge kommer du låta det härda innan du går på med grund? Vad kommer det sig att du valde just svart pasta?
Vad blir det för grundfärg och bottenfärg efter epoxyn?

Användarvisningsbild
sorken88
Silvermedlem

Inlägg av sorken88 » tor 23 apr 2009, 10:18

Hur var tillvägagångssättet med epoxyn? Temp, tid mellan lager, applicering. Hur länge kommer du låta det härda innan du går på med grund
Hejsan Typhoon
Då undertecknad befinner sig i Skåne, och vädret varit hyfsat med mellan tio och femton grader varmt, så har det fungerat. Epoxin har varit varm, (ca 25grader), vid blandningstillfället. Minst två dagars väntan mellan lagren. Jag har använt en mohairroller och rollat ut epoxin. BHP hade svart eller vit pasta vid tillfället när jag var där och eftersom grundfärgen, (Biltemas tvåkomponents), är vit/grå var valet lätt.
Vid kajakbygget så upptäckte Vi, min kompis och jag att antingen så härdar epoxin och då har man gjort rätt eller så härdar den inte och då har man gjort fel. :lol: Temperaturen är viktig och jag hade hoppats på litet varmare väder, men man kan inte få allt, så det har varit lite av en chansning att applicera epoxin, med hänsyn till temperaturutvecklingen. Man får trots allt trösta sig med att det inte har varit så mycket regnande.

Eftersom det inte är någon speedboat, så stod valet mellan Hempel mille xtra och Hempel basic. Det blev basic, då jag hade lyssnat på försäljerskan. Koppar i båda, (västkust), SEK 758 mot SEK 1180 gjorde valet lätt.

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem

Inlägg av typhoon » tor 23 apr 2009, 10:40

Då undertecknad befinner sig i Skåne, och vädret varit hyfsat med mellan tio och femton grader varmt, så har det fungerat. Epoxin har varit varm, (ca 25grader), vid blandningstillfället. Minst två dagars väntan mellan lagren. Jag har använt en mohairroller och rollat ut epoxin.
Ok. Två dagar... Då tvättade du och slipade lite mellan varven då?

Hur mycket Epoxi och pasta gick det åt?

Användarvisningsbild
sorken88
Silvermedlem

Inlägg av sorken88 » tor 23 apr 2009, 15:00

Då tvättade du och slipade lite mellan varven då?
Jag tvättade med aceton mellan varven. Slipat har jag inte gjort, utan jag kommer att slipa de värsta knottrorna med ett åttio papper i morgon när grundfärgen torkat.
Hur mycket Epoxi och pasta gick det åt?
Jag köpte 7,5kg och har ca 1,5kg kvar, så ca 6kg epoxi och 1,5dl pasta har jag förbrukat på ca 15m2, (enligt en beräkningsformel för långkölade båtar som jag hittat, längd X bredd X 0,7). En del av resterande epoxi behövs för plastning av de renoverade träluckorna.

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem

Inlägg av typhoon » sön 10 maj 2009, 16:13

Lade första lagret med epoxi idag, bhp.

Trots att jag följde deras rekommendationer, korthårig roller, som rollas långsamt för att inte piska upp luft, så blev det väldigt mycket luftbubblor.

Fick du också det, eller hade du någon magisk teknik för att få det helt slätt?

Användarvisningsbild
sorken88
Silvermedlem

Inlägg av sorken88 » mån 11 maj 2009, 06:21

korthårig roller, som rollas långsamt för att inte piska upp luft, så blev det väldigt mycket luftbubblor
Jag fick inte några luftbubblor, men litet knottrigt blev det allt. Men då jag inte har någon snabbseglare och det befinner sig under vattenytan, brydde jag mig inte speciellt.

Luftbubblorna kommer när du blandar epoxi och härdare. Jag kan rekommendera två alternativ till att lösa problemet:

1) Det brukar hjälpa att låta det stå ett tag, så försvinner bubblorna. Normalt så hinner man låta det "stå till sig".

2) En pensel kan, om man har bråttom, med fördel användas för att efterstryka och få bort luftbubblorna. Epoxin är så tunn att det rinner ut, så det blir inga penseldragslinjer.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 11 maj 2009, 09:36

sorken88 skrev:
2) En pensel kan, om man har bråttom, med fördel användas för att efterstryka och få bort luftbubblorna. Epoxin är så tunn att det rinner ut, så det blir inga penseldragslinjer.
Efterslätning är en utmärkt ide. Dels tar den blåsor om de beror på luftbubblor, dels löser efterslätninge problemet med rollerns förmåga att ge porig färg (epoxy). Dessutom blir det slätt. Är man två rollar en och efterslätar den andra (-a). Det går fort och lätt.

Nu vill jag hissa en liten varningsflagg: det kan vara svårt att skilja luftbubblor från sk fiskögon. De flesta vet att man kan få sådana om man målar ovanpå silkon (vaxrester, t ex) men det går att få sådana problem om man målar på smutsiga ytor. Lösningsmedelsfri epoxy kräver litet mer av underlaget därvid. Målningsmässigt är alla utomhusytor "smutsiga" efter ett dygn, särskilt om det blåser. Har du bra väderskydd runt båten är detta inte lika aktuellt.

Nu är skadan i så fall redan skedd, och skadan består i så fall i att det innersta skiktet inte är så tätt som man skulle vilja. Det ordnar du enkelt med att måla ett extra lager. Men tänk på att du kan behöva tvätta av innan du målar, även om senaste målningen var ganska nyss. Jag har för mig att det går att tvätta epoxy med T-sprit (du kollar!) - med vita trasor ser du direkt om det är skitigt eller ej.
Anders S

Användarvisningsbild
sorken88
Silvermedlem

Inlägg av sorken88 » mån 11 maj 2009, 09:44

Men tänk på att du kan behöva tvätta av innan du målar, även om senaste målningen var ganska nyss. Jag har för mig att det går att tvätta epoxy med T-sprit (du kollar!) - med vita trasor ser du direkt om det är skitigt eller ej.
Aceton tvättar man epoxi med. Man kan avfetta med diverse preparat, men den sista tvätten, före applicering, skall alltid ske med aceton.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 11 maj 2009, 09:58

sorken88 skrev:
Men tänk på att du kan behöva tvätta av innan du målar, även om senaste målningen var ganska nyss. Jag har för mig att det går att tvätta epoxy med T-sprit (du kollar!) - med vita trasor ser du direkt om det är skitigt eller ej.
Aceton tvättar man epoxi med. Man kan avfetta med diverse preparat, men den sista tvätten, före applicering, skall alltid ske med aceton.
Aha. Släpp T-spriten genast. Aceton gäller för övrigt för polyester också.

Men trasorna skall användas ändå. Ser man då att det är smutsigt (=svart) på trasan krävs det att man gör rent noga (många trasor, mycket aceton, bestämd torkriktning), annars vet man inte riktigt vad man målar på. I just detta är lösningsmedelsbaserade färger litet bussigare, men de har andra nackdelar. För att dra nytta av epoxyns goda täthet vill jag verkligen hålla med om (igen) rekommendationen att eftersläta - det är mycket gynnsamt för tätheten.
Anders S

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem

Inlägg av typhoon » mån 11 maj 2009, 10:08

Låter som efterslätning med lackpensel är melodin.

International svarade :
Svårt att säga säkert vad bubblorna kommer ifrån. Kan vara att det varit något för tunt lager, för kallt eller att det är något på ytan som stör.
Fiskögon har jag svårt att tro att det är. Båten blästrades färgren för 1,5 år sedan. I våras torkades den ren med aceton och har efter det slipats med excenterslip. Den står inomhus, om än lite dammigt, men är täckt med plast, och tvättades av grundligt med aceton precis innan vi rollade på expoyn.

En idé jag har är att temperaturen, som låg runt 15, gjorde att epoxyn blev trög och att den därför behöll bubblorna istället för att flyta ut. För fastän jag hade förvärmt epoxyn inomhus så svalnar den direkt när den kommer på det svalare skrovet. Jag skall snart ner till båten för att kontrollera resultatet. Jag hoppas de jämnat ut sig mer innan det härdat.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 11 maj 2009, 10:35

typhoon skrev: Fiskögon har jag svårt att tro att det är.
Men då tror jag heller inte att det är så farligt. Utomhus kan det däremot vara riktigt illa, industriutsläpp, sot och damm. Du skall se att det handlar om att rollern är litet väl "luden" och stör epoxyn, lätt hänt. Slätning är modellen! Lycka till och som sagt, ett skikt som inte är "perfekt tätt" är bara att måla över - man slipper att ta bort det... :-)
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 11 maj 2009, 12:26

När jag epoxibehandlade min båt för några år sedan använde jag genomgående pensel. Även för bottenmålningen med VC 17 använde jag pensel, vilket går bra om man är noga med att alltid stryka bara åt ett och samma håll och inte röra redan utstruken färg en andra gång förrän den torkat.

Antydan till penseldrag blir det men hellre det än apelsinstruktur. PÅ det sättet får man också till stånd de "räfflor" som så varmt förordas av signaturen Seawolf. Han hävdar att dessa räfflor ger bättre fart genom vattnet än en helt slät botten. Jag kan omöjligt avgöra om han har rätt men hoppas att han har det.

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem

Inlägg av typhoon » mån 11 maj 2009, 21:42

Så ni hade struntat i att slipa ner dessa bubblor/appelsinskal och bara köra vidare med fler lager?

Botten kan jag acceptera där spelar finishen så där jättestor roll.
skädda.jpg
Skädda

Mitt krux är att jag även renoverar däcket på båten och epoxybehandlar det med, eftersom där är bart laminat. Här vill jag ju, i alla fall delvis ha perfekt finish.
däck.jpg
Däcket

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 11 maj 2009, 22:23

Det där ser inte som luftbubblor. Kan du haft fukt eller aceton kvar på ytan då du målat, eller (som jag misstänkte) kanske har det inte varit rent? Skit i rollern? Blandningskärlen?

Mitt i högdagern på bilden "skädda" ser du ett typiskt "fisköga". Det kan tänkas att det verkligen handlar om luftbubblor (mousserande epoxy?), men det är inte min första gissning att det är en brusten bubbla när jag ser det. Nu var jag negativ, men du inser förstås att det handlar om att skydda din investering i tid och arbete! Varför inte be någon på platsen, med erfarenhet, att kolla? Jag hade förstås inte fortsatt utan vidare på det underlaget
Anders S

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » mån 11 maj 2009, 22:42

Jag har just återkommit från att måla tredje varvet med epoxi på egen båt och kan nog bekräfta att detdär inte ser ut som luftbubblor. Det måste nog vara fråga om orenheter i färgen eller gammal färg ifall du bedyrar att ytan varit perfekt ren.

Skriv svar