Player 311 Någon som vet eller har synpunkter?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Player 311 Någon som vet eller har synpunkter?

Inlägg av Anders S » ons 22 apr 2009, 16:47

Eilean skrev:Inlägg av Eilean ons apr 22, 2009 12:08 pm

Anders S skrev:...."Subject to survey" kan man kanske komma överens om....

Ett sådant avtal träffade jag, utan krångel från säljarens sida, när jag köpte en båt genom en stor mäklare (Biskoppsuddens Marina) för många år sedan. Jag tror nog att man som köpare kan vara litet tuff här, i synnerhet i dessa tider då jag misstänker att begagnade båtar inte precis säljer sig själva.
Absolut kan man det. Handlar det om en näringsidkare blir det också enklare att lösa det så, eftersom de har ett större ansvar och det egentligen kvittar om man hittar felet före eller efter köpet - det skall fixas ändå. Man skall i vart fall betala så litet som möjligt i handpenning om man vill gå den vägen.
Anders S

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » ons 22 apr 2009, 17:12

kajlahtinen skrev: Annars så är jag intresserad av Kingscruiser 33. Fördelen med den vore att båten säkert är bra gjort. Nackdelen är den stora utvändiga volymen jämfört med inneutrymmena
Se upp! Var intresserad av den båttypen för några år sedan av samma anledning som du: mycke båt, liten peng. Och Lloyds cert + Åbo båtvarv lät precis lika betryggande då för mig som det antagligen gör för dig nu. Så jag började forska lite och talade bl a med en ägare i Gbg. Han hade gått på grund, varvid hela botten hade fått plastas om. Den hade en inplastad stålram, som delvis rostat sönder har jag för mig. Är osäker på om man tagit bort stålramen på senare årsmodeller.

Andra nackdelar:
- Jättegenua
- Ingen skjutlucka vid nedgången

Varför inte behålla First 28:an om du är nöjd med den?
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

kajlahtinen
Platinamedlem

Inlägg av kajlahtinen » fre 24 apr 2009, 09:48

Jag antar att Tomas E varnar för Kingscruisern. Tack. Jag skall hålla det i minnet.

Beträffande Firsten så är ja ganska nöjd med båten seglingsmässigt men å andra är litet less på innevolymen (som iofs är helt bra för en 28-fotare); ståhöjd är c. 170 cm och stickkojen måste jag (188 cm) dyka i och sedan vända mig om där på bästa sätt, huh! Sedan vill vi ha en båt som inte lutar så mycket (som alla här på forumet redan har hört många gånger) för lilla Daniels skull och sedan vill vi inte ha backstag i nästa båt (fast man egentligen är ganska van med dem vid det här laget).

Så är det väl ofta. Man är ganska nöjd med sin båt (t.ex) men vill ändå ha något annat. Men det blir väl så att vi får surfa med Firsten även den här sommaren eftersom vi inte tänker följa prissänkningstrenden. Och det är väl okej. Spännande med en ny bryggplats på andra sidan av Erstan så vi slipper evighetslånga inkörningar till staden (Åbo).

MVH¨
Kaj

Lasse O
Guldmedlem

Inlägg av Lasse O » fre 24 apr 2009, 11:16

Tomas E skrev:
kajlahtinen skrev: Annars så är jag intresserad av Kingscruiser 33. Fördelen med den vore att båten säkert är bra gjort. Nackdelen är den stora utvändiga volymen jämfört med inneutrymmena
Se upp! Var intresserad av den båttypen för några år sedan av samma anledning som du: mycke båt, liten peng. Och Lloyds cert + Åbo båtvarv lät precis lika betryggande då för mig som det antagligen gör för dig nu. Så jag började forska lite och talade bl a med en ägare i Gbg. Han hade gått på grund, varvid hela botten hade fått plastas om. Den hade en inplastad stålram, som delvis rostat sönder har jag för mig. Är osäker på om man tagit bort stålramen på senare årsmodeller.

Andra nackdelar:
- Jättegenua
- Ingen skjutlucka vid nedgången

Varför inte behålla First 28:an om du är nöjd med den?
Det är tyvärr inte ovanligt att stålramen rostar på båtar där sådan finns inplastad , dyrt och besvärligt att reparera.

Skriv svar