Garmin elektroniska kort gränssnitt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Price
Guldmedlem

Garmin elektroniska kort gränssnitt?

Inlägg av Price » mån 20 apr 2009, 08:00

Hej

Undrar vilka utav Garmins elektroniska sjökort som fungerar med nya respektive äldre plottrar?
Fallet är att jag kan komma över de äldre korten Bluechart är de kompatibla med en nyare plotter ex 525 el liknande?
Finns det något PC program som hanterar Bluechart går det med Fugawi?

Tacksam för svar
Äntligen har jag min drömbåt en Cayenne!

Tomas B
Guldmedlem

Re: Garmin elektroniska kort gränssnitt?

Inlägg av Tomas B » mån 20 apr 2009, 14:03

Garmin har ett ett program som heter Map Source - Det är samma både för sjökort och landkartor.
När jag köpte min garmin köpte jag sjökortet på cd.

/ Tomas B
/ Tomas B
Maxi 999

Excel 319
Platinamedlem

Inlägg av Excel 319 » mån 20 apr 2009, 16:51

Tyvärr är inte de nya plottrarna kompatibla med de gamla korten . De ny måste ha G2 Vision för att fungera.

Price
Guldmedlem

Inlägg av Price » tis 21 apr 2009, 15:19

Jag är främst ute efter ett pc program där man kan ansluta gps och navigera efter garmins äldre kort någon som vet om tex nya Fugawi klarar detta?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 21 apr 2009, 15:43

Så här är det: Garmins kort är i ett eget format, och det finns inga tredjepartsprogram som fungerar med dem, så vitt jag vet. De kort som är lätta att installera i Fugawi, Seaclear, Ozi med flera är sk rasterkort, Navionics, Garmin, NauticPath med flera genereras från lagrade objektdata. Fugawi ENC kan klara av NAvionics, men det hjälper ju kanske inte dig.

Däremot fanns det tidiga versioner av Mapsource som hade ett embryo till "moving map". Hur detta då skulle fungera vet jag inte alldeles säkert, men tipset är att hitta en äldre version och reda ut hur GPS-signalen skulle fungera. Lusläser du Mapsource:s versionsbeskrivningar hittar du när Garmin tog bort den funktionen och då kan du kanske ladda ner någon äldre version någonstans i från. Sedan är frågan om det krävs en Garmin-GPS ansluten till datorn för att få detta att fungera. Plats för efterforskning, med andra ord.
Anders S

Price
Guldmedlem

Inlägg av Price » tis 21 apr 2009, 16:18

Ok att fösöka få in det i Pc låter alldeles för krångligt för mig men tack för detaljerat svar!
Låter som att jag blir tvungen att kika bland modellerna Garmin plotter för att kunna åtnjuta alla sjökort i bluechart serien alltså ej G2 valet står då allt emellan något litet handburet kanske en Colorado eller något större fast typ 3005c sedan är ju 176c också trevlig några tips på bra apparatur? (som fortfarande säljs vill ju gärna ha garanti)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 21 apr 2009, 22:24

Price skrev:Ok att fösöka få in det i Pc låter alldeles för krångligt för mig men tack för detaljerat svar!
Låter som att jag blir tvungen att kika bland modellerna Garmin plotter för att kunna åtnjuta alla sjökort i bluechart serien alltså ej G2 valet står då allt emellan något litet handburet kanske en Colorado eller något större fast typ 3005c sedan är ju 176c också trevlig några tips på bra apparatur? (som fortfarande säljs vill ju gärna ha garanti)
Jag har kört PC i båten i många år, men för att få ut navigationen till ratten var lösningen (för mig) att köpa en Garmin 3006C. På den kör jag Bluechart på CD via Mapsource och programmeringsadapter, samtidigt som det går bra att få nya kort på kasett (varianten G2 på Garmin Data Card går bra, inte G2Vision på standardminneskort.) Tydligen skall Garmin i fortsättningen inte ge ut någon CD, utan sälja alla kort på... kort. :-)

Tro icke att datorn åker ut, men den kommer förstås inte att gå oavbrutet på resorna, som tidigare.
Anders S

sverker.eduards
Rookie

Inlägg av sverker.eduards » tor 30 apr 2009, 03:57

Läste med intresse Anders s inlägg om garmin 3006C. har själv en garmin 3010c och tänker segla från Fastnet Rock till Göteborg. Tacksam för tips om något alt. till Garmins dyra G2 kort. Sverker Eduards 031 285092

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 30 apr 2009, 06:35

Alternativen till G2-kort är att själv ladda från en CD, till minneskorten. Enligt uppgift (Garmin, GBG-mässan) kommer Garmin inte att uppdatera Bluechart-Atlantic-CD;n något mera, senaste versionen är 9.5 (tror jag) och det blir kanske ingen 10.0. Jag nämner det därför att det finns (nät)handlare som säljer originalförpackade tidigare versioner av Bluechart Atlantic CD:n (restexemplar, t ex) utan att nämna att det är en tidigare version. GArmin är inte så bussiga att hjälpa till med gratis uppgradering i det läget. Går man CD-vägen behöver man antingen köpa koder till alla områden (= ungefär som G"-kort), eller så får man reda ut hur man gör på det "fula" sättet. Det fula sättet kräver ett etiskt/moraliskt beslut och ett visst begrepp om datorteknik.

En reflektion är att Garmin antagligen lämnar stödet för CD:n därför att deras kommersiella skydd är knäckt och de inte kan räkna med fulla intäkter från CD-baserade kort längre. Prispressen från andra leverantörer har allmänt sänkt kostnaderna för elektroniska kort, men Bluechart är fortfarande rätt mycket dyrare än t ex Nautic Path.
Anders S

Skriv svar