Avgasutsläpp

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem

Avgasutsläpp

Inlägg av bosseh » ons 15 apr 2009, 11:00

Vi ska flytta ett avgasutsläpp som går ut under vattenytan.
Tanken är att släppa ut ovan vatten, antingen på sidan eller på häcken. Båten har positiv häck.
Synpunkter?

Lasse M
Diamantmedlem

Re: Avgasutsläpp

Inlägg av Lasse M » ons 15 apr 2009, 13:05

På vår båt, med rak akterspegel, så sitter utblåset mitt där bak. Tyvärr så blir "rumpan" ganska fort grådaskig och ser allmänt tråkig ut. Kan kanske delvis bero på en trött spridare, men inför kommande säsong så kommer avgasröret att förlängas för att om möjligt minska på nedsmutsningen. Om man får samma problem med en positiv häck vet jag inte, men fick jag välja placering av utblåset på vår båt så skulle den definitivt hamna på sidan.

Lasse

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » ons 15 apr 2009, 14:03

Jag var på väg att svara samma sak gällande en båt med negativ akter. (Vad det nu är värt i det här fallet)

Jag var på vippen att flytta ett fullt fungerande utblås från aktern till sidan pga:
1) Sot
2) förmodat lägre ljud av såväl motor som "plask" från kylvatten.

Nackdelen skulle väl vara om det hamnade under vatten vid kryss & krängning.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 15 apr 2009, 16:51

När jag blundar ser jag framför mig minnesbilder av båtar med utsläppet på sidan, t.ex Maxi 95 m.fl, där man ser en massa sot kring hålet. Jag tror tyvärr inte det är en 100 % lösning.

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » ons 15 apr 2009, 17:00

Eilean skrev:När jag blundar ser jag framför mig minnesbilder av båtar med utsläppet på sidan, t.ex Maxi 95 m.fl, där man ser en massa sot kring hålet. Jag tror tyvärr inte det är en 100 % lösning.
Inte tusan försvinner sotet bara för att hålet är på sidan - möjligen kan luften ha en mer laminär (virvelfri) strömning på sidan än om det är på aktern. Detta borde ge mindre sot i allafall.

Sen får man ju inte glömma att aktern är den som andra förhoppningsvis ser mest av 8)

Lasse M
Diamantmedlem

Inlägg av Lasse M » ons 15 apr 2009, 20:11

Sneseglarn skrev:Inte tusan försvinner sotet bara för att hålet är på sidan - möjligen kan luften ha en mer laminär (virvelfri) strömning på sidan än om det är på aktern. Detta borde ge mindre sot i allafall.
Med tanke på hur vår akterspegeln är nedskitad så tror jag det mesta av sotet kommer vattenvägen och inte från luften.

Lasse

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 16 apr 2009, 10:36

Tack för synpunkterna. Sidan är nog vad jag tänkt mig, jag kan föreställa mig att luftströmningen kan ställa till det om man blåser ut i häcken. Sot tror jag man får leva med men det går ju att tvätta.

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » tor 16 apr 2009, 12:11

Läste ett tips nånstans att man kan trycka en en bit slang (ca 1 dm) i genomföringen så man får en liten "skorsten". Ska tydligen minska nedsmutsningen. Har inte provat själv men tänkte göra det i år. Kostar ju inget att prova.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 16 apr 2009, 14:24

hedgehog skrev:Läste ett tips nånstans att man kan trycka en en bit slang
Jo jag har hört det också, kan vara värt att prova.
En av mina kamrater hävdar dock att om det är en Volvo ska slangen vara några meter :D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 16 apr 2009, 15:03

bosseh skrev:En av mina kamrater hävdar dock att om det är en Volvo ska slangen vara några meter :D
Det är riktigt. Den på insidan, alltså.

Det lär finnas en avgasgenomföring med droppkant, som skall kunna gå att använda också. Jag hade hur som helst satt utloppet på aktern och en liten bit upp. Visserligen är en sotad akterspegel en styggelse men inte på långa vägar som en svartstrimmig fribordsida.
Anders S

swe34
Guldmedlem

Inlägg av swe34 » tor 16 apr 2009, 16:26

Många båtar har en badstege på akterspegeln: Sotig akterspegel + badstege = sotiga tår!
Fast det där med sot har jag sluppit den senaste sommaren ! (tack vare att jag slängde ut den gamla VPn) :D
Spetsiga båtar gör djupare hål.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tor 16 apr 2009, 20:55

Det finns två möjligheter för avgasutsläpp från ett fartyg.

En båt har detsamma på akterspegeln. Ett skepp kan ha utsläpp antingen på akterspegeln, eller via en eller flera skorstenar belägna med sitt masscentrum något akter om midskepps.

Avgasutsläpp vid sidan är en ful styggelse. Dessutom är en sotig båtsida både bedrövlig och tydande på en osund motor! Ingetdera har något som helst samband med båtmässighet förutom bristen på densamma!

Nej Bosse, slå de här idéerna ur hågen!

mvh Sven-Barry

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tor 16 apr 2009, 21:50

Det finns två möjligheter att förbränna diesel i småbåtar :
direktinsprutade där mycket av dieseln förvandlas till sot pga den lilla dimensionen och de grova dropparna eller
virvelkammare där bränslet tumlar runt och förbränns till största delen innan
de stöts ut genom avgasrörer.

Med den första typen blir det sotigt vilken sida man än släpper ut avgaserna.
Den andra typen kan i gynnsamma fall sprida luktlösa och praktiskt taget
sotfria avgaser på det ställen man finner lämpligt.

Och, det ligger en viss tjusning att kunna gå ut på badstegen med draggen utan att omges av ett sotmoln.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 16 apr 2009, 22:44

Jag kanske var lite otydlig, det ska inte vara ett avgasutsläpp mitt på sidan utan det hamnar precis för om låringen och kommer att blåsa lite snett neråt.
Sotet ser jag inte som ett så stort problem, blått skrov maskerar en del. För mig är det viktigast att det inte stinker dieselavgaser i sittbrunn.

Skorsten är lockande men lite opraktiskt eftersom man måste fälla den när man ska segla.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 17 apr 2009, 11:38

Haver en avgasgenomföring med en kort gummibit i, c:a 34- cm med en droppläpp.
Kommer rakt ur aktern, som är positiv.
Akterspegeln är alltid ren, inget sot.
Men det beror nog mest på att jag har en bensintvåtaktsinombordare modell Vire, tror det är värre för stackare med dieslar.
Alla borde ha skägg

Skriv svar