Jabsco-toalettens kvalité

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem

Re: Jabsco-toalettens kvalité

Inlägg av bosseh » tis 14 apr 2009, 16:52

Den bästa toalettanläggning jag har haft satt i en Bayliner(!). En vanlig toalett, typ PAR, 2-3 m slang till en tank i motorrummet, något lägre än toaletten. Tanken var gjord i halvgenomskinlig plast, äckligt men praktiskt. Tanken tömdes med elektrisk pump. För nödtömning fanns en anslutning där man kunde sätta handlänspumpens sugslang.
Aldrig några stopp eller reject.
Med en högt placerad tank får man tryck på backventilen som får svårt att hålla tätt. Dessutom tror jag att tyngre partiklar i "tanksoppan" sjunker ner och lägger sig mot tömningsventilen så det bildar en propp. Sätter man en ventil direkt under tanken brukar det problemet inte uppstå.
Sätter man en ventil på toaletten så slipper man reject. Men då blir det som på gamla ubåtar där ett toalettbesök krävde 28 olika handgrepp.
De som har en PAR-toalett utan tank brukar aldrig ha några problem, så det är nog egentligen inget större fel på själva toaletten även om än Lavac nog är bättre. Ägarna brukar vara lyriska.

Mahogny
Guldmedlem

Inlägg av Mahogny » tis 14 apr 2009, 17:03

Visst kan man med all rätt tycka att en båt-toalett, i detta fall Jabsco, är en ganska dålig produkt. Jämför man med en vanlig hemma-toalett som används mångdubbelt mer så händer sällan några problem med dessa och om det händer är det efter många års användning. Jämför man med någon helt annan produkt i samma prisläge, säg t.ex en digitalkamera så är också produkten i det fallet förhållandevis driftsäker med ganska många driftstimmar mellan stoppen. Även fast kameran är en mycket mer komplex produkt med stora kostnader för produktutveckling och sedan en kort försäljningslivslängd på kanske 6 månader.
En båt-toa är ju en okomplicerad konstruktion med få rörliga delar, och konstruktionen har i sin grund funnits länge. Tidigt på konstruktionsstadiet, då man ställer upp grundkraven för en produkt, borde högt upp på listan stå att produkten skall vara tät. Man borde också räknat på material och försökt komma fram till hur lång acceptabel livslängd för de ingående komponenterna borde vara. Ser man det med det perspektivet så känns produkten ganska dålig, i alla fall för de runt 2000:- man betalar för en Jabsco.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 14 apr 2009, 19:54

Jag har haft flera Jabsco-toaletter genom åren, och det går att få litet mer ur dem (bokstavligen!) än vad några verkar ha fått här i tråden. Konstruktionen är densamma på många toavarianter, det handlar om en viktbelastad backventil inne i och en diafragmaventil i utloppet. Använder man toaletten ofta och på rätt sätt håller det längre än om man gör fel, mera sällan...

Rätt gör man om man pumpar tills det garanterat står rent spolvatten i hela slangen, alltså så att urin och/eller bajs garanterat har pumpats ut. Här är problemet att en 38mm slang rymmer rätt mycket vatten, så man får vackert pumpa mer än man tror. Enligt π*r^2*h rymmer en meter 38mm slang ungefär 1300 cl, vi säger en och en halv liter, för gott mått. Om man då behöver ha en två meter lång slang, så pumpar man tre liter, efter man tror att man tömt toan. Sedan stänger man tilloppet och pumpar "torrt" . Man måste alltså tömma slangen också.
Detta minskar luktproblemen avsevärt samtidigt som det minimerar problemet med läckande diafragmaventil. Det lilla som rinner tillbaka gör ingen skada, tvärtom. Har man tank blir tankventilatorn hävertbrytare, har man ingen tank måste man ha en hävert. Jag har IOFS lämnat de handjagade åt sitt öde, och har nu eldrivna toaletter ombord. Men det är samma sak där, om man inte spolar rent i slangen skapar man problem, helt i onödan.

Jag har också observerat att även om listpriset på en Jabsco-toa ligger runt två lappar, så är det ofta kampanjpris på dem. Då kostar en ny toa bara litet mer än ett komplett pumphus, som reservdel. Tyvärr är materialet (acetalplast, misstänker jag) i pumphuset såpass slitagebenäget att man inte nödvändigtvis får en ompackad pump alldeles tät. Här är de nyare Jabsco litet roligare, för de har en pumpstångspackning som kan bytas. I förra båten hade vi samma toa i 15 år, utan problem, i den nuvarande slängde jag ut en utsliten RM69 med el-kolvpump (den var 9 år) till förmån för en impeller/kvarn-Jabsco.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 16 apr 2009, 12:37

Manuella Jabsco tycker jag verkar vara bara krånglande smäck.
De elektriska däromet verkar vara enormt pålitliga. De har ju liksom Lavacen nästan bara porslinsskålen, lätt att hålla rent. Och tanken töms på självutrinning hur bra som helst utan utsugspump. Superlätt att använda även för landkrabbor icke vana vid båttoaletter.Jag är mer än nöjd.

Har inte Hjertmans Lavac vacuumdass med i sin nya katalog nu?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » tor 16 apr 2009, 19:04

Monterade Jabsco elektrisk toa sista vinter. Har fungeret bra!

Bild

Bild
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Skriv svar