Jabsco-toalettens kvalité

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mahogny
Guldmedlem

Jabsco-toalettens kvalité

Inlägg av Mahogny » tis 14 apr 2009, 07:31

Jag har i min nuvarande båt, och hade även i den föregående, en manuell toalett av fabrikat Jabsco (PAR). En av de vanligaste båt-toaletterna på marknaden. Den toa jag har nu köpte jag 2006 och faktum är att jag redan behövt byta den sk. Joker Valve 2 ggr. Det är alltså den ventil som ser till att septitankinnehållet inte rinner tillbaka till toalettstolen. Har även hört andra som har, eller haft, samma problem. Jag har varit i kontakt med importören som menar att det är vanligt att dessa måste bytas ibland. Men jag, som haft med båttoaletter att göra i mer än 20 år, har aldrig förut upplevt att dessa ventiler havererar på löpande band (visst kunde man behöva byta en sådan efter ett större antal års drift, men inte vart och vartannat år). Och jag har inte ändrat mitt sätt att använda toan, inte heller vinterkoncerveringsmetod.
Jag tror själv att man ändrat något i ventilens material så att det inte fungerar bra längre, ingenting som tillverkaren erkänner. Nu är det väl ingen större kostnad att byta denna ventil men det är ett onödigt och tråkigt jobb.

Min fråga till andra: Hur många har problem med sina Joke Valves i Jabsco-toaletter??

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Jabsco-toalettens kvalité

Inlägg av Peter_K » tis 14 apr 2009, 09:33

Saknar tank själv.
Har också en mugg av nyare snitt, tror den är tre-fyra år gammal?
Använd högst 10-15 ggr, orsaken - se översta raden.
Har behövt byta packningen som ligger överst i muggen redan, och det beror på att den är felkonstruerad, en tyngd saknas på den som satt i muggen original, ska sitta två. Vad packningen heter vet jag dock inte.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 14 apr 2009, 10:49

Hade en PAR i min förra båt. Och tyckte den krävde mycket pyssel. Behövde också byta "joker valve" ett par gånger och hade ett flera återkommande läckage runt pumpstången. Visserligen bara "vanligt" vatten, men man fick ändå en obehagskänsla när man blev blöt om fingrarna. Dessutom tenderade toaletten att få stopp om man använde anat än frimärksstora, lövtunna bitar av papper. Det var nog något nästan varje sommar.

Nu har jag två Lavac-toaletter sedan 10 år. Aldrig något strul!

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » tis 14 apr 2009, 11:49

Kan bara hålla med. Har haft problem med den övre packningen där jag fick ta isär övre delen av pumphuset samt att den läcker kring pumpen.

Sedan rinner i princip alltid vatten tillbaks från slangen, så då måste man se till att pumpat igenom mycket vatten för attdet inte skall lukta. Dock inte insett att detta inte alltid händer. Ytterliggae ett fel alltså.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tis 14 apr 2009, 12:16

Shiit, jag som precis ska installera en ny Jabsco.

d88-jwn
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av d88-jwn » tis 14 apr 2009, 13:59

Japp, jag har fått byta just joker-ventilen på en så gott som ny toalett och den verkar ha blivit rätt hård igen nu... :/

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 14 apr 2009, 14:05

MartinM skrev: Sedan rinner i princip alltid vatten tillbaks från slangen
Yes, skulle jag bygga om så skulle jag sätta tanken lägre än toaletten och ha en elektrisk pump för att tömma tanken.
Har man tanken lägre får man ingen "reject" i skålen.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 14 apr 2009, 14:13

Började fundera på toalettfrågan i min "ny/gamla" motorseglare härom dan. Det finns en gammal toa med handpump som tömmer direkt i havet. Båten har ju dessutom legat oanvänd några år pga ägarens sjukdom. Att den stått oanvänd lär ju inte befrämja funktionen.

Läge för att göra en komplett ny istallation. Toa, hålltank, sugtömning på däck och även möjlighet att tömma tanken i havet.

Lavac-toan har en separat tömningspump vad jag förstår!? Var inne och tittade på http://www.lavac.com/

Elpump eller handpump eller kanske både och? Det senare skulle ju va möjligt med pumpen/pumparna separat monterade.

Finns det nån som säljer Lavactoaletterna i Sverige?

Finns det nån som har ytterligare synpunkter i denna skitfråga?

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Neptun
Silvermedlem

Inlägg av Neptun » tis 14 apr 2009, 14:36

Lavac säljs av Bengt Löfquist HB http://www.marinimport.com
Hälsningar Magnus.

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » tis 14 apr 2009, 14:40

Jag bytte toa förra säsongen till en Johnson (Hjertmans no:4783) och har samma "reject" problem.
Tanken sitter högre än toan och ventilen läcker uppenbarligen... :x
Luktar pyton om man inte spolat överdrivet mycket. Äckligt gult vatten rinner tillbaka till skålen, fy f_n.
Garanti?
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 14 apr 2009, 15:10

toaen skrev:
Lavac-toan har en separat tömningspump vad jag förstår!? Var inne och tittade på http://www.lavac.com/

Elpump eller handpump eller kanske både och? Det senare skulle ju va möjligt med pumpen/pumparna separat monterade.

Finns det nån som säljer Lavactoaletterna i Sverige?

Finns det nån som har ytterligare synpunkter i denna skitfråga?

tommy
Lavac nämner själva alternativet att montera en manuell och en elektrisk i serie om man vill ha både och.

Jag har två Lavac-toaletter ombord, med Whale standard membran-länspumpar. Pumpningen går så snabbt och lätt att ens tanken på eldrift känns onödig.
Stäng locket - pumpa 5-6 tag. Vänta i 10-15 sek och pumpa 4-5 tag igen. Klart.
Desutom är toaletterna extremt lätta att hålla rent då de bara består av slät porslin utan rör, pumpar, veck, skrymslen och vrår

Efter 10 års användande (inkl 18 mån långsegling):
Stopp en gång, och då var det en mindre vetande tillfällig kvinnlig gäst ombord som släppte ner en tampong. Som satte sig på tvären i pumpen och låste den. Åtgärdat genom öppna renslocket på pumpen - tid 2 minuter. Besvärligast var det nog för gästen - hon skämdes något enormt....

Förra våren började den toalett som används mest kännas ineffektiv - den krävde fler pumptag än vanligt. Jag lossade och öppnade pumpen och fann den full med kalkliknande avlagringar, en 1/3-del av volymen var säkert borta! Jag tog det säkra för det osäkra och byte packningar och membran på bägge pumparna, rensade pumphusen från avlagringar (med våld) och lossade och rensade slangen mellan toalett och pump.
Jag räknar med att nu går toaletterna utan underhåll i ytterligare 10 år. Jag har reservpackningssatser för toalettlocken med mig, men de har aldrig behövts och de befintliga ser ut som nya.

Kort sagt, jag har haft erfarenhet av PAR-toaletter och även något som heter RM69 tidigare. Bägge krävde mer underhåll och skit på fingrarna under en enda sommar än två Lavac under hela 10 år.
Byter jag båt och den har något annat skitmaskineri kommer en av de första åtgärderna vara att slänga ut den toaletten till förmån för en Lavac.

Det finns de som är hängivna Bajen eller AIK-fans. Jag är ett "Lavac-d:o", ett av de få båttillbehören som alltid funkar!

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » tis 14 apr 2009, 15:22

Vår båt har en Taylor Baby Blake toa ombord. Väldigt bra på alla sätt men den har samma problem med backventilen. Tanken sitter högre än stolen och när tanken börjar bli full kan det sippra tilbaka äckelvatten.
Löste det robust och enkelt genom att sätta en kulventil direkt efter utloppspumpen. Efter att man spolat stänger man snabbt ventilen. Inget kan rinna tillbaka och vätskan som står kvar i pumpen är till största delen vatten. Inte så elegant kanske men tillförlitligt så länge man inte glömmer stänga förstås!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » tis 14 apr 2009, 15:44

Eilean skrev:Jag är ett "Lavac-d:o", ett av de få båttillbehören som alltid funkar!
Kanske läge att komplettera avataren?

:D

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 14 apr 2009, 15:45

Att backventilen blir otät olika fort beror på urinen och säkerligen även på spolvattnet (sött eller salt tex).
I urinen finns massor av salter och kalk som gärna fäller ut i toaletten och dess slangar. Så även på backventilen av gummi.
Vet inte om en regelbunden avkalkning av toaletten skulle hjälpa...?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 14 apr 2009, 16:10

Eilean skrev:Det finns de som är hängivna Bajen eller AIK-fans. Jag är ett "Lavac-d:o", ett av de få båttillbehören som alltid funkar!
Baja Maja har jag hört talas om, men vad är Bajen eller AIK för toaletter. Om jag skulle hålla på nån är det nog på "blåvitt"- ja inte det som kommer från det lilla fiskeläget vid Göta Älvs utlopp utan i så fall dom som har sin hemmaarena inom 500 meter från min bostad. Fast där har jag väl knappast varit frivilligt mer än nån enstaka gång - på över 60 år. Jag är nog mer hågad att bli ett "Lavac- fans".
Eilean skrev: Lavac nämner själva alternativet att montera en manuell och en elektrisk i serie om man vill ha både och.

Jag har två Lavac-toaletter ombord, med Whale standard membran-länspumpar. Pumpningen går så snabbt och lätt att ens tanken på eldrift känns onödig.
Stäng locket - pumpa 5-6 tag. Vänta i 10-15 sek och pumpa 4-5 tag igen. Klart.
Desutom är toaletterna extremt lätta att hålla rent då de bara består av slät porslin utan rör, pumpar, veck, skrymslen och vrår
I min båt finns det ett stor tomt utrymme under däckssalongen, precis akter om toaletten. Där hade varit ett utmärkt ställe för tanken. Rent utrymmesmässigt hade det gått att montera pumpen där också- i så fall en elpump. Den hade i så fall kommit under utloppet från toan och det hade bara blivit en halvmeter slang i toalettutrymmet. Jag läste på Lavac´s sida att pummpen skulle monteras vertikalt med utloppen i 45 graders vinkel. Är det ett måste eller missförstod jag det hela?

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar