Liten pump

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Liten pump

Inlägg av S-B A-son » mån 13 apr 2009, 15:13

När vi flyttade in i vårt hus, 1991 tror jag det var, upptäckte vi snart att det alltid stod vatten i källarnedgången. Och vad värre var, det handlade inte bara om ett igensatt avlopp, utan om värre saker. För att lösa problemet krävdes rätt omfattande grävning. Så hur fixar man en snabb lösning? Jo, en enkel liten länspump med elektronisk automatik donerades från träbåten. Noname-pumpen höll ett drygt år. Dess arbete bestod i att dag som natt, i ur och skur, starta en pumpcykel ungefär var tionde minut. Om inget vatten fanns, stannade den direkt.

Sedan fick jag tag i ett litet konkurslager RULE-pumpar. Dessa har gjort pumplösningen snudd på permanent. De håller som bara den, i snitt 6 år per pump. Det är oerhört bra med tanke på att de säkert femtio procent av tiden startar torrt.

Nu har den sista RULE-pumpen lämnat in och ett snabbt beslut togs att åka iväg till Biltema, fast de ligger på Hisingen! Där fanns en billig pump, och se, när vi kom hem med densamma visade det sig att den är en kopia av RULE 360. Det är endast små synliga detaljer som skiljer, exempelvis är kabelintaget annorlunda. Ser inte sämre ut, men som sagt annorlunda!

RULE har gjort mitt symptomboteri till en semipermanent lösning! Kommer Biltema att se till att ordningen återställs och att en riktig dränering blir gjord?

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Liten pump

Inlägg av T » mån 13 apr 2009, 16:27

Här kan du läsa om några käcka gossar som testat pumpar: http://www.telfa.se/produktkatalog/fil/ ... B_1100.pdf
Och gossarna bakom detta test är säkert minst lika käcka: http://www.modernaforsakringar.se/files/oodEESrs.pdf

Men... det är väl ingen panik om det blir en extra utflykt till Pumpaffären. Huset ska ju inte direkt hållas flytande. Snarare tvärtom, väl?

:o
/T
utpumpad

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Liten pump

Inlägg av S-B A-son » mån 17 jun 2013, 14:06

Tillhör verkligen inte dem som höjer Biltema till skyarna i alla tonarter, men rätt måste få vara rätt.

Biltemakopian håller än trots att den går dygnet om alla dagar på året med ca 5 minuters intervall. Och startar som sagt var torrt en stor del av tiden. Den har nått lite drygt halvvägs (66%) till Rule-kvalitet. När det gäller dränering av hus och sötvatten i alla fall, hur den klarar av saltvatten må vara en annan sak. Men väsenskilt bättre än den första noname-pumpen i alla fall.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Liten pump

Inlägg av coppertail » mån 17 jun 2013, 22:25

Säkert en jETTEdumm fråga, men det går inte att ge den stackarn en nivåvakt att jobba mot?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Liten pump

Inlägg av Anders S » tis 18 jun 2013, 06:08

coppertail skrev:Säkert en jETTEdumm fråga, men det går inte att ge den stackarn en nivåvakt att jobba mot?
Du skall se att det handlar om en sådan där "listig" nivåvakt som startar pumpen för att sedan avgöra "pumpar den vatten eller går den torr" via något elektroniskt. (Då mäter den strömåtgången, en centrifugalpump som pumpar luft går lätt). Det kan till och med vara så i den här tillämpningen att det är bra om pumpen kör helt kort med jämna mellanrum så att den befriar sig från myror, löv, spindelbon och liknande. Men i en marin tillämpning vill man kanske hellre ha en flottör eller både och.

Jag har en tillämpning ombord som visat sig mer kritisk än planerat (det är en gråvattenlåda som töms aktivt, duschläns och från handfatet) och där har jag observerat flera systemfel: Flottören (också från Mordor) är tveksam (kula/microswitch) och, än värre, pumpen, som har en backventil kan inet övervinna backventilens motstånd om det inte står vatten i pumpen. Det gör det inte om man inte har ett minihål i höljet (en mm räcker) så att det inte blir en "dykarklocka" av den.

(vi kan nog utveckla även denna tråd till en halv doktorsavhandling i pumpologi, eller? )
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Liten pump

Inlägg av S-B A-son » tis 18 jun 2013, 10:33

coppertail skrev:Säkert en jETTEdumm fråga, men det går inte att ge den stackarn en nivåvakt att jobba mot?
Absolut ingen jätte-dum fråga. Men, en nivåvakt fungerar inte, pumpen sitter ute, i en källarnedgång och det blir massor med löv, frön och skit i avloppshålet där den sitter.

Hittade för massa år sen lösningen då jag köpte en noname-pump med "elektronisk reglering". Fungerade i stort sett klockrent, men själva pumpen klarade bara något år. Försökte köpa en ny, men då stod det Hella på förpackningen och den kostade helt plötsligt nästan tre ggr så mycket och såg HELT identisk ut, förutom plastens färger.

Slaktade ut "regler-klumpen" och har använt densamma som pumpstyrning till alla pumpar som gjort tjänst i källarnedgången. Har ibland funderat på att göra nåt själv, men då skall man plocka fram Karnaugh-diagram och köpa vippor på Elfa .... näe, den tiden är sedan rätt länge förbi. Fast det finns ju PIC'ar, eller vad de nu kallas förstås.
Anders S skrev:(vi kan nog utveckla även denna tråd till en halv doktorsavhandling i pumpologi, eller? )
Ja pumpar är inte så lätt som det borde vara. Har upplevt "allt" från enkelt hemmagjort av ett kopparrör och en stång, till pump No 1.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Liten pump

Inlägg av S-B A-son » tis 17 dec 2013, 17:15

Nu är Mordor-pumpen död. http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Lansp ... mp-259750/

Efter att ha gjort en snabb ekonomisk kalkyl bestämda jag mig för att inte ta bilen till Hisingen där Biltemas varuhus ligger, för att i stället låta mig transporteras i min Citroën till en Clasohlsonbutik i min närhet, den i Kungsbacka. På så sätt slapp jag eländet med trafikkaos, biltullar och risken för felkörning vilken ökar dramatiskt på den av aromatiska kolväten omtöcknade ön. Clasohlson för ett litet båtsortiment och där köpte jag "originalet" en Rulepump. http://www.clasohlson.com/se/L%C3%A4nsp ... -V/31-5007 Färgsättning och kabelkvalitet skiljer. I verkligheten var pumparna mer lika än vad de ser ut på bilden. Kanske har Biltema ändrat leverantör vilket då gör att mitt resonemang inte längre är riktigt relevant.

Med livslängd, krångelfaktor etc, etc, kändes det inte som mycket dyrare med Rulepumpen.

Men hedra Biltema bör jag ändå göra. Pumpen överträffade mina förväntningar! (Det här skulle signaturen Bosse ha läst ...)

mvh Sven-Barry

Skriv svar