Anslutning solpanel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: Anslutning solpanel

Inlägg av toaen » lör 11 apr 2009, 16:07

kallevindroder skrev:Vadå darr när ni löder sätt ihop trådarna med en krokodilklämma Löd!
Kalle
och så skruva fast handen som håller lödkolven i ett skruvstäd så att den inte darrar och den andra som håller lödtennet i ett annat :mrgreen:

Det är inte helt enkelt när man blir äldre - för mig, som säker många andra, är det synen och kanske i någon mindre mån ostadighet på handen.

Har lött en hel del under olika perioder som tex runt 1990 när vi startade närradion i Sotenäs. Byggde automatik och regelstarter för bandspelar mm. Satt hemma vid en arbetsbänk i mitt pannrum.

Utförde under åren 1990 och 1997 spänningskontroller med datalogger i kundanläggningar i Bohuslän. 1998 tog jag över administrationen av kundklagmål för ett mycket stort område och fick lämna över fältjobbet till en arbetskompis.

Inför sin semestern ett par år senare, ringde han och frågade om jag kunde ta ner en datalogger som han satt upp i Munkedal och flytta det till en anläggning i Tanum. Det var bara ett problem. Han hade sabbat sladden som man tankade över värdena från loggern till laptopen med och undrade om jag kunde löda. Det var ju inga problem så han skickade sladden. Jag gick ner i min "lödverkstad" och försökte löda fast den lösa tråden på sitt i den mångpoliga kontakten. Det gick inte alls. Till sist hade jag lött ihop flera stift. Jag kunde inte se. Åkte hem till en kompis som arbetar med elektronik både på jobbet och som hobby. Han fixade det hela på ett ögonblick.

När jag kom ut i kundanläggningen fungerade naturligtvis inte sladden. Jag åkte till mitt kontor i Hunnebostrand. Över skrivbordet hade jag två 65 watts lysrör. Där var det inget problem att se. Hemma hade jag bara en 60 watts glödlampa. Det ljuset som jag behövde för att kunna se smådetaljer som 40-årig var för dåligt att göra samma jobb vid som 50-åring.

Med det bättre ljuset konstaterade jag att jag hade från början lött in den lösa tråden på fel stift. Kompisen hade ju bara städat bort en massa överflödigt tenn. På mitt kontor hade jag av någon anledning min gamla 75 watts lödkolv modell stor. Det var inga problem för mig att flytta tråden till rätt stift med denna bautalödkolv när jag hade ordentligt med ljus.

På mina solcellspaneler har jag satt ett flatstift på den ena ledaren och ett runt stift på den andra. Har fått bytat nån gång. Dom blir ganska anskrämliga så småningom, så förslaget med en riktig kontakt är inte fel om man vill ha så att man enkelt kan lossa dem.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 11 apr 2009, 17:31

Välgörande att läsa dina betraktelser toaen, jag är nu 62 och frisk som fan och i stort sett i full sving med jobb och segling och så vidare, och genom livets nycker också pappa till ett par fina barn av vardera sorten som just blivit tonåringar och de är jobbiga som fan nu med hormonerna studsande som flipperkulor.

Men visst känner jag igen mig i det där med behov av ljus, och att köra bil i mörker och regn börjar gradvis bli mer och mer en plåga, och även motsatsen tycker jag mig märka.
När jag är ute med båten i starkt solljus behöver jag kisa allt mer och mer, och ofta tåras ögonen av andra orsaker än att skärgården (Västkusten naturligtvis) är så vacker. Känner andra igen sig?

Detta om kabelkontakter och lödning.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Lasse M
Diamantmedlem

Inlägg av Lasse M » lör 11 apr 2009, 18:46

Tommy skrev:För sent Kontakterna kapade och panelen provinkopplad nu på förmiddagen. Jag ska ju ha den för helt fast montage så det spelar ingen roll med kontakterna, vill som sagt inte "jaga". Tack för alla bra tips och uppslag kring hopsättning av kablar, om det så är lödning eller klämma.
Nu är ju redan beslutet fattat och jobbet gjort, men...
...varför inte öppna kopplingsboxen på panelen och ta bort den befintliga "kortkabeln med ufo-kontakt" och ansluta matningen till Maxpowern direkt? Monteringen skulle ju vara ganska så stationär.

Lasse

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 11 apr 2009, 20:47

Aha! Det var allt ett tips det. Mycket riktigt sitter det en svart låda på baksidan av panelen, en låda som du kallar kopplingsbox. Jag misstänker att den måste vara i hög grad vattentät, så jag hade inte en tanke på att öppna den. Men kanske går att öppna ändå, får se imorgon om jag vågar mig på det. Annars duger en lös/kläm-koppling till kabeln precis lika bra och är ju riskfri.

Jobbet är inte gjort mer än att panelen provinkopplats, återstår fast montering och fast inkoppling så ditt tips är inte alls för sent på något sätt, tackar.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 12 apr 2009, 08:52

Inget darr här inte.
2 kabelskor på 70 ¤ löds ihop på gasolspisen
lödning.jpg

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » sön 12 apr 2009, 09:03

Tommy skrev:Aha! Det var allt ett tips det. Mycket riktigt sitter det en svart låda på baksidan av panelen, en låda som du kallar kopplingsbox. Jag misstänker att den måste vara i hög grad vattentät, så jag hade inte en tanke på att öppna den. Men kanske går att öppna ändå, får se imorgon om jag vågar mig på det. Annars duger en lös/kläm-koppling till kabeln precis lika bra och är ju riskfri.

Jobbet är inte gjort mer än att panelen provinkopplats, återstår fast montering och fast inkoppling så ditt tips är inte alls för sent på något sätt, tackar.

Hälsningar
Tommy
Nyfiken fråga eftersom jag planerar egen installation.
Misstänker att du skall ha stolpe vid pushpit.
Hur kommer du göra med kabelgenomföringen? Däckskontakt?
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 12 apr 2009, 15:34

Japp, det är en stolpe som ska monteras på pushpit, styrbords sida. Stolpen är Hjertmans 5511-14.

Jag avvaktar med själva monteringen av stolpen till efter sjösättningen, det blir enklare och den är säkert ivägen för slingorna också.

Angående kabelgenomföringen så blir det nog enklast möjliga: ett så litet hål som möjligt som kabeln precis går igenom samt lite Sikaflex där. Enklast, billigast, bäst i mitt tycke och i stort sett osynligt. Bäst av allt är om jag kan dra kabeln inne i stolpen (har inte undersökt det än), då kan hålet vara alldeles under stolpen så att ingenting alls syns.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Inlägg av BF!! » tor 16 apr 2009, 17:13

Jag monterade min stolpe till solpanelen på ett däcksfäste av aluminium enligt nedanståande bild:
Bild
Inköpt på Erlandssons, artikelnummer 01272.
Rörändan lät jag bara vila i fästet och borrade ett hål i däcket där kabeln skjuts in.
Alltså solpanelens kabel lät jag ligga i rörstolpen med ett hål i rörets övre del där kabeln skjuts in från solpanelen. Med detta slipper du en hängande kabel nånstans i pushpit och slipper sen se den helt och hållet. Ser mer proffsigt ut då. Solpanelen kan du rotera med hjälp av stolpen och kabeln ligger löst under däck där den går igenom och kan med detta roteras några varv innan kabeln under däck börjar tvinnas för mycket. Så man får hålla reda på när man har snurrat den några varv.
Observera att glöm aldrig en skyddande kabelslang där kabeln ligger i och använd gärna en 4 kvadrats kabel så f'örlorar då inte dom sista mV i kabelförlusterna.

Jag har tyvärr inga bilder just nu på hela min installation men hojta till i så fall så ska jag leta fram dom i min backupdisk! Har du vägarna förbi Rosersberg nån dag så kan du få se hela installationen live :D

Slutligen så låter jag min solpanel sitta uppe på sin stolpe året runt då det aldrig är nåt problem med sjösättning/upptagning med slingorna. Med detta har jag mina batterier fulladdade året runt !
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 17 apr 2009, 05:34

Tack för det tipset! Verkar ju praktiskt. Är det alltså en stolpe liknande Hjertmans 5511-14 som du har? För jag antar att stolpen också måste stödjas längre upp (mot pushpit), annars borde det ju bli väldig stora krafter på foten.

Det där med roteringen verkar viktigt att hålla reda på! :| Oavsett hur man roterar sin panel (jag tror att själva stolpen jag köpt på Hjertmans ska medge rotering också) så var det ett väldigt bra tips att spara en del sladd under däck för att klara rotering några varv.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 17 apr 2009, 06:55

Nu kan man ju tänka sig att hela röret roterar mot däcksfästet och att kabeln går ner genom fästets centrum, genom däck. Har foten en hög krage kommer det inte in vatten, annat än om det står dm-högt på däck. Då kan kan lösa rotationsproblemet "osynligt" genom att fila ner fästet så det har en liten klack kvar överst och sedan sätta en RF skruv med mutter som stopp på samma höjd, men i röret. Då måste man vända vid stoppet - man kan alltså inte gå varvet runt. Annars kan man ha en liten tamp i dyneema fäst i foten och röret, och så är den så kort att den bromsar rörelsen innan sladden far illa. Till och med en slangklämma längst ner på röret och en skruv som sticker upp från fotens fäste som stopp (mot slangklämmans snäcka) skulle kunna fungera, tror jag. Har man rörelsen högre upp (vid panelfästet) kan man antagligen säkra det mot "övervridning" på något liknande sätt - det räcker ju med ett tydligt motstånd, inte en gorilla-spärr...

Har man sedan lämpliga kontaktstift under däck skall det ju vara en smal sak att lyfta av panelen om man så önskar. Om man ens vill det, enligt Lars tips.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 17 apr 2009, 09:29

Det kan vara ide att fundera på om det verkligen är värt något att kunna rotera panelen.
En panel med en automatisk mekanisk riktingsanordning ger ca 28% mer energi per år. Skillnaden mot en fast monterad panel är störst på vintern men väldigt liten under juni/Juli. Ska man rikta panelen manuellt blir skillnaden mot en fast monterad mycket liten under sommaren, men om man missar att rikta om panelen så är vinsten med riktningsbar panel snabbt uppäten.
En horisontellt monterad panel är det mest effektiva under sommaren. På hösten är det lite bättre att ha panelen riktad mot söder med 45° lutning. Men elbehovet brukar också vara lägre så det är tveksamt om det är värt att vinkla ner panelen. En viss vinkling underlättar för regnet att rinna av och kan vara motiverad.

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Inlägg av BF!! » fre 17 apr 2009, 11:35

Tommy skrev:Tack för det tipset! Verkar ju praktiskt. Är det alltså en stolpe liknande Hjertmans 5511-14 som du har? För jag antar att stolpen också måste stödjas längre upp (mot pushpit), annars borde det ju bli väldig stora krafter på foten.

Det där med roteringen verkar viktigt att hålla reda på! :| Oavsett hur man roterar sin panel (jag tror att själva stolpen jag köpt på Hjertmans ska medge rotering också) så var det ett väldigt bra tips att spara en del sladd under däck för att klara rotering några varv.

Hälsningar
Tommy
Precis, det är denna NOA stolpe jag har (5511-14) men låter hela stången gå ner och vila mot mitt däcksfäste så slipper man både bry sig om den lodräda kraften neråt samt slippa se kablarna mot nån däckskontakt. Som sagt har jag inte nån skarv på min kabel mellan solpanel och MaxPower regulatorn utan har monterat kabeln direkt in i kopplingsboxen i solpanelen, leder in kabeln i den lodräta stolpen i övre delen nära T-stycket till panelfästet. Jag har även låtit nån dryg halvmeter av kabeln ligga som överskott under däcksfästet om jag skulle behöva häkta av hela stolpen från pushpit. Fördelen blir ju att man slipper skarvar på kabeln som kan trilskas.
Och som sagt, mångledad 4-kvadratskabel (för mjukhets skull) som ligger i en kabelslang har jag som funkar perfekt. Kabelslangen köpte jag på Generatorservice på Danmarksgatan 32 så blir den ordentligt skyddad mot ev. skavsår.
Tänk också på att diametern på stolpen oftast är för stor för att passa ett däcksfäste. Jag sågade av en kort stump av röret som ska ligga vågrätt som är en del av fästet till pushpit, limmade dit den med Sika inuti rörets nederända som blir en styrning till däcksfästet så funkar det bra.
/Lars

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Inlägg av BF!! » fre 17 apr 2009, 12:01

bosseh skrev:Det kan vara ide att fundera på om det verkligen är värt något att kunna rotera panelen.
En panel med en automatisk mekanisk riktingsanordning ger ca 28% mer energi per år. Skillnaden mot en fast monterad panel är störst på vintern men väldigt liten under juni/Juli. Ska man rikta panelen manuellt blir skillnaden mot en fast monterad mycket liten under sommaren, men om man missar att rikta om panelen så är vinsten med riktningsbar panel snabbt uppäten.
En horisontellt monterad panel är det mest effektiva under sommaren. På hösten är det lite bättre att ha panelen riktad mot söder med 45° lutning. Men elbehovet brukar också vara lägre så det är tveksamt om det är värt att vinkla ner panelen. En viss vinkling underlättar för regnet att rinna av och kan vara motiverad.
Jag har tittat på en automatisk riktningsanordning till min panel men priset för en sådan är ju knappast överkomlig, "rövarpris" tyckte jag. När vi lägger oss inför natten brukar jag kolla kompassen och rikta panelen åt öster och det funkar helt ok. Solen börjar ju ladda redan vid 5-tiden på mornarna på sommaren. Har märkt vid flertalet tillfällen vid sängdags när man har förbrukat ström under em/aftonen med tv-tittande, läsande med lampor tända, ett isotermkylskåp som går dygnet runt osv. att batteribanken har sjunkit i spänning men när vi har slagit upp våra klarblå ögon på f.m. så är batterierna fulladdade igen ! Sedan får man ju tänka på när man seglar långa sträckor att korrigera panelen några ggr om dagen så solen lyser vinkelrätt mot panelen för att ge optimal laddning.

Just detta med optimal laddning har jag funderat på att sätta in en amperemeter för att kunna hålla en optimal riktning på panelen men är lite tveksam om det tillför nåt.

Slutligen har jag nu haft denna panel (55 watt) under 2 säsonger och har aldrig någon gång behövt använda landström för att ladda batterierna. Då brukar vi vara ute och segla som mest 4 veckor varje sommar men då kanske vi har haft tur med bra väder varje gång.
/Lars

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Inlägg av BF!! » fre 17 apr 2009, 12:24

Anders S skrev:Nu kan man ju tänka sig att hela röret roterar mot däcksfästet och att kabeln går ner genom fästets centrum, genom däck. Har foten en hög krage kommer det inte in vatten, annat än om det står dm-högt på däck. Då kan kan lösa rotationsproblemet "osynligt" genom att fila ner fästet så det har en liten klack kvar överst och sedan sätta en RF skruv med mutter som stopp på samma höjd, men i röret. Då måste man vända vid stoppet - man kan alltså inte gå varvet runt. Annars kan man ha en liten tamp i dyneema fäst i foten och röret, och så är den så kort att den bromsar rörelsen innan sladden far illa. Till och med en slangklämma längst ner på röret och en skruv som sticker upp från fotens fäste som stopp (mot slangklämmans snäcka) skulle kunna fungera, tror jag. Har man rörelsen högre upp (vid panelfästet) kan man antagligen säkra det mot "övervridning" på något liknande sätt - det räcker ju med ett tydligt motstånd, inte en gorilla-spärr...

Har man sedan lämpliga kontaktstift under däck skall det ju vara en smal sak att lyfta av panelen om man så önskar. Om man ens vill det, enligt Lars tips.
Smart lösning Anders!
Ska ta en funderare om dyneema!
Och fila ner däcksfästet med ett stopp var ju också smart men lät lite jobbigt just nu :D
Vi får se vilken lösning det blir.
/Lars

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Inlägg av BF!! » mån 27 apr 2009, 18:08

Idag har jag mekat lite med båten och passade på att ta en bild på min solpanelsinstallation med stolpe m.m.
Förresten, strålande väder idag med +21 grader !!!

Kabeln ligger som sagt i röret så den syns inte och så här ser min installation ut:
Bild
/Lars

Skriv svar