Anslutning solpanel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Anslutning solpanel

Inlägg av Tommy » fre 10 apr 2009, 17:48

Hejsan,

Håller som bäst på att koppla in solpanelen, dra ledningar till batteri och MaxPower-regulator, montera upp solpanelstång på akterpulpit osv. MaxPower-regulatorn har väldigt trevliga och gedigna skruvanslutningar för kablarna.

Men nu när jag för första gången skulle kolla in anslutningen på själva solpanelen så sitter där några mycket märkliga kontakter. Panelen är Hjertmans 5510-54.

Så här ser kontakterna ut:
Panel baksida.jpg
Panel Baksida
kontakter.jpg
Kontakter närbild
Märkligt egentligen att man nu ska behöva ge sig ut och jaga specialkontakter... Vilken sorts kontakter är det och var finns de? Misstänker att ett syfte är att de ska vara extra tåliga mot väder och vind (de sitter ju ute i det fria) och att man enkelt ska kunna koppla ur för att demontera panelen.

Hälsningar
Tommy

bosseh
Diamantmedlem

Re: Anslutning solpanel

Inlägg av bosseh » fre 10 apr 2009, 19:10

Den där hemafroditen ser ovanlig ut. Klipp,löd och linda vulktejp om du inte tänker ta bort den mer än i undantagsfall.
Udda kontakter brukar förr eller senare förorsaka stroke.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » fre 10 apr 2009, 19:58

Jag förmodar att det första stället du ger dig ut och jagar på är Hjertmans, Tommy?
Och om det inte visar sig att de har en försäljare som nyss kommit från Biltema, se annan tråd, så har de väl det du behöver så något jagande behöver det inte bli.
Men visst är det trist att köpa saker och sedan upptäcka att försäljaren (eller kanske bara hon/han i kassan, om du plockat själv) missat att på en gång sälja allt man behöver.

Återigen med hänvisning till den där tråden om bordgenomföringar från Biltema. En del inlägg ger mig intryck av en närmast religiös tro på hederlighet, långsiktigt tänkande, omvårdnad om varje enskild kund, kompetens och kvalitet bara man handlar hos en båtfirma, och att Biltema skulle vara motsvarigheten till hedningar.
Själv är jag ateist.

MVH
Håkan
En expert i mängden

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » fre 10 apr 2009, 20:01

Eller löda ihop en egen kontakt som kan tas väck om man vill

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 10 apr 2009, 20:53

Man tackar och bockar för alla 3 svar, även Maxi33's mer filosofiska. Jag fick panelen framplockad av den mycket kunniga personalen (i allt övrigt, favoritaffär) på Hjertmans Bromma. Men här missade de uppenbart att någon specialkontakt skulle behövas. Biltema är också jättebra till mycket!

Det är just själva köpandet och bilåkandet mellan olika affärer som jag tycker sämst om... Bäst är det när man har alla prylar snyggt uppradade framför sig, och så är det bara att börja bygga och koppla nere på varvet, med kaffet i thermosen brevid.. 8)

Det blir nog att klippa och löda, Bosses råd. Jag är inte riktig den som plockar med mig solpanelen hem efter varje helgsegling även om försäkringsbolagen vill det... :P

Hälsningar
Tommy

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » fre 10 apr 2009, 21:10

Jag köpte en liknande panel på Hjertmans strax innan jul. Upptäckte de ovanliga kontakterna innan jag lämnade affären och passade på att fråga. Fick till svar (och detta var ingen Biltemaexpedit) att de inte hade några och inte visste var man kunde få tag på dem. Rådet var att klippa av dem och pressa på rundstiftkabelskor. Monterade den häromdagen och följde deras råd. Blir nog bra, tror jag. Använd mycket vaselin på ledaren innan du pressar så är risken för oxidation mindre. Man kan ju dra några varv riggtejp runt det hela så blir det något mer vattensäkert.
Själv har jag panelen liggande på livflotten så undersidan är ju hyfsat skyddad men det är klart att på en stolpe sitter ju kablaget mer utsatt.
Löda ihop kablarna skulle jag nog inte göra. Tennet mår inte bra i den salta miljön.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 10 apr 2009, 21:38

hedgehog skrev: Tennet mår inte bra i den salta miljön.
Lödning håller de närmsta 20-30 åren. Det är en väl beprövad metod. Lägger man dessutom vulktejp ökar säkert livslängden ytterligare . Ska man göra det riktigt rätt ska man pressa "riktiga" skarvhylsor med "riktigt" pressverktyg, inga bilkabelskor. Möjligen rullpressade flatstift av fosforbrons.
Rundstift brukar fö vara gjorda av förtent mässing.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 11 apr 2009, 06:59

bosseh skrev:
hedgehog skrev: Tennet mår inte bra i den salta miljön.
Lödning håller de närmsta 20-30 åren. Det är en väl beprövad metod. Lägger man dessutom vulktejp ökar säkert livslängden ytterligare .
Det beror allt på, det. I salt miljö, fjärran insjöar och annat slikt, håller en lödning dåligt, kan vara endast några år. Själva lödningen har brister (en legering som är svårhanterlig under uppvärming och när den stelnar, och likaså vidhäftningen), det kan vara ännu värre vid lödningens anslutning i resten av kablen*. Där blir det lätt problem. Klämma är bättre. En dålig klämning är inte bra, en riktig tång och riktiga kontakter är att rekommendera (tyvärr är det dyrt, känns frågeställningen igen?).

Vilket är värst, en dålig klämning eller en dålig lödning? Pest eller kolera, vilket föredras? Den frågan går inte att besvara- vad menas med dålig?

Bra är att se till så att det någonstans i kabeldragningen finns några dm extra kabel som kan dras fram när det skall skarvas på nytt. Gäller alla kablar!

* För att nu inte tala om blyfri lödning! RoHS-direktivet är betydligt viktigare än de fjantigheter svenska myndigheter ägnar sig åt när det gäller bottenfärger och båttoaletter. De blyfria lödtennerna är hårdare, ännu svårare att få rätt, och smälter vid betydligt högre tempraturer.

Användarvisningsbild
KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » lör 11 apr 2009, 07:18

Kanske lite overkill, men jag är väldigt nöjd med min lösning. Vi har tre solpaneler, som alla är flyttbara. Vi har dem oftast på mantåget, på rätt sida av båten för optimal laddning.

Därför valde jag följande lösning, efter tips från en elektriker i bekantskapskretsen. :)

Vattentäta kontakter (dyra, från Elfa) som plastats fast i hålet efter en gammal logg som utrangerats nyligen. Flexibelt, säkert, snyggt. Mycket nöjda, men kontakterna 'gick loss' på ca 300 pix stycket :roll:
Kom ihåg att erfarenhet endast gör att man klantar till det mindre ofta!

Båtar : Southern Cross 35 - Tahiti. H-båt Sthlms N skärgård

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 11 apr 2009, 07:49

Ack ja, löda eller klämma... (jag har en ekonomirulle lödtenn av den gamla sorten. Kanske denna skall sparas till högtidliga tillfälle?)

Jag har lyckats med båda delarna:

När jag löder brukar jag sticka på krympslang först, en tunn per kabel och (om det handlar om dubbelkabel) en grövre för ytterkabeln. Sedan löder man med varsamhet - kallödning och "darr" är alla lödningars fiende. Man ser ofta på skarv en om den lyckats - "blank är bra, gråmatt är gruvlig". Litet vaselin runt skarven, och så krymper man litet nätt. Gummitejp är bra ytterst.

På Biltema (till exempel, är vanlig numera) finns en presstång för isolerade klämkontakter (hylsor) som är helt OK. Tänk på att det finns två sorters kontakter - en som man "bara klämmer" och en annan typ som rullar sig då man klämmer, och där det krävs en speciell profil på klämtången - helt annorlunda än 19-kronorstängerna man får med i olika kit. Den sista sorten brukar man isolera separat. Helt olika, och jag tror att Bosse tänkte på den senare typen. En bra kabelskotång är utväxlad, klämmer båda pressningarna i ett moment och har en spärr som gör att man klämmer med rätt kraft, varken mer eller mindre. Det blir alltså inte bättre för att man tar i med all kraft i det mindre hålet på 19-kronorstängerna.

För skarvar finns det ett (dyrt) klämskarv som innehåller smältlim och som har ett hölje av grov krympslang, mkt bra men kostar tio ggr mer än de vanliga. Man kommer nära med en vanlig skarvkontakt och krympslang utanpå och vaselin inne i, men skall man ha skarven ute hade jag absolut valt två värmeförseglade "dyringar" under gummitejpen.

Vanliga kopplingsstift finns i flera varianter - flatstift hona/hane är vanliga, ringkabelskor likaså. Jag använder endera av de två, i rätt storlek. När det gäller kabel är jag numera en stor vän av förtent kabel (=varje liten tråd är förtent, att förtenna bara änden är ingen bra ide). "Svarta döden" gör vanlig kopparkabel både svårlödd och svårpressad.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » lör 11 apr 2009, 08:48

Jaramaz skrev: ... För att nu inte tala om blyfri lödning! RoHS-direktivet är betydligt viktigare än de fjantigheter svenska myndigheter ägnar sig åt när det gäller bottenfärger och båttoaletter. De blyfria lödtennerna är hårdare, ännu svårare att få rätt, och smälter vid betydligt högre tempraturer.
Där ser man, jag har undrat en aning vad detta praktiskt kommer att betyda, när man sedan några år sett en röd eller grön RoHS-flagga vid titt i Elfa-katalogen. Alltså måste man trimma sin uråldriga Weller-station för att kunna löda med det nya miljövänliga lodet? Eller leta reda på alla förhistoriska rullar och nystan man gömt i ladorna och aldrig någonsin förledas att kasta dem i återvinningens glupska käftar!

Annars gör jag precis som Anders S, klämmer med Biltema-tång, och använder krympslang med vaselin. Vilka kabelskor man använder har stor betydelse. De riktigt dåliga typerna saknar helt spänst i materialet och saknar förmåga att "klämma" åt. Eller som sagt, trär krympslang, löder, och använder vaselin!

Visst är förtent kabel att föredra, men när jag gjorde om det nästan 30 år gamla elsystemet i vår båt fanns inte tillstymmelse till svarta döden. Bara en lätt helt godkänd oxiderad yta. Jag tror att den icke förtenta kabeln jag använder nu kommer att hålla minst lika länge!

mvh Sven-Barry

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 11 apr 2009, 09:47

Man kan säkert få skarvar som inte håller även om de är lödda. En av mina bekanta som jobbat som elmaskinist (fartyg) i många år alltid brukar säga att lödningar alltid ger minst problem. En lödd skarv går att öppna och göra om även kabeln drabbats av svarta döden.
Nya blyfria lödtenn fungerar bra men kräver lite högre temperatur. Men det går att köpa blyhaltigt tenn fortfarande.

För att skydda en skarv kan man använda krympslang med smältande insida. Den är förträfflig men man brukar svära när man ska öppna skarven igen. Vulktejp är lite enklare att skära upp.

Rullpressade kabelskor (open barrel) är den typ som brukar användas vid tillverkning av bilar. Pressverktyget kostar minst en tusenlapp men den ger ett enormt presstryck och därför hållbara förbindelser.
Vanliga isolerade kabelskor finns i olika kvaliteter. En bra sort tillsammans med en riktig tång med utväxling ger förvisso ett acceptabelt resultat men det går att misslyckas ...

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » lör 11 apr 2009, 11:25

Beträffande lödning skulle jag vilja påstå att det krävs övning och handlag för att få till det. Att skala kabel och klämma en klicktång är enklare. Självmarkerande sas.

På bild tycker jag Tommys kontakstycken ser OK ut. Varför inte ringa leverantören och fråga vilken sort det är och var man får tag på dem? http://www.napssystems.se/ Man behöver ju inte använda dem!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 11 apr 2009, 13:20

För sent :wink: Kontakterna kapade och panelen provinkopplad nu på förmiddagen. Jag ska ju ha den för helt fast montage så det spelar ingen roll med kontakterna, vill som sagt inte "jaga". Tack för alla bra tips och uppslag kring hopsättning av kablar, om det så är lödning eller klämma.

Fantastiskt det här med solpanel. Ställde bara upp den i sittbrunnen lutat hjälpligt mot solen som sken ganska bra. Polspänningen på batterierna började klättra uppåt och landade på strax under 14V efter ett tag... De var ganska full-laddade redan innan.
Imorgon blir det till at montera upp stången där panelen ska sitta.

Man behöver egentligen aldrig koppla ur panelen. Själva MaxPower har en egenförbrukning på 6 mA, så det räcker med ett par soliga timmar per månad för att kompensera för det.

Hälsningar
Tommy

kallevindroder
Guldmedlem

Inlägg av kallevindroder » lör 11 apr 2009, 14:56

Vadå darr när ni löder sätt ihop trådarna med en krokodilklämma Löd!
Kalle

Skriv svar