Biodiesel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Earl Grey
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 02 apr 2004, 19:06

Biodiesel

Inlägg av Earl Grey » ons 08 apr 2009, 19:38

När vårrustningen närmar sig och motorn ska ses över aktualiseras åter frågan angående mögelväxt i bränsletankens kvarvarande diesel. Hittills inte haft några problem, dock kunnat konstatera "gegga" i botten på tanken. Förfiltret rent utan sleminblandning. Vad finns det för erfarenhet utav de preparat som erbjudes på marknaden, nu senast "De-Bug". Fungerar de, behövs de? I sådant fall lättare att pytsa i lite vätska i tanken än att tömma den helt på innehåll och suga ur eventuellt slem.Jag måste då tyvärr göra detta genom tankningshålet, inte särskilt effektivt.
Tacksam att få ta del av era erfarenheter.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Biodiesel

Inlägg av Anders S » ons 08 apr 2009, 20:16

Om du har fått odjur i dieseltanken bör du förstås ta bort dem, dvs tömma ur tanken. Min båtgranne drabades förra året (större motorbåt) och han köpte en plasttank (kemikaliehäck) och tappade dieseln i. Det mesta av dieseln gick att återbruka - han har lantgård på vintern. Från båten är det lätt att tömma - hävertprincipen, tillbaka krävdes pump. Kunde gjorts från kajen. SEDAN gäller det att stämma i bäcken, dvs använda biologisk bekämpning = gift, tyvärr. Har man en amöbaliknande klump eller gegga i tanken så måste den ut. Ett inspektionslock är nog en bra ide i ett sådant läge, åtminstone ett hål så man kan suga rent.

Den här De-Bug är en mojäng som enligt uppgift bekämpar tillväxten med magneter och genom magnetkraft gör basseluskamöban i så små bitar att de passerar filtret och "förbränns i motorn". Jag tycker personligen det låter mindre trovärdigt.
Anders S

Tobbe
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 17:14

Re: Biodiesel

Inlägg av Tobbe » sön 12 apr 2009, 21:33

Någon som har erfarenhet av något tillsatsmedel för att förhindra tillväxt i tanken?
Jag köpte något mirakelmedel som hette Red line eller liknande och slog i ett järn men det känns ju minst sagt som ett höftskott :? ..

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Biodiesel

Inlägg av HR312 » mån 13 apr 2009, 18:42

Kör med Grotamar i förebyggande syfte.

Om jag minns rätt står det på bruksanvisningen att man kan använda den för att lösa upp beväxtning i tanken och att man ökar doseringen efter mängden alger. Detta har jag inte provat.

Nackdelen med Grotamar är att motorn ryker som en gammal ångbåt även vid en mycket liten inblandning :D
Henric D

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Biodiesel

Inlägg av jason » fre 22 maj 2009, 21:20

Bäst att se upp så man inte får sånna häringa otäckheter i tanken ...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5203803.ab

/j

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Biodiesel

Inlägg av Mr Sailman » mån 25 maj 2009, 23:21

Hittade gegga i botten på tanken förra året och har sedan dess använt Bio-Protect medd gott resultat. Har inte märkt att det påverkat vare sig motor eller avgaser på något sätt.
http://www.kf-maritim.se/Valkommen.asp

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Biodiesel

Inlägg av consensus » ons 27 maj 2009, 18:34

Hur mycket gegga man får i tanken beror helt och hållet på hur mycket vatten man har i tanken.

Skriv svar