genomföring på biltema?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: spaltkorrosion?

Inlägg av Eilean » tis 07 apr 2009, 12:07

KaptenKlant skrev:Där är jag inte med... på plastskrov? eller tänker du stålskrov nu?

'undrar Klant och kliar sig i huvet'
Nejdå. Jag talar om den typen av korrosion RF kan få när vatten blir stående utan syresättning, exempelvis i gängan eller bakom flänsen i en genomföring. Men jag vet inte hur stor risken egentligen är. Och naturligtvis är detta beroende på legeringen. Men man skall nog vara på det klara med att RF inte alltid är ett material för "fit & forget" i all evighet.

Användarvisningsbild
KaptenKlant
Diamantmedlem

Re: genomföring på biltema?

Inlägg av KaptenKlant » tis 07 apr 2009, 13:05

Nejdå. Jag talar om den typen av korrosion RF kan få när vatten blir stående utan syresättning, exempelvis i gängan eller bakom flänsen i en genomföring. Men jag vet inte hur stor risken egentligen är. Och naturligtvis är detta beroende på legeringen. Men man skall nog vara på det klara med att RF inte alltid är ett material för "fit & forget" i all evighet.[/quote]

Aha, OK, då är jag med. det ligger det kanske nåt i, men som du säger, lite av ett långskott kanske.... Kan man aldrig få vara säker på nåt, (utom brons) :roll:
Kom ihåg att erfarenhet endast gör att man klantar till det mindre ofta!

Båtar : Southern Cross 35 - Tahiti. H-båt Sthlms N skärgård

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tis 07 apr 2009, 14:05

Att först hitta en expedit på Biltema och sedan fråga denne om exempelvis bordgenomföringar, eller kullagrade block, eller något annat båtrelaterat, och sedan få något annat svar än "vet inte" måste anses som både exceptionellt och sensationellt!

Man skall naturligtvis inte köpa säkerhetsrelaterade detaljer hos Biltema. Och inte heller hos bosseh's tveksamma handlare i Skaraborg(?). Men, jag skulle utan att tveka handla sånt hos Hjertmans i Göteborg, SeaSea i Björlanda eller hos någon annan handlare som har ett renommé att leva upp till, och som har kompetenta och intresserade medarbetare.

Mina egna erfarenheter av Biltemas båtgrejor är som följer:

Treslaget tågvirke. Uruselt. För löst slaget och med fransiga kardeler. Ej att rekommendera.
Fendrar. Utmärkta, men med den besvärande texten Biltema ;-)
LED-lampa. Smäckig, plasthöljet gick sönder. Men där jag använde den syns den inte och det gör inget att höljet ramlade i bitar. Värt 119 kr? Nja, kanske. Den lyser ju!
Solcellssventilator (satt på båten). Går ej att stänga igen, läcker in vatten. Motorn död. Kass med andra ord.

Vår jakt på billigast möjliga kan på sikt leda till att kunniga och engagerade detaljister försvinner. Det är inte till vår fördel som konsumenter. Låt den kompetente handlaren tjäna pengar, annars dör han sotdöden!

mvh Sven-Barry

Tobbe
Guldmedlem

Inlägg av Tobbe » tis 07 apr 2009, 14:38

Såg till min stora glädje att Biltema åtminstonde har slutat kalla sin populära grill för rostfri!
Har ställt ett antal besvärande frågor om hur det kommer sig att deras rostfria grill är magnetisk, dock aldrig fått något svar :)

Nu har dom ändrat texten och grillen är förövrigt riktigt bra, men rostar det gör den..

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 07 apr 2009, 16:05

S-B A-son skrev: Och inte heller hos bosseh's tveksamma handlare i Skaraborg(?). Men, jag skulle utan att tveka handla sånt hos Hjertmans i Göteborg, SeaSea i Björlanda eller hos någon annan handlare som har ett renommé att leva upp till, och som har kompetenta och intresserade medarbetare.
Vi kan ta bort frågetecknet på min lokale handlare. Det är inget fel på honom.
Men det som slog mig är att jag förra året köpte en genomföring där som var helt omärkt. Det ser ut som mässing men jag vet faktiskt inte.
Men det är en seriös handlare och jag känner ingen direkt oro. Men alla handlare är inte alltid seriösa och i svåra tider kan det vara lockande att dryga ut sortimentet med lite högmarginal skräp.
Att köpa av välrenommerade handlare brukar vara säkert. Fast då blir det inte alltid lokalt.

Biltema har en del skräp, men det brukar man hitta på andra ställen också!

feeling286
Diamantmedlem

Inlägg av feeling286 » tis 07 apr 2009, 16:52

Oj, den tråden växte fort..

Låter nog rätt sunt som Anders S skrev, med flera. Handlar det om att båten ska flyta kan det vara värt några extra hundralappar, men jag tror fortfarande att det är samma skit, det är ju ingen nyhet att båthandlare har vett att ta betalt.

Mvh Johan

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 07 apr 2009, 17:43

Det kan mycket väl vara samma "skit", dugliga prylar. Mina erfarenheter gjordes för lite över 5 år sedan och det är väl förhoppningsvis bättre nu. Kan varit felmärkt iof men när ett "rostfritt" schackel bl.a. får gravrost efter någon månad på fördäck så blir man ju lite less. Numera köper jag inget som ska hålla lite högre säkerhet eller kvalitet i övrigt därifrån men andra prylar går ju ner i korgen...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 07 apr 2009, 17:48

feeling286 skrev:Oj, den tråden växte fort..

Låter nog rätt sunt som Anders S skrev, med flera. Handlar det om att båten ska flyta kan det vara värt några extra hundralappar, men jag tror fortfarande att det är samma skit, det är ju ingen nyhet att båthandlare har vett att ta betalt.

Mvh Johan
Som du förstår har jag ingen aning om ifall Biltema har handlat grejorna i till exempel Italien (stora på sådant) eller i Yttre Mongoliet (mera osäkert). Det är heller ingen garanti att enbart priset visar på kvaliteten, bland annat därför att rördelar i mässing är inte så dyra. Förr var Sea&Sea faktiskt prispressare på sådant här, och VVS-affärerna skall vi inte prata om - de är dyrast av alla. Själv brukar jag kolla litet extra och försöka ha ögonen med mig, men den enda genomföringsrelaterade olycka jag varit med om var en Ohioventil som korroderat sönder. Det låg en mallig enkrona inne i och kuggsegmenten till klaffen var helt uppätna. Sådana ventiler finns inte längre i båtaffärerna.

Gäller det Biltema, så vågar jag köpa batterier, beslag och gångjärn för inomhusbruk, fendrar (och fenderlinor, till annat duger inte deras tunna tamp). Jag vågar också köpa vax, polermedel, färg och lack. Den vita polyuretanlacken luktar precis som international... :P Teakbitarna kan man väl kolla in, och är de vresiga eller kvistiga så köper man inte. Impeller från Biltema har jag vågat köpa flera år, och det har gått utmärkt. Oljefilter, inga problem - men när man vet vilka andra fordon som har samma som Yanmar kan man köpa rätt sort på Mekonomen, också. Oljan kommer, enligt uppgift, direkt från Statoils raffinaderi i Nynäshamn. Om den är specad exakt lika vet jag inte, men den klarar alla nyare standarder om man läser på etiketterna. Det finns mer sådant.

Under några år hade jag en firma i båtsvängen (hobbyprojekt) och då fick jag insyn i grossisternas priser vs "rekommenderat utpris" Handlarna tjänar inte så mycket som man tror, för mellanhänderna tar ut mycket avans. Biltema dödar i så fall inte bara handlare, utan också importörer.
Anders S

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » tis 07 apr 2009, 19:07

Förra omgången förtöjningsgods från Biltema, inköpt för tre år sedan var såsom beskrivits tidigare i tråden. Den omgång som köptes in nu i vinter är av en helt annan kvalitet, mycket hårdare slaget och inga fransar. Och det är väl också en av baksidorna med företag som Biltema, kvalitén variera inte bara mellan olika produkter utan också mellan olika omgångar av samma produkt eller snarare artikel.

/j

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 09 apr 2009, 17:48

:mrgreen: Var inte orolig för Feltemas produkter, det är ju original!
BILTEMAorignal.jpg

Skriv svar