Fock eller genua?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Fock eller genua?

Inlägg av Tylö sun » fre 03 apr 2009, 07:11

I seniorseglartråden ställdes frågan om varför man skulle segla med genua istället för fock, som är lättare att hantera. Här blir jag lite konfunderad. Tappar man inte väldigt mycket fart på att gå ner till fock istället för genua om vinden är lite svagare? Naturligtvis förstår jag att det kan vara odiskutabelt om valet står mellan att inte orka segla alls mot att kunna fortsätta vara på sjön precis som innan, men jag skulle vilja utvidga frågan lite.

När man läser tester av en del nya båtar framgår det att man valt att utrusta båten med fock (ofta självslående sådan). För det mesta är det båtar som är ganska inriktade mot snabb segling och god prestanda. Men borde inte samma båtar gå ännu bättre om man hänger upp en genua, som ju är större? Eller handlar det om terminologi: att segelytan är densamma, men att det är andra egenskaper som gör att man kallar det fock istället? (Typ hur den är sydd, seglets form och annat som jag inte begriper.)

Om jag jämför med min egen Amigo 23, så måste jag använda den slutseglade genuan i svagare vind för att få god fart på båten. Om jag sätter den något kryare, men mindre focken så tappar jag direkt fart, förutsatt att allt annat är lika. (Skillnaden är dock att jag kan gå högre i vind eftersom focken skotas på de inre skotskenor som Amigon är utrustad med.) Gäller inte samma principer alla båtar?

Amigon är partialriggad, men effekten av att bara köra fock borde bli än värre på en mastheadriggad båt som vanligtvis har en större del av segelarean på förseglet.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Fock eller genua?

Inlägg av HansH » fre 03 apr 2009, 08:20

Anledningen till att man utrustar nya båtar med fock är oftast att man valt att sätta vanten såpass långt ut mot relingen (mha breda spridare) att skotvinkeln mot centrumlinjen blir för stor med en genua.
Nya båtar är dessutom ofta gennakerbåtar och kan därmed komplettera med en Code0 (plan gennaker) i lätta vindar.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Fock eller genua?

Inlägg av Jaramaz » fre 03 apr 2009, 08:54

Det är mycket en dimensioneringssfråga: En del båtar, ofta från 60- 70-tal, är vad som numera ofta anses underriggade, alltså har lite för lite segel. En genua är då ovärderlig. Många masthead från perioden har små storsegel, då är genua nödvändig. Se tex Balladen (en fin båt, inte extrem i denna genre) där seglas genuan upp till 10-12 m/s (tros katten det blir tungt då!).

Den generation båtar som kom i början av 80-talet gick tillbaka i riggdesign, och ökade segelytan. Partialrigg, storen gjorde skäl för sitt namn och fock, ibland självslående. Trenden har fortsatt ... nu är det populärt med fathead-stor, som kan vara dubbelt så stor som en normalstor.

En sgelbåt som är dimensionerad för att klara också lätta vindar med fock och stor .... klarar just detta. När det brallar i får man minska ytan på olika sätt. I lätta vindar (< 3 m/s) behövs såklart ändå mer segel, som en genua eller gennaker. Men en helt vanlig hyfsat ny konstruktion kan mycket väl kryssa i 5-6 knop med fock och stor i 3-4 m/s vind. (Det kan säkert flera intyga!).

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Fock eller genua?

Inlägg av SWE54 » fre 03 apr 2009, 11:47

Tylö sun skrev:I seniorseglartråden ställdes frågan om varför man skulle segla med genua istället för fock, som är lättare att hantera. Här blir jag lite konfunderad. Tappar man inte väldigt mycket fart på att gå ner till fock istället för genua om vinden är lite svagare? Naturligtvis förstår jag att det kan vara odiskutabelt om valet står mellan att inte orka segla alls mot att kunna fortsätta vara på sjön precis som innan, men jag skulle vilja utvidga frågan lite.
Våra segel har ju blivit bättre. Dagens material är betydligt stabilare i sin form och även effektivare, man kan utvinna mer i en modern fock än man kunde förr. Man har dessutom större motstånd i en stor genua så den verkliga skillnaden behöver inte bli så stor. Men ju tyngre båten är att driva desto mer kraft behövs ju, så alla "gamla genuabåtar" går ju inte att segla i lättvind med en fock.
Tylö sun skrev: När man läser tester av en del nya båtar framgår det att man valt att utrusta båten med fock (ofta självslående sådan). För det mesta är det båtar som är ganska inriktade mot snabb segling och god prestanda. Men borde inte samma båtar gå ännu bättre om man hänger upp en genua, som ju är större? Eller handlar det om terminologi: att segelytan är densamma, men att det är andra egenskaper som gör att man kallar det fock istället? (Typ hur den är sydd, seglets form och annat som jag inte begriper.)
Båten kan mycket väl vara snabbare i dom lägre vindregistren men man får förmodligen byta den stora genuan mot en fock ganska snart när det blåser upp lite mer.
Man brukar helt enkelt benämna det största för Genua 1, sen kommer en något mindre Genua 2 osv. Ofta så är Genua 3 och fock samma segel, det minsta med ingen eller något överlapp.
Tylö sun skrev: Om jag jämför med min egen Amigo 23, så måste jag använda den slutseglade genuan i svagare vind för att få god fart på båten. Om jag sätter den något kryare, men mindre focken så tappar jag direkt fart, förutsatt att allt annat är lika. (Skillnaden är dock att jag kan gå högre i vind eftersom focken skotas på de inre skotskenor som Amigon är utrustad med.) Gäller inte samma principer alla båtar?
Men om du tappar fart men vinner höjd så går det kanske jämnt upp så att säga. Om man skulle räkna VMG (båtfart x cos sann vindvinkel), alltså den farten man rör sig rakt emot vindögat så kan det visa sig vara ganska lika eller tom bättre med din fock..?
Tylö sun skrev: Amigon är partialriggad, men effekten av att bara köra fock borde bli än värre på en mastheadriggad båt som vanligtvis har en större del av segelarean på förseglet.
Det kan vara så men ser man på dagens "fraktionsriggar" så har man en väldigt liten kaltopp numera och kör ofta med fock.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Skriv svar