Cruiser vs Mille Extra
Cruiser vs Mille Extra
Har tidigare år haft norsk bottenfärg, Internationals eller Hempels självpolerande, målad ETT varv. Detta har fungerat klockrent väl, inga tulpaner eller annan beväxning. Nej, jag är ingen miljöbov.
Jag har från säker källa att "svenska" Mille Extra har i princip lika hög kopparhalt som tidigare, men att mekanismen för "läckage" av koppar till omgivningen justerats för att passa Kemikalieinspektionens mätmetod. Jag vet att Mille Extra brukar anses fungera på västkusten.
Internationals motsvarande "svenska" färg har vad jag kan förstå lägre kopparinnehåll (än tidigare) och tillverkaren vill, liksom Hempel, att man målar två gånger för att uppnå beväxningshindrande effekt!
Vi har vår hamn strax söder om Göteborg. Den är inte exponerad för sötvatten från älven. Vi seglar i Kattegatt och Skagerack och båten ligger i till sent! Båten ligger sällan still långa perioder annat än under hösten då väder och annat emellanåt lägger hinder i vägen för segling.
Förutsättniingar enligt ovan, och nu till mina frågor:
1. Någon som målat "svensk" Mille Extra bara en gång och fått ett resultat utan tulpaner?
2. Någon som målat Cruiser bara en gång och fått ett resultat utan tulpaner?
3. Någon som målat Cruiser två varv och fått problem med tulpaner?
mvh Sven-Barry
Jag har från säker källa att "svenska" Mille Extra har i princip lika hög kopparhalt som tidigare, men att mekanismen för "läckage" av koppar till omgivningen justerats för att passa Kemikalieinspektionens mätmetod. Jag vet att Mille Extra brukar anses fungera på västkusten.
Internationals motsvarande "svenska" färg har vad jag kan förstå lägre kopparinnehåll (än tidigare) och tillverkaren vill, liksom Hempel, att man målar två gånger för att uppnå beväxningshindrande effekt!
Vi har vår hamn strax söder om Göteborg. Den är inte exponerad för sötvatten från älven. Vi seglar i Kattegatt och Skagerack och båten ligger i till sent! Båten ligger sällan still långa perioder annat än under hösten då väder och annat emellanåt lägger hinder i vägen för segling.
Förutsättniingar enligt ovan, och nu till mina frågor:
1. Någon som målat "svensk" Mille Extra bara en gång och fått ett resultat utan tulpaner?
2. Någon som målat Cruiser bara en gång och fått ett resultat utan tulpaner?
3. Någon som målat Cruiser två varv och fått problem med tulpaner?
mvh Sven-Barry
Re: Cruiser vs Mille Extra
På 1. Svarar jag: Ja! Och det fungerade!S-B A-son skrev:Har tidigare år haft norsk bottenfärg, Internationals eller Hempels självpolerande, målad ETT varv. Detta har fungerat klockrent väl, inga tulpaner eller annan beväxning. Nej, jag är ingen miljöbov.
Jag har från säker källa att "svenska" Mille Extra har i princip lika hög kopparhalt som tidigare, men att mekanismen för "läckage" av koppar till omgivningen justerats för att passa Kemikalieinspektionens mätmetod. Jag vet att Mille Extra brukar anses fungera på västkusten.
Internationals motsvarande "svenska" färg har vad jag kan förstå lägre kopparinnehåll (än tidigare) och tillverkaren vill, liksom Hempel, att man målar två gånger för att uppnå beväxningshindrande effekt!
Vi har vår hamn strax söder om Göteborg. Den är inte exponerad för sötvatten från älven. Vi seglar i Kattegatt och Skagerack och båten ligger i till sent! Båten ligger sällan still långa perioder annat än under hösten då väder och annat emellanåt lägger hinder i vägen för segling.
Förutsättniingar enligt ovan, och nu till mina frågor:
1. Någon som målat "svensk" Mille Extra bara en gång och fått ett resultat utan tulpaner?
2. Någon som målat Cruiser bara en gång och fått ett resultat utan tulpaner?
3. Någon som målat Cruiser två varv och fått problem med tulpaner?
mvh Sven-Barry
Ifjol målade vi ett varv med Mille Extra, den blå kulören (som tillsammans med alla andra kulörer har lite högre kopparhalt än den vita) ovanpå den Awlgrip Goldstar som tidigare ägaren använt sedan båten var ny. Jag var skeptisk, men det fungerade förvånandsvärt bra. Båten sjösattes i början av april och togs upp i månadsskiftet september-oktober. Seglades flitigt under helger och 5 semesterveckor i Bohuslän ner till Köpenhamn och låg under viloperiderna med hemmahamn på utsidan Tjörn med god vattenväxling. Resultat: Ett tunnt slem och enstaka havstulpaner i skarven mellan roder och skrov. Fullt godkänt!
Av detta drar jag slutsatsen att man inte längre behöver använda fulfärg för att nå ett fullgott resultat.
//Niklas S
Faurby424 Alinde
Re: Cruiser vs Mille Extra
Jag har använt Mille White, funkar i Björlanda, funkar inte i Saltholmen. Har även kört med International Micron WQ de senaste åren, funkar i Björlanda, funkar inte i Saltholmen.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Cruiser vs Mille Extra
Har båten i Öresund så ni längre upp på västkusten får ta detta för vad det är värt.
Har tidigare alltid använt Cruiser men tyckte den blev sämre när kopparhalten sänktes.
De senaste 4 (eller nåt) åren har jag använt Mille Extra mörkblå som målas två varv.
Har inte haft några problem med tulpaner, de kan räknas i ngt 10-tal. Brukar bli ett tunt slemlager som är lätt att få bort med högtryckstvätten innan det torkat fast.
En kompis hade sin båt liggande i vattnet över förra vintern. Han målar med samma färg så det var spännande att se hur den såg ut undertill vid upptagningen. Han hade något fler tulpaner än vi men det var ändå väldigt lite.
Det verkar också som att skikten blir tunnare än med Cruiser vilket är positivt. Enda nackdelen tycker jag är att den "trådar" sig vid strykning om det är lite vind.
Har tidigare alltid använt Cruiser men tyckte den blev sämre när kopparhalten sänktes.
De senaste 4 (eller nåt) åren har jag använt Mille Extra mörkblå som målas två varv.
Har inte haft några problem med tulpaner, de kan räknas i ngt 10-tal. Brukar bli ett tunt slemlager som är lätt att få bort med högtryckstvätten innan det torkat fast.
En kompis hade sin båt liggande i vattnet över förra vintern. Han målar med samma färg så det var spännande att se hur den såg ut undertill vid upptagningen. Han hade något fler tulpaner än vi men det var ändå väldigt lite.
Det verkar också som att skikten blir tunnare än med Cruiser vilket är positivt. Enda nackdelen tycker jag är att den "trådar" sig vid strykning om det är lite vind.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Re: Cruiser vs Mille Extra
Kanske ska förtydliga lite.SWE54 skrev:Jag har använt Mille White, funkar i Björlanda, funkar inte i Saltholmen. Har även kört med International Micron WQ de senaste åren, funkar i Björlanda, funkar inte i Saltholmen.
Funkar=inga tulpaner men det kan bli en del alger, båten är ju inte "ren" efter en säsong.
Funkar inte=tulpaner och annan beväxning.
Micron WQ upplevdes som något bättre än Mille White
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Cruiser vs Mille Extra
Jag ligger i Kyrkesund. Och har kört ett varv Mille Extra de senaste 3 åren. Har funkat utmärkt.
/ Jojje
Re: Cruiser vs Mille Extra
Jag har under senare år använt både Micron och Mille Extra på min båt i Björlanda Kile.
Micron var sådär. Enstaka skal.
Inga skal, frånsett på propeller och propelleraxel med Mille Extra.
Micron var sådär. Enstaka skal.
Inga skal, frånsett på propeller och propelleraxel med Mille Extra.
Re: Cruiser vs Mille Extra
Då blir det en tripp till Hjertmans för att handla Micron Extra. Tack för erfarenheterna!
mvh Sven-Barry
mvh Sven-Barry
Re: Cruiser vs Mille Extra
Blev alldeles nyss uppringd av en god vän som nästan skrek i luren; nej - nej - NEJ! Det blir alltså en tur till Norge i alla fall. Det blir också ekonomi i denna resa eftersom det räcker att måla ett varv med riktig färg. Och man slipper diverse konstiga och oprövade gifter som man annars skulle förstöra närmiljön med.
Att min gode vän är rabiat motståndare till låtsasmiljöfärger beror på två saker. Han deltog med sin förra båt i ett försök inför förbudet, där man målade botten på båten med ett antal olika "godkända" färger. Resulatet blev ren katastrof. Båten (En Misil) gick inte att styra i låga farter eftersom rodret var fullständigt övervuxet av snäckor och musslor. Vissa av färgerna var ren näring åt vattenorganismerna och hade mer beväxning än de omålade ytorna!
Nu har naturligtvis utvecklingen gått framåt, men de färger som fungerar avger koppar. Till priset av att måla två eller flera varv. Varför är det miljövänligt?
Hans nya båt köptes för ett par år sedan nedåt Skåne. Säljaren påstod att bottnen målats med färgen X, en på endast västkusten godkänd färg. Under vår augustisemester tillsammans förstod vi att något var fel, ordentligt fel. Ingen fart ens för motor i vännens båt. Vi lyfte båten på Klädesholmen och skrapade snäckor i flera timmar. Sedan gick det som vanligt.
mvh Sven-Barry
Att min gode vän är rabiat motståndare till låtsasmiljöfärger beror på två saker. Han deltog med sin förra båt i ett försök inför förbudet, där man målade botten på båten med ett antal olika "godkända" färger. Resulatet blev ren katastrof. Båten (En Misil) gick inte att styra i låga farter eftersom rodret var fullständigt övervuxet av snäckor och musslor. Vissa av färgerna var ren näring åt vattenorganismerna och hade mer beväxning än de omålade ytorna!
Nu har naturligtvis utvecklingen gått framåt, men de färger som fungerar avger koppar. Till priset av att måla två eller flera varv. Varför är det miljövänligt?
Hans nya båt köptes för ett par år sedan nedåt Skåne. Säljaren påstod att bottnen målats med färgen X, en på endast västkusten godkänd färg. Under vår augustisemester tillsammans förstod vi att något var fel, ordentligt fel. Ingen fart ens för motor i vännens båt. Vi lyfte båten på Klädesholmen och skrapade snäckor i flera timmar. Sedan gick det som vanligt.
mvh Sven-Barry
Re: Cruiser vs Mille Extra
Någon som har koll på vilka Norska båttillbehörs-affärer som finns i Svinesund/Halden-området (dvs så nära gränsen som möjligt)?
Behöver mer VC17 av den verksamma sorten...
Watskis Norska återförsäljare saluför ju Internationals sortiment, men det finns väl andra butiker som också säljer Internationals färger.
Behöver mer VC17 av den verksamma sorten...
Watskis Norska återförsäljare saluför ju Internationals sortiment, men det finns väl andra butiker som också säljer Internationals färger.