Yanmar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
kallevindroder
Guldmedlem
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 09 feb 2009, 18:36

Yanmar

Inlägg av kallevindroder » mån 30 mar 2009, 19:29

Det lönar sig verkligen att ringa runt om man vill ha reservdelar som tex impeller till Yanmar!!
Från 08 området 340 kr till södra Sverige 120 kr. Man undrar stilla vems Bonus man betalar?

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Yanmar

Inlägg av Vilse » mån 30 mar 2009, 21:46

Är du bombis på att de är original? Impellrar till Yanmar finns ju även på Biltema, därmed säger jag inte att de är sämre.

Jag har köpt en ny Yanmar 2YM15 och återförsäljaren hävdar ett den som levereras med bör bytas efter ett år, emedan den reservdelsimpeller jag köpte i reserv kan jag gott använda i minst två år. Det är inte lätt med reservdelar, pris och kvalité....

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Kylvattenimpeller

Inlägg av Brendan » fre 03 apr 2009, 18:01

Rekommenderas man att byta impeller varje år oavsett hur många timmar man har kört motorn?

Själv kör jag c:a 50 timmar/säsong med min Yanmar 8YSE och har rutinen att byta impeller med ett intervall av 25 år, vilket visat sig var onödigt ofta. När jag bytte min impeller som varit med från början, 1976, var det inte för att den var utsliten eller hade gått sönder. Jag gjorde det "för säkerhets skull". Den nyinköpta originalimpellern slutade fungera efter 2 månader (började slira), så jag fick byta till reservimpellern, som var min gamla väl beprövade från 1976.

Vad ska man tro?

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Yanmar

Inlägg av bosseh » fre 03 apr 2009, 19:23

Ibland håller impellern i många år, ibland inte ens ett år. Det verkar inte finnas någon koppling till var man köpt den eller hur mycket man betalat. Det här är riktigt smart - för de som säljer! För säkerhetsskull byter man varje år men man kan ju inte säga att de är dålig när de ibland kan hålla många år. De som säljer får sälja och båtägarna är nöjda.
Snacka om att lura godis av barn!

Min trädgårdsbevattningspump av centrifugaltyp med inbyggd sugejektor har gått 10 år utan problem. Man undrar varför det sitter en pump med så tvivelaktig driftsäkerhet på motorerna?

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Yanmar

Inlägg av Schvidja » fre 03 apr 2009, 19:49

Då vi är inne på Yanmar spåret så hur ofta byter ni motoranoder, jag har en gm20 med 2 st. Vart köpa och hur vet man om de är slut, skruvar ni ur dom varje höst eller? Plockar man ur dom lär ju vattnet rinna ur vilket kanske inte är nån nackdel om man vill avjona sitt vatten. Gör ni då ett avkok framför spisen och blandar glykol samt häller upp det i dunkar som ni sedan smugglar ut till bryggan?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Yanmar

Inlägg av Anders S » fre 03 apr 2009, 20:06

Man måste inte byta varje år om man inte vill. 25 år är ovanligt länge, förstås. Det viktiga är bara att man har en impeller i reserv.

Sedan kan man gärna tänka sig för litet på våren. En impeller som suttit i samma läge hela vintern i ett torrt pumphus har det sannolikt som jobbigast medan den går torr med lätt fastklibbade och/eller böjda vingar. Kan man då få in litet vatten i pumpen gör det stor nytta. Droppar man några droppar tvättmedel i vattnet blir det ännu bättre.0

Impellrar brukar finnas i neopren och nitril. Neopren tål mest stryk, nitril tål olja men håller inte lika länge.
Anders S

KaptenEvin
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 13 nov 2014, 14:25
Kontakt:

Re: Yanmar

Inlägg av KaptenEvin » lör 14 mar 2015, 19:57

Schvidja skrev:Då vi är inne på Yanmar spåret så hur ofta byter ni motoranoder, jag har en gm20 med 2 st. Vart köpa och hur vet man om de är slut, skruvar ni ur dom varje höst eller? Plockar man ur dom lär ju vattnet rinna ur vilket kanske inte är nån nackdel om man vill avjona sitt vatten. Gör ni då ett avkok framför spisen och blandar glykol samt häller upp det i dunkar som ni sedan smugglar ut till bryggan?
Det helt klart bästa är att besikta sina delar.
Ta ut impellern och avsyna den, börjar det bli sprickor? byt då. Börjar det inte bli det, kör en säsong till.
Samma med anoderna, de ska ätas upp alltså bli mindre. Är det mindre än halva kvar, byt då.
Kom ihåg att det ofta är en skruv mitt i anoden så den kan inte käka upp "hela" och att korrisionen ska börja ta på motorn är verkligen onödigt.
Så att snåla på anoderna är inte riktigt rätt väg att gå.

Jag rekommenderar alla som jag känner att köpa sina reservdelar på samma ställe som jag.
Gå in och köp via Lidingö Marins webshop ett av Sveriges största lager på Yanmardelar och skickar över hela världen om det skulle behövas.
Har aldrig haft en leveranstid på över 48 timmar. Oftast kommer det dagen efter.
Dessutom så har de sprängskisser på motorerna med reservdelslistor.
// KaptenEvin

Skriv svar