Propellberegning, noen som kan?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Propellberegning, noen som kan?

Inlägg av benq » mån 30 mar 2009, 15:34

Er det noen som kan regne ut eller vet hvilken størrelse og hvilken stigning på propell jeg trenger. Båten er en Mikkel 32 med ca.. 8,5 m vannlinje, veier ca. 3800 kg. Motoren er en "Sole mini 17" (16 hk) Drevet er ett VP 110 S drev, tidligere så var det en VP MD7A som sto der. Den motoren hadde ett maks. turtall på 2600 omdr. den nye har ett maks turtall på 3600 omdr.Dette er det jeg vet akkurat nå. Skal sette Mikkelen på land snart, og da først får jeg vite hvilken propell som er der. Er det mulig å øke turtallet med 1000 omdr. på ett "110 S" drev. Mange spørsmål, men finnes det noen svar??? :roll:

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1724
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Propellberegning, noen som kan?

Inlägg av Seawolf » mån 30 mar 2009, 21:16

Motor 16 hk, 3600 rpm, S-drev utväxling 1:66
Båtfart max 7 knop på fullgas.

Folding, tvåbladig borde bli :14"x6"
Folding, trebladig borde bli: 12" x 7"

Fast , trebladig borde bli : 12,5" x 7"
Fast tvåbladig borde bli: 14,5" x 6"

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Propellberegning, noen som kan?

Inlägg av benq » mån 30 mar 2009, 22:16

Se bare der, der var det en som viste litt, men er det noen som vet om det er skadelig for "drevet" (110 S) å øke omdreiningstallet (varvtalet) med så mye som det her er snakk om ? (forstår alle hva jeg skriver?)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11410
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Propellberegning, noen som kan?

Inlägg av Anders S » tis 31 mar 2009, 09:24

Seawolf skrev:Motor 16 hk, 3600 rpm, S-drev utväxling 1:66
Båtfart max 7 knop på fullgas.

Folding, tvåbladig borde bli :14"x6"
Folding, trebladig borde bli: 12" x 7"

Fast , trebladig borde bli : 12,5" x 7"
Fast tvåbladig borde bli: 14,5" x 6"
När jag gjorde beräkningen tidigare (Benq har frågat innan!) räknade jag fram 13X11 tum. Då skall du kunna få ut ca 7.25 knop ur Mickel...
Nu undrar jag förstås vem av oss två som har räknat fel på stigningen?
Anders S

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Re: Propellberegning, noen som kan?

Inlägg av PelleL » tis 31 mar 2009, 16:09

Ett snabbt överslag visar att Seawolf inte är långt borta. Jag tror inte heller det skall vara något större problem att öka varavtalet på S-drevet. Det som knäcker kuggväxlar är momentet.

PelleL (som lever på att konstruera propellrar :wink: )

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11410
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Propellberegning, noen som kan?

Inlägg av Anders S » tis 31 mar 2009, 18:02

PelleL skrev:PelleL (som lever på att konstruera propellrar :wink: )
Fy fasen ! Då kollar vi extra noga, igen: Min programvara föreslår (... matar in 1.66:1 som utväxling).... en 11x8, trebladig. Det är inte långt ifrån Seawolf.
Förklaringen är... att det finns två utväxlingar på 110S, och den andra är 2.15:1. Med den utväxlingen stämmer mitt första förslag rätt bra, och till en 1.66 föreslår programmet ovanstående.

Alla hade rätt - hurra.
Anders S

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Propellberegning, noen som kan?

Inlägg av benq » tis 31 mar 2009, 18:15

Var ombord og sjekket noen nr. vet ikke om dette har noen betydning, men de sto iallfall stemplet inn i drevet, det ene er
A 15 B 85 C 18 , og det andre er PZ 1115859 B. Kan dette være til noen hjelp???

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1724
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Propellberegning, noen som kan?

Inlägg av Seawolf » tis 31 mar 2009, 19:42

För säkerhets skull bör du kolla drevets utväxlingsalternativ manuellt:
Lägg i framåtväxel, vid motoraxeln något halvt varv i normal gångriktning, markera sen ena propellerbladet samt vart det pekar mot skrovet.
Vrid sen motorn ganska exakt ett varv. Kontrollera om propellern vridit sig motsvarande 1:1,66 eller 1: 2,15

Det är ju tjaskigt att handla propeller på fel grunddata. Men det är inte helt ovanligt. Både jag och en bekant har drabbats. I mitt fall var det skillnad mellan nedvinklat VP-backslag i stället för rakt. I kompisens fall var det Yanmar som har tre olika utväxlingar på det backslag han har.

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Propellberegning, noen som kan?

Inlägg av benq » tis 31 mar 2009, 19:50

Men er det ingen som vet hva de tallene er eller er de bare stemplet dit for moro skyld. Er det ingenting man kan lese utav dem med hensyn til drevet?

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Propellberegning, noen som kan?

Inlägg av Lasse M » tis 31 mar 2009, 22:10

benq skrev:Var ombord og sjekket noen nr. vet ikke om dette har noen betydning, men de sto iallfall stemplet inn i drevet, det ene er
A 15 B 85 C 18 , og det andre er PZ 1115859 B. Kan dette være til noen hjelp???
Du har utväxlingen 1,66/1!
En koll i den eminenta "MD:5 For Dummies" ger att utväxlingen ändrades till 2,15/1 efter serienummer (PZ) 1116831.

Lasse

Skriv svar