Båtplats ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Re: Båtplats ?

Inlägg av Tylö sun » tor 26 mar 2009, 11:58

Anders S skrev:Hur menar du då? Är det skattebetalarnas plikt att skapa förutsättningar för att spela fotboll, men inte segla?
Intressant vinkling. Jag har spelat fotboll i uppskattningsvis totalt 30 minuter av mitt liv, men åka båt har jag gjort i varierande omfattning sedan 4-årsåldern. Inte heller tittar jag på fotboll på TV annat än om, typ Sverige spelar VM-final. Varför har jag accepterat att mina skattepengar gått till detta egentligen? Som vanligt faller man väl på att tillhöra en intresseminoritet. Om jag spetsar till det lite så är det i min värld självklart mysiga båthamnar som ska prioriteras med skattemedel. Fotbollsplaner är bara till för att slita av korsband, gruppmobba bollrädda barn samt odla huliganer på...
Vill man skippa hjärtinfarkten så kan man ut och springa i skogen, med stöd av den allemansrätt vi vill bevara.

Mattias

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Båtplats ?

Inlägg av morg » tor 26 mar 2009, 12:04

Misil no87 skrev: Att jämföra med korpfotbollsplaner haltar, en båt är en betydligt större lyxpryl än ett par jympadojor och en boll, och fotboll är en större folkhälsofrämjare än motorbåtsåka, och det är väl inte skattebetalarnas plikt att hålla med båtplatser till det fåtal personer av kommunens innevånare som har råd/tar sig råd med båt?
En rj85:a kostar 30 000 i inköp och runt 8000 per år att dra runt om man skiter i större investeringar; 10000 om du lägger upp en segelfond. Att ha våra två barn på ishockey skulle kosta runt 22 000 per år exklusive bensinkostnader. Fotbollsträning skulle kosta runt 7000 per år för ungarna exkl bensin. Att rida skulle kosta 18000 per år etc...

Vi har valt att skita i dessa sporter och segla på somrarna istället och att det skulle vara lyxkonsumtion håller jag för otroligt. Att åka i en sprillans 40 fotare är något helt annat men så länge ok 70-talsbåtar inte kostar så mkt i inköp och det finns ett skitlass med båtklubbar i sthlm med nästan gratis hamnavgift tycker jag det ligger väl inom räckhåll för de flesta hockeyföräldrar! Inga problem att få båtplats till en båt som är två meter bred heller iaf inte i sthlm!

Så länge stränder är intressanta för bostäder och båtklubbsavgiften är skitliten lär ju dock alternativkostnaden båtklubb vs JM-bostadsrätter vara på JMs sida!

EDIT: Hoppsan vilken mening det blev. Glöm inte andas!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Båtplats ?

Inlägg av Peter_K » tor 26 mar 2009, 12:39

Tja, hur långt går kommunens ansvar, vilken nivå är lagom?
Är det att möjliggöra båtliv genom att tillhandahålla mark mot ersättning för hamnar och uppläggning, skärgårdsservice, ramper etc?
Ska man ha kommunala hamnar?
Kommunala båtar som kan bokas av medborgarna?
Ingenting, allt är privat?

Jag menar att förutsättningarna för att segla finns idag genom markerade båtsportleder, tillhandahållen mark, sopmajor och annat som bekostas av skattebetalarna. Detta är att likställa med de kommunala fotbollsplanerna anser jag. Hamnar är att gå lite för långt, dessutom verkar det mer fungera som ett hinder än ett främjande av seglingssporten eftersom det är köer på åtta år till dessa platser och andrahandsmarknaden är omfattande.
Alla borde ha skägg

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Båtplats ?

Inlägg av bosseh » tor 26 mar 2009, 12:42

Nu är ju fotbollen den absolut största idrotten så det är kanske inte så konstigt att man tillför en del pengar. Ridning är den näst största sporten men den får väldigt lite pengar, fast det är ju klart, det är 90% tjejer. Ishocky är ganska liten sport men där satsar kommunerna enorma pengar, en ishall är ju status. Dessutom kan ju konståkningen få använda ishallarna tex tidigt på söndagsmorgnarna. Men visst satsas det pengar på segling, klubbarna får LOK-stöd för ungdomssatsningar, det utgår diverse föreningsbidrag osv. Jag skulle nog passa mig för att kräva mer pengar till segling i en sport som av många anses som lyx med en massa båtar i flera hundratusenkronors klassen.
Dessutom får tex Sjöfartsverket pengar för att sköta utprickning mm. Kommunala småbåtshamnar har byggts med statliga bidrag osv.
Vi har ett stort och starkt föreningsliv i Sverige. Det ger möjligheter att tex bilda en båtklubb och kanske bygga en hamn. Kommunerna brukar hjälpa till så gott det går, men de har ju int direkt överskott på pengar. Men nog finns det möjligheter.

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Båtplats ?

Inlägg av morg » tor 26 mar 2009, 13:04

Misil no87 skrev: Tja, hur långt går kommunens ansvar, vilken nivå är lagom?

Jag menar att förutsättningarna för att segla finns idag genom markerade båtsportleder, tillhandahållen mark, sopmajor och annat som bekostas av skattebetalarna. Detta är att likställa med de kommunala fotbollsplanerna anser jag. Hamnar är att gå lite för långt, dessutom verkar det mer fungera som ett hinder än ett främjande av seglingssporten eftersom det är köer på åtta år till dessa platser och andrahandsmarknaden är omfattande.
Kommunens ansvar är att tillhandahålla den lagstadgade servicen i form av skolor ålderdomshem, planmonopol och annat. Sedan tar varje kommun på sig kultur och fritid och har normalt nämnder för detta. Detta är normalt inga direkta skyldigheter som t ex skolan utan finansieras genom kommunens rätt att ta upp skatt och göra det som ryms rättsligt inom den kommunala kompetensen. Det står oss alla fritt att engagera oss och ta tillvara båtsportens intressen och de skyldigheter som vi vill skall finnas utkräver vi av våra politiker genom direkt engagemenag eller vid valen!

Jag vill minnas att någon här på SG visat på båtsporten som kraftigt samhällsekonomiskt lönsam liksom även fotboll och hockey torde vara! Varken hockey, segling eller något annat kan någon privat aktör främja då det till syvende och sist är politiska prioriteringsbeslut inom planmonopolet som avgör vad ett stycke mark skall användas till!

Oavsett hur man ser på driften av hamnanläggningar är det kommunens skyldighet att använda mark på ett sätt som gynnar medborgarnas intressen. Det kan vara bostäder, fotbollsplaner och annat men det är vi som dikterar vad skyldigheten i termer av lämplig markanvändning skall vara för det finns inga lagar och förordningar som styr prioriteringarna!

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Båtplats ?

Inlägg av morg » tor 26 mar 2009, 13:05

bosseh skrev:Nu är ju fotbollen den absolut största idrotten så det är kanske inte så konstigt att man tillför en del pengar. Ridning är den näst största sporten men den får väldigt lite pengar, fast det är ju klart, det är 90% tjejer. Ishocky är ganska liten sport men där satsar kommunerna enorma pengar, en ishall är ju status. Dessutom kan ju konståkningen få använda ishallarna tex tidigt på söndagsmorgnarna. Men visst satsas det pengar på segling, klubbarna får LOK-stöd för ungdomssatsningar, det utgår diverse föreningsbidrag osv. Jag skulle nog passa mig för att kräva mer pengar till segling i en sport som av många anses som lyx med en massa båtar i flera hundratusenkronors klassen.
Jag menade inte att fotboll är en skitsatsning bara att vi prioriterar annorlunda och att båtliv inte behöver vara så förbaskat dyrt vid jämförelse!

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Båtplats ?

Inlägg av toaen » tor 26 mar 2009, 14:09

Jag är ju bohuslänning och har seglat sen början av 1960-talet. Den mesta tiden i Bohuslänska farvatten, men från 1999 till 2005 hade jag båt och seglade i större och mindre omfattning i Stockhols skärgård. I Stockholm finns det betydligt bättre förutsättningar att bygga småbåtshamnar vad det gäller mark. "Bonden som byggde Bullandö" har jag för mig var titeln på en artickel om Bullandö Marina. Jag roade mig med att klippa ut ungefär lika stora bitar ur sjökortet. Är man någorluda känd innom bägge områdena så syns det tydligt att det finns bättre möjligheter till bra hamnar i Stockholmsområdet. Se kommer naturligtvis frågan om miljöaspekter
Bilagor
r_Stockholm.jpg
r_Göteborg.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Båtplats ?

Inlägg av Eilean » tor 26 mar 2009, 14:45

toaen skrev:...I Stockholm finns det betydligt bättre förutsättningar att bygga småbåtshamnar vad det gäller mark....
Men man får inte glömma att Storstockholm i runda slängar har dubbelt så stor befolkning som Storgöteborg. Det börjar bli trångt här med.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Båtplats ?

Inlägg av Brendan » tor 26 mar 2009, 15:11

Eilean skrev:
toaen skrev:...I Stockholm finns det betydligt bättre förutsättningar att bygga småbåtshamnar vad det gäller mark....
Men man får inte glömma att Storstockholm i runda slängar har dubbelt så stor befolkning som Storgöteborg. Det börjar bli trångt här med.
Men man får heller inte glömma att västkustens skärgård bara är en bråkdel så stor som ostkustens. De flesta tycks inte inse hur kort och smal den ynka kustremsan från norra Halland till Norge är. Stockholms skärgårdar är gigantiska i jämförelse med Göteborgs lilla övärld. Men båtintresset är enormt stort på västkusten, som är en port mot världen till skillnad från ostkusten som ligger vid ett mer isolerat innanhav. Marinor, båthamnar, bryggor och trädäck anläggs och utökas ständigt. Den jungfruliga naturen minskar dramatiskt. Detta torde gälla både väst- och östkusten men västkustens unika natur tål inte mer nu. Gränsen är nådd, vilket den nog inte riktig är ännu på östkusten.

Någon brist på båtplatser på västkusten är det inte. Det är en myt att så skulle vara fallet. Den som verkligen vill lyckas alltid få en plats, om inte i första så i andra eller tredje hand. Köerna är visserligen långa men de flesta står där för att få en annan plats eller "för säkerhets skull". Många har flera platser, en i göteborgsområdet vår och höst och en i Bohuslän under sommaren.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Båtplats ?

Inlägg av Peter_K » tor 26 mar 2009, 20:01

Ni glömmer en stad.
Malmö är nog så stor, har ingen skärgård alls.
Ändå hör man sällan talas om kötider på 8 år från malmöbor.
Kan någon hjälpa till med teorier varför?
Finns det inga båtar där?
Alla borde ha skägg

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Båtplats ?

Inlägg av SWE54 » tor 26 mar 2009, 20:21

Men det är ju även så här att har man en båt på ca 2,5 m bred eller smalare så är det inget större problem, är den däremot 3 m eller bredare så är det en annan sak. Så som utvecklingen har gått så har det ju formligen exploderat med båtar på 3 m bredd och över, det är ont om dom platserna numera. Samtidigt som det även blivit väldigt mycket fler båtägare...
Ont om båtplatser...? ja det beror ju lite på...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtplats ?

Inlägg av Anders S » tor 26 mar 2009, 20:48

I Lomma (och sannolikt likvärdigt i Malmö, det lär vara värre i Helsingborg) är kötiden ungefär 4 år för en fast plats. Vill man betala insats finns det ett antal hamnar med andelsplatser -priser mellan 25' och 40' för en "normalbåt". Hur det är på östsidan (Ystad, Trelleborg, Åhus etc) vet jag inte.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtplats ?

Inlägg av Anders S » tor 26 mar 2009, 20:53

SWE54 skrev:Men det är ju även så här att har man en båt på ca 2,5 m bred eller smalare så är det inget större problem, är den däremot 3 m eller bredare så är det en annan sak. Så som utvecklingen har gått så har det ju formligen exploderat med båtar på 3 m bredd och över, det är ont om dom platserna numera. Samtidigt som det även blivit väldigt mycket fler båtägare...
Ont om båtplatser...? ja det beror ju lite på...
I många hamnar kan man justera det här, och då går platsantalet ner efterhand. Vid omstolpning är det inte lika lätt, men med Y-bommar gör man det på en kvart med rätt bryggor. Baksidan är att det då blir färre platser för smalbåtar och många klubbar/hamnar kommer till slut inte att kunna erbjuda "lagom" breda platser till de smalare båtarna, med prisökning och kanske litet irritation till följd. Luft mellan båtarna är outnyttjad hamnplats, tyvärr.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Båtplats ?

Inlägg av SWE54 » tor 26 mar 2009, 21:18

Så är det ju och man jobbar ju på att effektivisera plats utnyttjandet. Dom flesta platser är just nu pålade.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Båtplats ?

Inlägg av Eilean » tor 26 mar 2009, 21:52

Anders S skrev:I Lomma (och sannolikt likvärdigt i Malmö, det lär vara värre i Helsingborg) är kötiden ungefär 4 år för en fast plats. Vill man betala insats finns det ett antal hamnar med andelsplatser -priser mellan 25' och 40' för en "normalbåt". Hur det är på östsidan (Ystad, Trelleborg, Åhus etc) vet jag inte.
Dessa andelsplatser, hur fungerar de? Man betalar en avgift per år också, hur stor är den och vad händer när man avsäger sig platsen?

Skriv svar