Inlägg
av Brygg seglaren » fre 27 mar 2009, 10:48
Vem har ”första tjing” på området närmast havet?
Under flera år nu har det förts en diskussion om vem, som har rätten till det som på engelska kallas ”The Waterfront”. Jag hittar inget riktigt bra svenskt uttryck för det, men hoppas ni förstår vad som menas. Man kan bygga ett hus inne på land, men också i en hamn eller på en pir, som går ut i havet. Man kan förtöja ett fartyg i en hamn eller vid en pir, men inte uppe på land. Fartyget borde ha ”första tjing” på hamnen och piren. Så långt håller nog de flesta med.
Om det finns ett företag, som ska byta motor på fartyget, var ska det företaget hålla till? Historiskt var det självklart att det skulle ligga inom hamnområdet för att kunna serva fartygen väl. Likadant var det med allt som hade med hav och båtliv att göra. Det var självklart att det hade rätten till hamnområden.
Det som historiskt var dåliga lägen, utsatta för dofter, oväsen, väder och vind (t.ex. hamn och varvsområden) har plötsligt blivit väldigt attraktiva. Att ha kontor och/eller bostad med fantastisk havsutsikt är värt pengar. Mycket mer pengar än motorreparatören eller båtägaren kan betala. Ska myndigheter lägga sig i rätten till ”The Waterfront? Det finns utredningar, som pekar mot att en privatisering och utarmning av den levande hamnen skadar mycket, rent samhällsekonomiskt.
Förlåt alla campare, men jag har i olika marina sammanhang ställt frågan till både näringsliv och kommunföreträdare: ”Hur många båtägare kan tänka sig att ta en kvällspromenad på en kilometer eller mer, för att besöka en campingplats? Hur många campare kan tänka sig att ta en kvällspromenad på en kilometer eller mer, för att besöka en livfull och aktiv båthamn?” Tror mig veta svaren på bägge frågorna.
Jag hävdar, att tar man bort den aktiva hamnmiljön i ett kustsamhälle tar man bort underlag för affärsidkare och turistindustri. Försvinner hamnen så är det inte bara båtturismen som dör ut. Även den landburna turismen söker nya mål. Hittar man inte havet i Bovallstrand p.g.a. att allt är inbyggt och privat, ja då kan man lika gärna turista i Dingle.
Det måste vara i kustkommunernas intresse att ha ett aktivt friluftsliv i form av båt- och sjörelaterade verksamheter. Inte bara för folkhälsans skull, utan även för att göra kommunen attraktiv för nyetableringar inom näringsliv och besöksturism. Om sedan stödet består i att tillhandahålla båtplatser,underlätta för klubbverksamhet eller se till att seriösa hamnägare kan utveckla sin verksamhet, det är inte min sak att döma i. Fri konkurrens på lika villkor och med möjligheter att utveckla verksamheten ger väl bäst förutsättningar för en god service med rätt prissättning.
MVH
Kaj