Båtplats ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtplats ?

Inlägg av Anders S » tor 26 mar 2009, 22:05

Eilean skrev:
Anders S skrev:I Lomma (och sannolikt likvärdigt i Malmö, det lär vara värre i Helsingborg) är kötiden ungefär 4 år för en fast plats. Vill man betala insats finns det ett antal hamnar med andelsplatser -priser mellan 25' och 40' för en "normalbåt". Hur det är på östsidan (Ystad, Trelleborg, Åhus etc) vet jag inte.
Dessa andelsplatser, hur fungerar de? Man betalar en avgift per år också, hur stor är den och vad händer när man avsäger sig platsen?
Tja, man kan ju kolla på Ostpirens båtklubb i landskrona eller Lagunen i Malmö, Klagshamn etc etc. Funktionen (?) är som du tror - man betalar en andelsavgift, sedan en årskostnad för driften. När man vill avsäga sig platsen säljer man den, eller så ger man den tillbaka till föreningen, om det är på det osannolika viset att ingen vill köpa den. Vanligen är driftkostnaden lägre än i "hyrhamnarna" så platsen har alltid ett litet värde även om det inte är kö.

Här: http://www.blocket.se/vi/20576459.htm?ca=23_s
Anders S

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Språkfråga

Inlägg av Brendan » fre 27 mar 2009, 09:32

Anders S skrev:Tja, man kan ju kolla på Ostpirens båtklubb i landskrona eller Lagunen i Malmö, Klagshamn etc
VARNING! Det här inlägget är inte båtrelaterat. Jag ber om ursäkt för det och är väl medveten om att de flesta suckar tungt och tycker att den fråga jag tar upp är oviktig och onödig. Men för mig och många med mig är det en viktig principfråga.

Alltså: Till och med Anders S som är en klok och bildad man, kanske rentav en vis man, gör sig skyldig till att skriva vissa egennamn med gemen (liten bokstav). Ostpiren, Lagunen och Malmö begåvas med versal men inte landskrona. Varför?

Man ser detta skick (oskick?) i var och varannan text på många diskussionsfora och bloggar numera. Om man nu tycker att det är bättre med gemina, varför går man inte över till det konsekvent? Det vanliga är att det blandas och ges på ett för mig obegripligt sätt. Finns det någon regel för detta skick som jag har råkat missa? Påfallande ofta ser man Sverige och Stockholm stavas med gemina men småorter med versal. Det ger mig ögonsår.

Snälla, hjälp mig att förstå!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtplats ?

Inlägg av Anders S » fre 27 mar 2009, 10:00

Du har naturligtvis alldeles rätt i sak - det är fel i inlägget. I "landskronafallet" beror det sannolikt på ett felslag, det gäller att få till skifttangenten i rätt sekvens med "l", annars får man inte "L". Du får nog sätta upp det på kontot för slarvig eller obefintlig korrekturläsning. Skall man vara alldeles korrekt (du kan inte veta det) skall det vara versal på "B" i Ostpirens Båtklubb i Landskrona också, medan vi ändå rättar formalia.

Jag tycker personligen inte att man behöver vara så petigt i foruminlägg. Fattar man inte vad som menas (och det i huvudsak beror på språkliga brister) är det ju en annan sak.

PS: Heter det inte gemena? "Gemina" kan jag inte belägga som typografisk term, men väl som egennamn... ?
Anders S

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Båtplats ?

Inlägg av Brendan » fre 27 mar 2009, 10:22

Anders S skrev:Du har naturligtvis alldeles rätt i sak - det är fel i inlägget. I "landskronafallet" beror det sannolikt på ett felslag, det gäller att få till skifttangenten i rätt sekvens med "l", annars får man inte "L". Du får nog sätta upp det på kontot för slarvig eller obefintlig korrekturläsning. Skall man vara alldeles korrekt (du kan inte veta det) skall det vara versal på "B" i Ostpirens Båtklubb i Landskrona också, medan vi ändå rättar formalia.

Jag tycker personligen inte att man behöver vara så petigt i foruminlägg. Fattar man inte vad som menas (och det i huvudsak beror på språkliga brister) är det ju en annan sak.

PS: Heter det inte gemena? "Gemina" kan jag inte belägga som typografisk term, men väl som egennamn... ?
Tack för svaret. Nu känner jag mig genast lugnare. Kanske beror det i just ditt fall på slarv med skifttangenten, men skicket är så vanligt att det måste vara något annat som ligger bakom att man så ofta blandar versaler och gemina (gemener).

Naturligtvis behöver man inte vara överpetig i foruminlägg. Men det här sättet att skriva med omväxlande versaler och gemina har stört mig så länge nu att jag måste försöka få klarhet. Å andra sidan skadar det inte att skriva rätt. Även om budskapet eventuellt går fram trots dålig svenska, så är det alltid bättre att åtminstone försöka skriva rätt än att skriva fel.

Beträffande pluralformen av gemen, kan jag inte direkt förklara varför jag skriver gemina, det vill säga varför jag använder latinsk plural. Men jag är ganska säker på att jag ska kunna hitta det någonstans i mina gamla läroböcker som jag använde 1960.

Brygg seglaren
Silvermedlem
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:28

Re: Båtplats ?

Inlägg av Brygg seglaren » fre 27 mar 2009, 10:48

Vem har ”första tjing” på området närmast havet?

Under flera år nu har det förts en diskussion om vem, som har rätten till det som på engelska kallas ”The Waterfront”. Jag hittar inget riktigt bra svenskt uttryck för det, men hoppas ni förstår vad som menas. Man kan bygga ett hus inne på land, men också i en hamn eller på en pir, som går ut i havet. Man kan förtöja ett fartyg i en hamn eller vid en pir, men inte uppe på land. Fartyget borde ha ”första tjing” på hamnen och piren. Så långt håller nog de flesta med.
Om det finns ett företag, som ska byta motor på fartyget, var ska det företaget hålla till? Historiskt var det självklart att det skulle ligga inom hamnområdet för att kunna serva fartygen väl. Likadant var det med allt som hade med hav och båtliv att göra. Det var självklart att det hade rätten till hamnområden.

Det som historiskt var dåliga lägen, utsatta för dofter, oväsen, väder och vind (t.ex. hamn och varvsområden) har plötsligt blivit väldigt attraktiva. Att ha kontor och/eller bostad med fantastisk havsutsikt är värt pengar. Mycket mer pengar än motorreparatören eller båtägaren kan betala. Ska myndigheter lägga sig i rätten till ”The Waterfront? Det finns utredningar, som pekar mot att en privatisering och utarmning av den levande hamnen skadar mycket, rent samhällsekonomiskt.

Förlåt alla campare, men jag har i olika marina sammanhang ställt frågan till både näringsliv och kommunföreträdare: ”Hur många båtägare kan tänka sig att ta en kvällspromenad på en kilometer eller mer, för att besöka en campingplats? Hur många campare kan tänka sig att ta en kvällspromenad på en kilometer eller mer, för att besöka en livfull och aktiv båthamn?” Tror mig veta svaren på bägge frågorna.

Jag hävdar, att tar man bort den aktiva hamnmiljön i ett kustsamhälle tar man bort underlag för affärsidkare och turistindustri. Försvinner hamnen så är det inte bara båtturismen som dör ut. Även den landburna turismen söker nya mål. Hittar man inte havet i Bovallstrand p.g.a. att allt är inbyggt och privat, ja då kan man lika gärna turista i Dingle.

Det måste vara i kustkommunernas intresse att ha ett aktivt friluftsliv i form av båt- och sjörelaterade verksamheter. Inte bara för folkhälsans skull, utan även för att göra kommunen attraktiv för nyetableringar inom näringsliv och besöksturism. Om sedan stödet består i att tillhandahålla båtplatser,underlätta för klubbverksamhet eller se till att seriösa hamnägare kan utveckla sin verksamhet, det är inte min sak att döma i. Fri konkurrens på lika villkor och med möjligheter att utveckla verksamheten ger väl bäst förutsättningar för en god service med rätt prissättning.
MVH
Kaj

ofan
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 20 feb 2006, 00:00

Re: Båtplats ?

Inlägg av ofan » fre 27 mar 2009, 11:43

HEJ
Många intresanta inlägg har skrivits och med intresanta vinklingar. När jag var liten så gick några gubbar ihop och byggde en brygga och så var det bra med det, ända tills isen tog den på vintern. Problemet är väl idag att komunen har tagit sig en vetorätt här. Antagligen av miljöskäl gissar jag. Men detta drabbar ju tyvärr oss som älskar o segla. Sen kan man ju undra varför det finns så " förb...at " många motobåtar som dessutom sprider avgaser och är allmänt fula. Men dom har väl rätt o finnas dom också. Kanske en liten miljöstraffskatt på motorbåtar skulle minska beståndet lite. ( Ta detta med motorbåtar med en nypa salt )
Siktar in mig på en kombiseglare i år, så få vi se vad som händer nästa år. Skall ringa runt lite och sondera.
Mvh
Stefan

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Båtplats ?

Inlägg av T » fre 27 mar 2009, 11:46

Brendan skrev:... Beträffande pluralformen av gemen, kan jag inte direkt förklara varför jag skriver gemina, det vill säga varför jag använder latinsk plural. Men jag är ganska säker på att jag ska kunna hitta det någonstans i mina gamla läroböcker som jag använde 1960.
Och nu är det.. 2009 eller nåt, väl?

:o
/T

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Språkfråga

Inlägg av Brendan » fre 27 mar 2009, 11:55

T skrev:
Brendan skrev:... Beträffande pluralformen av gemen, kan jag inte direkt förklara varför jag skriver gemina, det vill säga varför jag använder latinsk plural. Men jag är ganska säker på att jag ska kunna hitta det någonstans i mina gamla läroböcker som jag använde 1960.
Och nu är det.. 2009 eller nåt, väl?

/T
Ja, nästan 50 år sedan, så min glömska kanske är ursäktad?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Båtplats ?

Inlägg av Eilean » fre 27 mar 2009, 12:10

Anders S skrev:
Tja, man kan ju kolla på Ostpirens båtklubb i landskrona eller Lagunen i Malmö, Klagshamn etc etc. Funktionen (?) är som du tror - man betalar en andelsavgift, sedan en årskostnad för driften. När man vill avsäga sig platsen säljer man den, eller så ger man den tillbaka till föreningen, om det är på det osannolika viset att ingen vill köpa den. Vanligen är driftkostnaden lägre än i "hyrhamnarna" så platsen har alltid ett litet värde även om det inte är kö.

Här: http://www.blocket.se/vi/20576459.htm?ca=23_s
Kan man sälja tillbaks platsen till klubben? Och till vilket pris. Och kan man sälja den i andra hand till vilket pris som helst, kan man göra pengar på den i en bristsituation, ungefär som en BRF-lägenhet?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Språkfråga

Inlägg av T » fre 27 mar 2009, 12:12

Brendan skrev:
T skrev:
Brendan skrev:... Beträffande pluralformen av gemen, kan jag inte direkt förklara varför jag skriver gemina, det vill säga varför jag använder latinsk plural. Men jag är ganska säker på att jag ska kunna hitta det någonstans i mina gamla läroböcker som jag använde 1960.
Och nu är det.. 2009 eller nåt, väl?

/T
Ja, nästan 50 år sedan, så min glömska kanske är ursäktad?
När det är så länge sen så du har glömt, kunde du ju kanske prova på lite svenska från 2000-talet?

:o
/T

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Båtplats ?

Inlägg av morg » fre 27 mar 2009, 12:13

T skrev: Och nu är det.. 2009 eller nåt, väl?
På 60-talet fick man garanterat inte börja en mening med ”men” så all utveckling verkar inte vara av ondo. Det skulle ha varit kul att höra Brendan under hansatiden då svenskan influerades av plattyska. Ungefär hälften av våra ord beräknas ha plattyskt ursprung så det hade varit bråda tider som språkpolis.

Förövrigt har ”gemen” en svensk böjning så det går bra att prata svenska!

Vidare är vårt alfabet från början utformat som en ren majuskelskrift fram till dess att först romarna och sedan tyskarna förstörde för oss riktigt konservativa. På hundratalet f kr hade en massa idioter i pöbeln förstört den riktigt kraftiga majuskelskriften och hör och häpna kursiverat den. De förhatliga småbokstäverna, minuskelskriften, kom sedan in på arenan successivt. Tyskarna på 700-talet förstörde sedan allt genom den karolingiska revolutionen och kraften i skriftspråket var förstörd för all framtid.

VILL DU VARA RIKTIGT KONSERVATIV SKALL DU ALTSÅ VÄGRA DE SMÅ ÄCKLIGA BOKSTÄVERNA SOM OUTBILDADE I PÖBELN HITTAT PÅ FÖR ATT SKRIVA SHOPPINGLISTOR!

Så här tyckte en riktig romare om de små bokstäverna: Vid Herkules, har hönor händer? Bara en höna kan ha skrivit detta.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Båtplats ?

Inlägg av T » fre 27 mar 2009, 12:22

morg skrev:... Så här tyckte en riktig romare om de små bokstäverna: Vid Herkules, har hönor händer? Bara en höna kan ha skrivit detta.
Idag, hade samme romare sagt: Men vafan.. e Brendan en höna.. typ?

:o
/T

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Båtplats ?

Inlägg av fredrikk » fre 27 mar 2009, 12:41

T skrev: Idag, hade samme romare sagt: Men vafan.. e Brendan en höna.. typ?

:o
/T
Fel. "men vafan.. e brendan en höna.. typ" skall det vara.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Båtplats ?

Inlägg av T » fre 27 mar 2009, 13:25

fredrikk skrev:
T skrev: Idag, hade samme romare sagt: Men vafan.. e Brendan en höna.. typ?

:o
/T
Fel. "men vafan.. e brendan en höna.. typ" skall det vara.
shit asså men ja e oxå typ rätt gammal

/t

Brygg seglaren
Silvermedlem
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:28

Re: Båtplats ?

Inlägg av Brygg seglaren » fre 27 mar 2009, 14:03

T skrev:
fredrikk skrev:
T skrev: Idag, hade samme romare sagt: Men vafan.. e Brendan en höna.. typ?

:o
/T
Fel. "men vafan.. e brendan en höna.. typ" skall det vara.
shit asså men ja e oxå typ rätt gammal

/t
Inte konstigt att det inte går att komma överens om hur man ska lösa båtplatsbristen.

Personer med gemensamma intressen försöker ju inte ens att prata samma språk, utan hackar på varandra som gamla romerska hönor.
MVH
Kaj

Skriv svar