Bytte fra VP til Sole diesel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Bytte fra VP til Sole diesel

Inlägg av benq » ons 18 mar 2009, 20:47

Har satt inn en "Sole Mini 17" dieselmotor i en 32 fots seilbåt (Mikkel 32)vekt ca. 3800 kg. Brukte eksisterende drev ( Volvo Penta 110 S drev)Motoren som satt i fra før var en Volvo Penta MD7A. Den nye motoren har ett reduksjonsforhold 2,2:1, er ikke helt sikker på forholdet til VPen. Nymotoren skal ha ett maks turtall på 3600 omdr. mens VPen hadde ett på 2600 Omdr. Propellen som skal være til begge motorene er 14`. Når jeg starter Solen så får jeg bare ett turtall i innkoblet tilstand på 1750 omdr. Har dere en forklaring på dette og har dere en løsning på problemet, kan det nytte å få propellen slipt ned til en mindre dimensjon og tåler da drevet å få ett økt turtall . Kanskje helt opp til maks for Sole dieselen (3600 omdr)?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bytte fra VP til Sole diesel

Inlägg av Anders S » ons 18 mar 2009, 21:40

Med ett 110S-drev kan du ha antingen 2,2:1 eller 1,66:1. Vi antar att det är 2,2 men det bör du kolla. Här är propellerförslag beräknade på respektive värden:
Med din gamla motor, 2,2 i reduktion, gissad LVL på 28 fot, vikt 3200 kg bör propellern vara 14x14 och ge ca 6.5 knop som max (verkar det stämma?)
Med din nya motor bör propellern vara 13X11 tum! (högre varvtal=>lägre stigning=>mer fart). Då skall du kunna få ut ca 7.25 knop ur Mickel...
Kör du din nya motor med en 14x14-propeller tycker jag att du skall hålla dig på 2500 varv, inte mer. Då tar du ut ca 12 hk, ungefär som den gamla motorn.

Nu till det intressanta: Du kör nu med 1750 varv som max, dvs du tar ut maximalt 9 hk ur motorn (enligt effektkurvan). En 14x14-propeller kommer inte på långa vägar att belasta motorn till 9 hk vid 1750 varv, så jag misstänker att något inte står rätt till. 1750 varv och en 14 tums propeller (stigningen spelar inte så stor roll) belastar motorn med ungefär 4 hk, inte mer. Alltså, något annat belastar motorn, eller så når den inte märkeffekt vid varvtalet.

Kolla slaget på pådraget i första hand - teleflexreglage kan byggas om för att ger olika långt slag på manöverarmen. Det är vitalt att pådraget ("gasen") går hela vägen, helt nära ändläget till max.

En ytterligare kontroll är så att motorn får luft - kolla luftrenaren och luftintaget till motorrummet. Den här motorn behöver ca 150 % så mycket luft som din gamla (slagvolym ggr varvtal)

En tredje koll: Går drevet lätt och är det som det skall vara. Har det skurit lager eller gått sönder något i drevet kan det äta mycket effekt. (Det skall vi inte ro, men kolla!)

En annan koll: Visar vartalsmätaren (slagtelleren) rätt ? Om den är felställd (kan den justeras?) kan den visa precis halva varvtalet och motorn går på max. (Jag bara frågar...)
Hur fort går båten nu? Om den gör ungefär 4 knop visar varvräknaren troligen rätt varvtal.
Anders S

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Bytte fra VP til Sole diesel

Inlägg av benq » ons 18 mar 2009, 22:11

Etter å ha søkt på internett så har jeg funnet ut at ett Penta drev også kan ha 1,91:1, men står det stemplet noen steder på drevet hvilket forhold det har? Og tilbake til det med turtallet, kan det være skadelig å (kanskje) øke med så mange omdr? Jeg vet ikke hvilken fart båten hadde med den gamle motoren, for da jeg kjøpte den så var den deffekt, derfor ny motor.Har også koblet fra "teleflexen" og gitt gass direkte på motoren,1750 omdr. da også. Men båten har ikke vært på land på 3 år, så den er nok noe skitten på skrog og propell.Luft er ingen problem det er det nok av.Har ikke hatt mulighet å kontrollere omdreinings måleren, men alt er nytt og det virket som om farten kunne være ca. 4 knop.Man hører jo også at motoren ikke får nok turtall.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bytte fra VP til Sole diesel

Inlägg av Anders S » ons 18 mar 2009, 22:47

benq skrev:Etter å ha søkt på internett så har jeg funnet ut at ett Penta drev også kan ha 1,91:1, men står det stemplet noen steder på drevet hvilket forhold det har? Og tilbake til det med turtallet, kan det være skadelig å (kanskje) øke med så mange omdr? Jeg vet ikke hvilken fart båten hadde med den gamle motoren, for da jeg kjøpte den så var den deffekt, derfor ny motor.Har også koblet fra "teleflexen" og gitt gass direkte på motoren,1750 omdr. da også. Men båten har ikke vært på land på 3 år, så den er nok noe skitten på skrog og propell.Luft er ingen problem det er det nok av.Har ikke hatt mulighet å kontrollere omdreinings måleren, men alt er nytt og det virket som om farten kunne være ca. 4 knop.Man hører jo også at motoren ikke får nok turtall.
Jo, det kan vara så att du har den mindre utväxlingen, 1.66:1 (den gällde för vissa MD7A och 110S). Har du ett 120S är det andra värden. Det här måste man veta säkert inan du handlar propeller. En bra propellerhandlare lär fråga, ordentligt. Men då justerar vi och räknar om:

I så fall bör originalpropellern varit 13x11 eller så på Volvon.
Med Solén:s varvtal och effekt skulle du behöva en... (räknar)... 12x8 tum för att få max fart och kraft. (jo, det stämmer - det är varvtalet som gör det.)

Nu stämmer det bättre med ditt antagande att du har en 14-tums propeller på drevet. Den går såpass tungt (musslorna gör sitt till) att du nog kan tänkas maxa motorn vid 1750 varv. Tills du byter propeller, kör max 1600, så händer inget farligt.

Tyvärr blir den här motorn litet för högvarvig för att passa riktigt bra till ett drev med låga 1.66:1 som utväxling, men det kommer att bli bra ändå. Jag rekommenderar (som vanligt) att du köper propeller av någon som ger garanti på beräkningen.
Anders S

Skriv svar