Linjett versus Orust
Linjett versus Orust
Som västkustbo och finishfrälst är naturligtvis orustbyggena måttstocken.
Men ju mer jag tittar på Linjetterna desto mer imponerad blir jag. Min fråga till forumet är hur kvalitén på Linjetterna är i förhållandena till HR/Najad/Malö? Linjetterna ligger ju lite lägre i pris.
För mig är det viktigt att inredningsarbetet är av klass, att styrkan i skrovet och konstruktionen i dess helhet är av hög nivå (gärna så hög som möjligt), att båten uppträder stabilt i hårt väder till havs och att bottenkonstruktionen tål en grundstötning i vart fall 5 knop utan att man riskerar vatteninträngning eller att kölen lägger sig på botten.
Parameterar som inte betyder så mycket är maximal vikt/volym för pengarna (väljer hellre en mindre båt en given summa pengar) eller att lättvindsegenskaperna är strålande. Båten behöver inte vara extremt snabb även om det trevligt om den seglar hyfsat.
Är linjetterna ett väl så bra val som Orustmärkena eller tom bättre?
Men ju mer jag tittar på Linjetterna desto mer imponerad blir jag. Min fråga till forumet är hur kvalitén på Linjetterna är i förhållandena till HR/Najad/Malö? Linjetterna ligger ju lite lägre i pris.
För mig är det viktigt att inredningsarbetet är av klass, att styrkan i skrovet och konstruktionen i dess helhet är av hög nivå (gärna så hög som möjligt), att båten uppträder stabilt i hårt väder till havs och att bottenkonstruktionen tål en grundstötning i vart fall 5 knop utan att man riskerar vatteninträngning eller att kölen lägger sig på botten.
Parameterar som inte betyder så mycket är maximal vikt/volym för pengarna (väljer hellre en mindre båt en given summa pengar) eller att lättvindsegenskaperna är strålande. Båten behöver inte vara extremt snabb även om det trevligt om den seglar hyfsat.
Är linjetterna ett väl så bra val som Orustmärkena eller tom bättre?
Henric D
Re: Linjett versus Orust
Linjetterna har varit kända som goda seglare sen dom började tillverkas. Resten har du redan sammanfattat. D.
Re: Linjett versus Orust
Jag kan tyvärr inte besvara frågan. Jag vet bara att en Linjett står högst på vår önskelista.
Re: Linjett versus Orust
Utan annat än en subjektiv personlig åsikt som grund: Bygg- och detaljkvalitet: Malö, Linjett, Najad, HR.
Sedan törs jag påstå att skillnaderna är såpass små att man ändå får ställa varje enskild modell mot de andra och jämförelsen kan falla ut hur som helst, på egna preferenser. Men handlar det om byggkvaliteten och omsorg om detaljer och utförande håller jag Malö högst och de andra tätt efter.
Sedan törs jag påstå att skillnaderna är såpass små att man ändå får ställa varje enskild modell mot de andra och jämförelsen kan falla ut hur som helst, på egna preferenser. Men handlar det om byggkvaliteten och omsorg om detaljer och utförande håller jag Malö högst och de andra tätt efter.
Anders S
Re: Linjett versus Orust
Ja, jag har alltid också hållit Malö som det märke som ganska klart ägnar störst omsorg om detaljerna. Det syns ju inte minst i prislistan.
Najad och HR har jag bedömt som hyfsat likvärdiga och Linjetterna därefter. Men Linjetterna imponerar på mig. Med vetskapen att HR inte tjänar några större pengar på sina modeller, trots de höga priserna (bara materialkostnaden på en 31 fotare är enligt uppgift i augusti 2008 ca 650-700´) och med arbetskraftskostnaden blir inte förtjänsten särskilt stor på båtar under 40 fot.
Med tanke på Linjetternas klart lägre pris frågar man sig vad de sparar på. Någon som vet?
Najad och HR har jag bedömt som hyfsat likvärdiga och Linjetterna därefter. Men Linjetterna imponerar på mig. Med vetskapen att HR inte tjänar några större pengar på sina modeller, trots de höga priserna (bara materialkostnaden på en 31 fotare är enligt uppgift i augusti 2008 ca 650-700´) och med arbetskraftskostnaden blir inte förtjänsten särskilt stor på båtar under 40 fot.
Med tanke på Linjetternas klart lägre pris frågar man sig vad de sparar på. Någon som vet?
Henric D
Re: Linjett versus Orust
Jag tror att nyckel är antalet detaljer. Välgjort, men inga grejor i onödan tror jag är en tänkbar "sparformel" (men det är fel ord). Här tror jag att speciellt HR har ett litet problem - man lägger nog mycket tid på att passa in alla detaljer och det kan ju tänkas att detta drar kostnader på alla sätt. Skall Linjett bli billigare, så är det i så fall genom att inte göra så invecklad inredning och ha enklare (men naturligtvis välgjorda, varumärket!) lösningar. Sedan kan nog Linjettvarvet ha (valt att ha) en mindre overhead än HR, det kan spela roll. Linjett säljer direkt, bara en sådan sak. Produktionskostnader är ofta trappstegade i relation till volymer, och man kan ligga mer eller mindre rätt kapacitetsmässigt i omsättning och tillverkningsvolym.
En av anledningarna till att (till exempel) Bavaria byter en populär och säljande modell till en nydesignad är att man räknat ut så många små detaljbesparingar och enklare sätt att jobba att det lönar sig att ändra (optimera produktionen litet till) när formarna tjänat ut och skall förnyas. Småserievarven kan bara göra två saker därvid, ta betalt eller minska på antalet arbetskrävande detaljer. Man ser en del sparknep även hos HR numera, typ att en del av skrovet sprutas, där man tidigare handlaminerat. Notera att det mycket väl kan bli lika bra eller bättre med en robotspruta. Jag skulle inte tro att HR, Malö, Linjett eller Najad funderar på att riskera varumärket genom att bygga med lägre kvalitet, så det återstår bara att bygga mindre invecklat eller smartare och snabbare.
En av anledningarna till att (till exempel) Bavaria byter en populär och säljande modell till en nydesignad är att man räknat ut så många små detaljbesparingar och enklare sätt att jobba att det lönar sig att ändra (optimera produktionen litet till) när formarna tjänat ut och skall förnyas. Småserievarven kan bara göra två saker därvid, ta betalt eller minska på antalet arbetskrävande detaljer. Man ser en del sparknep även hos HR numera, typ att en del av skrovet sprutas, där man tidigare handlaminerat. Notera att det mycket väl kan bli lika bra eller bättre med en robotspruta. Jag skulle inte tro att HR, Malö, Linjett eller Najad funderar på att riskera varumärket genom att bygga med lägre kvalitet, så det återstår bara att bygga mindre invecklat eller smartare och snabbare.
Anders S
Re: Linjett versus Orust
ja det är inget tvivel om att produktionen även i dessa märken successivt går mot mer automatisering. Ta bara inredningen som numera är gjord i 1,5 millimeters fanér mot massiva trädetaljer som tidigare. Detta är, i motsats till vad man tror, ingen besparing eftersom det fanéret som används i nya HR är dyrare än massiv mahogny men de fanérade skivorna lämpar sig för en automatiserad tillverkning.
Förr lackades (såvitt jag vet görs detta i Linjetterna fortfarande) alla detaljer i HR när de var på plats medan alla detaljerna numera är maskinellt lackade innan de passas in i båtarna. Detta är i sig inget negativt eftersom kvalitéten på de lackade detaljerna nu är högre än innan.
HR har under lång tid tillverkat ca 200 båtar/år och är klart störst av de segelbåtstillverkande varven på Orust. Det är klart att volymerna inte kan jämföras med de franska och tyska masstillverkarna.
Jag vet inte hur många båtar Linjett tillverkar men jag betvivlar att det är fler än HR. Därmed saknar man de effektivitetsvinster som automatiskt är följden av en stor produktion. Kan egentligen inte se någon större skillnad på detaljer i Linjett/HR. Så frågan kvarstår: Hur kan Linjetterna vara såpass mycket billigare än motsvarande Orustbygge? Går varvet med förlust?
Förr lackades (såvitt jag vet görs detta i Linjetterna fortfarande) alla detaljer i HR när de var på plats medan alla detaljerna numera är maskinellt lackade innan de passas in i båtarna. Detta är i sig inget negativt eftersom kvalitéten på de lackade detaljerna nu är högre än innan.
HR har under lång tid tillverkat ca 200 båtar/år och är klart störst av de segelbåtstillverkande varven på Orust. Det är klart att volymerna inte kan jämföras med de franska och tyska masstillverkarna.
Jag vet inte hur många båtar Linjett tillverkar men jag betvivlar att det är fler än HR. Därmed saknar man de effektivitetsvinster som automatiskt är följden av en stor produktion. Kan egentligen inte se någon större skillnad på detaljer i Linjett/HR. Så frågan kvarstår: Hur kan Linjetterna vara såpass mycket billigare än motsvarande Orustbygge? Går varvet med förlust?
Henric D
Re: Linjett versus Orust
Det är intressanta frågor, men då måste man fråga sig mer, till exempel:
Går verkligen/vare sig Linjettvarvet eller HR med förlust?
Stämmer antagandet/ryktet om kostnaderna (materialkostnaderna)?
Hur kan 1.5 mm faner på plywood vara dyrare än massiv mahogny?
Vilka vinstnivåer vill ägarna ha? Arbetar ägarna i verksamheten eller står de utanför?
Hur stora serier görs och vad kostar det att sälja de sista exemplaren i serierna?
Var ligger respektive varv på olika trappsteg (intern effektivitet, överkapacitet) och hur "industriella" är de?
Hur mycket har varven investerat? Finns det outnyttjad produktionskapacitet?
Om av två likartade produkter, på samma kvalitetsnivå och med liknande byggsätt, den ena går att producera billigare än den andra skulle åtminstone jag leta efter skillnader på områdena ovan.
Går verkligen/vare sig Linjettvarvet eller HR med förlust?
Stämmer antagandet/ryktet om kostnaderna (materialkostnaderna)?
Hur kan 1.5 mm faner på plywood vara dyrare än massiv mahogny?
Vilka vinstnivåer vill ägarna ha? Arbetar ägarna i verksamheten eller står de utanför?
Hur stora serier görs och vad kostar det att sälja de sista exemplaren i serierna?
Var ligger respektive varv på olika trappsteg (intern effektivitet, överkapacitet) och hur "industriella" är de?
Hur mycket har varven investerat? Finns det outnyttjad produktionskapacitet?
Om av två likartade produkter, på samma kvalitetsnivå och med liknande byggsätt, den ena går att producera billigare än den andra skulle åtminstone jag leta efter skillnader på områdena ovan.
Anders S
Re: Linjett versus Orust
Uppgifterna om materialkostnad kommer från en anställd på HR som undertecknad talade med på Öppet varv i augusti 2008. Detsamma gäller kostnaden för de fanérade skivorna. Anledningen var att dessa enligt samma uppgiftslämnare är speciellt framtagna för HR.
Nej du har såklart rätt Anders S. Det krävs mer info.
Ytterligare ett löst antagande är dock: I ett familjeföretag är det vanligt att en större del av de disponibla vinstmedlen återinvesteras i rörelsen. Rörelsen har inte "bara" ekonomiskt värde för ägarna utan också ett emotionellt. Överfört på t.ex. HR kan konstateras att förutom nya maskiner och den nya försäljningbyggnaden och skrovfabriken har inte några mer omfattande investeringar gjorts i verksamheten i Ellös under de 20 år jag följt verksamheten. Det tyder knappast på att några mer omfattande vinster funnits tillgängliga.
Överlag är det nog ytterligt svårt att få stor lönsamhet i segelbåtstillverkning.
Men faktum är att Linjetterna ser väldigt fina ut och såvitt jag kan bedöma ligger de i vart fall nära Orustbyggena kvalitetsmässigt.
Nej du har såklart rätt Anders S. Det krävs mer info.
Ytterligare ett löst antagande är dock: I ett familjeföretag är det vanligt att en större del av de disponibla vinstmedlen återinvesteras i rörelsen. Rörelsen har inte "bara" ekonomiskt värde för ägarna utan också ett emotionellt. Överfört på t.ex. HR kan konstateras att förutom nya maskiner och den nya försäljningbyggnaden och skrovfabriken har inte några mer omfattande investeringar gjorts i verksamheten i Ellös under de 20 år jag följt verksamheten. Det tyder knappast på att några mer omfattande vinster funnits tillgängliga.
Överlag är det nog ytterligt svårt att få stor lönsamhet i segelbåtstillverkning.
Men faktum är att Linjetterna ser väldigt fina ut och såvitt jag kan bedöma ligger de i vart fall nära Orustbyggena kvalitetsmässigt.
Henric D
- mariatherese
- Diamantmedlem
- Inlägg: 274
- Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32
Re: Linjett versus Orust
Enligt min erfarenhet (jobbar med flera äldre familjeföretag i min yrkesutövning) så verkar familjeföretag vara mindre benägna att investera och växa och oftast användas för att se till att ägaren får en ny bil/båt etc varje år. Det beror naturligtvis på vem som äger den och hur affärsmannamässig han/hon är och jag lägger inte någon värdering i det. Det som verkar vara mer regel än undantag är att familjen tillslut säljer till en större ägare som sedan investerar och vidarutvecklar verksamheten. I den branchen jag verkar så finns det bara ett par stora förtetag trots att konsumenten säkert tror att det finns massor... Möjligtvis en helt orelevant reflektion.
Tycker dock att prisuppgiften för 31-fotaren verkar vara helt orimligt hög. Nämnde han vad det var som kostade så mycket mer i en HR än andra båtar?
Tycker dock att prisuppgiften för 31-fotaren verkar vara helt orimligt hög. Nämnde han vad det var som kostade så mycket mer i en HR än andra båtar?
Re: Linjett versus Orust
Jag tror egentligen att produktionen av en Linjett och HR kan kosta ungefär samma (normaliserad på utrustningsnivå) medan HR både tar och behöver ta mer betalt för att hålla sin större kringorganisation under armarna. Tyvärr är inte ens 200 båtar fördelat på 6-7 modeller att betrakta som industriell storproduktion. En annan skillnad (jag jämförde 37-fotaren som exempel) mellan Linjett och HR är att Linjetten är en lättare båt. Då kan man räkna på kilopriset, vilket minskar prisskillnaden. Jag vet heller inte om utrustningsnivåerna i standard är jämförbara fullt ut, sådant bör också utredas. Jag misstänker också att HR:s varumärke och de upplevda fördelarna med detta inte kommer utan kostnader - typ serviceorganisation, marknadsföring, kostnader för marknad- och försäljningsorganisation etc etc.
Anders S
Re: Linjett versus Orust
HR sysslar väl inte med renovering samt fullservice av båtar annat än HR ? , Rosättra bygger i små serier men renovering och ombyggnad av andra båtar är nog ganska omfattande dessutom fullservice av båtar samt stora inomhus hallar för vinterförvaring och det tror jag är ett måste för att få ihop ekonomin .
Vad jag vet har inte Rosättra ställt ut på någon mässa under dom senaste 30 åren ändå är det flera års väntan om man ska beställa en Linjett.
Vad jag vet har inte Rosättra ställt ut på någon mässa under dom senaste 30 åren ändå är det flera års väntan om man ska beställa en Linjett.
Re: Linjett versus Orust
Jeg har ikke vært så opptatt av Linjettbåtene, men har besøkt både Najad og HR på Orust tidligere. Men L 33 ser jo veldig bra ut!
Er de eldre modellene like bra?
Er de eldre modellene like bra?
Re: Linjett versus Orust
HR-koncernen hade 2007-08 ett resultat efter skatt på drygt 44 Mkr. Ställ detta mot ett eget kapital på ca 450 Mkr och avkastningen efter skatt på det egna kapitalet uppgår till ca 10%. Det är ingen himlastormande siffra sett ut börsmatadorernas perspektiv och dessutom var det högkonjunktur fortfarande, men uppenbarligen går det att tjäna pengar på att bygga båtar även i halvindustriell skala. Omsättningen uppgick till 1.243 Mkr. Soliditeten uppgick till inte mindre än 61% vid utgången av räkenskapsåret, vilket är en siffra som skulle hetsa vilken riskkapitalist som helst till vansinne, men gör det möjligt för långsiktiga och ansvarstagande ägare att fortsätta - årtionde efter årtioende. Och det är just det de gör, ägarfamiljen. Det hela är helt enkelt synnerligen imponerande.
Rosättras siffror har jag inte orkat kolla, men antar att det är samma bild där: samma ägarfamilj generation efter generation som vet vad de gör och har gjort sin grej på ett försiktigt sätt i årtionden. I princip samma sak som HR således, med den skillnaden att Rosättra är diversifierat och därmed mindre känsligt för konjunktursvängningar.
Av ovanstående inlägg vill jag särskilt lyfta fram: HR större overhead (aktiv vård av varumärket, mässor, säljkår, etc) än Linjett som inte har något av detta (har någon någonsin sett en Linjett-annons?) och HR:s båtar är tyngre än Linjetterna.
Rosättras siffror har jag inte orkat kolla, men antar att det är samma bild där: samma ägarfamilj generation efter generation som vet vad de gör och har gjort sin grej på ett försiktigt sätt i årtionden. I princip samma sak som HR således, med den skillnaden att Rosättra är diversifierat och därmed mindre känsligt för konjunktursvängningar.
Av ovanstående inlägg vill jag särskilt lyfta fram: HR större overhead (aktiv vård av varumärket, mässor, säljkår, etc) än Linjett som inte har något av detta (har någon någonsin sett en Linjett-annons?) och HR:s båtar är tyngre än Linjetterna.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."
Re: Linjett versus Orust
Något som kan påverka Linjetternas kvalité är att en del av båtarna faktiskt inte är varvsbyggda utan istället är byggda som mer eller mindre halvfabrikat av ägarna själva. I vissa fall blir bygget helt i klass med en varvsbyggd båt, i andra fall kan den bli sämre. Och det är inte alltid det syns, amatörbyggaren kan ju t.ex vara duktig på att lacka alla ytor och få en fin finnish överallt medan vissa andra installationer kan bli helt felgjorda utan att byggaren egentligen avser detta. Skrov-överbyggnad är däremot alltid varvstillverkat.
Och en välbyggd Linjett är en vacker båt som seglar bra. Man kanske ska komma ihåg att Linjetterna är konstruerade för att i huvudsak seglas i våra skärgårdar. Rigg, skrov, djupgående, överhäng i fören mm är anpassat för hur våra svenska skärgårdar ser ut. Orustbåtarna är kanhända mer avsedda för en blandning mellan öppet hav och skärgård vilket visar sig i mera tyngd och ett något annan skrovform. Jag kan därför tänka mig att en Linjett kanhända kommer till korta då det gäller segling på öppet hav medan den tar igen desto mer när man kommer inomskärs där den tack vare ett lätt och anpassat skrov/rigg seglar både snabbt och bekvämt.
Och en välbyggd Linjett är en vacker båt som seglar bra. Man kanske ska komma ihåg att Linjetterna är konstruerade för att i huvudsak seglas i våra skärgårdar. Rigg, skrov, djupgående, överhäng i fören mm är anpassat för hur våra svenska skärgårdar ser ut. Orustbåtarna är kanhända mer avsedda för en blandning mellan öppet hav och skärgård vilket visar sig i mera tyngd och ett något annan skrovform. Jag kan därför tänka mig att en Linjett kanhända kommer till korta då det gäller segling på öppet hav medan den tar igen desto mer när man kommer inomskärs där den tack vare ett lätt och anpassat skrov/rigg seglar både snabbt och bekvämt.