I den första frågan och i punkt a) ligger det till så att den som skrivit texten är upphovsmannen och därmed har upphovsrätten. Den kan i princip inte upphävas. Man kan inte ens avsäga sig den, och rent praktiskt innebär det att eventuella friskrivningar går till så att man ingår ett avtal om att inte åberopa upphovsrätten. Se 1Kap 3par och 3Kap 27-29par. I Sailguidefallet skulle det sannolikt dessutom tolkas så att Anders L kan företräda envar av oss om han skulle vilja det. Väljer vi att avstå från att åberopa upphovsrätten kan naturligtvis inget hända.Dehler38 skrev:
1) Hur vet du att den enskilde forummedlemmen har kvar sin upphovsrätt?
Anders S framför att det är en vanlig uppfattning. Kan så vara, men det är inte detsamma som faktum.
a) Upphovsrätten till en insändare i en tidning kvarstår alltid hos ursprungsförfattaren
b) Inget av de citerade inläggen ligger heller (såvitt jag kan förstå) under sk "verkshöjd"
c) Men nog har PK tagit sig friheter med Sailguide och några av oss som de aldrig skulle tagit med en tidningskollega...
I frågan om vilka villkor man accepterar på Sailguide gäller det att känna till principerna för sk negativ avtalsbildning, oskäliga villkor och huruvida en "finstilt text" kan tänkas innebära att avtalets innebörd är känd av den som ingår avtalet. Det går normalt inte att ha en finstilt text vid sidan av dörren, där man påstår att den som kommer in automatisk blir rättslös, skall få stryk och blir skyldig miljoners miljoner.
b) verkshöjd är delviss subjektivt, men kraven är ganska låga. Man brukar ställa frågan "skulle den här texten självständigt kunna ha framställts likadan av någon annan" och så gör man en rimlighetsbedömning. Är texten mer än några rader är det vanligen kört. Om vi antar att mina långa inlägg är ett extremfall åt ena hållet, så kan man se enstaviga svar på frågor åt det andra hållet. Svaret
på frågan "Vad heter den där frostskyddsvätskan man har i motorn på vintern?" (enligt tidigare exempel) har ingen verkshöjd, medan ""glykol"
sannolikt skulle ha verkshöjd (hur tramsig den än är). (*Lasor=segel) Det finns ett antal domar i ärendet, studera dem om du vill (och orkar!). Särskilt domen mot tidningen som plagierade en annan tidning som refererat ett mötesprotokoll visar hur litet som krävs för att skapa verkshöjd." I en Dehler bör man ha glykol
så att motorn kyla tål
Annars spricker motorn i små trasor
och du får hålla dig till lasor* "
Nej, PK skulle aldrig ha saxat kompletta ur Båtnytt på det sättet som man gjort här. Korta citat ur artiklar som kommenteras är något helt annat än att kopiera självständiga verk i sin helhet. PK har kanske samma missuppfattning som många - att "om det finns på nätet är det bara att ta". Men så är det inte.