Sailguide, väjningsregler och På Kryss

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem

Re: Sailguide, väjningsregler och På Kryss

Inlägg av Mr Q » tor 26 feb 2009, 16:22

Det torde vara ganska självklart att ingen tidning har rätt att använda texter från ett forum och reproducera dem ordagrant utan att varken fråga om lov, eller att kompensera upphovsmännen.

Fundamenta i upphovsrättssammanhang. Ni som tvivlar kan ju fundera över varför det finns bildbyråer.

Sen om det gör något i detta specifika fall är en helt annan sak, men är egentligen oväsentligt i sakfrågan.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tor 26 feb 2009, 17:18

Anders S skrev:... kanske de kan kommentera vad två fulla sidor redaktionell text skulle kunna kosta? (Vi kan avstå från att diskutera vad den kan vara värd).
Ett dåligt betalt textuppslag, alltså två sidor, kan ge så lite som 2500 kr. Det finns dock "skräckexempel" på ännu lägre siffror. Det finns många som ser sig kallade att vara frilansjournalister!

Den som intresserar sig för hur Journalistförbundet ser på frilansavtal etc kan kika här: http://www.sjf.se/portal/page?_pageid=5 ... ema=PORTAL
Dock står egentligen inte så mycket nyttigt. Jag tror att om man räknar timpeng, som SJF gör, så lär knappast någon av de citerade skribenterna få ihop ens till en skattad pilsner!

Jag tycker att det är en helt befängd tanke att en sailguideskribent anser sig kunna kräva betalt för det som skrivs under pseudonym på ett öppet forum som detta!

Har man ambitionen att få betalt tycker jag att man skall ta steget fullt ut och börja skriva i en eller flera av de svenska båttidningarna. Det kan säkert inte vara så svårt att få in en fot hos en sådan. Och med tanke på den fantastiska och osannolika intellektuella höjd, för att inte tala om verkshöjd, som alla citerade inlägg i PX artikel har, lär väl herrar skribenter sopa banan med gräddan av sveriges båtjournalister!

Det är väl bara i På Kryss det är kört!

mvh Sven-Barry

PS. Det finns alldeles säkert sådana som bättre än jag känner till frilansvillkoren för båtpressen, jag läser ju knappt tidningarna. DS. :wink:

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 26 feb 2009, 17:46

Lite lustigt att PK nu, efter chefredaktörsbytet, tycks finna det intressant och kanske t.o.m uppskatta vad som skrivs på diverse internetforum.. Så här lät den förre redaktören för ett par år sedan:

"Däremot ger jag mig aldrig in i diskussioner på chatsidor där anonyma debattörer har åsikter och funderingar kring det mesta. Det är bara sladderkäringar, gubbar och käringar som inte vågar möta och tilltala den de sladdrar om. Och självfallet är de inte intresserade av att kontrollera fakta. Då finns det kanske inte något att sladdra om.; Som journalist föraktar jag sladder, men är självfallet öppen för en fri debatt."

Självklart har jag klippt och klistrat från ett annat ställe där jag inte har en aning om hur texten hamnade, kanske skannades den in av någon ambitiös, mindre nogräknad debattör... måste jag bry mig?

:o
/T

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tor 26 feb 2009, 17:59

Vi kanske skall inkludera en Copyright klausul i våra signaturer ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 26 feb 2009, 18:29

För mina texter blir det inte så dyrt..... max 30 000. :lol: :mrgreen: :lol:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 26 feb 2009, 18:37

S-B A-son skrev: Jag tycker att det är en helt befängd tanke att en sailguideskribent anser sig kunna kräva betalt för det som skrivs under pseudonym på ett öppet forum som detta!
mvh Sven-Barry
Jag tror inte att det varit några problem med just den saken, om man frågat först.

Nu väntar jag på att PK skall förstå sitt övertramp och rätta till det på något lämpligt sätt. Ifall man kan belöna frivilligt inskickade insändare (t ex Bitte med gummibåten) med en bokpremie borde man kunna löna det man hämtar olovandes på samma sätt.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 26 feb 2009, 18:54

Anders S skrev:Jag tror inte att det varit några problem med just den saken, om man frågat först.

Nu väntar jag på att PK skall förstå sitt övertramp och rätta till det på något lämpligt sätt. Ifall man kan belöna frivilligt inskickade insändare (t ex Bitte med gummibåten) med en bokpremie borde man kunna löna det man hämtar olovandes på samma sätt.
Bokpremie skulle sitta perfekt för min del, fast risken är väl att om man svarar på PM vad mitt namn och adress är, så ska det väl skvallras ut på PK vad mitt nick står för, ring gärna och snacka med denna killen om de galenskaper han sagt som vi för övrigt redan lagt ut här i tidningen (utan att fråga)! :o :?: :!: :idea: :arrow:

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 26 feb 2009, 20:16

S-B A-son skrev: Jag tycker att det är en helt befängd tanke att en sailguideskribent anser sig kunna kräva betalt för det som skrivs under pseudonym på ett öppet forum som detta!

Har man ambitionen att få betalt tycker jag att man skall ta steget fullt ut och börja skriva i en eller flera av de svenska båttidningarna. Det kan säkert inte vara så svårt att få in en fot hos en sådan.
Det där är riktigt svammel anser jag. Bemöta ett övertramp med "ursäkter" som inte är relevanta. Jag tror inte det handlar om att få betalt. Men det handlar om vett och etikett bla och att PK till skillnad från forumet är vinstdrivande. Det gör det riktigt ofint att bygga flera sidor artikel helt och hållet på stulna rader. Fallet är solklart, ett övertramp som heter duga. Jag är faktiskt förvånad att man gjort som man gjort, eller rättare sagt att nya redaktören släppt igenom en frilansares tabbar på det viset.

Texterna är relevanta, många som inte besöker detta forum har nu fått upp ögonen för det, och det är positivt med utbyte tidning/forum. Men sättet att göra det på var klantigt. Det enda rätta hade varit att först kontakta berörda skribenter - mycket enkelt, eller nöja sig med ett kort referat och en länk till forumet, ännu enklare.

Skulle det vara någon skillnad om PK byggde sina artiklar på kopierade texter från ex. Praktiskt Båtägandes forum. Vad tycker ni?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 26 feb 2009, 23:44

Nog hade det varit klädsamt om PK chefsredaktör, tillika ansvarig utgivare, hade kontaktat de som skrivit inläggen innan publicering i tidningen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 27 feb 2009, 07:34

Upplysningsvis och för ordningens skull - jag har varit i kontakt med Jonas Ekblad och diskuterat saken (jag var citerad mest av de som valts ut). Ett trevligt samtal på alla sätt med en enkel diskussion om "gör man så här, egentligen" och ""varför inte rätta till misstaget på lämpligt sätt - en symbolhandling bör räcka, båtfolk emellan". Vi får se om det resulterar. Jag kan också referera från samtalet att det verkar ha varit Carina Lernhagen-Matz som sade OK till att kopiera in Sailguideuppslaget och att frågan varit uppe på redaktionssammanträde.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » fre 27 feb 2009, 09:06

Anders S skrev:Upplysningsvis och för ordningens skull - jag har varit i kontakt med Jonas Ekblad och diskuterat saken ...
Alldeles utmärkt naturligtvis. Känner man sig förfördelad bör man ju försöka göra något åt det hele.

Frågade du explicit Jonas om någon från redaktionen varit i kontakt med Anders L för att "fråga om lov"? Jag tycker inte att det hittills framgått klart annat än att Anders L inte kontaktat just dig i frågan?

Jag tycker som sagt att det borde räcka med forumägarens tillstånd. Men rent juridiskt finns det säkert en ganska stor gråzon. Är en icke identifierbar signatur på nätet en i juridisk mening person? Jag tycker kanske att det vore på sin plats att Anders L skriver lite grann om sin syn på saken.

Sen är det en annan sak, som jag också skrivit tidigare, att PX kanske skulle ha hittat en annan väg att fortsätta sin diskussion om väjningsregler. Man skulle kunna misstänka att någon kläckte den lysande idén att fylla ett uppslag genom att kopiera in text från ett fora. ( Tidspress, tidspress - f-n det fattas två sidor och vi kan inte öka fonten ännu mer!!! ) Men å andra sidan kan man se det som ett friskhetstecken, kanske tom ett paradigmskifte, en ny öppenhet, att i en artikel referera tilll ett seriöst segelbåtsforum!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » fre 27 feb 2009, 09:15

S-B A-son skrev:Är en icke identifierbar signatur på nätet en i juridisk mening person?
Oj, det här blev djupt. Finns jag? Finns ni? Eller existerar ni bara på nätet? Och om Sailguide kraschar och all data försvinner - har det någonsin existerat? :o
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » fre 27 feb 2009, 18:06

S-B A-son skrev:
Anders S skrev:Upplysningsvis och för ordningens skull - jag har varit i kontakt med Jonas Ekblad och diskuterat saken ...
Alldeles utmärkt naturligtvis. Känner man sig förfördelad bör man ju försöka göra något åt det hele.

Frågade du explicit Jonas om någon från redaktionen varit i kontakt med Anders L för att "fråga om lov"? Jag tycker inte att det hittills framgått klart annat än att Anders L inte kontaktat just dig i frågan?

Jag tycker som sagt att det borde räcka med forumägarens tillstånd. Men rent juridiskt finns det säkert en ganska stor gråzon. Är en icke identifierbar signatur på nätet en i juridisk mening person? Jag tycker kanske att det vore på sin plats att Anders L skriver lite grann om sin syn på saken.

Sen är det en annan sak, som jag också skrivit tidigare, att PX kanske skulle ha hittat en annan väg att fortsätta sin diskussion om väjningsregler. Man skulle kunna misstänka att någon kläckte den lysande idén att fylla ett uppslag genom att kopiera in text från ett fora. ( Tidspress, tidspress - f-n det fattas två sidor och vi kan inte öka fonten ännu mer!!! ) Men å andra sidan kan man se det som ett friskhetstecken, kanske tom ett paradigmskifte, en ny öppenhet, att i en artikel referera tilll ett seriöst segelbåtsforum!

mvh Sven-Barry
Hursomhelst så har ingen rätt att mera än citera med källhänvisning det som någon annan skrivit, ingen skillnad om det är i en annan tidning, ett internetforum eller på en blogg. Tvivlar på att t.ex. Peter "Blur" Gustafsson skulle bli helt nöjd om t.ex. hans tips inför Gotland Runt publicerades i sin helhet som en artikel i Segling.

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 27 feb 2009, 20:29

Hej,
Jag har varit på resande fot hela veckan och har inte läst denna tråd förrän nu. Sprang därför till den oöppnade posthögen och rotade fram mitt inplastade exemplar av PK.
Jag kan härmed nu bekräfta att jag inte hade någon aning om artikeln i PK eftersom jag inte blivit kontaktad av dem.
Om jag hade fått frågan, hade jag med största sannolikhet frågat er som gjort inläggen (jag har mailadress till er alla) oavsett om det hade krävts eller ej, eftersom jag tycker det hade varit god ton.
Gällande vad som är lagligt eller ej så har jag ingen snabb åsikt i frågan. Jag konstaterar dock att citering som sträcker sig över två sidor onekligen känns lååååångt.
Det är också så att upphovsrätten är avsevärt striktare än vad genomsnittssvensken tror, detta gäller även texter, faktasamlingar mm på internet.

Jag kan meddela att vissa andra tidningar mailat mig från tid till annan och frågat om de fått låna foto som finns under båtfakta. Jag har då naturligtvis alltid hänvisat dem till fotografen.

Oavsett vilket tycker jag nog att det hade varit god ton av PK att informera mig innan om deras planer (så jag hade kunnat vidareinformera er). Undrar om de kommer kontakta mig nu i efterhand?

Kanske kommer denna tråd i nästa nummer.......?

Eder

Anders L

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » fre 27 feb 2009, 20:38

Anders skrev:...
Oavsett vilket tycker jag nog att det hade varit god ton av PK att informera mig innan om deras planer (så jag hade kunnat vidareinformera er). Undrar om de kommer kontakta mig nu i efterhand?

Kanske kommer denna tråd i nästa nummer.......?

Eder

Anders L
Nu ska vi vara snälla... :o

Dom kommer naturligtvis (precis som i Hydrographicabråket) att förneka all kännedom och inblandning.

:o
/T

Skriv svar