Sailguide, väjningsregler och På Kryss

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
barry
Diamantmedlem

Sailguide, väjningsregler och På Kryss

Inlägg av barry » mån 23 feb 2009, 18:56

Som en liten teaser för er som inte lagt vantarna på ert exemplar av senaste På Kryss än så väntar bidrag av inga mindre än Håkan, T, Anders S, Mr Q, Tommy och Calle C :)

Ganska trevligt nummer för övrigt.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Re: Sailguide, väjningsregler och På Kryss

Inlägg av S-B A-son » mån 23 feb 2009, 19:22

barry skrev:Som en liten teaser för er som inte lagt vantarna på ert exemplar av senaste På Kryss än så väntar bidrag av inga mindre än Håkan, T, Anders S, Mr Q, Tommy och Calle C :)
Herregud, blir det någon text över till andra skribenter? Det är ju inga fåordiga gossar det handlar om, förutom kanske T och Calle C?

mvh Sven-Barry :D

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » mån 23 feb 2009, 19:41

S-B A-son skrev:
barry skrev:Som en liten teaser för er som inte lagt vantarna på ert exemplar av senaste På Kryss än så väntar bidrag av inga mindre än Håkan, T, Anders S, Mr Q, Tommy och Calle C :)
Herregud, blir det någon text över till andra skribenter? Det är ju inga fåordiga gossar det handlar om, förutom kanske T och Calle C?

mvh Sven-Barry :D

Näe, det påstod jag väl inte heller :D
barry skrev:Ganska trevligt nummer för övrigt.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 24 feb 2009, 08:15

Det var verkligen ett mycket bra nummer! Till och med tidningens värsta belackare, måste väl erkänna att detta nummer var en höjdare med flera utförliga och läsvärda artiklar?
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tis 24 feb 2009, 09:35

Just den artikeln ni nämner där PX saxar från Sailguide är intressant. Var tog upphovsrätten vägen denna gång? Eller skiter man i det när traditionella medier snor från nätet (bara värt att sätta dit när det går åt andra hållet...). Är Anders L tillfrågad? Hittade ingen skrivelse i PX "återgivet med tillåtelse från...". Och kan verkligen Anders L ge bort det som skrivs på forumet i så fall til olika tidningar?
Är det så att jag (och alla andra) kan bli ordagrant citerade i tidningar utan att jag gett mitt medgivande där också mitt alias framgår? Oavsett om man har ett obegripligt alias eller ej är det en relevant fråga tycker jag. Många kanske tycker att "det jag skriver på Sailguide, gör jag för Sailguide och medlemmarna där. Inte för PX läsare."

Vad tycker ni?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 24 feb 2009, 09:44

Nja, sailguide är ju ett öppet forum utan krav på inloggning för att kunna läsa. Då skulle jag tro att innehållet är att anse som offentligt. Om man som På Kryss har gjort, har angivit källan, är det nog att betrakta som vilket citat som helst från angiven källa. Jag ser det inte som intrång i upphovsrätten. Men jag är ju ingen jurist...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 24 feb 2009, 10:13

Immaterialrätt är svårt, speciellt från perspektivet anonymt forum. Spårbarheten till den ursprungliga källan saknas ju helt. Däremot kan man kanske jämföra med att "låna" från en författare som skriver under pseudonym - det får man bara göra under vissa förhållanden. Rätten att citera finns, den beskrivs ibland utrikiskt som "fair use" men ifall man kopierar hela inlägg kan en sträng tolkning vara att man har kopierat ett verk i sin helhet - det får man förstås inte göra utan vidare. Frågan blir då om Sailguide i sin helhet är "verket" och inläggen är citerbara fragment - det kan också tänkas. Såvitt jag vet har detta inte prövats.

Implicita avtal (typ som Facebook - "Genom att skriva här accepterar du att allt du skriver är Sailguides egendom") brukar inte hålla så alldeles bra om de prövas i rätten - man (Anders L) måste i så fall noga se till att alla förstår detta till fullo, annars kanske det inte gills. Offentligt eller "public domain" spelar ingen roll annat än att man givetvis inte bryter mot någon förtrolighets- eller sekretessöverenskommelse genom att hämta härifrån. Upphovsrätten försätts inte ur spel för det.
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 24 feb 2009, 10:33

Nu har jag inte sett senaste PK ännu. Men att citera står var och en fritt, ganska mycket kan man citera. Men det måste alltid framgå att det är ett citat och av vem. Och man kan inte klippa stora delar av en text rakt av och publicera utan godkännande. Inte ens om man anger källa. Det är intrång i upphovsrätten och åtalbart.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tis 24 feb 2009, 10:41

Jag har som sagt var inte fått tidningen än, men några allmäna reflektion kan man göra.

Erling Matz hade aldrig speciellt mycket till övers för olika internet-fora. Jag kan inte se att det någonsin under hans tid plockats in något från nätet. Jag kan iofs ha fel, men jag tror inte det. Hans uppfattning delas (delades?) av många funktionärer inom SXK. Kanske är det ett paradigmskifte vi bevittnar?

Beträffande upphovsrätt så tycker jag knappast att man kan hävda denna på ett diskussionforum som detta. De allra flesta skriver under mer eller mindre fantasifulla / spårbara pseudonymer. Det vore orimligt att kräva av Anders L att han säkerställde identiteten på alla som registrerat sig. Jag tycker att de som blir citerade möjligtvis (jag har som sagt inte läst än) kan känna sig stolta, men så mycket mer än stolthet kan man nog inte kräva.

Vill man hävda upphovsrätt bör man se sig om efter andra medier än sailguide att publicera sig i.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 24 feb 2009, 10:53

S-B A-son skrev:
Beträffande upphovsrätt så tycker jag knappast att man kan hävda denna på ett diskussionforum som detta....
... Vill man hävda upphovsrätt bör man se sig om efter andra medier än sailguide att publicera sig i....

mvh Sven-Barry
Problemet är naturligtvis principiellt i första hand, och det är en intressant vinkling om upphovsrätt och tillåtelse att kopiera bara skall gå åt ena hållet. (Jmfr Pirate Bay-rättegången, främjande av brott ). Att en författare, aldrig så anonym, har upphovsrätten till sitt verk är det nog ingen tvekan om, men det går naturligtvis inte att göra så mycket åt saken om man "publicerar sig" på just Sailguide.Jag kan i alla fall göra en gissning vad PK skulle tycka om man kopierade en artikel ur deras tidning och publicerade den vidare, kanske som utfyllnad i den egna kubbens tidning? Hujeda mig...

Men (om nu något jag skrivit är med) - frågan kan faktiskt också vara om det är Anders S (tokpostaren) eller Anders L (Sailguide-ägaren) som "drabbats".
Anders S

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 24 feb 2009, 11:00

Man får väl ta hänsyn till om citeringen (heter det så...?) är till men för den som citerats. Ekonomiskt eller på annat sätt. Det kan jag väl inte se att det kan vara frågan om i detta fall. Anders L får ju uppmärksamhet till sitt forum - det är väl bra? De citerade skribenterna har ju valts ut för att PK anser att deras inlägg tillfört debatten något konstruktivt. Det torde väl bara kunna ses som positivt.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 24 feb 2009, 11:04

Segelbo skrev:Det var verkligen ett mycket bra nummer! Till och med tidningens värsta belackare, måste väl erkänna att detta nummer var en höjdare med flera utförliga och läsvärda artiklar?
Jag läste det du skrev här, och så funderade jag litet. Man kan faktiskt läsa det som att när PK innehåller flera läsvärda artiklar så sticker det ut? Menade du det så ?

Mitt dilemma med svenska segeltidningar är att PK har ett viss höjd på en del artiklar, men inte borrar särskilt djupt (Myt-artikeln nu senast - vilken outtnytjad potential !). Jämför man med en annan tidning, PBÅ, så borrar man ibland ohyggligt djupt, men då ofta från en låg höjd, typ "Test av 17 vattenfasta spackel vid inomhusrenovering" eller "Hur man borrar ett hål i glasfiber - 24 enkla tips". Tänk om man kunde få se det bästa från båda skolorna ?
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 24 feb 2009, 11:11

Segelbo skrev:Man får väl ta hänsyn till om citeringen (heter det så...?) är till men för den som citerats. Ekonomiskt eller på annat sätt. Det kan jag väl inte se att det kan vara frågan om i detta fall. Anders L får ju uppmärksamhet till sitt forum - det är väl bra? De citerade skribenterna har ju valts ut för att PK anser att deras inlägg tillfört debatten något konstruktivt. Det torde väl bara kunna ses som positivt.
O nej, det betyder inget om man skadas eller gynnas (varken eller). Rätt är rätt och mycket principiell i det här fallet. (Annars skulle man behöva visa att man verkligen skadats om man är piratkopierad programtillverkare, artist, författare etc - det skall inte behövas). Det finns visserligen specialregler för hur pressen kan förfoga över material om de inte kan eller hinner fråga, men då kostar det extra i efterhand, fråga bildbyråer och fotografer vars foton återanvänds flera gånger.

Det här kan bli en riktigt nördig fråga, och "hur det borde vara" behöver alls icke ha med saken att göra :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 24 feb 2009, 11:20

Ja, men det måste väl ändå finnas en skillnad om något man skriver i en bok, som man tar betalt för att andra skall köpa och läsa, ett dataprogram som man tar betalt för eller ett inlägg på ett öppet internetforum där man skriver för sitt höga nöjes skull utan någon som helst ersättning?

Känns som om det skulle spela roll, men jag har väl fel antagligen.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tis 24 feb 2009, 11:22

Jag är så nyfiken så jag håller på att dö. På Kryss kom inte till mig idag heller. Ni som har fått den kan ni inte berätta vad det är som har citerats härifrån? Vilken tråd/vilka trådar, gärna citera citaten. Jag tycker mig ana en gemensam nämnare. Ska bli intressant att se om mina aningar besannas.

Skriv svar