Det enkla seglarlivet, med en enda prioriterad bekvämlighet?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Det enkla seglarlivet, med en enda prioriterad bekvämlighet?

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 12 feb 2009, 21:05

Så här skrev Sotarn nyss:
Jag skulle vilja läsa mer om smarta tips istället för rena frågor samt om att, liksom jag, vara utan onödigheter som ståhöjd, el, värme, kyla och toalett i båten :D Slut citat

Det där har jag ofta tänkt på. Om jag har förmånen att bli äldre och skruttigare så jag måste skaffa nån mindre enklare båt, vad av de bekvämligheter jag har skulle jag då kunna avvara? Jo, både toa, ståhöjd och det mesta, allt utom värme. Med en liten Wallas kan man sova över ute vid nån klubbö där det finns dass tex. Nog skulle jag sova skönt i en kryphöjds Pettersonbåt bara jag slapp frysa på natten.
Vad skulle ni välja av allt bekvämloghetsjox ni har?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Det enkla seglarlivet, med en enda prioriterad bekvämlighet?

Inlägg av S-B A-son » tor 12 feb 2009, 21:40

Guitar Nilsson skrev:... vad av de bekvämligheter jag har skulle jag då kunna avvara? ... Vad skulle ni välja av allt bekvämloghetsjox ni har?
Jag skulle avvara allt utom toalett, spis och kyl. I nämnd ordning.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Det enkla seglarlivet, med en enda prioriterad bekvämlighet?

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 12 feb 2009, 21:53

S-B A-son skrev:
Guitar Nilsson skrev:... vad av de bekvämligheter jag har skulle jag då kunna avvara? ... Vad skulle ni välja av allt bekvämloghetsjox ni har?
Jag skulle avvara allt utom toalett, spis och kyl. I nämnd ordning.

mvh Sven-Barry
Fusk! Man får välja en bara!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Det enkla seglarlivet, med en enda prioriterad bekvämlighet?

Inlägg av S-B A-son » tor 12 feb 2009, 21:59

Guitar Nilsson skrev:Fusk! Man får välja en bara!
Om man dricker femtiotvå liter öl om dagen får man i sig alla B-vitaminer man behöver. Också B12. Det behövs ingen kyl och ingen spis för att dricka öl och man får ändå i sig vad man behöver!

Det blir alltså toaletten som måste vara kvar.

mvh Sven-Barry

PS. Det går lika bra med 8 kg potatis, men då behövs spisen förstås ... DS.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Det enkla seglarlivet, med en enda prioriterad bekvämlighet?

Inlägg av SWE54 » tor 12 feb 2009, 22:06

Jag har ju inget att avvara...

snarare lite tvärtom

kanske skulle kunna tänka mig en kemtoa så man kan ligga ute på en "öde" ö över en natt eller två.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Det enkla seglarlivet, med en enda prioriterad bekvämlighet?

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 12 feb 2009, 22:07

S-B A-son skrev:
Guitar Nilsson skrev:Fusk! Man får välja en bara!
Om man dricker femtiotvå liter öl om dagen får man i sig alla B-vitaminer man behöver. Också B12. Det behövs ingen kyl och ingen spis för att dricka öl och man får ändå i sig vad man behöver!

Det blir alltså toaletten som måste vara kvar.

mvh Sven-Barry

PS. Det går lika bra med 8 kg potatis, men då behövs spisen förstås ... DS.
Det är ingen B12 i öl har doktorn sagt åt mig. Pissa kan man väl i en hink?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Det enkla seglarlivet, med en enda prioriterad bekvämlighet?

Inlägg av SWE54 » tor 12 feb 2009, 22:12

Guitar Nilsson skrev: ...
Pissa kan man väl i en hink?
Inga problem det.... för min del ska man väl tillägga, tjejer brukar däremot inte vara så förtjusta i hinkar.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Det enkla seglarlivet, med en enda prioriterad bekvämlighet?

Inlägg av S-B A-son » tor 12 feb 2009, 22:16

Guitar Nilsson skrev:Det är ingen B12 i öl har doktorn sagt åt mig. Pissa kan man väl i en hink?
Efter så där en tjugo - trettio stycken pilsner brukar de säga åt en att tömma hinken. Ett i sanning kolossalt besvär som man slipper med en riktigt konstruerad och mycket stadig spoltoa!

Och förresten, vad vet en doktor om öl???

mvh Sven-Barry

Dirken
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 19:59

Re: Det enkla seglarlivet, med en enda prioriterad bekvämlighet?

Inlägg av Dirken » tor 12 feb 2009, 23:32

Lustigt ämne! Alla vill ha så många knappar som möjligt att trycka på. Känner mig rätt ensam om att tycka det är bekvämt utan bekvämlighet. Enda lyxen i min skuta är ett litet gasolkök. Sen vi fick barn så saknar jag dock möjligheten till att flytta in en toa i båten eftersom dottern hatar hinken. Det är tillräckligt med pyssel utan en massa prylar. D.

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Det enkla seglarlivet, med en enda prioriterad bekvämlighet?

Inlägg av matsa » tor 12 feb 2009, 23:56

håller med!
jag vill inte ha nåt extra alls. jag hatar allt skit som bara krånglar hela tiden och trasslar till båtlivet.
jag är nöjd med en matt och repig båt, bara den är kul att segla, och är den ruffad SKA den vara tät! bra segel och bra snören så allt funkar. en kompass och sjökort och möjligtvis en gps. fast högst på önskelistan står ju självklart bra vind!!!

vill INTE ha: en massa elektronik, inget batteri, inte ståhöjd inne, ingen stor båt, inte stort pentry, inte toa, inte värmare, inte logg och ekolod osv....

när jag letar båt blir jag glad om jag hittar en oskruvad orginalbåt men med schyssta segel och helst helt strippad på allt vad finesser heter...

men det hittar man ju aldrig.... jo förresten, jag kanske har en på gång ??? :lol:

men som en enda prioriterad bekvämlighet kanske jag väljer en liten tät ruff UTAN läckor uppifrån :D

LESS IS MORE

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Det enkla seglarlivet, med en enda prioriterad bekvämlighet?

Inlägg av morg » fre 13 feb 2009, 06:05

Jag tar en kopia på matsa fast med nedtonad extremism och mer tvingad foglighet med situationen än aktivt val. Bra vind är inte heller tropisk orkan utan snarare badvädret ;)

Har lärt mig uppskatta täta ruffar, mest för att jag aldrig haft någon. En logg har jag och gillar men är ju mest en kul grej. Bilkylen är bra till köttet och mjölken som går åt med småbarn men knappast ett måste. Kemtoan vill barnen ha och jag får tömma. Den kan jag vara utan det finns trots allt toapapper runt bajsspaden det räcker för mig!

Jag skulle dock ljuga om jag sade att jag inte skulle vilja kunna stå och ta på mig de fuktiga jeansen, pissa inomhus utan att behöva se slabbandet med porta pottin på näthinnan, stå och laga mat, slippa placera hinkar under houdinin etc. På våren när något så litet som en ballad tar en evighet att rusta och man själv är klar på en helg trots högre krav än matsa älskar jag RJn!

Båtlivets essentialiteter; tät ruff, värme, pinkeria, ståhöjd... Den dag jag blir gammal och orörlig med stela knän skulle nog ståhöjden komma först för det är inte kul med en hinderbana bland bottenstockar och smal durk i en liten fjuttbåt!

Nu börjar man känna livet i sig... känner ni våren. Det är kallt men ljuset - jag ser ljuset i nangilima!

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Det enkla seglarlivet, med en enda prioriterad bekvämlighet?

Inlägg av matsa » fre 13 feb 2009, 06:55

fan dä låter som du börjar bli så gammal och stel så dä snart är dags att köpa en Avanti eller en MY. då får du ståhöjd i större delen av båten :lol:

men du får huka dej under bommen :D

ljuset är fint.......

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Det enkla seglarlivet, med en enda prioriterad bekvämlighet?

Inlägg av Anders S » fre 13 feb 2009, 07:18

Fräck debatt, men handlar den egentligen inte om hur liten båt man kan kan klara sig med, när man har sitt på det torra (bokstavligen)?
En annan vändning kan ju vara den här frågan:

Om nu omständigheter eller möjligheter gör att man skall bo och leva i båten HELA TIDEN, hur enkelt vill man ha det i så fall?
Anders S

sailormoon
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 12 dec 2006, 08:30

Re: Det enkla seglarlivet, med en enda prioriterad bekvämlighet?

Inlägg av sailormoon » fre 13 feb 2009, 08:39

Seglar utan ståhöjd, toalett eller värmare.
Viktigt är bra sitthöjd i ruffen samt ett enkelt bomkapell (kombinerad sittbrunnkapell) så man stå och laga mat med öppen rufflucka.
I en liten ruff räcker det med en stormlykta och en bra sovsäck. Viktigare är att inte få kondens vid skylight/ventiler och ha viss cirkulation.
Sedan blir det en del värme då man lagar mat.

Såg en gång 2 rejäla killar som långseglade en Triss SX2 (flushdäckad jolle, får en CB66 att se ut som ett cruiser). Så viss går det. Kolla de som seglar C-kanot, enklare än så går det nog inte att få det men kul verkar de ha.

Om man har tänkt bo i båten så är det bara kolla på Yrvings båtar fast det är en helt annan fråga....

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Det enkla seglarlivet, med en enda prioriterad bekvämlighet?

Inlägg av T » fre 13 feb 2009, 08:47

Jag gjorde ett byte en gång.. från en relativt modern 42-fotare med alla tänkbara bekvämligheter (och några till) till en 27-fotare med total avsaknad av allt som kan rymmas inom begreppet bekvämlighet.. Ingen ståhöjd, korta smala kojer, ingen toalett, ingen spis, ingen diskho, ingen kyl, ingen värme, ingen fast vattentank, egentligen ingenting av nånting men den seglade fantastiskt. Dessutom var den byggd i trä och drygt 60 år gammal...
Det jag saknade mest, var riktiga kojer, spis, diskho, kyl, värme, vattentank.. egentligen saknade jag det mesta utom ståhöjd.
Så jag köpte en båt till, som hade, eller i alla fall kunde utrustas, med allt det där jag saknade och när jag fått den som jag ville ha den, visade det sig ganska snart att jag saknade ståhöjden också...
Så jag sålde båda båtarna och köpte den båt jag har nu. Den har allt av bekvämlighet och kanske lite till men den är ändå inte helt perfekt...
Jag har nog tänkt ibland att det skulle vara trevligt med en liten okomplicerad båt utan en massa saker som kan krångla och gå sönder... men så kommer jag till sans och inser att jag gärna tar en del krångel och fix i utbyte mot en anständig bekvämlighet.
Skulle jag byta båt igen så kanske den skulle bli mindre än den jag har idag men aldrig mindre bekväm.

:o
/T

Skriv svar