SweLYS blir SRS

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: SweLYS blir SRS

Inlägg av Anders S » lör 28 feb 2009, 08:14

Jag tycker också att det låter som om man graderar upp LYS till "riktig kappseglingsregel" för att hantera de verkligt intresserade toppkappseglarna i första hand. Man kan gärna fråga sig om syftet är (eller bör vara) att få ut vanliga (ofta förekommande och standardbetonade) båtar på en och annan kappsegling eller om syftet är att skapa en paraplyregel för att olika tävlingsklasser skall kunna tävla med varann. Jag tror som några här och i synnerhet T, att SRS kommer att bli en "för stor" grej för de som kan tänka sig att vara med för att leka bara litet.

Ett sätt att värdera förändringen är kanske att fråga sig: tror man att det blir fler eller färre seglare på klubbarnas poängseglingar med den här åtgärden. Om svaret blir "visserligen inte, men seglingarna för de som kommer blir mycket rättvisare" kanske man har missat poängen med LYS?
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: SweLYS blir SRS

Inlägg av SWE54 » lör 28 feb 2009, 09:42

Jag störde mig först en del på att avdragen för segelsättning försvann men nu när jag har funderat lite så tycker jag nog att SRS är ett enkelt och tydligt och mer korrekt system. Inga massa konstiga avdrag hit och dit, utan man har en båt att segla med helt enkelt.
Jag tror att det är förändringen som folk tycker är jobbig, man måste läsa och förstå igen. LYS var ju faktiskt ganska krångligt med alla "om" och "men" som fanns i jämförelse. Det är ju inte heller en fråga om att begränsa utan att sätta rätt mättal på varje enskild båt. Det blir ju upp till var och en hur begränsad man vill vara.
Det jag själv måste göra nu är att bestämma mig för om jag ska ha GI eller GIII i mätbrevet... lutar åt att jag kommer att ändra till GIII, alltså min maxfock. Finns ingen anledning att släpa på en GI för min del.
När väl alla läst igenom och förstått SRS så tror jag att alla kommer att tycka att det är ett enklare system.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Dirken
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 19:59

Re: SweLYS blir SRS

Inlägg av Dirken » lör 28 feb 2009, 13:40

Hade varit trevligt om man fått läsa hur tankarna gått om hur och på vilket sätt samt vilka man vill gynna. I huvudsak är reglerna bra men jag är orolig för att tillgängligheten försämras.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: SweLYS blir SRS

Inlägg av Anders S » lör 28 feb 2009, 13:46

SWE54 skrev:Det jag själv måste göra nu är att bestämma mig för om jag ska ha GI eller GIII i mätbrevet...
Sammanfattar inte det ganska bra vad det kommer att handla om? Mätbrev, segelval, optimera vilken segeluppsättning som skall gälla under säsongen, osv.

Det här är säkert en förbättring för en hel del av de seriösa kappseglarna, som inte seglar typklasser. För seglare som jag, som bara vill vara med på klubbens poängseglingar och funderade på en eller två Two-handed med sonen - då blir det ganska mycket mer pyssel med väldigt litet utbyte. Det är ju lätt att önska sig, men man kunde ju ha båda - LYS för opreparerade familjelådor och ren lek, SRS för de som vill ha litet mer strikta förutsättningar.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: SweLYS blir SRS

Inlägg av SWE54 » lör 28 feb 2009, 14:20

Anders S skrev:
SWE54 skrev:Det jag själv måste göra nu är att bestämma mig för om jag ska ha GI eller GIII i mätbrevet...
Sammanfattar inte det ganska bra vad det kommer att handla om? Mätbrev, segelval, optimera vilken segeluppsättning som skall gälla under säsongen, osv.

Det här är säkert en förbättring för en hel del av de seriösa kappseglarna, som inte seglar typklasser. För seglare som jag, som bara vill vara med på klubbens poängseglingar och funderade på en eller två Two-handed med sonen - då blir det ganska mycket mer pyssel med väldigt litet utbyte. Det är ju lätt att önska sig, men man kunde ju ha båda - LYS för opreparerade familjelådor och ren lek, SRS för de som vill ha litet mer strikta förutsättningar.
För min del beror det på en rad orsaker...
- Jag seglar aldrig genua, har alltså ingen större nytta av den även om den skulle hissas, kan inte tillräckligt bra med den helt enkelt.
- Båten går utmärkt i lättvind med en maxfock, har egentligen inget behov av min GI
- Jag kommer eventuellt att kappsegla, vet alltså inte...
- Jag vill i så fall kunna köra shorthand och solo, lite oklart hur det kommer att bli med ev. SRS kompensationer just nu.

Men detta under förutsättningen att jag får sänkt SRS-tal med GIII, annars kan jag ju lika gärna ha GI anmäld.
Men som sagt, det är ju mitt val att göra utifrån mina förutsättningar.
Hade jag haft en komplett besättning och en klar kappseglings kalender så hade det ju inte varit en tvekan, fullt ställ i mätbrevet såklart.

Det går ju för varje enskild klubb någorlunda fritt att själva göra tillägg till SRS beträffande kvällsseglingar mm vad jag har förstått.

ur diskussionen på BLUR
"...
Vad som gäller i era kvällsseglingar styrs av inbjudan och seglingsföreskrifter. Ni kan skriva dom så att det passar era syften. Dessutom är det väl så att de flesta kvällseglingar ute i vikarna inte är sanktionerade seglingar och då kan man ju göra som man vill….."

http://www.blur.se/2009/01/30/lys-blir- ... pitsystem/
http://www.svensksegling.se/t3.asp?p=82 ... &a=1159851
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: SweLYS blir SRS

Inlägg av Anders S » lör 28 feb 2009, 14:32

Möjligen blir det här med "SRS-brev för alla" ett litet hinder för några, det är mest det. Som det är nu, när det bara är att hänga med och så ändrar man efter fasta regler är ju så oslagbart enkelt. Min båt (finns bara en i Sverige, tror jag) kräver ändå ett mätbrev redan nu och möjligen kunde jag haft nytta av att välja från/till på spinnakern, annars är det inget att välja på, alls. Så gnället är egentligen bara om rönnbär.
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: SweLYS blir SRS

Inlägg av HansH » lör 28 feb 2009, 20:17

SWE54 skrev:
Anders S skrev:
SWE54 skrev:Det jag själv måste göra nu är att bestämma mig för om jag ska ha GI eller GIII i mätbrevet...

Du skriver att du vill segla shorthanded - du bor ju i Göteborgsregionen. Har du anmält dig till Bohusracet....?
En perfekt blandning av personlig utmaning, kappsegling och naturupplevelse.
Om du seglar med G1 eller G3 är inte avgörande utan det är nog mer upp till vägval, och att undvika misstag.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: SweLYS blir SRS

Inlägg av SWE54 » lör 28 feb 2009, 22:04

Hans skrev:
Du skriver att du vill segla shorthanded - du bor ju i Göteborgsregionen. Har du anmält dig till Bohusracet....?
En perfekt blandning av personlig utmaning, kappsegling och naturupplevelse.

Nej men om jag skulle komma till skott någon gång så blir det absolut inte med 5 rutinerade ombord, vilket anses vara full besättning. Kanske 2-3 st noviser.
Eftersom jag redan har lite väl mycket personlig utmaning för tillfället så är det nog mer ett önsketänkande, men vem vet.
Den gamla "kappseglaren" vill ju såklart. Och visst skulle jag kunna tänka mig offshore shorthand men det kräver en helt annan båt till att börja med.
Hans skrev: Om du seglar med G1 eller G3 är inte avgörande utan det är nog mer upp till vägval, och att undvika misstag.
Och just därför blir det högst troligt en GIII i mätbrevet i år. Det finns ingen anledning att böka med en bamsegenua som troligen bara försämrar prestanda.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: SweLYS blir SRS

Inlägg av MiniMe » sön 01 mar 2009, 01:08

Det med shorthanded är sådan sak. en del tror att stora båtar har större nackdel än mindre båtar när de seglas med kort besättning. NORLYS gjorde att alla båtar under 1,50 fick en pinne ner när de seglas med endast 2 och de över 1,50 får -0,02. Detta skulle man kunna styra på annat sätt för det blir än mindre rättvist än när man inte gör något alls. Gör man en litte mer noggrann analys så slår det för de flesta båtar mindre än en pinne (läs SSF's svar till motion 8 inför seglardagen) några få drabbas hårdare än så. Jag tittade själv lite hur shorthanded slår och tittade i en del ORC I mätbreven som jag hittade på olika förbundssidor. Det jag kom fram till är att ORC I åtminstonde gör bedömningen att båtar som är något svårare att segla dvs något mer åt sportbåt-hålet drabbas hårdare när besättningen minskas. Storleken verkade nästan helt betydelselöst och gav kanske nån sekund/NM. Med tanken att det byggs en hel 60-foots-klass för solosegling så är det väl inte så underligt. Visst kan det blir jobbigt i en skärgårdsegling i slagen men på öppet hav ser det helt annorlunda ut. Ska det då blir en shorthand-SRS för inomskärs och öppet hav?

I en början var jag också tveksam till införandet av certifikat men som Dirken nämnde så finns det en del seglare som inte kollar vad de egentligen seglar med. Jag fick höra siffror att det var på vissa större tävlingar att ca. 30-40% åkte dit pga utrustningen på det ena eller andra sättet avvek. En del använder även sin "okunskap" för att skaffa sig en viss fördel. Skriver man under att båten uppfyller nämnt standard är det svårt att kuna förklara varför båten inte gör. Men det är upp till oss seglare att protestera när vi ser regelbrott. Tyvärr tittar vi alldeles för ofta sne på de som lämna in en protest fast det borde vara den som bryter mot regelerna. Jag ångra faktiskt att ag inte lade protest för t.ex. safir med laminatsegel (var visserligen ingen kolfiber men det såg ut att ha varit kevla)

Arrangörer har i många fall fyllt upp med arrangera kappseglingen. I många fall görs det inga kontroller varken om det finns mätbrev/LYS-tal eller om båten uppfyllerdet som fins i båtdatablad/mätbrev. Men mätbreven ska väl finnas tillgängliga snart så att seglarna har lättare att kolla upp och se om något är konstigt.

Det starkaste argument som gjorde att jag tänkte om i frågan cert var när jag tittade på andra nationer. konstigt nog är det där det fins de hårdaste kraven där folk kappseglar flitigast. NORLYS t.ex. har sedan ett antal år krav på mätbrev med ändå mycket flitigt kappseglandet. Jag ser dock två trösklar på väg till mätbrev. den första och i mina ögon största tröskeln är att behöver mäta upp båten och seglen. Den andra är sedan att man ska kanske betala nån hundring. Jag tror nog för de minst erfarna är den första tröskeln störst.

Anders, SRS-regler är respitregler för kappsegling men ändå för bredden. Hela systemet med all möjliga avdrag, formler osv. var rätt svåra för de minst erfarna. de som var mer erfarna utnyttjade systemet fullt ut. beräkningsformler är borta och nu får man titta in i båtdatabladet och se vad som gäller och får svar direkt (peke saknas fortfarnde men jag tror att det är endast ett tekniskt problem som kommer väl att lösas). Avdrag finns inte mer än spinnakeravdrag om arrnagören tillämpa det (det kan också begränsas till enstaka klasser), fockavdrag är väl sisådär och man får väljer nu vilken båt man egentligen vill ha. Det finns föresten en punkt som i många diskussioner knappt berörs. Ändringar påverka en båts prestanda på olka sätt. Jag vill påstår att en fast propeller bromsar mer en liten båt än en stor och segelproportioner kan vara olika so att det också kan slå olikt.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: SweLYS blir SRS

Inlägg av Anders S » sön 01 mar 2009, 08:48

MiniMe skrev:Anders, SRS-regler är respitregler för kappsegling men ändå för bredden. Hela systemet med all möjliga avdrag, formler osv. var rätt svåra för de minst erfarna. de som var mer erfarna utnyttjade systemet fullt ut. beräkningsformler är borta och nu får man titta in i båtdatabladet och se vad som gäller och får svar direkt (peke saknas fortfarnde men jag tror att det är endast ett tekniskt problem som kommer väl att lösas). Avdrag finns inte mer än spinnakeravdrag om arrnagören tillämpa det (det kan också begränsas till enstaka klasser), fockavdrag är väl sisådär och man får väljer nu vilken båt man egentligen vill ha. Det finns föresten en punkt som i många diskussioner knappt berörs. Ändringar påverka en båts prestanda på olka sätt. Jag vill påstår att en fast propeller bromsar mer en liten båt än en stor och segelproportioner kan vara olika so att det också kan slå olikt.
Jag har inga problem med den biten, på det sättet. För intresserade kappseglare som bryr sig är det en förbättring (mindre mygel, tydligare regel osv). LYS byggde på att båtar i praktiken var i serieskick och när det finns fem, sex varianter på samma båt med olika lystal (djup köl, grund köl, regattarigg, havsrigg) och sedan val av spinnaker, genua eller fock samt kanske tom fast eller foldingpropeller kan det ju bli helt förfelat och gåtfullt varför det ena gäller men inte det andra. Nu känns det som man går den gruppen till mötes och stagar upp processen. Det är naturligtvis alls icke fel, utan det känns bara som man släpper möjligheten till ett superenkelt insteg.

Egentligen tror jag att frågan borde vara "Hur får man ut den nya generationen båtägare på litet hälsosam poängkappsegling", men ju mer jag tänker på den frågan, ju mindre sannolikt blir svaret "genom att ha en enkel regel" - svaret blir något annat. Men vad svaret än är kommer det inte att bli lättare att locka ut just den kategorin om man kräver mätning och en investering i ett mätbrev som skall förnyas.

Den stora frågan för mig; skall jag orka mäta Heffaklumpen och be om ett SRS-handikapp?
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: SweLYS blir SRS

Inlägg av HansH » sön 01 mar 2009, 16:29

Anders S skrev: Den stora frågan för mig; skall jag orka mäta Heffaklumpen och be om ett SRS-handikapp?
Anders, om du omdisponerar en promille av den tiden du lägger här på forumet så räcker det mer än väl för att mäta in båten :wink:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: SweLYS blir SRS

Inlägg av Anders S » sön 01 mar 2009, 19:52

Hans skrev:
Anders S skrev: Den stora frågan för mig; skall jag orka mäta Heffaklumpen och be om ett SRS-handikapp?
Anders, om du omdisponerar en promille av den tiden du lägger här på forumet så räcker det mer än väl för att mäta in båten :wink:
Det kan tänkas. Men vad är roligast; att tjôta eller mäta?
Anders S

sailormoon
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 12 dec 2006, 08:30

Re: SweLYS blir SRS

Inlägg av sailormoon » mån 02 mar 2009, 12:55

Om man har en standardbåt behöver man bara intyga att båten är standard enl. båtdatabladet ingen skillnad egentligen mot tidigare.
Som tidigare om båten avviker från standard så är det bäst att skaffa mätbrev.

Skriv svar