Pris på gummibåt 240-270

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
hedgehog
Diamantmedlem

Re: Pris på gummibåt 240-270

Inlägg av hedgehog » tor 07 maj 2009, 22:17

magno skrev:Har ett ex. av Biltemas gummibåt inköpt 12/4-09. Kvaliteten på den är usel. Slangen till pumpen av första gången båten skulle pumpas upp. Ena årfästet loss innan jag använt båten 30 min. Pumpen utbytt. Båten på reparation. Fick inte pengarna tillbaka trots den usla kvalitén.

Det är möjligt att det finns en del prisvärda produkter i Biltemas sortiment, men de marinprodukter jag testat ( jolle, ryckdämpare, tågvirke) håller inte måttet. Att bli sittande i en gummibåt som plötsligt inte går att ro är inte lyckat....

Skall fortsättningsvis undvika "biltemakvalitet" så fort det gäller prylar vars funktion är väsentlig. Vill således avråda från deras jolle hur bra den än känns i affären.
Jag köpte Biltemas gummijolle i maj förra året och måste säga att jag inte alls känner igen det du beskriver. Vi är fullständigt nöjda! Den fungerade utmärkt under sommarens turer och jag tycker den känns mycket välgjord. Inte alls samma budgetstuk som många andra av BT's produkter. Jag jämför då med den 15 år gamla Zodiak vi hade innan men som jag tröttnat på att lappa. Jag menar inte att BT är bättre än Zodiak men i jämförelse tycker att BT står sig ok. Att Zodiaken pös luft berodde givetvis på hård och flitig användning. Tiden får utvisa hur bra BT-jollen är. Dessutom skönt med uppblåsbar köl och högtycksdurk.
Har köpt andra marinprylar på BT som också funkat bra; SMF batterier, vattenmätare (troligtvis identisk med Wema) fendrar m.m. I år vågade jag t.o.m. köpa kylvattenimpeller därifrån. Billigare än VP, javisst men jag lackade dessutom ur på VP i somras när motorn slutade kyla i början på augusti. När jag tog bort locket från vattenpumpen var stå av skovlarna lossbrutna och låg i pumphuset. Den impellern höll alltså inte ens än säsong. Varje vår när jag bytt impeller har minst ett av bladen varit av. Förmodligen svårt att göra en impeller som är sämre än så!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 07 maj 2009, 22:37

Det är ju (tyvärr) inte så märkligt om 9/10 är nöjda med BT-grejor och den tionde är helt ballistisk och vansinnig - alla kan ju ha rätt här, både den missnöjde och de nöjda. En av anledningarna att Zodiak kostar 250% eller så är ju inte bara några marginella finesser och ett fint märke utan att det sker en noggrann avsyning och de exemplar med brister städas undan eller görs vid. Vill man köpa BT-grejor får man räkna med att man gör den avsyningen själv. Det borde kanske inte vara så, men så är det, tyvärr. Man kan ju ändå spara en slant, om man tar sig tiden för detta.

Jag blev nästan litet förvånad att BT inte bara bytte till en ny - min erfarenhet att man byter utan snack.
Anders S

benq
Guldmedlem

Inlägg av benq » lör 09 maj 2009, 19:12

Takk for mange gode svar og andre interessante innspill. Fikk kjøpe en gummibåt på 2,7 m fra en kamerat som kjøpte ny båt og der fulgte det jolle med. Ha en fin båtsommer i Sverige.

Skriv svar