Lanternor på gummibåt???
-
- Silvermedlem
- Inlägg: 26
- Blev medlem: lör 01 mar 2008, 08:21
Lanternor på gummibåt???
Läste i senaste På Kryss om en gummibåt på 3.5m och med toppfart över 5 knop som fick böter på 1200:- av KBV.
De hade "bara" ett runtomlysande vitt ljus, och sidolanternor saknades. Det kan inte vara möjligt att det ska krävas sidolanternor på gummibåtar, det är ju praktiskt omöjligt!
Dessutom skulle varenda fiskare jag vet vara olaglig, då de har öppna båtar på 4-5m som går 10-15 knop och endast har ett runtomlysande vitt ljus.
I svenska sjötrafikföreskrifterna står " Rodd och segelbåtar under 7m och 7 knop som av praktiska skäl inte kan föra lanternor FÅR istället ha en elektrisk lampa eller tänd lykta med vitt ljus".
Grattis till oss alla, ska reglerna tolkas så här, bryter alla fiskargubbar och vi gummibåts ägare mot lagen och är således bestraffningsbara!
Läser samtidgt att " Grundregeln är att båtar över 7m längd måste föra sidolanternor, akterlanterna och för motorbåt även topplanterna." (Båtkörkortet sid 62.)
Vad Gäller? Böteslägger KBV på fel grunder? Om det är så, vilket jag tror, är inkompetensen hög på KBV,( vilket jag iof redan visste) och varför reagerade inte På Kryss?
Om det verkligen är ett krav att en gummibåt på 3.5m med maxfart över 7 knop är skyldig att föra sido, akter och topp lanternor, är min stilla undran; HUR DÅ?
runaway
De hade "bara" ett runtomlysande vitt ljus, och sidolanternor saknades. Det kan inte vara möjligt att det ska krävas sidolanternor på gummibåtar, det är ju praktiskt omöjligt!
Dessutom skulle varenda fiskare jag vet vara olaglig, då de har öppna båtar på 4-5m som går 10-15 knop och endast har ett runtomlysande vitt ljus.
I svenska sjötrafikföreskrifterna står " Rodd och segelbåtar under 7m och 7 knop som av praktiska skäl inte kan föra lanternor FÅR istället ha en elektrisk lampa eller tänd lykta med vitt ljus".
Grattis till oss alla, ska reglerna tolkas så här, bryter alla fiskargubbar och vi gummibåts ägare mot lagen och är således bestraffningsbara!
Läser samtidgt att " Grundregeln är att båtar över 7m längd måste föra sidolanternor, akterlanterna och för motorbåt även topplanterna." (Båtkörkortet sid 62.)
Vad Gäller? Böteslägger KBV på fel grunder? Om det är så, vilket jag tror, är inkompetensen hög på KBV,( vilket jag iof redan visste) och varför reagerade inte På Kryss?
Om det verkligen är ett krav att en gummibåt på 3.5m med maxfart över 7 knop är skyldig att föra sido, akter och topp lanternor, är min stilla undran; HUR DÅ?
runaway
Re: Lanternor på gummibåt???
Jag vet inte om jag fattar detta rätt nu..
Fick dom böter i en båt på 3,5 m som gjorde över 5 kn men under 7 kn..?
Annar är det väl ganska tydligt, 7 m eller 7 kn.
Fick dom böter i en båt på 3,5 m som gjorde över 5 kn men under 7 kn..?
Annar är det väl ganska tydligt, 7 m eller 7 kn.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Lanternor på gummibåt???
Regel 23 d 2)
2) Maskindrivet fartyg med längd under 7 meter och vars maximifart ej
överstiger 7 knop, får, i stället för under a. föreskrivna ljus, föra ett vitt,
runtlysande ljus och skall om praktiskt möjligt även föra sidoljus.
Kommentaren till regeln:
d. Motorbåt med längd under 12 meter får föra toppljuset och akterljuset i en sammansatt (runtlysande)
lanterna. Om båten är 7 meter eller längre så måste den dessutom föra sidolanternor
medan en båt under 7 meter skall föra sidoljus bara om det är praktiskt möjligt.
Motorbåt med längd under 7 meter, vars maximifart ej överstiger 7 knop, får föra endast en vit,
runtlysande lanterna. Om möjligt skall sidoljus föras. Sidoljus skall föras om båten kan göra
högre fart än 7 knop. Det räcker således inte att endast dra ner farten för att få föra bara det vita
ljuset....
Så det är glasklart.
/T
2) Maskindrivet fartyg med längd under 7 meter och vars maximifart ej
överstiger 7 knop, får, i stället för under a. föreskrivna ljus, föra ett vitt,
runtlysande ljus och skall om praktiskt möjligt även föra sidoljus.
Kommentaren till regeln:
d. Motorbåt med längd under 12 meter får föra toppljuset och akterljuset i en sammansatt (runtlysande)
lanterna. Om båten är 7 meter eller längre så måste den dessutom föra sidolanternor
medan en båt under 7 meter skall föra sidoljus bara om det är praktiskt möjligt.
Motorbåt med längd under 7 meter, vars maximifart ej överstiger 7 knop, får föra endast en vit,
runtlysande lanterna. Om möjligt skall sidoljus föras. Sidoljus skall föras om båten kan göra
högre fart än 7 knop. Det räcker således inte att endast dra ner farten för att få föra bara det vita
ljuset....
Så det är glasklart.
/T
Re: Lanternor på gummibåt???
Jag läste detsamma. Tidningen delade dessutom ut sitt hederspris till bästa insändare (8 glas) till just den insändaren som (kortfattat) gnällde över KBV och tyckte det va orättvist att bötesbeloppet var detsamma vare sig man visade fel eller inget ljus. Tack för det sk kaffet.RunawayPeter skrev:Läste i senaste På Kryss om en gummibåt på 3.5m och med toppfart över 5 knop som fick böter på 1200:- av KBV.
Totalt korrekt (som T visat) och det är bra att KBV jagar de som slarvar med lanternor. De som inte har ljus alls på natten får gärna kallas "vårdslöshet i sjötrafik" om jag får bestämma och det är nog också fullt möjligt.
Anders S
Re: Lanternor på gummibåt???
Japp, då blir det till att skaffa lanternor till gummibåten också. I sann Q'sk anda så blir det även DSC, flashstrobar, trippla flytvästar och en överlevnadsdräkt i gummibåten
//Tommy
//Tommy
Re: Lanternor på gummibåt???
Inte min anda, det är du som står för säkerhets-nojan på det här "kontoret", min bästa Tommy.Tommy skrev:Japp, då blir det till att skaffa lanternor till gummibåten också. I sann Q'sk anda så blir det även DSC, flashstrobar, trippla flytvästar och en överlevnadsdräkt i gummibåten
//Tommy
Re: Lanternor på gummibåt???
Min erfarenhet är att det är två kategorier lanternförare som syndar mest.
Den ena är den mindre motorbåten, gärna en sk walkaround, även dem med en liten hytt. Det är mycket vanligt att topplanternan är släckt. Och skälet är, tror jag mig veta, dess oftast idiotiska placering som gör att föraren bländas.
Den andra kategorien är segelbåten som går för motor. Där har man antingen inte brytt sig om att tända topplanternan, eller också fungerar den helt enkelt inte. Det är ju jobbigt att kolla, och är det något som är trasigt också svårt att byta så långt upp i masten som den sitter ...
När det gäller den första kategorien, motorbåten, kan den insiktsfulle möjligtvis förstå att det inte är en hummerfiskande hydrofoilseglare man möter, men i vilket fall som helst måste man agera som om det var en seglare ... om man hinner! Väjningsregler, släng dig i väggen!
Den andra kategorien är värre, där är det inte så lätt att förstå om det är en motorbåt eller segelbåt. Väjningsregler släng ozw...
Ett trevligt minne vad gäller gummibåt och lanternföring. Platsen nästan längst in på Utkäften, mitt emot sandstranden, där det går att komma iland om man är någorlunda grundgående. Hustru och jag satt sent en kväll, ja det var nog natt egentligen, i sittbrunn och njöt sommarnattens njutningsfulla stillhet. Plötsligt såg vi ett svagt ljus komma glidande. När ljuset kom närmare såg vi ett par i en gummibåt glida förbi vår akter med varsitt vinglas i hand och Deutz-lampan tänd. Vi höjde våra glas tillsammans i tyst samförstånd, vi njutningsfulla!
Fin lanternföring, de rodde ju!
mvh Sven-Barry
PS. Jag tycker att det var idiotiskt att ge 8 glas till gummibåtsinsändaren! DS.
Den ena är den mindre motorbåten, gärna en sk walkaround, även dem med en liten hytt. Det är mycket vanligt att topplanternan är släckt. Och skälet är, tror jag mig veta, dess oftast idiotiska placering som gör att föraren bländas.
Den andra kategorien är segelbåten som går för motor. Där har man antingen inte brytt sig om att tända topplanternan, eller också fungerar den helt enkelt inte. Det är ju jobbigt att kolla, och är det något som är trasigt också svårt att byta så långt upp i masten som den sitter ...
När det gäller den första kategorien, motorbåten, kan den insiktsfulle möjligtvis förstå att det inte är en hummerfiskande hydrofoilseglare man möter, men i vilket fall som helst måste man agera som om det var en seglare ... om man hinner! Väjningsregler, släng dig i väggen!
Den andra kategorien är värre, där är det inte så lätt att förstå om det är en motorbåt eller segelbåt. Väjningsregler släng ozw...
Ett trevligt minne vad gäller gummibåt och lanternföring. Platsen nästan längst in på Utkäften, mitt emot sandstranden, där det går att komma iland om man är någorlunda grundgående. Hustru och jag satt sent en kväll, ja det var nog natt egentligen, i sittbrunn och njöt sommarnattens njutningsfulla stillhet. Plötsligt såg vi ett svagt ljus komma glidande. När ljuset kom närmare såg vi ett par i en gummibåt glida förbi vår akter med varsitt vinglas i hand och Deutz-lampan tänd. Vi höjde våra glas tillsammans i tyst samförstånd, vi njutningsfulla!
Fin lanternföring, de rodde ju!
mvh Sven-Barry
PS. Jag tycker att det var idiotiskt att ge 8 glas till gummibåtsinsändaren! DS.
-
- Silvermedlem
- Inlägg: 26
- Blev medlem: lör 01 mar 2008, 08:21
Re: Lanternor på gummibåt???
Jaha, och jag som trodde att det föll på sin egen orimlighet med lanternor på en gummibåt i 2.5-3.5m klassen...Anders S skrev: Totalt korrekt (som T visat) och det är bra att KBV jagar de som slarvar med lanternor. De som inte har ljus alls på natten får gärna kallas "vårdslöshet i sjötrafik" om jag får bestämma och det är nog också fullt möjligt.
Om Anders, denne alla myndigheters våta dröm, fick som han ville, vore sjön full av KBV:er som jagar fritidsbåtar som överklassen jagar fasaner!
Jag förespråkar självklart inte att man färdas utan ljus i natten, men jag pratar om små gummibåtar, tanken att man prejas upp av örlogsfartyg mellan sandstranden och båten på svaj, känns lätt hysteriskt.
Ska man lite längre sträckor, borde det räcka utmärkt med ett vitt ljus. Dessutom har jag svårt att tro att samtliga fiskare med en mindre öppen båt, gör sig skyldiga till lagbrott. De borde väl veta, om inte, bäva sveriges alla fiskare och småbåtsägare, snart krävs väl överlevnadsdräkt och följebåt, bara man ser vatten!
Jag har vidarebefodrat frågan till allas vår favoritmyndighet, sjöfartsverket, så vi får se fram emot ett facit, kanske.
runaway
Re: Lanternor på gummibåt???
Javisst, tänk så fel man kan ha ibland.RunawayPeter skrev: Jaha, och jag som trodde att det föll på sin egen orimlighet med lanternor på en gummibåt i 2.5-3.5m klassen...
Anders S
Re: Lanternor på gummibåt???
Det var just Sjöfartsverkets facit jag presenterade tidigare...RunawayPeter skrev:...
Jag har vidarebefodrat frågan till allas vår favoritmyndighet, sjöfartsverket, så vi får se fram emot ett facit, kanske.
runaway
Tror det räcker om du läser båtkörkortsboken lite noggrannare
/T
Re: Lanternor på gummibåt???
Tips till gummibåtsägare: Se bara till att ha en lagom stor motor på jollen, så löser sig detta enkelt med en lämplig ficklampa. Annars får man skaffa en lanternstång att sätta på akterspegeln, det är alls icke omöjligt. Har man plats till en nio-hästare har man säkert ström också från motorn. En tredje möjlighet är helt enkelt att undvika mörkerkörning.
Själv följer jag strategin med en lagom (o)stark motor och en lampa.
Själv följer jag strategin med en lagom (o)stark motor och en lampa.
Anders S
Re: Lanternor på gummibåt???
Så länge reglerna finns där, hjälper det inte att raljera.RunawayPeter skrev: ... Om Anders, denne alla myndigheters våta dröm, fick som han ville, vore sjön full av KBV:er som jagar fritidsbåtar som överklassen jagar fasaner!..
Jo, dom gör sig skyldiga till lagbrott och ja, dom vet vad som gäller, fast dom bryr sig inte. Att det är (eventuellt) många som bryter mot en regel gör inte automatiskt att den inte längre gäller.RunawayPeter skrev:... Dessutom har jag svårt att tro att samtliga fiskare med en mindre öppen båt, gör sig skyldiga till lagbrott. De borde väl veta, om inte, bäva sveriges alla fiskare och småbåtsägare, snart krävs väl överlevnadsdräkt och följebåt, bara man ser vatten!... runaway
/T
Re: Lanternor på gummibåt???
Man kan väl möjligen lägga till att de bara bryter mot lagen om de är ute på natten.T skrev: Jo, dom gör sig skyldiga till lagbrott
Anders S
Re: Lanternor på gummibåt???
Om man är ute och åker gummibåt med motor efter mörkrets inbrott är det helt rimligt att ha fullt ställ med lanternor! Då har man också en tydlig anledning, mål, med att åka. Om man bara vill komma in från båten som ligger på svaj och tömma soporna i majan eller likande så använder man ju åror...
Re: Lanternor på gummibåt???
Nu har jag inte sökt upp bestämmelsernas formuleringar, men vad andra dragit fram så verkar det vara så att det är 7m resp. 7 knop som avgör.
Har någon fått klart var de 5 knopen kommer ifrån?
Sen är nästa fråga hur toppfarten på en båt definieras. En liten gummibåt med junior på 35 kg ombord kanske rutchar iväg med 8 knop, medan en normal vuxen på sisådär 80 kg inte planar och maxar 5 knop. Den vettigaste tolkningen borde vara toppfarten med en normal vuxen ombord, alternativt att gummibåten är lastad till sin max rekommenderade vikt.
Det verkar börja bli dags att skaffa en utskrift på reglerna att ha med ombord, så att man kan gå till källan med vad man kan tänkas bli anklagad för. I det aktuella fallet verkar det oklart var de 5 knopen kommer ifrån.
Har någon fått klart var de 5 knopen kommer ifrån?
Sen är nästa fråga hur toppfarten på en båt definieras. En liten gummibåt med junior på 35 kg ombord kanske rutchar iväg med 8 knop, medan en normal vuxen på sisådär 80 kg inte planar och maxar 5 knop. Den vettigaste tolkningen borde vara toppfarten med en normal vuxen ombord, alternativt att gummibåten är lastad till sin max rekommenderade vikt.
Det verkar börja bli dags att skaffa en utskrift på reglerna att ha med ombord, så att man kan gå till källan med vad man kan tänkas bli anklagad för. I det aktuella fallet verkar det oklart var de 5 knopen kommer ifrån.