Rutor Compis 28

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Patrik

Rutor Compis 28

Inläggav Patrik » fre apr 02, 2004 9:49 pm

Hej!

Har behov av att byta en sprucken ruta på min Compis 28. Vet någon vart man kan beställa rutor eller få tag på ritningar så vore jag tacksam för tips på detta. Har kollat på compis-seglarna.com samt har bygghandboken själv men har inte hittat några mallar.

Är det något speciellt man bör tänka på vid ett byte, typ speciell tätningsmassa.

/Patrik

mightymess

Inläggav mightymess » fre apr 02, 2004 10:46 pm

Det finns en firma på Hönö som fixar alla slags rutor,,,,,,föresten vill du sälja din compis så maila mej på mightymess@spray.se

Patrik

Inläggav Patrik » lör apr 03, 2004 1:39 pm

Tack för tipset men vet du möjligen vad firman heter?

Tyvärr är inte min Compis till salu, har precis köpt den och kommer att få den leverad imorgon.... :D

SWERNY
Silvermedlem

Nya Rutor....

Inläggav SWERNY » sön apr 04, 2004 4:09 pm

Hej!

Företaget heter:
Hönö Båtvindrutor AB
Ö. Hamnen 16, 430 91 HÖNÖ 031-96 99 27
Fax 031-97 60 03

Men om jag inte minns fel så har väl Compis 28;an plexiglasrutor som är skruvade på utsidan... Det borde väl inte vara så svårt att använda den gamla rutan som mall och såga till en ny.
Material får du tag på hos någon plastfirma, kolla Gula sidorna. Kanske vettigt att satsa på Lexan som är tåligare än plexiglas. Se också till att skruvhålen är tillräckligt stora så att rutan kan röra sig lite, annars spricker det lätt.

Ett monterings tips, lägg en liten planbricka mellan ruta och ruffsida på varje skruv så pressar du inte bort all tätningsmassa när du drar åt skruvarna.

Lycka till!

Roger N

Patrik

Inläggav Patrik » sön apr 04, 2004 4:33 pm

Du har helt rätt i att Compisen har plexirutor skruvade på utsidan. Det blir nog enklast (och billigast) att göra det själv och använda de gamla rutorna som mallar.

Tack för tipset om material, planbrickan m.m.

/Patrik