Gusher pump korroderad mutter

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
segla mera
Trogen medlem

Gusher pump korroderad mutter

Inlägg av segla mera »

Hej och god fortsättning!

I min båt sitter en pump, Gusher 10 Mk II . Det fastnade något skit i den under hösten så den slutade fungera (om man inte hällde i vatten från utloppet). Nu har jag plockat isär den och jag hittat en liten plastbit från en plastburk i en av backventilerna. Ni vet, en sådan där som sitter i ett hörn och som man bryter loss första gången man öppnar burken.

Tyvärr upptäckte jag att själva diafragman i pumphuset sitter fast med en mutter som är kraftigt korroderad. Hos den samlade erfarenheten på forumet söker jag nu några bra svar. Ska den få vara kvar som den är (rör inte det som fungerar)? Vad kan det vara för gänga på bulten (engelska tum?) Ska jag ta fram stora rörtången och försöka få loss den?
Finns det någon med erfarenhet av detta därute i vintermörkret?
mutter.jpg
Tack på förhand
/segla mera

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Gusher pump korroderad mutter

Inlägg av Anders S »

Du bör nog försöka ta isär pumpen och göra rent den, för du har ingen aning om skicket på membranet bakom stödplattan annars. Skulle det börja ha spruckit där håller inte membranet för pumpande i längden, och ett sprucket membran är utpräglat obra om det inträffar vid fel tidpunkt, och det gör det.

Försök borsta rent gängorna, och pensla på "rostolja" litet försiktigt. Du skall inte behöva någon rörtång, men en väl passande ringnyckel är bra. Sätt gaffeln på utsidan i skruvstycket. Misslyckas du finns som sagt kompletta renoveringssatser att köpa. En bra och en dålig nyhet: Den bra är att pumpen (kvalitetsmodell!) har reservdelar tillgängliga - bara att beställa. Den dåliga är att ett renoveringskit kostar som en komplett ny plastpump - men en ny likadan pump kostar flera tusen.

Eller så sätter du ihop den igen, hoppas på det bästa, och kompletterar med en hink (15 kr) och ett öskar (19.50)... :)
Anders S

Användarvisningsbild
segla mera
Trogen medlem

Inlägg av segla mera »

Tänk vad det är bra med hjälpsamhet. Jag tror som du att det obra med en dålig pump…
Problemet är gängan och korrosionen i muttern. Här är en ny bild på muttern. Undrar om det går att få loss den utan kraftig våld? Vad kan den vara gjord i för metall? Sen ser det ut som om skruven är i en annan metall. Whale måste ha gjort det av någon anledning.
narbild.jpg
/segla mera

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S »

segla mera skrev:Tänk vad det är bra med hjälpsamhet. Jag tror som du att det obra med en dålig pump…
Problemet är gängan och korrosionen i muttern. Här är en ny bild på muttern. Undrar om det går att få loss den utan kraftig våld? Vad kan den vara gjord i för metall? Sen ser det ut som om skruven är i en annan metall. Whale måste ha gjort det av någon anledning.
narbild.jpg
Jag tycker som du, det ser förfärligt ut. Men det är bara att försöka lösa upp korrosionen med lämplig olja, borsta rent och skruva isär. Då jobbar man litet fram och tillbaka, med litet olja emellan. Gängan ser inte klok ut men vad som gömmer sig under korrosionen kan man inte veta så noga (5/16 UNC?). Gick ut och kollade på min egen 10:a, (lätt gjort) och det ser ut som den här skruven (fäste för pumphävarmen på andra sidan membranet) är av mässing. Då är det nog inga problem, antingen går den av eller så kan du skruva upp den. Sedan bör du kunna sätta i en öglebult av RF, med brickor och mutter i RF på motsvarande sätt.

Smyger sig allt; här finns delar: http://www.mailspeedmarine.com/bilge-sa ... 9725.bhtml
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q »

Innan du börjar demontera en fungerande pump, testa att ta en scotch brite och vanligt diskmedel och gno litet. Jag tycker det där ser ut som gamla sjöalger som sitter ytligt på den. Den översta delen av axeln är troligen inte gängor, utan gängorna ser ut att sluta något efter muttern.

Om det verkligen är sjövatten som sitter på utsidan kan det bero på sprucket/läckande membran. En sökning på google på Gusher 10 Mk II gav att det finns rep-satser för den där pumpen, en pump som för övrigt verar ha riktigt bra kapacitet.

Användarvisningsbild
segla mera
Trogen medlem

Inlägg av segla mera »

Jag fick isär muttern och öglebulten. Muttern är i aluminium och öglebulten i svarteloxerad aluminium. Muttern är bara 1,5 mm på tunnaste stället. Resten har korroderat bort. Öglebulten är helt oskadad. Längst ut på öglebulten sitter ett gummistopp som tar i botten på pumphuset, så det är nog svårt att ersätta den med en ny öglebult från järnhandlarn. Det kanske är bäst att ersätta den gamla muttern med en ny orginalmutter från tillverkarn,dvs. köpa en renoveringssats.
Bilagor
ganga.jpg
/segla mera

Användarvisningsbild
segla mera
Trogen medlem

Inlägg av segla mera »

Det är någon brun hård smörja på gängorna. Kan den vara till för att isolera metallerna från varandra?
/segla mera

ulfk
Trogen medlem

Inlägg av ulfk »

Om den bruna smörjan är kopparpasta kan det vara orsaken till att muttern korroderat.
Ulf k.
ulf k

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S »

segla mera skrev:Det är någon brun hård smörja på gängorna. Kan den vara till för att isolera metallerna från varandra?
Här skall du se: http://www.whalepumps.com/marine/product_list/7/49/
Anders S

Användarvisningsbild
segla mera
Trogen medlem

Inlägg av segla mera »

Om det är kopparpasta så är det väl helt fel ihop med en aluminiummutter? Rätta mig om jag har fel. Vad säger ni?
/segla mera

Skriv svar