Det är väl lite andra förutsättningar i delar av Sverige jämfört med Nordnorge.
Så här resonerar jag:
Bottenhavet och norrut: Is på vintern, svårt att ha båten i. Ännu svårare att segla den.
Stockholms skärgård och ostkusten: Finns gott om seglingsmål för vintersegling, men kan fortfarande bli isvintrar. För stor risk för mig att det medför extraarbete.
Skåne: Öppet vatten, men dåligt med seglingsmål för korta vinterdagar.
Den riktiga

, skärgårdslösa, västkusten: Som i Skåne, men med ännu mer våldsamma vattenståndsändringar under stormarna. +2,25 i Halmstads hamn under Gudrun ger respekt. Fast båten stod på kajen så var den nästan sjösatt. Många bryggor som blåste upp på land i mindre hamnar. Där ville jag inte haft min båt liggande.
Göteborg och Bohuslän: Mmmmmm, här skulle man bo. Öppet vatten, skyddade vikar bakom höga berg och gott om seglingsmål. Faktum är att jag är förvånad över att fler inte har båtarna i året runt där uppe. Kanske är det de nyss omtalade höga kostnaderna som begränsar det?
Nordnorge är om möjligt ännu bättre. Här finns nordatlantiska strömmen som garanterar isfrihet hela vintern. De höga bergen skapar lä för vinterstormarna och det dagliga tidvattnet gör att infrastrukturen är anpassad till vattenståndsvariationerna. Lite mörkt vintertid, möjligtvis. Vi har bekanta i Västerålen som dock har sin nya Bayerska segelbåt i året runt och är mycket nöjda. Både med båten och seglingen... Jag förstår dem, även om jag bara var med en runda i fint väder på sommaren.
Mattias