Rita polardiagram

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mikael Westerberg
Silvermedlem

Re: Rita polardiagram

Inlägg av Mikael Westerberg » mån 02 feb 2009, 17:51

Skoj tråd. Jag har letat länge efter ett polardiagram för en Wasa 55. Någon som har ett uppslag var jag kan hitta ett sådant? Det vore skoj att ha för att se om man kan segla "upp till det"
Mikael Westerberg
Wasa 55

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » mån 02 feb 2009, 22:38

PelleL skrev:Det går inte att få fram formkoefficienterna ur ett IOR-brev eftesom IOR bara mätte vissa punkter på båten. Informationen (eller åtminstonde en hyfsad uppskattning) går däremot att få fram ur IMS/ORCi brev
Och strax under på samma mätbrev så finns ju redan ett polardiagram! Voila :lol:

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » mån 02 feb 2009, 23:19

LoL got me there.... :D men det kunde vara kul att jämföra......

HaHa
Silvermedlem

Inlägg av HaHa » tis 03 feb 2009, 16:07

Takk for svar, Pelle.

Da gjenstår spørsmålet: Hva er definisjonen på formkoeffisientene i et IMS-målebrev. Jeg har googlet, men ikke klart å finne noen presis definisjon av de ulike størrelsene. Det kunne vært interessant å sammenligne Polardesigner VPP med IMS.

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » tis 03 feb 2009, 16:51

HaHa skrev:Det kunne vært interessant å sammenligne Polardesigner VPP med IMS.
Det enklaste vore väl om Polardesigner-gänget körde några testskott och publicetrade?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 11 mar 2009, 12:41

Körde lite värden för ett tag sedan och har väntat lite på en eventuell uppdatering av input värden, det saknas möjlighet för att ange hur mycket utbyggd akterrundan tex, jag saknar även 10 m2 på spinnakern av någon anledning. En annan sak jag märkte var att jag kan inte få ut data för 9 m/s på annat än med den självslående focken pga lutningen överstiger 30 grader. Ska prova att ange värden för en revad stor och se vad som händer. I alla fall så blev det så här med självslående fock. Det jag tycker känns lite osäkert är dom djupa bogarna på undanvindarna. Det går inte att segla mycket lägre än ca 165-170 utan att spinnakern börjar strula. Ska bli intressant att testa sedan i alla fall.
Bilagor
Polar_ST.jpg

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 12 mar 2009, 10:21

SWE54 skrev:Körde lite värden för ett tag sedan och har väntat lite på en eventuell uppdatering av input värden, det saknas möjlighet för att ange hur mycket utbyggd akterrundan tex, jag saknar även 10 m2 på spinnakern av någon anledning. En annan sak jag märkte var att jag kan inte få ut data för 9 m/s på annat än med den självslående focken pga lutningen överstiger 30 grader. Ska prova att ange värden för en revad stor och se vad som händer. I alla fall så blev det så här med självslående fock. Det jag tycker känns lite osäkert är dom djupa bogarna på undanvindarna. Det går inte att segla mycket lägre än ca 165-170 utan att spinnakern börjar strula. Ska bli intressant att testa sedan i alla fall.
Mycket intressant, men samtidigt inte helt lätt att förstå.

Skulle du kunna förklara i detalj hur diagrammet är uppbyggt och vad de olika linjerna står för. Själv har jag efter många år med samma båt en ganska klar uppfattning om hur högt jag ska gå bidevind och hur mycket jag ska skära på undanvind. Men jag skulle nog få helt andra kurvor har jag en känsla av, om jag nu fattat rätt.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 12 mar 2009, 10:32

Det kanske är old news, men ni som har Nexus instrument och kan koppla upp er med PC, kan med hjälp av Nexus eget program NX2 Sail få ut perfekta polardiagram. De lagras och underhålls löpande i Nexusservern.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 12 mar 2009, 12:33

Brendan skrev: Mycket intressant, men samtidigt inte helt lätt att förstå.

Skulle du kunna förklara i detalj hur diagrammet är uppbyggt och vad de olika linjerna står för. Själv har jag efter många år med samma båt en ganska klar uppfattning om hur högt jag ska gå bidevind och hur mycket jag ska skära på undanvind. Men jag skulle nog få helt andra kurvor har jag en känsla av, om jag nu fattat rätt.
Själva diagrammet representerar den sanna vindvinkeln in mot båten, TWA. Från 0 - 180 grader. Halvcirklarna är båtfart, 2,4,6,8,10 knop.
Sen kommer ju då fartkurvorna i färg enligt vindhastigheten på höger sida. Så innersta gröna representerar båtens fart i de olika vinklarna vid 3 m/s vind, den blå är för 5 m/s osv. Nu är kurvorna delade i uppvind och undanvind, alltså kryss stället och spinnaker i det här fallet. Så 8 m/s i 90 grader skulle ge 8 kn båtfart.
Skulle vara intressant att se vad som hände om man kunde addera en gennaker till det här...
Det här är ju uträknade värden, vill man ha ett exakt diagram för sin båt så får man logga värden själv.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 12 mar 2009, 13:07

Mr Q skrev:Det kanske är old news, men ni som har Nexus instrument och kan koppla upp er med PC, kan med hjälp av Nexus eget program NX2 Sail få ut perfekta polardiagram. De lagras och underhålls löpande i Nexusservern.
Man kan alltså få NX2 Sail att tillsammans med NX2-instrumenten bygga upp ett polardiagram vartefter?
Byggt på båtens och (inte minst) mina egna prestanda?

:o
/T

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 12 mar 2009, 13:49

Tack SWE54. Nu får jag det att stämma bättre.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 12 mar 2009, 15:08

T skrev:Man kan alltså få NX2 Sail att tillsammans med NX2-instrumenten bygga upp ett polardiagram vartefter?

/T
Ja det stämmer. Först måste du lyckas koppla upp dig mot servern med en PC. Görs genom att en datakabel inhandlas som passar till Nexus (RS232?) och USB i datorändan. Sen gäller det att hitta rätt com-port i NX2 Sail. På min dator krockade signalen från servern med com porten för extern mus.

När du lyckats få kontakt med Nexusservern i datorn, dvs när NX2 Sail vaknar till liv, så behöver du bara välja Polardiagrammet. Blam, så har du dina fartkurvor/vindkurvor där.

Lycka till!
/Q

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 12 mar 2009, 15:22

Mr Q skrev:
T skrev:Man kan alltså få NX2 Sail att tillsammans med NX2-instrumenten bygga upp ett polardiagram vartefter?

/T
Ja det stämmer. Först måste du lyckas koppla upp dig mot servern med en PC. Görs genom att en datakabel inhandlas som passar till Nexus (RS232?) och USB i datorändan. Sen gäller det att hitta rätt com-port i NX2 Sail. På min dator krockade signalen från servern med com porten för extern mus.

När du lyckats få kontakt med Nexusservern i datorn, dvs när NX2 Sail vaknar till liv, så behöver du bara välja Polardiagrammet. Blam, så har du dina fartkurvor/vindkurvor där.

Lycka till!
/Q
Hopkopplingen är fixad sen länge eftersom servern lämnar data till SCII och SCII lämnar via servern data till *Helmer', jag har bara inte kommit till skott med NX2 Sail. Det blir väl ett litet problem med att köra nav-pgm samtidigt som NX2 Sail eftersom båda kommer att vilja ha samma com-port men ev har jag nåt program som fixar det.
Tittar man ut så inser man dock att det tar ett par månader tills man får tillfälle att prova.

/T

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 12 mar 2009, 15:32

För min del var jag tvungen att köra NX2 Sail för den skapade en Ascii-variant av NMEA-ström ut till Seaclear II på samma dator. Den kan generera detta ut på en virtuell port. Om jag inte minns helt fel så tog jag emot signalen till NX2 Sail på com 7 och skickade den vidare i NMEA format till Seaclear II på com 13, vilket var en port som skapats av NX2.

Du får prova vid vårrustningen. :mrgreen:

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 12 mar 2009, 15:39

Kan man spara undan "bästa data" så man verkligen får ut ett max?
Man vill ju inte att diagrammet ska ta hänsyn till dåliga segel, feltrim mm
Hur funkar det..?

Skriv svar