varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Lasse M
Diamantmedlem

Re: varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Inlägg av Lasse M » ons 17 dec 2008, 21:35

Seawolf skrev: Duplexstål bör användas då man har krav på förbättrad tålighet i saltvatten, plus att detta har mycket högre användbar hållfasthet i salvattenmiljö. Faktum är att i styrkekritiska prylar blir det inte dyrare med Duplex än med 2343, det högre priset kompenseras av att det går åt mindre för samma styrka. Och till lägre vikt.
Duplex, 2377, är inte alls dumt i saltstänkt miljö. Men är ett riktigt sattyg att maskinbearbeta. Bearbetningskostnad/tillverkningskostnad i Duplex jmf med 2343 är ca 2 - 3 ggr högre.

Lasse

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 17 dec 2008, 21:50

hedgehog skrev:
Tommy skrev:Ja, Biltema är verkligen ojämna. En del saker är bara skit.
Jo, jag känner också igen det där. Köpte deras gummijolle i våras och den är kanonbra. Tre års garanti är det också. Och deras polyester är samma som säljs hos Watski.
Men just nu sitter jag och är lite sur för att borrmaskinen jag köpte har en sned chuck. Visst var den billig och jag tar att den kanske inte håller så länge men med kastande borr går den ju just inte att ha till nåt.

/p
Man kan och bör ju byta, bara man orkar. Jag har vid något tillfälle känt mig så blåst att jag morskat upp mig och begärt ersättning för kostnader i sambande med bytet. Det har hänt att jag också fått det, eller i alla fall någon symbolisk tröst. Men man åker ju normalt inte tillbaka med en 59-kronorsgrej om resan kostar 60...

I detta är alla de här lågprisaffärerna lika - de begär av oss att avsyna apparaten vi köpt i stället för att göra det själva. Det är också en del som vi betalar men som inte syns på det låga priset.
Anders S

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » ons 17 dec 2008, 22:04

Anders S skrev:
Man kan och bör ju byta, bara man orkar.
Jodå, jag ska byta den. Den är fullständigt oduglig. Däremot får jag nog acceptera att "pelarborrstativet" jag köpte samtidigt glappar i alla lager. Den var riktigt billig och med tanke på konstruktionen lär det inte bar vara mitt ex. Men det kan jag leva med.
Samtidigt som borren köpte jag även en vattennivåmätare/givare. Den är sanslöst lik motsvarande Wemainstrument. Den är riktigt välgjord och de står inte ens Biltema på den... :-)

/p
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » ons 17 dec 2008, 22:07

Ja. snacka om blysänke till varumärke egentligen. Man går ju i affären och letar efter prylar som saknar "Biltema" påstämplat, de är man mer benägna att köpa.. Exempelvis fendrar hade jag nog kunnat köpa i lite större omfattning från Biltema om de inte haft just det namnet tryckt på. Har köpt ett par som reserv, och de fungerar alldeles utmärkt.

Hälsningar
Tommy

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 17 dec 2008, 22:27

Visst har Biltema en del skit men oftast är det då det riktigt billiga. Men nog försöker de hålla en hygglig kvalitet, man kan se att de inte tar in vissa riktiga dåliga grejor som alla andra lågprishandlare har.
Jag vet att de, åtminstone förr, lät testa mycket av det de köpte in.
Att reklamera brukar inte vara något problem, jag köpte fälgsidor till hustruns bil och två sprack när jag skulle sätta dit dem. Ringde till Biltema som sa "jag gör en anteckning så kan du lämna tillbaka dem när du har vägarna förbi".
Det bästa är väl att de sätter press på båttillbehörspriserna.

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » ons 17 dec 2008, 22:49

satans vad ni har skrivit under tiden som jag varit ledig och varit på västkusten :D

ang frågan om bild på vantskruven så är svaret NEJ!!!
den ser ut som om över delen inte är inskruvad ordentligt bara. överdelen drogs ju ut kanske 1,5-2 cm. sen fastnade den igen. den går inte att skruva på. så den sitter där den sitter, överdelen alltså :lol:

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » tor 18 dec 2008, 19:34

bosseh skrev:Det bästa är väl att de sätter press på båttillbehörspriserna.
Biltema satsar på att utöka sitt båtsortiment rejält (har redan hänt en del) och det är ju bra.
På ett sätt är det synd om det innebär att specialbutker inte kan klara sig. I vissa lägen är det kanon att kunna få råd och hjälp av kunnig och intresserad personal. Men å andra sidan får väl båttillbehörsbranschen skylla sig själv till viss del. Man kan ju t.ex jämföra prisbilden på produkter som även går att köpa på andra ställen, färg och sånt t.ex. Har en känsla av att prisläget även på rena båtprodukter är högt jämfört med många andra länder.
Jag gillar inte heller att man på vissa ställen nästa ska känna sig glad att man får den stora äran att handla. Så blir det när det inte finns någon större konkurens.

/p
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tor 18 dec 2008, 20:33

Har också dåliga erfarenheter av billigvantskruvarna. Hade en som reservdel, som jag sedan "tillfälligt" satte i när den riktiga kärvade sig. Det tillfälliga har en tendens att bli permanent. Spricka i godset efter en säsong. Tursamt nog upptäckte en av spekulanterna saken när jag höll på och sålde båten. Fast liksom lite snöpligt för mig att bli fast för sådant slarv i det läget.

Men nog är det svårt att få koll på prissättningen av båttillbehör. Anoderna t ex: Biltemas anoder för VP:s Saildrive är ca. hälften billigare en originaldelarna.

Är dom originala för dyra eller är Biltemas för dåliga? Kan det vara sådan skillnad på zink?

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » tor 18 dec 2008, 22:30

Jag har väl inte lusläst alla inlagor i denna tråd, men jag blir lite kluven inför detta med lågpris
grejor av alla de slag, tycker att det är ett slöseri med ändliga resurser att tillverka undermånliga
produkter, det har väl alltid funnits kvalite i olika steg, men nu ser vi produkter som inte håller alls
utan brinner upp i händerna på en, som min på Jula inköpta polermaskin, en blixt och äcklig rök
i näsan, så var apparatens färd över haven förgäves.
Skulle betalt, tja 100 riksdaler till för liiite bättre polermaskin, det borde inte vara så att det ska stå
Festool edyl för att man ska vara säke att den håller.
Har jag bråttom tar jag bilen

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 18 dec 2008, 23:19

Det tråkiga är väl när man betalar lite mer i den "riktiga" affären för att få kvalitet och sen upptäcker att exakt samma grej som i lågprishandeln fast till ett högre pris. Som min kompis som köpte en kompressor 50% dyrare för samma kompressor.
Förr kunde man lita på att vissa affärer hade kvalitet och kunskap. Det är inte lika självklart längre. I vissa fall är är faktiskt tvärtom, specialhandeln som mer eller mindre lurar kunderna i desperat jakt på intäkter så de överlever. De riktigt duktiga kommer alltid att överleva.
I ärlighetens namn ska man påpeka att båttillbehörshandlarna inte har så feta pålägg och att det dessutom varierar starkt mellan olika märken.

magno
Rookie

Inlägg av magno » lör 02 maj 2009, 08:27

Jo, jag känner också igen det där. Köpte deras gummijolle i våras och den är kanonbra. Tre års garanti är det också. Och deras polyester är samma som säljs hos Watski.
Men just nu sitter jag och är lite sur för att borrmaskinen jag köpte har en sned chuck. Visst var den billig och jag tar att den kanske inte håller så länge men med kastande borr går den ju just inte att ha till nåt.

/p
Har också erfarenhet av Biltemas Gummijolle. Köpte en sådan 090412. Använt den 30 min. Slangen till pumpen var till 50% av när jag packade upp.-Fick den utbytt. Efter 30 min rodd lossnade ett årfäste och jag satt med åran i handen.Skoj i 8-9 m/s......

Deras produktchef antydde då jag bad att få pengarna tillbaka att båten tillverkades på Quicksilvers fabrik ock att kvalitén var "jättebra". Då min föregående båt var just en Quicksilver kan jag säga att oavsett var båtarna tillverkas så är kvalitetsskillnaden gigantisk.

Att deras ryckdämpare från förra året håller i ett par veckor vid normal användning var han medveten om, men nu "har vi ju andra i sortimentet". Klen tröst för de som köpt förra årets skit....

Biltemas affärsidé är uppenbarligen att sälja varor av undermålig kvalitet till priser som gör att ingen anser det mödan värt att reklamera dem. I andra hand erbjuder man reparation i förhoppning om att kunden till slut resignerar...

Slutsatsen blir att produkter vars funktion man är det minsta beroende av köps någon annan stans.....

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 02 maj 2009, 20:03

Vilka ryckdämpare var det frågan om..?
Jag tror att mina fjädrar är från Biltema, men inte helt säker. Dom ser fortfarande ok ut men jag har ju såklart en säkerhets lina över dom i fall att.
Jag ligger med häcken åt väster så jag kanske kan behöva ryckdämpare i aktern därav min undran...

kajlahtinen
Platinamedlem

Inlägg av kajlahtinen » sön 03 maj 2009, 14:11

Jag köpte för några år sedan sånadär förtöjningshakar med vilka man fort kan ”klicka” sig fast till ögglan på bryggan resp. runt en påle. Jag köpte hakarna från Biltema, rostfritt och de grövsta, samt linor och ryckdämpare. De har klarat bra de här åren på många blåsiga och stormiga ställen. Tycker någon att jag borde ha köpt dem från en båtbutik för minst det dubbla priset?

MVH
Kaj

Tobbe
Guldmedlem

Inlägg av Tobbe » sön 03 maj 2009, 19:58

SWE54 skrev:
Seawolf skrev:Den som vill veta vilket stål som passar för saltvatten bör traggla sig igenom detta:
http://www.outokumpu.com/applications/u ... ?docid=681

Syrafast kavlitet typ 316 med undergrupper är egentligen inte tillräckligt om man vill ha både styrka och bra skydd mot utmattning i havsvattenmiljö. Duplex skall det vara...
Utan att veta exakt misstänker jag att f.d. Hasselfors, numera Selden, har nån kvalitet som ligger år det hållet i sina vantskruvar.
Hasselfors (Seldén) har SS2343 i sina vantskruvar, valsade gängor och polerade för bättre skydd...:)
Det är ju inte enbart materialet det hänger på utan även kvalitén på tillverkningen.
Skall man använda duplex eller andra uppskrämda legeringar så måste man vara väldigt försiktig då dessa är betydligt känsligare för värmepåverkan vid svetsning. Mycket stor risk för kornförstoring och blir därmed känsliga för galvanisk korrosion, har sett markförlagda duplexrör som det gått hål igenom (2,6mm gods) efter bara ett år..

/Tobbe

magno
Rookie

Inlägg av magno » sön 03 maj 2009, 20:38

Ryckdämpare i gummi där materialet bröts ned inom loppet av veckor / månader. Har tre stycken ( eller snarare resterna av tre stycken) samtliga inköpta sommaren -08 och kasserade samma säsong. Som tur är utgör ju dämparna inget avbrott i linan....

Skriv svar