varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
matsa
Diamantmedlem

varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Inlägg av matsa » sön 14 dec 2008, 19:44

seglade 606 i dag med en polare som köpt nya vantskruvar på claes ohlson

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=59245206

vi drog iväg utåt och det blåste inte så mycket, max 6-7 meter. jag drog hem lite extra i förstaget + fockcunningham när vinden ökade och några minuter senare sa det -PANG!!!. -vafan va dä???? nåt i båten eller nån schackel som suttit i fel läge och smällde till när den hamnade rätt? förstagsinfästningen?? spridarinfästningen i masten? nej nej å nej! så fick jag se att toppvantet i lä var jävligt löst och började tänka mastfoten maststöttan osv..... sen fick jag se vantskruven på lovartssidan. den övre delen hade dragits upp ett par centimeter ur mittendelen, men märkligt nog fastnat innan den drogs ur helt.
jävla röta att det inte blåste mer! förra helgen höll grejorna! masten stog kvar men den såg inte så kul ut, så det vara bara att ta sej tillbax till brygggan. det positiva va att masten inte trillade ner och man hann varken bli blöt eller svettig eftersom seglingen blev kort.

även om man ska ha små korta vantskruvar så köp INTE från clas ohlson! jag gissar att biltemas glappa vantskruvar är ungefär lika "bra"?

det är bara att ta bort tejpningen på alla vantskruvar på alla båtarna och kolla vad 17 man har för grejor. jag tror att det är schysst, men jag är inte 100% säker..... lossar man bara förstaget när man mastar av år efter år så glömmer man tillslut vad man tejpat över.
det är inte så dyrt med hasselfors heller. klart billigare än självrisken på försäkringen om masten rasar.

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Re: varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Inlägg av Besqua » sön 14 dec 2008, 20:43

Hade kunnat gå riktigt snett, grattis att det inte blev värre konsekvenser, för att tala om allt som säljs och är av av tvivelaktig kvalite, min tanke är att vi alla säkert skulle betala någon procent mer
och veta att det är ok grejor, allt som har med säkerheten att göra ska man nog inte handla av sagda hökare.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 14 dec 2008, 21:00

Besqua skrev:Hade kunnat gå riktigt snett, grattis att det inte blev värre konsekvenser, för att tala om allt som säljs och är av av tvivelaktig kvalite, min tanke är att vi alla säkert skulle betala någon procent mer
och veta att det är ok grejor, allt som har med säkerheten att göra ska man nog inte handla av sagda hökare.
Svårt, svårt... Både Biltema och CO har ordentliga grejor i sortimentet också, även säkerhetsorienterade. Vad värre är, en del av de "dyra butikerna" säljer samma undermåliga produkter, men till högre pris. På det sättet är ju Biltema/CO/Jula med flera på något sätt ärliga. Att betala mer för att få bättre kvalitet - tja, just denna vantskruv (eller kompisarna till den) blir inte bättre av det. De här vantskruvarna kostar ungefär en tredjedel av Hasselfors, så det handlar om mer än en liten merkostnad.

Just de här vantskruvarna är sannolikt massproducerade i Kina, med tvivelaktiga metoder. Kroppen kan vara gjuten, gängan ser ut som en grov millimetergänga, gafflarna är svetsade, med synliga svagheter. Vantskruven kan bara säkras med kontramuttrar eller en tråd genom kropp och båda byglarna. Den bör inte användas i riggen över huvud taget - lätt att hålla med om.
Anders S

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 14 dec 2008, 21:27

dom är otroligt glappa i gängorna åxå, precis som biltemas vantskruvar.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 14 dec 2008, 21:52

OK, om man nu köper grejer till en fuktion som är beytdligt billigare än gängse, då får man för 17 kolla produkten innan köp.
Om de glappar i gängan på en så viktig sak som vantskruvar, varför köper du dom..... :wink:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 14 dec 2008, 21:56

matsa skrev:dom är otroligt glappa i gängorna åxå, precis som biltemas vantskruvar.
Javisst. Det ingår i sjukdomsbilden. En vantskruv som skramlar (utan fett) är en dålig vantskruv.
Gratulerar till behållen mast.
Anders S

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 14 dec 2008, 21:59

varför köper jag dom???????? :?

det är inte min båt och det är inte jag som köpt vantskruvarna :D

jag är helt oskyldig :lol:

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 14 dec 2008, 22:30

Finns det någon spec på de där vantskruvarna? Kollar man på hemsidan så ser man något som kallas "A", kan det vara draghållfasthet i kilo? Här gäller det vantskruvar, och man kan faktiskt förvänta sig att de håller för drag, eftersom det ju är hela iden med vantkruvar! Dåligt annars, oavsett hur billiga de är.

nte för att jag skulle sätta dem i riggen, men jag har fundrat på att köpa Claes Olsson vantskruvar till mantågen för att spänna dessa bättre. Bör man tänka om?

Hälsningar
Tommy

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 14 dec 2008, 22:45

A är väl brottgränsen tror jag?

men även om det var minsta modellen borde den hållt gott och väl.

jag tycker det är rätt vanligt att man ser den typen av vantskruvar på mindre båtar. även biltemas lite breda modell.

ja ja, nu vet vi att dom inte pallar för nånting knappt :lol:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 15 dec 2008, 07:08

Jag har fått intrycket att draghållfastheten är beräknad på diametern på den gängade stången, dvs ett helt nominellt värde. Man har nog inte kostat på dragprov, och helt säkert inte dragit stickprov från produktionen.

Man kan inte heller avfärda frågan med att det är "kass kvalitet" utan att fundera på varför. Som Matsa säger, den borde hållit ändå, och jag kan tänka mig att det varit tal om korrosionsproblem. Lågpris RF är sällan 316L (2343) utan 304, och den legeringen är inte alls lika hållbar. Tejpar man en vantskruv skapar man förutsättningar för spaltkorrosion oavsett RF-kvalitet och om det handlar om den enklare kvaliteten, "vanlig" korrosion dessutom. Vantskruvar är särskilt känsliga.

I mantåg skall man ha ordentliga grejor. 5 mm 144-trådig wire, utan klädsel. (PVC-klädsel = grogrund för spaltkorrosion). Man behöver inga vantskruvar - det är lika starkt med en bänsling av tunn lina. En sådan kapas om man måste få ner mantåget (MOB-läge) och repareras på en liten stund. Väljer man ändå vantskruv, överdimensionera ordentligt och köp kvalitet. Fundera också på hur du får loss mantåget utan verktyg eller bara med en kniv.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 15 dec 2008, 08:23

För mig låter det som om gängorna helt enkelt inte klarade lasten. Var dom glappiga så betyder ju det att anliggningsytorna inte är optimala. Någon korrosion tror inte jag att det beror på. Skruvarna var ganska nya och i 316 som är ett syrafast stål, SS2343/SS2347. Men man vet ju egentligen inte förrän man rengjort och undersökt gängorna noga.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 15 dec 2008, 08:50

Jag skulle personligen inte lita på kataloguppgifterna sådär utan vidare. CO skriver vad fabrikanten påstår och det allra vanligaste RF:a stålet i Asienbeslag är 304. 316 räcker inte heller, utan det bör egentligen vara 316L (low carbon) om beslagen är svetsade.
Anders S

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » mån 15 dec 2008, 13:57

Jag har kört med de där skruvarna i flera år och känner inte igen beskrivningen alls. Mina är inte alls glappiga utan snarare småkärviga att dra. Icke desto mindre är jag lite sugen att strunta i dem helt och köra med dyneemalinor istället, Campus-style. I alla fall på förstaget.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 15 dec 2008, 15:15

Det är kul och praktiskt med dyneema men jag skulle nog inte satt en fiber som förstag. Även om den är skyddad med ett hölje så blir det friktion och förutom att det slits så kommer det att bli tyngre att hissa och så ramlar seglet inte ner lika lätt. Sen undrar jag om en ren dyneema faktiskt är bra nog till ett stag över huvudtaget...?

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » mån 15 dec 2008, 16:23

SWE54 skrev:Det är kul och praktiskt med dyneema men jag skulle nog inte satt en fiber som förstag. Även om den är skyddad med ett hölje så blir det friktion och förutom att det slits så kommer det att bli tyngre att hissa och så ramlar seglet inte ner lika lätt. Sen undrar jag om en ren dyneema faktiskt är bra nog till ett stag över huvudtaget...?
Ah, nej inte hela förstaget, bara längst ner iställe för vantskruven.

Skriv svar