Bohusracet 2009 - Shorthanded på Västkusten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
matsa
Diamantmedlem

Re: Bohusracet 2009 - Shorthanded på Västkusten

Inlägg av matsa » lör 20 dec 2008, 18:50

dom hade inget krantips när jag ringde, men det fixar sej nog?

ska du bada med mustangen? :lol:

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » lör 20 dec 2008, 23:31

matsa skrev:dom hade inget krantips när jag ringde, men det fixar sej nog?

Om man kollar på gästhamnar i Maringuiden står det i alla fall att det finns både kran och mastkran inom 300 meter från gästhamnen i Uddevalla. http://www.maringuiden.se/gasthamnar/;hamn=363

Kan dom inte fixa sjösättning i Uddevalla får du väl köra hit till Kungshamn eller Bohus Malmön där målet ligger. Här finns det hur många möjligheter till sjösättning och upptagning som helst. Det är ca 6 mil landvägen från Uddevalla. Sen är det bara 25 distansminuter via Nordströmmarna till starten i Uddevalla.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » sön 21 dec 2008, 23:24

Tittade in på forumet såhär i julrushen och såg att tråden jag slängde ut för att promota Bohusracet lite var ganska välbesökt - KUL!
För att ge er som är sugna men inte riktigt övertygade än tänkte jag ge lite info om hur vi lade upp racet förra året.
Hade inte kappseglat shorthanded förut men väl mycket "vanlig" regattasegling (Express), många Tjörn Runt, testat lite havskappsegling mm.
Båten är bra grundutrustad med ett ganska nytt och fräscht kryss-ställ och alla trim-tampar som kan behövas (eller inte :wink: ).
Vår devis är "keep it simple" (precis som Blur-Peter skriver tidigare i tråden) så vi kör med 110% fock och en SWE-LYS gennaker (används till familjesegling och numer även shorthanded).
Ungarnas krabb-håvar och lite annat som är i vägen (sprayhooden) åkte av men annars var båten fullt cruisingutrustad.
Robban (min medseglare) och jag har kappseglat mycket ihop och känner varann väl - bra om man skall kappsegla 30h nonstop...
Körde upp båten från Öckerö till Uddevalla några dagar i förväg för att vara utvilad när starten gick på fredag eftermiddag. SS Viken/Ägir fixade finfin båtplats.
Ägnade torsdagskvällen (hemma hos Robban som bor i närområdet) åt att laga färdiga matlådor (lasagne, lasagne och lasagne...) och att diskutera taktik och vägval.
Trots att vi hade gott om tid på fredagen så blev det lite stressigt att hinna lägga in waypoints i plottern (har en liten 5" Garmin - det funkar) - sluttampen ner genom Fjällbackaskärgåden och in mot Malmön hann jag inte med. Men där har jag seglat varje sommar de senaste 25 åren, så jag kände mig ganska trygg :)
Sen var det bara att köra - ungefär som en vääääldigt lång semesteretapp, dvs regnigt o blåsigt, vilket dock ändrade sig dagen därpå med segling i ett underbart soligt Bohuslän.
Det är lite det som är tjusningen med Bohusracet - under vanliga race seglar man i ett vädersystem (på Tjörn Runt stiltje ELLER kuling). På BohusRacet hinner flera system passera varvid man måste anpassa taktik och vägval inte bara efter bansträckningen utan även efter skiftande väder och vind.
Att man även kan göra små misstag (och jag lovar, det gör man) men ändå hinna repararera dem är en stor skillnad mot banseglingen vi hållit på med tidigare.
Kort sagt - en kanonsegling i underbara omgivningar och ett lagom laidback upplägg. Något som vi gillade och därför kör vi naturligtvis även nästa år!
Och när det gäller utrustningen - över 1.00 i LYS och däckad båt, något de allra flesta uppfyller.
Vi kompletterade lite med livselar och fler ficklampor (pannbandslampa är bra när man skall greja med nåt mitt i natten), annars var det inga större förberedelser som behövdes.
Vi syns väl på startlinjen utanför Rödön!
/Hans i First 31.7 OURSY

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » mån 22 dec 2008, 22:17

jo det vore ju inte dumt att ha bil och trailer på plats vid målgången. helt perfekt faktiskt :D
en kanonide!!!

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 25 dec 2008, 23:50

matsa skrev:
He,he,he... LR 2006 höll vi oss på rätt köl.... Men visst lyckades vi 2005 på mälaren att tvätta seglen under racet.... Man lär sig dock av erfarenhet och lyckas vi att undvika broach så borde det gå bra.... 8)
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 07 jan 2009, 19:59

Snart 20 båtar anmälda!
Ett halvår innan start :)
Om du inte provat på shorthanded så är Bohusracet definitivt rätt tillfälle.
Startlistan visar dessutom på en del skojiga båtar. Förutom "vanliga" familjecruisers så är tex 3st "Mini-Transat" (6,5 meters) anmälda :!:

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » mån 12 jan 2009, 00:09

kom igen nu peter! dax att anmäla!
vi måste ju se till att locka med fler SMÅ båtar åxå.
jag har mailat iväg anmälan nu.
vi vill väl ha några fler med lägre lys att segla mot ?
om jag inte hinner sälja båten innan........

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » mån 12 jan 2009, 22:23

Matsa, kul att du har anmält dig!!!
Men var går gränsen för "små båtar"....? :)
De tre Mini-transat båtarna som redan är anmälda är väl att betrakta som ganska små - 6,5m LOA är ju inte alltför stort.
Måhända att de har relativt höga LYS, men de behöver ju ganska speciella förhållanden med mycket undanvind för att kunna segla upp till sina mätetal.
Min egen båt hör ju inte heller till de större i startlistan - 31 fot, men det går att vara med o fajtas ändå.
Den största utmaningen i ett shorthanded race är inte de andra båtarna utan att orka segla med fullt (eller nästan fullt...) fokus under såpass lång tid.
Gillar man kappsegling, utmaningar och västkustens natur så är Bohusracet en oslagbar kombination :!:

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » ons 14 jan 2009, 21:50

jag menar att det är ju kul om man både ser och har några andra båtar i närheten under rejset. annars kan man väl lika bra segla 24 eller 48-timmars om man tycker det är kul? jag tycker inte det! därför vill jag ha ungefär lika långsamma båtar att rejsa mot. eller något snabbare båtar att segla om och ifrån :D

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » fre 16 jan 2009, 22:12

Första kvällen innanför Orust och Tjörn (ofta kryss här) har man visuell kontakt även med de större båtarna.
På natten har man fullt upp med att åka slalom mellan kräftfiskarnas flaggor (vi gick inte alltför långt utanför kusten och hade en hel del bojar/flaggor att ta hänsyn till i mörkret).
De andra båtarnas lanternor tappar man snart bort.
Sen ligger banan så att man möts på ett par ställen, så ensamt blir det definitivt inte.
Vi hade tre, fyra båtar inom synhåll nästan hela racet.
Har även tipsat tävlingsledningen om nyttan/nöjet med tex en flouriscerande tape i häckstaget på alla deltagande båtar. Då blir det lite lättare att hålla koll på vilka som är med - om vädret är fint lär man inte vara ensam ute på havet :)

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 24 jan 2009, 23:05

jag vill bara meddela att förstaplatsen i resultatlistan är ledig :lol:
jag har mailat och tagit tillbaka anmälan.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » mån 16 feb 2009, 12:37

matsa skrev:jag vill bara meddela att förstaplatsen i resultatlistan är ledig :lol:
jag har mailat och tagit tillbaka anmälan.
Tråkigt Matsa - du missar något....
Nu är vi trots det 25st båtar anmälda (den 26é på G).

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » mån 16 feb 2009, 18:43

jo det är klart att jag missar nåt, men dels har jag en spekulant på chessen som säger att han vill köpa den, och om det blir så är båten både såld och i skellefteå i juni.
jag har bara en annan båt som jag får köra med, men den är för stor för att släpa med sej.
MYn har tillräckligt högt lys med lyscert, men den är ju inte självlänsande. men den funkar utmärkt i både stora vågor och hård vind, men den får jag inte segla med för arrangörerna.
dom andra båtarna är för små eller för långsamma.
och sist men inte minst, jag har ingen gast längre :cry:
så jag får stå över.

satsar på 1-2 veckors semestersegling på västkusten istället efter tjörn runt. det får duga :)

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » mån 16 feb 2009, 19:21

Det står väl ingenstans att självlänsande sittbrunn är ett krav? Eller räknas en båt inte som lämpad för kustnära havssegling om det saknas?
//Daniel

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » mån 16 feb 2009, 22:08

däckad!!!

.......kan man känna sej ibland :lol:

men det är åxå nånting båten ska vara för bohusrejset ........säjer dom

......och det verkar inte som det räcker med fördäck och skarndäck och akterdäck :(

ska kolla ny båt imorrn, men gastproblemet kvarstår fortfarande..... suck
fast jag ska inte köpa, bara titta

Skriv svar