Hur demontera innertak på Contrast 36?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
LasseT
Guldmedlem

Hur demontera innertak på Contrast 36?

Inlägg av LasseT » tis 09 dec 2008, 10:50

Hej!

Behöver sätta på fler vinschavlastare på rufftaket (har 3 på varje sida). Antar att jag måste demontera innnertaket för att kunna fästa dem bra. Frågan är hur jag bör gå tillväga då eftersom innertaket sitter uppsatt i sektioner med utanpåliggande lister. Listerna är skruvade och pluggade. Är det enda sättet att ta av pluggarna och skrvva av eller finns det något annat enklare sätt?

/Lars
Contrast 36

omega
Diamantmedlem

Re: Hur demontera innertak på Contrast 36?

Inlägg av omega » tis 09 dec 2008, 15:48

Du kanske kan skära ut ett fyrkantigt hål just där avlastarna sitter , sen tillverka ett lock i antingen samma typ av material eller en teakplatta som skruvas fast , har sett denna variant pån ågra båtar , bara det går att få till så det ser snyggt ut.
//Johan

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 09 dec 2008, 16:12

Jag har motsvarande situation på min båt, där jag kommer att montera en targabåge över sittbrunnen och med grabbräcken längs sidorna av sidorutan osv, och de två fästena i rufftaket framför vindrutan måste jag komma åt inifrån på samma sätt.

Jag kommer att ta hål i takbeklädnaden på det sätt omega nämner, fast de blir nog runda...inga vassa hörnen på en båt...och sedan sätter jag dit LED-lamparmaturer med inbyggda batterier över öppningarna.

Den ena lampan hamnar ovanför navigationsbordet och den andra ovanför spisen, blir nog bra.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Inlägg av Vilse » tis 09 dec 2008, 16:34

Min båt har fast innertak, så jag borrade hål i innertaket som jag sedan täckte med täcklock för karmskruv.
Kanske går till ert innertak det med.....

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tis 09 dec 2008, 18:38

Frågan är bra, men svaret vet jag ju inte. Borde själv förnya sprayhoodbågarnas beslag och fästa dem med genomgående bultar. Ingen svår sak i sig ens för en amatör av min anspråkslösa kaliber. Men verkar övermåttan omständligt att ta ner lister och skivor och sen fästa, proppa och lacka dem på nytt - så att det blir snyggt nota bene. Men det finns väl ingen annan utväg, om man inte vill gå igenom skivorna, vilket jag inte vill. (Eller det kanske räcker med skruv i divinycellen för sprayhoodbeslagen; det är ju annat med vinschavlastare som kräver bult. Dock - de nuvarande skruvarna är som lösa tänder, det är därför har jag funderat på bult för den nya sprayhooden).

Skriv svar